Divine Power - מבוכים ודרקונים 4

Divine Power - מבוכים ודרקונים 4

Information
פורסם ב20 נובמבר 2009
נכתב על ידי האיש הזקן

Divine Power - מבוכים ודרקונים 4

שם המוצר: Divine Power

שיטה: מבוכים ודרקונים 4

כותבים: Rob Heinsoo, Richard Baker, Logan Bonner, Robert J. Schwalb

שפת המוצר: אנגלית

מספר עמודים: 160 עמודים

מוציא לאור: Wizards of the Coast

מחיר מומלץ לצרכן: 30 דולר

דרוג המוצר: 3.5 מתוך 5


במהדורה הרביעית של מבוכים ודרקונים, כמו בקודמותיה, יש ספרי הרחבה שתפקידם היחיד הוא להעניק אפשרויות חדשות למקצועות השונים המופיעים במשחק - ספרים אלו מיועדים בעיקר לשחקנים. ספר זה עוסק במקצועות הקדושה שפורסמו בסל"ש (אביר-קודש, כוהן) ובסל"ש 2 (Avenger, Invoker).
בספרים אלו אין מקצועות חדשים - אותם תוכלו למצוא או בספרי חוקים לשחקן (1, 2, 3 וכך הלאה) או במדריכים לשחקן למערכות. גם אין בספרים אלו חפצים קסומים (אותם ניתן למצוא ב-Adventurer's Vault), או דברים ששימושיים לכלל השחקנים בחבורה - ספרים אלו ממוקדים מאוד במקור הכוח אותו הם סוקרים, וזאת בניגוד למה' 3.5, שבה המדריכים השלמים היו יכולים להיות שימושיים לכלל השחקנים בחבורה. לכל מקצוע יש פרק, וכן הפרק החמישי עוסק בדברים ששימושיים לכלל מקצועות הקדושה - כך ששחקן ממוצע ישתמש בערך בשליש מהספר.

פרק 1: נוקם (Avenger)

הנוקם הינו מקצוע חדש, שהוצג בסל"ש 2 והינו מקצוע סער. בפרק זה, שכולל 24 עמודים, מוצג בפנינו build חדש - נוקם מפקד, שעובד בשיתוף פעולה עם שאר החבורה כנגד מטרה בודדת. ה-build מעניין ומוסיף אפשרות חדשה למשחק. מגוון הכוחות הוא רחב ומגוון, מתאים גם לכאלו שלא משתמשים ב-build חדש זה.
כהערה כללית לגבי הספר, לצערי מרבית כוחות התכלית מיועדים אך ורק לקרב, כך שגם מי שרוצה להשתמש בהם עבור משחק-תפקידים יתאכזב. מגמה זו, לדעתי, תמשך גם בספרים הבאים - וחבל. כוחות התכלית, בעיניי, מיועדים לאפשר לשחקנים להשקיע ולשפר את הדמות שלהם בדברים שאינם קרביים.
הפרק נסגר עם 10 נתיבי מופת חדשים, רובם מעניינים ומציעים אפשרויות חדשות, וחלקם גם מתמקדים ב-build שאותו בחרת לדמות שלך ומאפשרים התמקצעות נוספות.
לסיכום, פרק סולידי.

פרק 2: כוהן
לטעמי, הכוהן בסל"ש הוא מוגבל מעט באפשרויות שהוא מציג, בעיקר כי יש בו דגש יתר על ריפוי ותמיכה בשאר החבורה ופחות על כוהן ה"חיזוקים" (buffs) שהיה יכול להיות לוחם קפא"פ משובח במה' 3.5.
התקווה שלי היתה שפרק זה יתקן את המצב. האם הוא הצליח?
ראשית, ה-build החדש שמוצג לכוהן הינו הכוהן המרפא, ההפך הגמור ממה שחיפשתי - כוהן זה, בדומה מעט למצביא, מוותר על הפעולות שלו ועל ההתקפות שלו בכדי לרפא את שאר הדמויות בחבורה ולחזק אותן בקרב. זהו אולי מנהיג קלאסי יותר, אבל בעיניי הרבה יותר משעמם.
מאידך גיסא, מגוון הכוחות הוא רחב, ובהחלט מספק אפשרויות לבניית כוהן בכיוון אליו התכוונתי - כוהן קרבי יותר או יעיל יותר. אז עד כמה זה עונה לדרישה שלי מפרק זה? באופן חלקי. כוהנים שרוצים להיות יותר מאשר מרפא, ימצאו כאן דברים חדשים.
נתיבי המופת גם הם ברובם אינם מוקדשים לקרב, וחלקם אפילו מכילים פלאף מעניין ומשפרים את יכולות המנהיג/ריפוי של הכוהן.
פרק קצת מאכזב אבל סולידי בסופו של יום.

פרק 3: Invoker
זהו הרכז של מקצועות הקדושה. ה-build החדש הוא Malediction Invoker - שלמעשה משתמש בכוחותיו בכדי להחליש את האויב. לא אהבתי את הקונספט משתי סיבות עיקריות: (1) אני מעדיף כוחות שפועלים ישירות ולא בתנאי, שדורשים טרחה רבה לזכור אותם ומסבכים את המשחק. כנ"ל לגבי השפעות על יריבים. יש יותר מדי השפעות וקשה לזכור את כולן. (2) חלק מהכוחות לא עושים כלל נזק, אלא בעיקר מעניקים מחסרים, דבר שמלהיב פחות.
מכיוון שמרבית הכוחות הם כאלו, לא התלהבתי ממש...
נתיבי המופת מפצים מעט על השעמום של הכוחות, בייחוד מכיוון שיש כאלו שיותר מכוונים לפלאף ואחרים שיותר מכוונים לקראנץ'.
לסיכום ,פרק מאכזב.

פרק 4: אביר הקודש
עוד מקצוע שהופיע בסל"ש, ובגרסא די מסורסת. בסל"ש אביר הקודש היה לוחם-מרפא, ולפחות את השחקן שלי בחבורה זה אכזב. כעת אפשר להגיד ש-DP נותן לאביר הקודש את השדרוג שהוא היה כל כך צריך.
ספר זה מציג שני builds חדשים (המקצוע היחיד שזוכה לשניים) - אחד מהם הוא אביר-קודש קרבי, שבמקום להניח את ידיו הוא גורם נזק נוסף ליריב - מעין שילוב בין מגן לבין סער. ה-build השני מיועד להתגבר על תנאים (הלום, המום, וכיו"ב). הכוחות בהחלט משקפים את ה-builds, וסוף סוף אפשר, לדעתי, לבנות אביר-קודש כמו שהוא היה צריך להיות בהתחלה. הכוחות דמויי-סער מגניבים מספיק, מה שמפצה על ההחלטה התמוהה לבנות build שלם כנגד מצבים - יותר מדי סיבוך משחקי.
נתיבי המופת מציגים מגוון רחב ומעניין ברובו, מה שהופך פרק זה בסיכומו של יום למומלץ.

פרק 5: אפשרויות קדושות
פרק זה כולל מספר סעיפים:
- תחומי השפעה קדושים. הפרק מציג מעל ל-30 תחומי השפעה - תוספת חדשה למשחק. תחום השפעה בעצם מסמל דבר מסויים ביקום בו לאל מסויים יש סמכות או השפעה רבה. כל מאמין של אותו אל מקבל גישה לתחומי ההשפעה שלו. לכל תחום השפעה שני כשרונות - הראשון הוא כשרון כללי, שמחזק כוחות מסויימים של הדמות, והשני הוא כשרון שמאפשר לנצל את תיעול הקדושה של הדמות בצורה אחרת.
זהו יישום מעולה של תחומי השפעה, ובניגוד לכשרונות הקדושה מהסל"ש - קל מאוד להתאים אותם למערכה הביתית שלך. זה עדיף בהרבה על הכשרונות המוגבלים בסל"ש, שמיועדים לאלים ספציפיים של עולם מערכה שאינו קיים למעשה - ולכן לא השתמשתי בהם.

- הסעיף השני עוסק ביחסים בין ההרפתקן לאל שלו. נכנסתי עם ציפיות לפרק פלאף, ויצאתי מאוכזב. שוב מדברים על האלים של מו"ד, שלמעשה אין להם עולם מערכה משל עצמם - כך שהשימושיות היא אפסית לכל מי שלא משחק בעולם מערכה שלא קיים. והאכזבה העיקרית - זה לא פלאף, זה סתם טקסט בסגנון: "אם אתה מאמין במלכת העורב ואתה כוהן, הדמות שלך צריכה לעשות X ו Y". בשביל בכלל צריך את זה?

- הסעיף הבא מעניק רקעים קדושים - איך הדמות הפכה למאמינה באל מסויים, או האם היא גדלה במנזר.

- כשרונות. יש הרבה כשרונות, שזה טוב. מה שרע הוא שכמעט כל הכשרונות מיועדים לתגבור של כוח ספציפי, עוד תוסף לפגיעה, עוד נזק וכן הלאה. זה מעט מגביל ומעצבן. מובן במקום מסויים, אבל יותר מדי מסובך. עכשיו גם לכל כוח אני צריך לזכור שיש כשרון?

- ייעודים אגדיים. הפרק מתחיל טוב בכך שהוא מציג את הייעוד האגדי הנבחר - ייעוד שניתן להתאים אותו לכל אל, ולמעשה אומר שהדמות היא ההתגשמות של אותו אל בעולם הפיזי. מגניב בהחלט.
הבעיה היא שמרבית הייעודים האגדיים האחרים הם פשוט הנבחר בגרסאות ספציפיות - לא מובן, ואפשר לבנות אותן לבד על בסיס הנבחר... סעיף חביב אבל היה יכול להיות יותר טוב.

- אחרון - טקסים חדשים. יש רק שמונה מהם. אחד מהם נחמד - ייגון הנוכל, שמגן על אזור מסויים מגנבים. השאר פחות. החלטה קצת תמוהה - לשים רק שמונה טקסים בספר זה לא מספיק בכדי שמי שמחפש טקסים חדשים באמת יפתח אותו. אולי צריך ספר טקסים ייעודי ?

אומנות ושאר ירקות
הכריכה של הספר היא מדהימה - אולי היפה ביותר שראיתי במו"ד 4. בספר עצמו, כמו במרבית הספרים של מכשפי החוף, יש בתחילת כל פרק עמוד וחצי של אומנות. בפרקים עצמם יש עוד די הרבה איורים, ולכל נתיב מופת יש איור. למען האמת, התאכזבתי מהרמה של האיורים בספר. לרוב האיורים של מכשפי החוף הם איכותיים בהחלט, אבל הפעם יש ערבוב בין איורים בינוניים לבין איורים "ריאלסטיים" שאני לא מחבב - ההבדלים בין איור לאיור גדולים, הן באיכות והן בסגנון.
הנקודה החיובית של הספר הינה פסי הצד של הפלאף. בין כל הכוחות המשעממים תמצאו פסי צד מעניינים וקצרים שמציגים מגוון נושאים - החל מסקירה של אלים מתים, דרך עצות על כיצד לנהל את מערכות היחסים בין האלים וכלה בעצות לדמויות - בהחלט פתרון טוב לשעמום בעת הקריאה של הספר.

סיכום
אין ספק ש-Divine Power הוא ספר ממוקד יותר וטוב יותר מאשר קודמו (Martial Power). אומנם זה אותו פורמט משעמם וממוקד יתר על המידה, לטעמי, אבל הוא עושה את שהוא אמור לעשות טוב יותר - ותוספת הפלאף הופכת אותו לקריא יותר.
אז אם אתם מחפשים עוד קראנץ', או אפשרויות מכאניות חדשות לדמות הקדושה שלכם, זה הספר - אבל זכרו שרק רבע מהחומר בספר מתאים לדמות שלכם... לאבירי קודש הספר מומלץ בהחלט, לשאר המקצועות - הייתי בודק בחנות לפני רכישה.

סקירות נוספות

  • Fiendish Codex I: Hordes of the Abyss

    Fiendish Codex I: Hordes of the Abyss

    ספר הרחבה למבוכים ודרקונים העוסק בשדים ובמישור השאול. מתאים ל3.5 אך ניתן לשימוש בכל מערכה.
  • המדריך השלם למאגיה

    המדריך השלם למאגיה

    המדריך השלם למאגיה (או בשמו המקורי - Complete Arcane) הינו הספר השלישי בסדרת המדריכים השלמים...

פיד רסס הצטרף לרשימת הדיוור הפונדק בטוויטר הפונדק בפייסבוק

אירועים קרובים

אין אירועים

כניסה לאתר

הצטרף לצוות הפונדק

יש לך תוכן מגניב של משחקי תפקידים או משחקי לוח?
שיחקת במשחק חדש ומדגדג לך לכתוב לו סקירה?
מעוניין לפתוח בלוג בפונדק?

אתה מוזמן לפרסם בפונדק - כל מה שעליך לעשות זה ליצור משתמש, ואז תוכל לפרסם את הכתבות ישירות באתר. פנה אלינו בשאלות או הצעות.