המדריך השלם להרפתקן (או בשמו המקורי - Complete Adventurer) הינו הספר הרביעי בסדרת המדריכים השלמים (Complete). ספרי הרחבה למשחק מבוכים ודרקונים המיועדים להציע אפשרויות מכניות חדשות לשחקנים - מקצועות יוקרה, כישרונות, לחשים ועוד. ספר זה מיועד בעיקר לנוכלים וטרובדורים אם כי יש בו גם לא מעט חומר לסיירים ודרואידים. גם שאר המקצועות ימצאו פה ושם דברים חדשים שיוכלו להשתמש בהם.
הספר הוא בן 192 עמודים ומחירו 30 דולר. הסקירה בוצעה לגרסה האנגלית של הספר, מכיוון שהגרסה העברית עדיין לא יצאה לאור.
הקדמה
עמוד בודד זה סוקר את תוכן הספרים והפרקים שלו. למעט הפרק האחרון שנותן סקירה לארגונים, הספר ממוקד בתוכן מכני (קראנץ'). אני אנצל הזדמנות זו לוידוי אישי - אני אוהב תוכן משחקי, כלומר רעיונות חדשים למשחק ולהרפתקאות, לקרוא על דב"שים מגניבים וארצות רחוקות וכך הלאה. קראנץ' בכלל וסדרת המדריכים השלמים בפרט לא ממש מעניין אותי, לפחות כמנחה. הסיבה שקניתי ספר זה היא עקב השחקנים שלי - חבורה שאוהבת לחקור דרכים חדשות לבנות דמויות.
פרק ראשון - מקצועות
בפרק זה ישנם שלוש מקצועות בסיס חדשים:
Ninja - ה"מקצוע" המפורסם מהמזרח הרחוק רואה אור בספר זה, לדעתי עושה את מלאכתו נאמנה למי שרוצה להחליף את הגנב הרגיל בגרסה אוריינטלית.
Scout - מקצוע זה מייצג את הגששים בצבא, מהווה שילוב בין הסייר, שלמרות שמו אינו למעשה סייר במובן הצבאי אוריינטלי במהותו, לבין נוכל. אחלה מקצוע.
Spellthief - מקצוע ייחודי יותר, המאפשר לדמות למעשה ל"גנוב" לחשים/השפעות קסומות. מעניין, למרות שאני לא השתמשתי בו במערכה שלי.
כל מקצוע בסיס מקבל את הפירוט הנדרש, יותר מהמופיע בספר החוקים לשחקן. לטעמי שלושת מקצועות הבסיס החדשים הינם טובים ומספקים את הסחורה.
פרק שני - מקצועות יוקרה
כנראה הפרק הכי חשוב בספר למספר נרחב של שחקנים, יש כאן 26 מקצועות יוקרה חדשים, פרושים על מעל 70 עמודים. לפני שאני אתחיל לסקור אותם, ראשית אני רוצה להגיד מילה על המבנה שבו מוצג כל מקצוע יוקרה: תיאור כללי של כל כרבע עמוד, הכולל פירוט כיצד לשלב אותם בעולם מערכה קלאסי וכיצד להתאים אותם לעולמות אחרים. המידע הטכני - דרישות, מיומנויות ומאפייני מקצוע (וכמובן טבלה) ולבסוף דב"ש לדוגמא מאותו מקצוע יוקרה, שלפעמים תופס מקום יקר (כעמוד) אבל מצד שני מאפשר למנחים לשלב בצורה קלילה את המקצועות יוקרה במערכה שלהם - תוספת מבורכת לטעמי.
Animal Lord - דרואיד היוצר קשר עם סוג מסויים של חיות ומקבל בעקבות כך יכולות נוספות. שעמם בגרסה 3 ומשעמם גם היום. (10 דרגות)
Beastmaster - דמות המתמחה בשליטה על חיות, הדמות מקבלת חיות מלוות בדומה לדרואיד, תה"ב טוב, ועוד כמה תכונות קטנות. מתאים לטעמי לכל דמות לוחמת המחפשת משהו מיוחד. סבבה. (10 דרגות)
Bloodhound - ציידי ראשים בגרסת מו"ד, תה"ב טוב, יודעים לאתר יצור שאותו הם מחפשים, יכולות לעקוב אחרי אנשים ולשתק אותם. סבבה. (10 דרגות)
Daggerspell Mage - קוסם עם מגע של נוכל, שמשתמשם בסכינים שלו כדי להטיל לחשים. חמוד, קטלני ומקורי. (10 דרגות/9 דרגות של מטיל לחשים מאגי)
Daggerspell Shaper - דרואיד עם מגע של נוכל, דומה לקודם, אבל ביצוע לא משהו בכלל. סביר ותו לא. (10 דרגות/9 דרגות של מטיל לחשים קודש)
Dread Pirate- גרסת הפיראטים למו"ד, Ahoy mate! תה"ב טוב, לוחמה בשתי ידיים, התקפות פתע. שילוב נחמד של יכולות, אך לא עוצמתי ביותר. בנוסף יש לו יכולות המתאימות להובלת אנשים וללחימה על גבי אוניות - דבר שהופך אותו מתאים יותר לדב"שים לטעמי. (10 דרגות)
Dungeon Delver - נוכל המתמחה בחקר מבוכים, גילוי מלכודות וכיו"ב. נחמד אבל לא ממש מרגש. אפשר לוותר. (10 דרגות)
Exemplar - מקצוע שבו הדמות מאמינה שעלייה לנצל את הפוטנציאל המלא של עצמה ומתמחה במיומנויות. תה"ב בינוני, כמה כישרונות בונוס, תוספים למיומנויות. מתאים לעבודת צוות ולדיפלומטיה, אבל בסופו של יום, אפשר בלי. (10 דרגות)
Fochlucan Lyrist - מסדר מובחר שבו חברים הטובים שבהרפתקנים. שילוב בין דרואיד לטרובדור, עם קצת נוכל. מקצוע יוקרה חזק ללא ספק, אבל עם דרישות מקדימות קשוחות. (10 דרגות/ 10 דרגות מטיל לחשים מאגי וקודש)
Ghost-faced killer - מקצוע יוקרה מרושע, בו שבט של רוצחים כרת ברית עם גורמים אפלים. נינג'ה מחוזק. חמוד. (10 דרגות)
Highland Stalker - מקצוע יוקרה לגששים/סיירים, המקבל תוסף בסביבה הררית ועוד יכולות המאפשרות לו לנוע מהר. נחמד. (10 דרגות)
Maester - אוהבים ליצור חפצים? כן! זה המקצוע בשבילכם, ובשביל דב"שים. הבעיה היחידה - ביצוע עלוב ולא מעניין (לא שאני חושב שהקונספט מעניין... גם הוא משעמם לטעמי - לא הופכים להרפתקנים כדי ליצור חפצים). (5 דרגות/4 דרגות מטיל לחשים מאגי)
Master of Many Forms - מקצוע יוקרה המתאים לדרואידים, שנמאס להם מהמבחר היחסית עלוב של יצורים שהם יכולים לשנות צורה אליהם. מוותרים על הלחשים ותבמורה מקבילים יכולת להפוך לכמעט כל יצור שקיים (בהתאם לדרגה שלך, בדרגה 10 אתה יכול להיות דרקון עצום!). סבבה. (10 דרגות)
Nightsong Enforcer - נוכל בשירות שומרי החוק. מתמחה בעבודת צוות ובערים, טוב. (10 דרגות)
Nightsong Infiltrator - נוכל בשירות אותו ארגון, אבל עם דגש על חשאיות ועל תנועה. הרבה פחות מעניין - סביר מינוס. (10 דרגות)
Ollam - משמעות השם בגמדית, מורה. מקצוע מיותר לחלוטין וחלש. (5 דרגות/3 דרגות מטיל לחשים)
Shadowbane Inquistor - מסדר שמוקדש ללחימה תמידית ברשע, פונה אבירי-קודש עם נגיעה של נוכל. מציע תה"ב טוב, התקפת פתע, ויכולות דמויות אביר-קודש. מקצוע יוקרה מעניין בהחלט. (10 דרגות)
Shadowbane Stalker - אותו ארגון כמו מקודם, אך שילוב של כוהן עם נגיעה של נוכל. תה"ב בינוני, מקצוע יוקרה שווה ואף טוב יותר מקודמו. (10 דרגות)
Shadowmind - מקצוע יוקרה לפסיונים! טוב לראות תמיכה בשבילם גם כאן. מדובר בפסיון עם נגיעה של נוכל, המתמחים בריגול ובחדירה - חמוד. (10 דרגות/7 דרגות פסיון)
Spymaster - רב המרגלים הינו נוכל המתמחה בלהסתיר את זהותו ולהטעות את הצופים בו. אם המשחק שלכם מערב גם דיפלומטיה ומזימות, מקצוע יוקרה שווה. (7 דרגות)
Streetfighter - לוחם המתמחה בלחימה ברחובות, רעיון חמוד אבל ביצוע לא משהו. תה"ב טוב עם שילוב של התקפת פתע אחת וכמה תוספים ליוזמה ולהפחתת נזק - לא מספיק טוב. (5 דרגות)
Tempest - לוחם המתמחה בלחימה בשתי נשקים ומקבל מגוון נאה של תוספות ללחימה מסוג זה. (5 דרגות)
Thief-Acrobat - נוכל אקרובט: רעיון טוב, ביצוע טוב עוד יותר. למרות שבמו"ד אקרובטיקה או אף תנועה בקרב היא לפעמים אבסרקטית, המתכננים בנו את מקצוע היוקרה כך שהוא קורץ לנוכל גם אם הוא לא משתמש כמעט באקרובטיקה. (5 דרגות)
Vigilante - ראשית, יש לפחות בעותק שלי בעיית עימוד משעשעת בטורי הלחשים, שהתבלבלו להם . מדובר במקצוע יוקרה הנלחם ברוע/פשע ופתוח פחות או יותר למרבית המקצועות, אבל הוא פשוט לא מספיק חזק. לא מומלץ. (10 דרגות)
Virtuoso - רב-אומן בהופעות, הוא אוהב חברה ולא מחבב מבוכים. מתאים בעיקר לטרובדורים, ומקבל מספר רב של יכולות הופעה חדשות, אם כי חלש יותר בקרב פנים אל פנים. אפשרות מעניינת לכל טרובדור. (10 דרגות/9 דרגות מטיל לחשים מאגיה)
Wild Plains Outrider - מקצוע יוקרה קטן וחמוד המיועד לאלו שאוהבים להלחם תוך כדי רכיבה. סיירים בעיקר וטיפ-טיפה דרואידים. (3 דרגות)
טוב, זה היה ארוך.... יש כאן מבחר נאה בהחלט של מקצועות יוקרה, שלא ממש מכוון למקצוע בסיס בודד אלא לטווח רחב. למרות שפה ושם יש מספר נפילות, מרבית מקצועות היוקרה הם מעניינים ומספקים את הסחורה.
פרק שלישי - מיומנויות וכישרונות
הפרק נפתח במספר עמודים, שמציעים שימושים חדשים לכל מיומנויות - למעשה מדובר בתוספת חוקים, לטיפול במצבים כגון התמקחות באמצעות דיפלומטיה, שימוש בריפוי לקבוע מה הרג יצור מסויים או לימוד חיות טריקים באמצעות טיפול בחיות. אני אישית מוצא את זה די מיותר, כי לא הייתה בעיה לאלתר קודם את מה שרשום כאן במספר עמודים.
החלק השני של הפרק עוסק בכישרונות, ראשית יש שלוש כישרונות טרובדור חדשים, המעניקים הפחתת נזק לבעלי-ברית, שימושים נוספים בלחשים או משאירים בעלי-ברית בהכרה גם בנק"פ שלילי. יש גם שש כישרונות חדשים לדרואיד המתבססים על ניצול שימושים ביכולת שינוי צורה כדי לקבל יכולות. חמוד. שאר הכישרונות הם גם חביבים, כולל כישרונות המיועדים לשילוב של נזיר עם מקצועות בסיס אחרים, ועוד. מבחר נאה.
הפרק הזה הוא סביר, הכישרונות הם טובים, אבל החלק של המיומנויות די מיותר.
פרק רביעי - כלים וציוד
פרק זה נפתח ב-חמש כלי נשק חדשים, סיף, מטה, גרזן, פגיון וחרב חדשים, הדומים במקצת לאלו שמופיעים בסל"ש אלא שכל אחד מהם מציע יתרון זה או אחר בקרב (לדוגמא החרב הרחבה מעניקה תוסף דרג"ש נוסף אם אתה נלחם בצורה הגנתית).
אחרי זה מציגים בפנינו סוג חדש של חפצים - חפצי אלכימיה, שמהווים למעשה מעין מיני-שיקויים המעניקים תוסף למיומנויות זו או אחרת. יש גם קפסולות באותו סיגנון ולבסוף חומרים אלכימיים המושחים על-חרב ומעניקות נזק נוסף, מחשיבות את הנשק לכסוף או מאפשרות לפגוע ביצורים לא מוחשיים. רעיון יפה, אבל במו"ד כמשחק שרצוף בחפצי קסם עוצמתיים בהרבה, לא במיוחד שימושי - אלא אם המערכה שלכם ענייה בקסם.
הספר מציג בחלק הבא כלי-אומן המעניקים תוסף לגלגול מיומנות (כגון מוט קפיצה המעניק תוסף 2+ לקפיצה), די בנאלי אבל שימושי לשחקנים.
לבסוף הספר מסתיים באוסף של חפצי קסם, שלמעשה נראה לי די מיותר בספר מעין זה, פשוט כי אני מעדיף את חפצי הקסם שלי מרוכזים במקום אחד ולא מפוזרים על הרבה ספרים. מרבית חפצי הקסם כאן הם זולים יחסית, חלקם מאוד שימושיים לנוכל או לטרובדור.
פרק חמישי - לחשים
הפרק מתחיל בתיאור שני סוגים חדשים של פעולה - Swift action, פעולה חופשית אבל כזו שניתן לבצע רק אחת ממנה בכל סיבוב ו Immediate Action, פעולה חופשית שניתן לבצע אחת ממנה בכל סיבוב אבל ניתן לבצעה גם בזמן הפעולה של דמות אחרת.
הלחשים עצמים מיועדים בעיקר לסיירים, טרובדורים ומתנקשים, והינם לרוב בדרגות נמוכות. חלק מהלחשים גם מוגדרים כלחשי Swift שיכולים להעניק לדמות מעין תוסף זמני לפני התקיפה או הפעולה שלה, חמוד. מי שמשחק מקצועות אלה ימצא כאן תוספת מאוד נחמדה למבחר הלחשים שלו. גם הכוהן, דרואיד ומכשף מקבלים מספר לחשים חדשים, אבל רובם הינם למעשה אותם לחשים מקודם, ולא ימצאו שימוש רב בקרב מקצועות אלה.
פרק שישי - ארגונים
בפרק זה יש מגוון רחב של ארגונים, רובם הינם ארגונים טובים המיועדים לתת מסגרת לדמויות ומקום להשתייך אליו. לא תמצאו כאן ארגונים מרושעים המיועדים להלחם בדמויות. לכאורה הארגונים שייכים לגרייהוק, אך זה לא ממש מודגש.
כל מידע על ארגון כולל: תיאור כללי, הצטרפות לארגון, מה מקבל חבר בארגון, הצעות למשחק של דמות השייכת לארגון, תיאור של חבר טיפוסי בארגון (מיותר לרוב), מקצועות יוקרה המתאימים לחבר בארגון (חלק ניכר מהם מופיעים בספר זה), ידע על הארגון (מעין פריט מידע נוסף ומיוחד לכל ארגון, שיכול לשמש כמניע להרפתקה או משהו שמייחד את הארגון) ולבסוף רעיון למערכה המבוססת על-כך שמרבית השחקנים חברים בארגון.
בפרק יש 12 ארגונים, כל אחד מקבל שני עמודים לפי הפירוט לעיל בממוצע.
Blacklock Loreseekers - ארגון של מחפשי ידע, המשתמשים בידע בכדי למצוא אוצרות, בנאלי אבל מושך שחקנים להצטרף אליו.
BloodHounds - ארגון של ציידי ראשים, שוב בנאלי, אבל שוב ארגון כללי שימשוך שחקנים. מתאים למקצוע יוקרה שמקודם.
College of concrescent lore - ארגון המתמחה במציאת ידע אבוד (הדעה הרגילה).
Daggerspell Guardians - ארגון הנלחם ברשע, העובדים לרוב לבד ונותנים דגש הן על קרב פנים אל פנים ועל קסם בכדי להאבק באויביו. שילוב מעניין וארגון יצירתי. מתאים למקצועות יוקרה שמקודם.
Dragonblade Ninja Clan - יאי! שבט נינג'ות!!! צאצאים של שבט שנכחד המחפשים נקמה. גנרי.
Eyes of the Overking - ארגון ריגול חובק עולם המאמין בשובו של המלך העליון, שיאחד את כל הממלכות של הגזעים. בנתיים הוא מציע שירותים לממלכות הקיימות בעולם. מעניין אם כי לא מתאים לכל עולם.
Greyhaunt Investigators - הבולשת של עולמות הפנטזיה, לא מתאים לכל עולם.
League of Boot and Trail - ליגה שרואה בנדודים ומחקר ארצות רחוקות שליחות.
Nightsong Guild - מעין גילדת גנבים משופרת ומשודרגת, שימושית בכל עיר ולכל מנחה.
Order of Illumnation - ארגון דמוי-אינקויזציה המאמין שרוע יכול לשכון מאחורי כל דלת, בעל שתי קבוצות, הראשון מחפש רוע, השני משמיד אותו. מנטליות של אבירי-קודש לכל מקצוע.
Shadowmind Guild - ארגון המיועד לנוכלים ופסיונים, גילדת גנבים משוכללת עם מגע של ריגול.
Talespinners league - ארגון האוסף ידע, אך גם מפיץ אותו ברחבי העולם, מורכב בעיקר מטרובדורים.
מרבית הארגונים המופיעים הינם בנאליים וגנריים, סיפורי הרקע לא יגרמו למנחה שלכם לשטף רעיונות מבריקים או התגלות. מצד שני, העובדה שהם גנריים מאפשרת לשלב את רובם בכל עולם מערכה קלאסי, ובעיקר מציעה מסגרת לכמעט כל סוג של דמות החפצה להיות חלק של ארגון. מתאים בעיקר למנחה ו/או שחקנים המחפשים ארגונים להצטרף אליהם, ולא יצרו לעצמם עולם מערכה מפורט או משחקים בעולם מוכן. אם את/ה משחק בעולם מערכה שכזה, או מחפש משהו שיפעיל את התאים האפורים שלכם, נכונה לכם אכזבה.
החלק הבא של הפרק מציע חוקים מהירים ליצירת גילדה משלכם, לפחות חוקים שיקבעו את התפקיד שלה, גודל וכיו"ב.
הספר מסתיים בשלושה עמודים המיועדים להרפתקנים אפיים.
סיכום
הספר הינו ספר קראנץ' (מכניקה) בעיקרו. מנחה שמחפש בו חומר להפעיל את התאים האפורים שלו, מוטב שיתרחק. שחקנים או מנחים המחפשים מקצועות יוקרה חדשים, כישרונות וכיו"ב, הספר ממלא את תפקידו היטב. הפרק של הארגונים עושה את עבודתו נאמנה, והינו גם פרק הפלאף (תוכן משחקי) הטוב מבין כל המדרכיים השלמים. השאלה האם סגנון הארגונים שהוא מציג מתאים לכם, הינה שאלה אישית.
בניגוד לספרים האחרים בסדרה, הוא אכן מציע כמות נאה של דברים לכמעט כל סוג מקצוע, במחיר שהוא קצת פחות ממוקד על נוכלים ועל טרובדורים (יחסית). אבל, למרות שעל הנייר הוא מושך, בחבורה האישית שלי השחקנים כמעט ולא השתמשו בחומר המופיע בספר זה.
אודות האיש הזקןשחקן משחקי-תפקידים מזה 25 שנה, ובנוסף חובב מושבע של משחקי לוח וקלפים. בעלי אתר הפונדק. מאמרים נוספים של כותב זה |
יש לך תוכן מגניב של משחקי תפקידים או משחקי לוח?
שיחקת במשחק חדש ומדגדג לך לכתוב לו סקירה?
מעוניין לפתוח בלוג בפונדק?
אתה מוזמן לפרסם בפונדק - כל מה שעליך לעשות זה ליצור משתמש, ואז תוכל לפרסם את הכתבות ישירות באתר. פנה אלינו בשאלות או הצעות.