המדריך השלם למאגיה

המדריך השלם למאגיה

פורסם ב13 פברואר 2008
נכתב על ידי האיש הזקן

המדריך השלם למאגיה ספר הרחבה מבוכים ודרקונים 3.5

שם המוצר: המדריך השלם למאגיה

שיטה: מבוכים ודרקונים 3.5

כותבים: Richard Baker

שפת המוצר: אנגלית, תרגום לעברית

מספר עמודים: 192 עמודים

מוציא לאור: Wizards of the Coast

מחיר מומלץ לצרכן: 30 דולר

דרוג המוצר: 3 מתוך 5


המדריך השלם למאגיה (או בשמו המקורי - Complete Arcane) הינו הספר השלישי בסדרת המדריכים השלמים (Complete). ספרי הרחבה למשחק מבוכים ודרקונים המיועדים להציע אפשרויות מכניות חדשות לשחקנים - מקצועות יוקרה, כישרונות, לחשים ועוד. ספר זה מיועד בעיקר לאשפים ומכשפים. גם שאר המקצועות ימצאו פה ושם דברים חדשים שיוכלו להשתמש בהם.
הספר הוא בן 192 עמודים ומחירו 30 דולר. הסקירה בוצעה לגרסה האנגלית של הספר, כי זה העותק שלי יש בבית.

הקדמה
עמוד בודד שסוקר את תוכן העניינים של הספר, שזהה לשאר המדריכים השלמים במהותו. העימוד והעיצוב הוא סטנדרטי של מכשפי החוף, וכולל אינדקס ברור ושמיש. עמוד זה גם כולל דיון קצר על הסמנטיקה של שמות מטילי הלחשים, ומה ההבדלים בניהם.

מקצועות
בספר זה מוצגים שלושה מקצועות חדשים:
Warlock (אמגוש) - דמות בעלת יכולות על-טבעיות המדמות לחשים, מקבלת מספר Invocations, יכולות בעלות אפקט דומה לזה של לחשים ובעיקר מקבלת פרץ אנרגיה, שגורם נזק למטרות (1ק6 לכל שתי דרגות) ובלתי מוגבל במספר השימושים שלו. למעשה מדובר במטיל לחשים מוגבל מבחינת מבחר לחשים, אבל בלי הגבלה על שימוש במה שהוא מכיר. הפרץ אנרגיה למעשה משמש כנשק טווח/קפא"פ, עם כל המשתמש מכך - גלגול התקפה, כישרונות שמחזקים אותו ועוד. ה Invocations מחולקים לארבע רמות עוצמה, שעקרונית יש לו שלוש מכל רמה שהוא יכול לבחור. חלק מה Invocation עומדים בפני-עצמם, אחרים מחזקים את הפרץ אנרגיה שלו (מזעזעים את המטרה, גורמים נזק נוסף ועוד.)
קונספט חמוד מאוד, אחד מהשחקנים שלי בחר במקצוע זה, והוא גם די שימושי. כמובן הוא מקבל תה"ב בינוני, ורק הצלת רצון חזקה. 1ק6 נק"פ.
Warmage (כושף קרבי) - אשף שיודע להטי ללחשים עם שריון, מקבלים את הדרג לחש שלו דרגה אחת יותר מאוחר לעומת אשף, אך מסוגל להטיל יותר לחשים מכל דרג. הלחשים שלו ממוקדים קרב, למעשה מדובר בגרסה קרבית של האשף. חמוד, אבל לפי טעמי לא ממש מצדיק מקצוע חדש בפני עצמו.
Wu Jen (וו ג'ן) - הגרסה המזרחית של מטיל הלחשים המאגי. הם מפקדים על היסודות ומנצלים אותם למטרות הלחשים שלהם. גם מגיעים לדרג 9, אך רשימת לחשים שונה. רעיון חמוד, אבל במערכה רגילה, יותר מדי עומס של סוגים של מטילי לחשים מאגיים - אני אישית ויתרתי עליו.

פרק חביב, האמגוש (אויץ', כואב לי בפה) עושה את הפרק. שני המקצועות האחרים נחמדים אבל לא ממש תורמים רבות, לעניות דעתי.

מקצועות יוקרה
הבשר העיקרי בכל אחד מהספרים הללו, הבא נסקור את מקצועות היוקרה הקיימים. אני מדרג כל אחד מהמקצועות יוקרה, אבל מודיע מראש, שלטעמי מקצוע יוקרה של מטיל לחשים שלא נותן לך התקדמות מלאה בדרגות מטיל לחשים, אוטומטית נחשב אצלי לגרוע - והוא צריך להוכיח את עצמו כראוי.
Acolyte of the Skin (עשר דרגות / 5 דרגות מטיל לחשים) - מקצוע שמאפשר לך ללבוש עור של שד/בן שטן. רעיון חמוד, ביצוע צולע לדעתי. מתאים בעיקר ל Warlock.
Alienist (עשר דרגות / 10 דרגות מטיל לחשים) - מקצוע יוקרה חביב מאוד וביזארי כמו שצריך. הדמות מתמחה בזימון יצורים מהמישורים החיצוניים/רחוקים, מעוותים. ככל שהיא מתקדמת היא משתגעת - מתאים לדב"שים, מתאים לד"שים עם טויסט :)
Argent Savant (חמש דרגות / 4 מטיל) מתמחה בלחשים עם המתאר כוח - קונספט חמוד פלאפית, אבל מבחינת קראנצ'ית, לטעמי לא מספיק טוב, בעיקר כי ממוקד מדי, אולי טוב למכשף שמתמחה בזה (למרות שאז הוא נדפק לגמרי עם דרגי לחש).
Blood magus (עשר דרגות / 8 מטיל) מקצוע יוקרה מגניב! קצת מזכיר ערפדים, מאפשר לך להשתמש בדם שלך לכל מיני אפקטים מיוחדים. אהבתי.
Effigy Master (חמש דרגות / 4 מטיל) - מתמחה ביצירת קונסטרקטים "חיים", בסגנון אריה מונפש וכיו"ב. בידיים הנכונות יכול להיות עוצמתי להפליא.
Elmental Savant (עשר דרגות / 8 מטיל ) - קונספט נדוש, ביצוע בינוני. חביב ותו לא. (מתמחה בקסם יסודות).
Enlightened Fist (עשר דרגות / 8 מטיל) - שילוב עוצמתי בין נזיר לבין אשף, קונספט לא יצירתי, אבל ביצוע סבבה, ואופציה טובה למי שמחפש את זה.
FateSpinner (חמש דרגות / 4 מטיל) - לכאורה מכשף ששולט בזמן ובגורל. למעשה קונספט בלאה, וביצוע בלאה. לא אהבתי.
Geometer (חמש דרגות / 5 מטיל) - קוסם שמתמחה באותות ובסימנים, הוא לא דופק אותך כי זה התקדמות מלאה במטיל לחשים, אבל באמת שלא תורם יותר מדי. סתם מקצוע יוקרה לגיוון - חביב.
Green Star Adapt (עשר דרגות / 5 מטיל) - לוחם עם קצת נגיעה של אשף, אבל שילוב גרוע של תה"ב בינוני, עם מעט לחשים וכמה יכולות מיוחדות, לא מפצה על העובדה שהוא לא חזק בשום דבר. יש יותר טובים, בהרבה - זה גרוע.
Initiate of the Seven-fold Veil (שבע דרגות / 7 מטיל לחשים) - או! סופסוף מקצוע יוקרה מגניב באמת! כל דרגה אתה מקבל "וילון/מעטה" נוסף, בצבע אחר, עם יכולות אחרות, שאתה יכול להפעיל (לדוגמא, מעטה נגד קסם, או מעטה שמשמש כמחסום קסום שגורם נזק). לכל מעטה יש לחש שמבטל - מכניקה סבבה. וזה בנוסף להיותך מטיל לחשים רגיל - מעניין, ושווה. אפשר לקחת רק בדרגה תשע, ודורש ממך להקריב שתי כישרונות כדי לקחת את המקצוע, אז גם די מאוזן.
Mage of the Arcane Order (עשר דרגות / 10 מטיל) - ואחרי המגניב, מגיע המשמים. מג גנרי שחבר בגילדת קוסמים - אבל זה עולם מערכה גנרי! אז מה זה שווה? בייחוד שהיכולות מעפנות.
Master Transmogrifist (עשר דרגות / 6 מטיל) - בכדי שמטיל לחשים יוותר על ארבע דרגות מטיל, המקצוע צריך באמת להיות טוב - זה פשוט לא. כלומר, יש לו אפשרויות לבחור צורות מועדפות, והוא מאוד חזק בהן, המקצוע יוקרה למעשה הוא מטיל לחשים שמתמקד בשינוי צורה. רעיון חביב, ביצוע לא.
Mindbender (עשר דרגות / 5 מטיל) - מתמחה בשליטה על המחשבות והחלומות של אחרים, מקצוע לא משהו, אולי נחמד כדב"ש/נבל. אבל לא ממש בתור ד"ש.
Seeker of the Song (עשר דרגות) - פייטנים שמחפשים את השיר הקדמון העוצמתי במיוחד. מיועד לדרגה 10, מעין אלטרנטיבה חמודה מאוד להתקדמות "רגילה" במקצוע. שווה. כל דרגה לומדים שיר חדש.
Sublime Chord (עשר דרגות/הטלת לחשים) - עוד מקצוע יוקרה לטרובדורים, עוד מקצוע יוקרה שווה, מאפשר להם להטיל לחשים מדרג 4 עד 9, אם כי מעט מהם, במחיר של תה"ב חלש וויתור על כמה יכולות של הפייטן. לא רע בכלל כגיוון לפייטן.
Suel ArcanMach (עשר דרגות) - לוחם, המסוגל להטיל לחשים בכדי לחזק את עצמו/לחשי מאגיה. הוא לא עולה בדרגות כמטיל לחשים, אבל גם לא דורש להיות מטיל לחשים כדי להכנס למקצוע. תה"ב בינוני, אבל אופציה יפה ללוחמים שרוצים קצת קסם.
Wayfarer Guider (שלוש דרגות / 2 מטיל) - מטיל לחשים שמתמחה בטלפורטציה ותנועה קסומה... משעמם, וגרוע מכנית. אולי לדב"שים, אבל אז זה סתם מיותר מצד המנחה...
Wild mage (עשר דרגות / 10 מטיל מאגי) - קונספט מעניין, של קסם קצת יותר פרוע, למעשה מדובר בקוסם רגיל, עם טויסטים חמודים. פשוט, הקסם שלך לא תמיד צפוי (דרגות מטיל משתנות וכיו"ב - קצת כאב ראש מכני אם כי).

לסיכום הפרק, פושר - כלומר, אין הרבה דברים גרועים באמת, אבל אין באמת הרבה דברים טובים למטילי לחשים - דווקא לטרובדורים יש את המקצועות יוקרה הכי טובים כאן, לדעתי.

כישרונות
הספר נפתח בסוג חדש של כישרונות - דרקוניים, שמיועדים בעיקר למכשפים לפי מה שאני רואה - בהחלט אוסף כישרונות חמודים ושימושים למקצוע זה. יש גם מגוון רחב חדש של כישרונות על-קסם, גם שימושי ויעיל ולבסוף עוד הרבה כישרונות כללים, כולל כאלו שמאפשרים לך להחליף כישרון בלחש נוסף, וכמה שמאפשרים לך להטיל מספר לחשים חלשים ללא צורך ביכולת הטלת לחשים וכיו"ב.
אולי התיאור שלי של הפרק, קצר, אבל כנראה שמדובר בפרק הכי טוב בספר, או ליתר בפרק שעושה את העבודה שלו בצורה הטובה ביותר.

לחשים
הפרק נפתח בהסבר קצר על Swift ו Immediate action, פעולות חופשיות, אבל שניתן לבצע רק פעם בסיבוב. זה חשוב, כי יש הרבה לחשים שהם כאלה בפרק הזה. כמו-גם הוא דן בהתייחסות ללחשים כאל כלי-נשק לטובת התקפות-פתע וכיו"ב. שני התוספות האלו זה הדבר הכי מרענן בפרק.
יש כאן מגוון נאה של לחשים חדשים, מכל הדרגים, עם מגוון שימושים רחבים, בעיקר לאשף/מכשף. טיפה לדרואיד /כוהן. יש קצת פספוס לטעמי, כי חלק ניכר מהלחשים החדשים מיועדים ל Wu-Jen, כך שלרוב הדמויות אין תועלת בהן. בכל מקרה, מדובר במשהו כמו 70-90 לחשים חדשים לאשף/מכשף.
מספר בהחלט ראוי לספר הרחבה למקצועות המאגיה - הבעייה היחידה היא, שרוב הלחשים הם או א) לא תורמים שום דבר ממשי חדש למשחק ב) לא טובים מספיק. כלומר, יש הרבה לחשים, אבל אני לא מרגיש שהם תורמים משהו מיוחד למטילי-לחשים מאגיים.
לכן, למרות תנאי ההתחלה הטובים, זהו פרק מאכזב, אני רוצה לחשים חדשים, אבל אני רוצה לחשים מעניינים, לא לחשים משעממים/לא מקוריים...
בסוף הפרק יש גם רשימה של שבועות לאמגוש.

חפצי קסם, מפלצות, מערכה קסומה
שלושת הפרקים האחרונים של הספר, הראשון מעניק רשימה של חפצי-קסם, באיכות רגילה. רובם עוסקים בדברים החדשים שמופיעים בספר. יש לי בעייה קלה עם זה, פשוט כי אני לא אוהב את זה שיש לי חפצי-קסם מחולקים על הרבה ספרים נפרדים - אבל בשביל זה יש את ה Magic Item Compendium... מה שכן חמוד בפרק, זה כמה עמודים על ספרי-לחשים, הכנתם, הגנה עליהם וכיו"ב.
הפרק השני מציג מפלצות חדשות, יש כאן שתי תבניות חדשות, אחת Effigy, למקצוע יוקרה באותו שם, תבנית סבבה. ועוד תבנית Pseudoneutral, שמיועדת למקצוע יוקרה Alienist. ובנוסף עוד כמה יסודונים חדשים. ברמת העיקרון, רוב/כל המפלצות מתאימות למקצוע יוקרה/לחש שמופיע בספר.
הפרק השלישי, מיותר לדעתי - למעשה, מדובר בפרק הפלאף החובה שמכניסים לכל ספר, בכדי שלא יגידו שיש בספר רק קראנץ'. אבל בניגוד למדריך שלם להרפתקן, או לוחמה, זה פרק די מיותר שלא תורם שום דבר חדש. בהתחלה מתואר היחס של העולם לכל מקצוע של מטיל חלשים (משמים), אחרי זה יש קצת הסבר על מערכות קסומות, קצת על דו-קרב בין מטילי לחשים, אבל בלי מספיק חוקים/קראנץ' לטעמי, ארגונים קסומים - סביר למנחים מתחילים, ולבסוף כמה מילים על ספרי-לחשים - דווקא החלק הכי חמוד בספר. בקיצור, המנחה המתחיל אולי יקרא את זה פעם אחת, וימצא כמה דברים בעלי עניין, אבל למרבית האנשים, רוב הפרק לא מועיל.

סיכום
הספר מיועד לתת קראנץ' (חומר מכני חדש) לשחקנים שמעוניינים בזאת. וזה התפקיד היחידי שהוא אכן ממלא. בניגוד לספרים אחרים בסדרה, מקצועות שאינם מטילי-לחשים מאגיים, ימצאו בספר זה שימוש מוגבל יחסית - הוא מכוון רובו ככולו למכשף/אשף. העיצוב הוא סטנדרטי של מכשפי החוף, ככה שאין מה לדאוג מהבחינה הזאת, אבל כמו שאולי הבנתם מהביקורת, הספר הוא לא מבריק, אבל גם לא נוראי. הוא פשוט... סביר. או נחמד לעתים - אין בו משהו מלהיב שתפס אותי וגרם לי להתחיל לחשוב על דמויות או הרפתקאות חדשות.
מומלץ אם אתם באמת אוהבים קראנץ' ואתם מטילי לחשים מאגיים (או טרובדורים שמחפשים מקצוע יוקרה בטירוף). אחרת, רק לאספן האדוק.

אודות האיש הזקן

שחקן משחקי-תפקידים מזה 25 שנה, ובנוסף חובב מושבע של משחקי לוח וקלפים. בעלי אתר הפונדק.

מאמרים נוספים של כותב זה

האיש הזקן