שעת הכישוף - המכשף של מבוכים ודרקונים

שעת הכישוף - המכשף של מבוכים ודרקונים

פורסם ב17 אוקטובר 2019
נכתב על ידי חגי

warlock hourאי-אז בתקופת המהדורה ה-3.5 של "מבוכים ודרקונים" הופיע לראשונה המקצוע הקרוי Warlock בשפת המקור. זה היה בספר הרחבה בשם "Complete Arcane" (בעברית: "המדריך השלם למאגיה"), שהתמקד בתוכן לשחקן שמעוניין להתעמק בדמויות המשתייכות לקבוצת מטילי לחשי המאגיה: אותן דמויות שהאב הקדמון שלהן במהדורה הראשונה הוא במקצוע ה-Magic-user והן מאופיינות על פי רוב בכוחות קסם רבי-עוצמה אך גם בכושר לחימה נמוך, באלרגיה מסתורית לשריונות כבדים ובגישה מוגבלת ללחשי ריפוי.

בין התוכן הבינוני-עד-סביר שבספר, הסתתר הזרע שיצמח ויהפוך לעץ עיקרי ביער המוסכמות של מבוכים ודרקונים. מקצוע ה-Warlock התחיל אמנם כתוכן הרחבה שולי במבוכים ודרקונים, אבל מהר מאוד הוא יהפוך לחביב הקהל ולסוג דמות "בסיסי" בספרי החוקים של המהדורות הבאות. היום הוא אחד המקצועות הטובים ביותר במהדורה החמישית של מבוכים ודרקונים.

זו הדרך שלי להוקיר תודה לדמות המכשף, על שלל גרסאותיה, על שנכנסה למשחק שלנו והפכה אותו לעשיר יותר – ביותר ממובן אחד.

מה קורה כאן?

"שעת הכישוף" היא הראשונה בסדרת כתבות העוסקות בתוכן חדש ומקורי למקצוע המכשף, או שנושק למקצוע המכשף, עבור המהדורה החמישית של משחק התפקידים "מבוכים ודרקונים".

הנוהל כזה: הפעם נעסוק בהתפתחות המקצוע בתוך המשחק, ובעקרונות מנחים לכתיבת התוכן החדש עבורו. בכתבות הבאות בסדרה, אפרסם מעט תוכן חדש, בחלקים קטנים (גרסאות מוקדמות של חלק מהתוכן פורמו כבר בפורום הפונדק). התוכן יהיה פתוח לחוות הדעת, לביקורות ולהצעות שלכם, הקוראים, שכן בסופו של דבר אאגד את סדרת הכתבות כולה לקובץ אחד, שיהיה זמין להורדה באתר. יש לכם הזדמנות להשפיע על התוכן!

עקרונות מנחים בכתיבת תוכן למכשף

כל התוכן המשחקי שאציג נכתב תוך לקיחה בחשבון של שלושה עקרונות. עקרונות אלו מובאים כאן לנוחותכם. אני מקווה כי הם יסייעו גם לכם לכתוב תוכן חדש למשחקים שלכם במהדורה החמישית של מבוכים ודרקונים.

פרץ קמאי

המכשף הוא המקצוע היחיד עם גישה ללחשון ההתקפה פרץ קמאי – כוח האש העיקרי והמהימן שלו.

זהו לחשון ההתקפה החזק במשחק, עם קובית נזק גדולה, טווח גדול, סוג נזק שקשה להתגונן מפניו ומספר השבעות שמחזקות אותו. החל מדרגה 5, הוא מסוגל לפגוע במספר מטרות. לכן יש להימנע מלתת למכשף מאפייני פטרון או השבעות חדשות שיהפכו את הפרץ הקמאי ליעיל אפילו יותר.

הטלת לחשים ייחודית

רוב מטילי הלחשים מנצלים יחידות לחש ליום ("הטלת לחשים ואנסיאנית", על שם הסופר ג'ון הולברו "ג'ק" ואנס), אך לא המכשף. מכשף מכיר מספר מוגבל של לחשים מדרגים נמוכים, אך הם מוטלים תמיד בדרג הלחש הגבוה ביותר שהמכשף מכיר. בנוסף, המכשף מרענן את מלוא מאגר הקסם שלו במנוחה קצרה. לכן, חשוב לבחור בזהירות את הלחשים שמקצוע המכשף יכול לקבל גישה אליהם:

  1. אם לחש עלול להוות בעיה כשדמות יכולה להטיל אותו שוב ושוב בין מנוחות קצרות בדרג-לחש מוגדל (כמו מעבר-קיר), יש להשאיר אותו מחוץ לרשימת לחשי המכשף ולהעדיף ייבוא שלו למקצוע באמצעות השבעה שתאפשר להטיל אותו על בסיס מוגבל יותר.
  2. לחשי דרגים 1-2 שאינם נהנים משיפור דרג הלחש (כמו שריון מאגי) "מבזבזים" את רשימת הלחשים הידועים הקצרה של המכשף ופוגעים ביעילות שלו בקרב. כדאי לתת אותם למכשף באמצעות השבעות שיאפשרו לו להטיל אותן ללא הגבלה.

לכתוב פטרונים

חלק מההצלחה של הפטרונים המוצגים בספר החוקים הבסיסי היא במופשטות שלהם. כאשר אנחנו כותבים פטרון חדש, המטרה היא לא לכתוב את היכולות של מכשף עם פטרון מסוים (לדוגמה: "קת'ולהו") אלא את היכולות של מכשף עם ארכיטיפ כללי של פטרון (לדוגמה: "עתיק עליון"). כאשר באתי לכתוב סט יכולות לפטרון ג'יני, שהאופי שלו יסודני, מפתה מאוד לכתוב סט יכולות נפרד לכל אחד מסוגי הג'ינים - פטרון עפרית\אש, פטרון דאו\אדמה וכן הלאה... אבל זה אומר שנצטרך לכתוב סט יכולות חדש לכל פטרון. בגהנום של באאטור ישנן תשע שכבות עם עשרה שליטים פעילים, אבל יש רק ארכיטיפ אחד של פטרון "אדון האופל" והוא מתאים לכולם, ואף יותר מכך.

דבר נוסף שכדאי לזכור, הוא שמכשף בוחר לחשים ידועים מתוך רשימה רחבה. הוא לא חייב לבחור דווקא את הלחשים מרשימת הלחשים המורחבת של הפטרון. שחקן שמעוניין לעגן את הדמות שלו באופי הפטרון יבחר את הלחשים ההולמים את הפטרון - אם אדון האופל של המכשף שלך הוא שטן-קרח, המכשף לא יבחר דווקא בלחש כדור אש. נסו להכניס לרשימת הלחשים המורחבת את אותם לחשים שלא מופיעים ברשימת לחשי המכשף אבל כן עשויים להתאים לפטרון מסוים מתוך הארכטיפ - הלחש כדור אש הולם את ארכיטיפ פטרון אדון האופל, מאחר שרוב אדוני האופל כן יודעים לזמן להבות.

מכשפים, מכשפים בכל מקום

נובמבר, שנת 2004. ספר ההרחבה Complete Arcane יוצא למהדורה 3.5 של מבוכים ודרקונים. זהו ספר נחמד. התוכן לא מלהיב, אבל די שימושי. הספר הציע הרבה מאוד לחשים חדשים, והמון מקצועות יוקרה שלא כולם מתאימים לכל עולם מערכה ומשחק אבל יש כל כך הרבה מהם אז בטוח שלפחות חלקם יתאימו לקבוצה שלכם.

היו גם שלושה "מקצועות בסיס" חדשים, בני 20 דרגות כל אחד.

אחד מהם היה סתם קוסם שיודע להילחם בכלי נשק, אבל הלחשים שלו מוגבלים רק לרשימת הלחשים שיכולים לפצוע. אצלו בבית הספר לא היו שיעורים בלחשים לניקיון המטבח: רק בלחשים שגורמים למטבח להתפוצץ.

המקצוע השני היה Wu-jen, שזה בדיוק כמו אשף אבל הוא מתמחה באחד מחמשת היסודות של אלכימיה סינית במקום באחת משמונה מסורות הלחשים הקלאסיות של מבוכים ודרקונים. בהתאם, גם כל האיורים שלו הציגו אישה לבושה בבגדי טקס סיניים מסורתיים.

והיה המכשף, ה-Warlock, והוא היה מדהים. הוא תורגם אז כ"אמגוש" כי את השם "מכשף" נתנו למקצוע ה-Sorcerer שהופיע קודם לכן בספר החוקים לשחקן, אבל למרות שנאה של חלק מהשחקנים למונח "אמגוש", לא פחתה החיבה שלהם למקצוע.

אז מה עשה דווקא את המכשף למצליח?

מה שעשה את המכשף הזה מוצלח כל כך הוא שבעוד ששאר המקצועות בספר ההרחבה Complete Arcane נכתבו מתוך מחשבה על סיפור הרקע של דמות ("אני רוצה לשחק אשף, אבל סיני!"), המכשף היה ניסוי כלים מוצלח במכאניקה של השיטה. המטרה לא הייתה ליצור אשף סיני, אלא מטרה מכאנית לחלוטין: "בואו נעשה קוסם שיכול להשתמש בלחשים שלו ללא הגבלה!"

המכשף התנהל שונה לגמרי ממטילי לחשים רציניים אחרים, וזה פתח דלת לעולם חדש של הזדמנויות. אם אנחנו רוצים לשחק בעולם מערכה שבו קסם עובד אחרת, לדוגמה – שמטילי לחשים מסוגלים להשתמש בו כל העת – המכשף הוא בסיס מעולה למקצוע כללי של מטיל לחשים, שיחליף את כל שאר המקצועות מטילי הלחשים. אם היינו משחקים מבוכים ודרקונים בעולם מערכה שדומה פחות לפנטזיה הגבוהה של הממלכות הנשכחות או ארץ הגוועת, ויותר לפנטזיית "חרבות וכשפים" כמו העידן ההיבורי (העולם של "קונאן הברברי"), ייתכן שהיה מה לדבר על ביטול כל מטילי הלחשים מלבד הסייר והמכשף, שהמכאניקה שלו משרתת טוב יותר את העולם שבו בחרנו לשחק.

סיפור הרקע של המקצוע החדש ב-Complete Arcane היה מוצלח, אבל הוא לא היה חדש. זו הייתה העתקה כמעט מוחלטת של סיפור הרקע של מקצוע ה-Sorcerer מספר החוקים לשחקן. אם ל-Sorcerer היה אב קדמון דרקוני או כזה שבורך על ידי דרקונים, הרי של-Warlock ניתן אב קדמון בן-אופל או כזה שכרת בריתות עם שדים. לא ברור מדוע סיפור רקע כזה מצריך מכאניקה שונה לחלוטין של הטלת לחשים – והתשובה ברורה: היא לא מצדיקה.

אבל סיפור הרקע הזה העלה שאלה שניקרה לאחר מכן במוחם של שחקני מבוכים ודרקונים במשך מספר שנים: אם כבר עשינו מקצוע בשם Warlock (כלומר: מכשף שעובד עם בני-שטן), והסיפור שלו הוא שאחד מאבותיו היה שד או עשה עסקה עם שד... מדוע לא מקצוע דמות שהוא אותו מטיל לחשים ראשון שכורת עסקאות עם שדים?

המכשף במרכז הבמה

ואז הגיעה המהדורה הרביעית של מבוכים ודרקונים. כותבי המהדורה הרביעית הביאו מגוון רעיונות חדשים שחלקם התאים פחות לשחקנים הותיקים, אבל שתי החלטות היו מוסכמות על רבים: ההחלטה לקדם את ה-Warlock ממעמד של מקצוע-של-ספר-הרחבה, למעמד של מקצוע דמות עיקרי המופיע בספר החוקים לשחקן; וההחלטה להשליך לפח את התירוץ לפיו הדמות קיבלה את כוחותיה בירושה מאב קדמון.

החל מהמהדורה הרביעית, ברירת המחדל היא שהדמות עצמה היא שהפכה למכשפת בגלל דברים שהיא עשתה או שקרו לה באופן אישי. המכשף במו-ידיו חרץ את גורלו, וזה הרבה יותר מעניין.

הכיוון החדש גם חייב את השחקן ואת המנחה לדבר על מערכת היחסים של המכשף עם הפטרון שלו, ועל הסיבות שהדמות הפכה למכשף. "אני רוצה כוח קסם!" היא סיבה הגיונית בהתחשב ביכולות הקסומות רבות העוצמה של המקצוע, אבל אני חושב שזו אפילו לא צריכה להיות הסיבה העיקרית. ההפיכה למכשף עשויה אפילו להיות התשלום לפטרון: הוא החזיר קרוב משפחה של הדמות לחיים, או שהוא הבטיח למשפחתה ממון רב לדורות רבים, אך בתמורה הוא דורש לקרוע אותה מחייה ולהפוך אותה להרפתקנית שתשרת את רצונו מפעם לפעם.

במקביל, בזירת התרגום הישראלי, מקצוע ה-Warlock נטל את התואר "מכשף", על הקונוטציה השלילית, המסתורית והאסורה שלו. מקצוע ה-Sorcerer, שהחזיק בכינוי במהדורה השלישית, הפך במהדורה הרביעית ל"כושף" (באופן אישי אני חושב שהשם "קוסם" יכול היה להתאים לו ביותר משום שהקסם טבוע בו).

המכשף במהדורה החמישית

המכשף של המהדורה החמישית משלב, אם כן, את שני המאפיינים הבולטים שלו מהמהדורות הקודמות. בהמשך למהדורה השלישית של מבוכים ודרקונים הוא משתמש במכאניקה ייחודית להטלת לחשים ובהשבעות המקנות לו יתרונות קסם קבועים. בהמשך למהדורה הרביעית של מבוכים ודרקונים, הוא נהנה מסיפור רקע מאתגר, שמאלץ את השחקן ואת המנחה לשלב את הפטרון של המכשף כצל שמוטל תמיד על מעשיה של הדמות.

לבסוף, במהדורה 5 המכשף מקבל לאורך הדרך לא רק בחירה משמעותית אחת כמו שאר המקצועות, אלא שתיים: הוא בוחר פטרון בדרגה הראשונה ובוחר מתת בדרגה השלישית. הוא גם בוחר לחשים והשבעות.

מבחר הפטרונים נועד להיות מגוון. הפטרון אדון האופל יכול להיות שד של אש, אבל גם עשוי להיות שד של כפור מקפיא. מסיבה זו, בחינת הלחשים וההשבעות של המכשף נועדו להפוך את המכשף לפאזל של יכולות מיוחדות – כל שחקן יכול לבחור כוחות ההולמים את הפטרון המיוחד של הדמות שלו.

שני מכשפים יכולים להיות שונים זה מזה יותר מאשר שני סיירים שונים זה מזה, ואפילו אם הפטרונים של שניהם הם ארכי-פיות.

בנוסף, המכאניקה המשחקית של המכשף מתאימה לכישוף כפי שהוא מוצג בעולמות מערכה בסגנון Sword and Sorcery כמו של "קונאן הברברי". יש למכשף מספר לחשים פשוטים שהוא מטיל בלי בעיה, כמה לחשים חזקים יותר שהוא עושה בהם שימוש מצומצם משום שהם מתישים את הכוחות שלו, וכמה תכסיסים מדהימים באמת, בהם הוא יעשה שימוש רק פעם או פעמיים ביום.

בקיצור – המכשף מלא בפוטנציאל בלתי מנוצל. בואו לממש אותו.

אודות חגי

שחקן תפקידים מאז 1996. כותב, עורך, מתרגם ויוצר תוכן למשחקי תפקידים.

מאמרים נוספים של כותב זה

חגי