חמישה דברים מגניבים שכתבתי לגיבורי הסערה

חמישה דברים מגניבים שכתבתי לגיבורי הסערה

Information
פורסם ב29 אוקטובר 2017
נכתב על ידי חגי

storm Oracleבשבוע האחרון הגיעה אלי שאלה: מה היו שלושת הדברים שנהניתי ביותר לכתוב עבור גיבורי הסערה? היה לי קשה לבחור רק שלושה דברים שכתבתי לגיבורי הסערה, ספר הרחבה ראשון בעברית לפאת'פיינדר, אז החלטתי להציג את חמשת הדברים שעבורי, הכתיבה שלהם הייתה המהנה ביותר.

 אני רוצה להזכיר לכם שמימון ההמון של "גיבורי הסערה" מסתיים השבוע, אז זה הזמן שלכם להרים עוגן ולהצטרף אלינו: תמכו בהוצאה לאור של גיבורי הסערה!

נגוע הפיה – כאשר "מוזר" הוא אחד היעדים

על נגועי הפיה דיברתי בקצרה גם בכתבה שעסקה בגזעים החדשים שבגיבורי הסערה. הגזע הופיע לראשונה באיי הסערה בימי המהדורה הרביעית של מבוכים ודרקונים. דב"ש נגוע-פיה, שהדמויות מעסיקות כמורה דרך, הופיע באחת מההרפתקאות של "צוות הסערה", ההרפתקאות המאורגנות של צוות הפונדק במהדורה הרביעית של מבוכים ודרקונים. לאחר מכן הגזע נכנס למדריך המקוצר לאיי הסערה, כאשר לצורך העניין הוא השתמש בנתוני הגזע של אלדרין: גזע בסיס להרפתקן במהדורה רביעית, אבל כזה ששונה מדי מהאלפים הבהירים של איי הסערה.

הכתיבה של הגזע הייתה מהנה כל כך משתי סיבות עיקריות.

הראשונה, שהשימוש בנתוני הגזע של אלדרין במהדורה הרביעית היה רק לצורך Placeholder. התיאור החיצוני של הגזע והאופי התרבותי שלו היו שונים בתכלת מאלו של האלדרין. נגועי הפיה לא נועדו להכניס את האלדרין לאיי הסערה, והשימוש בנתונים של האלדרין נעשה רק משום שהם היו הקרובים ביותר לצרכינו (יצור פיה עם הבנה במאגיה ובטבע). משום כך, נתוני הגזע של נגוע הפיה לפאת'פיינדר לא צריכים היו להתבסס על נתונים קיימים ממהדורות קודמות. ברור היה לנו שנגוע הפיה נהנה מראיית אור-מועט, מתוסף לבדיקות ידע (מאגיה) ומהתכונות של יצור פיה, אבל אפילו מאפייני הגזע הסופיים שלו לא היו לגמרי ברורים.

הסיבה השנייה הייתה הגדרת המטרות של הגזע – רעיון מוביל היה ש"נגועי פיה צריכים להיות מוזרים". הם צריכים לעשות דברים שעבור בני אנוש נכנסים לגבול ה-Uncanny Valley – התופעה שבה דבר נראה אנושי מספיק כדי שנצפה ממנו להתנהגות אנושית, אבל לא מספיק אנושי כדי שנרגיש איתו בנוח. החיפוש שלי היה אחרי תכונה שתיתן לנגועי הפיה אופי מוזר או מטריד, שגם נשמע כמו מאפיין הולם ליצורי פיה.

אמנם חלק עיקרי מנתוני הגזע של נגועי הפיה עוסק בהסתגלות שלהם לתנאי השטח ובאופן שבו הם משתנים בהתאם לסביבה (תכונה שתוארה גם במדריך המקוצר לאיי הסערה של המהדורה הרביעית של מבוכים ודרקונים) – אבל החלק העיקרי השני של הגזע מתמקד בשליטה יוצאת הדופן של נגועי הפיה בדיבור. נגועי הפיה נראים אנושיים, אבל לפעמים הקול שלהם לא יוצא מהפה אלא מחפצים בסביבה, או שהם מדברים בקולות של אחרים. נגוע פיה הוא מעין רשמקול מהלך, והמוזר ביותר הוא שהוא מסוגל להחליף את סדר המילים ששמע, אך לא את הטון שבו הושמעו.

גירית הים – כשבן מחצית מכריע לוויתנים

רבות כבר נאמר על נמיות-הים, תת גזע של בני המחצית הייחודי של איי הסערה. אלו יורדי ים קטנים פיזית, אך הם נועזים וקשוחים ומוכנים לצאת לקרב גם נגד יריב גדול בהרבה: ממש כמו שנמייה היא טורף קטן אך קשוח שמסוגל לצוד נחשים ארסיים גדולים ממנו.

הנמיה היא יצור קשוח. אבל כשהיא צריכה להגן על משפחתה, הגירית היא יצור קשוח, נאמן ואמיץ אף יותר. המצביאים הדגולים וציידי המפלצות המובחרים של נמיות הים זוכים לפעמים בכינוי "גיריות הים" – והם לוחמים בפראות כשהם צבועים בצבעי מלחמה לבנים ושחורים.

גירית הים היא לוחמת-קודש פראית הפועלת כדי להגן על בני המחצית מפני איומים חיצוניים. מדובר במקצוע יוקרה קצר, המשלב מאפיינים עם אופי של פלאדין ומאפיינים עם אופי של ברברי. אתם יכולים לנחש את ההנאה הרבה שבתכנון הדברים שגירית הים ידועה בהם. כל אחד ממאפייני המקצוע שלה נקרא על שם אחת המעלות המצופות מגיבור אמיתי של נמיות-הים: היא גיבורה כגירית וחמקמקה כחמוס.

אבל הכיף האמיתי היה בתכנון מאפיין המקצוע הסופי של מקצוע היוקרה – "מכריעה לוויתנים" – גירית ים אגדית באמת יודעת לטפס על מפלצות גדולות ממנה בהרבה ולהגביל אותן כשהיא נאחזת בהן בחוזקה וממסמרת את הפגיון אל בין הקשקשים.

סתר המילים – השפה האמיתית של היקום

מי שעקב אחרי הפרסומים הקודמים שלנו כבר קרא על מקצוע הבסיס החדש שיופיע בספר, הטכנומאג. לצידו יופיע גם מקצוע בסיס נוסף שאותו תרגמנו – האורקל, שההופעה המקורית שלו היא בספר Advanced Player's Guide של פאת'פיינדר.

הסיבה שבחרנו לתרגם את האורקל היא משום החשיבות שלו בתרבות של גזע הלטאים, שאינם סוגדים לאף אחד מהאלים ולכן כמעט ואין בקרבם כוהנים, אך הם מובלים על ידי מעמד של אורקלים שמציצים אל כוחות הבריאה ומביאים נבואות אל מנהיגי הלטאים. חשוב היה לנו לעסוק בקשר שבין המקצוע לגזע, ובמצב שהספר בו הופיע האורקל אינו מתורגם ולא נראה שיתורגם בטווח הנראה לעין, בחרנו להכניס את האורקל גם לספר שלנו, לטובת השחקנים שבבית.

אבל האורקל לא מגיע לבד. כל אורקל קשור לאחד ממסתרי היקום – אל מוטיב או רעיון או כוח-טבע שמשפיע על הבריאה. יש אורקלים של מלחמה ויש אורקלים של אש, לדוגמה. חשוב היה לנו לא רק לתרגם את המקצוע אלא גם לתת תוכן חדש למקצוע האורקל עצמו.

סתר המילים הוא סתר חדש לאורקל, אשר נחשף לסודות של שפת הבריאה בה משתמשות ישויות הבריאה עצמן. רשימת הלחשים הנוספים שלה כוללת לחשי פקודה ומילות עוצמה, אך העניין האמיתי הגיע מכתיבת מאפייני המקצוע היחודיים ("התגלויות") לאורקל של סתר המילים.

אורקל של סתר המילים נהנה מגמישות רבה בבחירות ההתגלויות שלו, משום שאת חלק ממילות העוצמה ניתן לומר הפוך ליצירת תוצאה הפוכה. ההתגלות "מילה של כוח רצון" יכולה להקנות ליצור חסינות להשפעות פחד, או להפוך יצור למזועזע. "מילה של בריאות" יכולה לרפא יצור, או לגרום לחולי מצמית.

ההתגלות המעניינת ביותר, לטעמי, היא "מילת זימון", המאפשרת לדמות ליצור לעצמה כינוי ייחודי. כאשר יצור אומר את הכינוי שלוש פעמים ברציפות, הדמות שומעת אותו. פעם אחת ביום היא רשאית גם להשתגר מייד אל היצור שקרא לה – ולעזור לו בכוחותיה או להשמיד אותו בזעם קדוש.

בני האלמוות – ירד בעריכה

מי מכם שמחזיק ברשותו את "רשומון איי הסערה" מכיר כבר את ההבחנה בין אלוהויות ובין ישויות הבריאה בעולם המערכה. "הרשומון" מסביר את ההבדלים בין בני האלמוות השונים, אך הוא לא נכנס לעומקם של ההבדלים בין האלוהויות ובין חוצנים חזקים כמו מלאכים.

חלק שנהניתי מאוד לכתוב עבור הספר, הוא מידע על בני האלמוות השונים ועל הגזעים החוצניים הפועלים באיי הסערה, כמו להבי הצללים, הנורקים והרקשסות. חלק זה של הספר סיווג את היסודנים, החוצנים, האלים, ישויות הבריאה וההתגלמויות שלהן, ולדעתי הוא קריאה מעניינת עבור שחקנים שמעוניינים לכתוב דמויות של מטילי לחשים עם גישה ללחשי זימון.

נהניתי במיוחד ממהצגה של גזעים בני אלמוות שונים ומהמניעים שלהם לפעול באיי הסערה ולהפוך ליריבים או לבעלי-ברית של דמויות השחקן. חלק גדול מהתוכן מציג אדפטציה שלי למפלצות המוכרות של "אוגדן המפלצות" ולמניעים שלהן.

בסופו של דבר, חלק זה של הספר הרגיש לנו כמו תוכן שמתאים יותר למנחה והוא סותר את העקרון המוביל של הספר, לפיו עיקר התוכן יהיה תוכן מכאני שימושי לשחקן, כזה שניתן להמיר יחסית בקלות גם לעולמות מערכה אחרים. משום כך פרק זה ירד בעריכה בשלב מוקדם יחסית של העבודה, והוא יפורסם כנראה בנפרד כהרחבת-רשת חינמית או כמאמר באתר הפונדק.

החוקר החלוצי – מקגווייר, מאחוריך!

זהו ללא ספק מקצוע היוקרה שנהנתי ביותר לכתוב. משהסתיימה מלחמת התוהו והיבשת העתיקה נקרעה לקבוצת איים, חוקרים ומגלי-ארצות נועזים לוטשים את עיניהם אל חורבות העבר ואל ארצות הפרא. הרפתקנים רבים רוצים לצוד מפלצות ולאסוף אוצרות מעידנים נשכחים. אבל החוקר החלוצי הוא בעל התושייה הרבה מכולם.

החוקר החלוצי הוא מקצוע יוקרה פרוע שמתאים במיוחד לסיירים, פייטנים ונוכלים. כישורי הלחימה שלו בינוניים, אבל הוא מפצה עליהם בזכות חשיבה חדה ומקורית.

מאפיין המקצוע העיקרי של החוקר החלוצי, "בר-מזל ורב-תושייה", מקנה לו מאגר קטן של נקודות תושייה אותן הוא יכול להשקיע ליצירת השפעות שונות שידחפו אותו קדימה בדרך להניח את ידיו על אוצרות עתיקים. באופן כללי, הוא רשאי להשקיע נקודה אחת של תושייה בשביל יתרון פוטנציאלי (כמו תוסף לבדיקה) או שתי נקודות בשביל יתרון ודאי (כמו תנועה שאינה מעוררת התקפות מזדמנות).

מכאן ואילך, ככל שהוא עולה בדרגות, החוקר החלוצי זוכה בדרכים נוספות לנצל את נקודות התושייה שלו. הוא מסוגל לבסס תקשורת פרימיטיבית עם בני תרבויות מוזרות שאת שפתן הוא לא מכיר, לשלוף מהתיק חפצים אותם "במקרה, הכינותי מראש!", להתקין מלכודות מאולתרות ועוד.

בדרגה העשירית, החוקר החלוצי כבר ידוע כל-כך בעורמתו, עד שהוא משך את תשומת ליבו של אחד מאלי המזל, התחבולה או המסעות – והשחקן בוחר אחת מחמש ברכות אפשריות בהן האלוהות מברכת את הדמות, החל מברכת התחבולה המאפשרת לחוקר להשקיע תושיה כדי לחקות את התקפת הפתע של נוכל, ועד לברכת מזג האוויר המעמידה את הרוח עצמה לצידו.


כתבות נוספות

פיד רסס הצטרף לרשימת הדיוור הפונדק בטוויטר הפונדק בפייסבוק

כניסה לאתר

הצטרף לצוות הפונדק

יש לך תוכן מגניב של משחקי תפקידים או משחקי לוח?
שיחקת במשחק חדש ומדגדג לך לכתוב לו סקירה?
מעוניין לפתוח בלוג בפונדק?

אתה מוזמן לפרסם בפונדק - כל מה שעליך לעשות זה ליצור משתמש, ואז תוכל לפרסם את הכתבות ישירות באתר. פנה אלינו בשאלות או הצעות.