ההיסטוריה של מבוכים ודרקונים, חלק ראשון - המשחק נולד

ההיסטוריה של מבוכים ודרקונים, חלק ראשון - המשחק נולד

Information
פורסם ב12 מאי 2014
נכתב על ידי אלירן אדרי

men-and-magic מבוכים ודרקונים מקורימבוכים ודרקונים הוא משחק התפקידים הנפוץ בעולם בכלל ובישראל בפרט. לכבוד יום ההולדת ה-40 של מו"ד, החלטתי לכתוב סדרת מאמרים המתארת את ההיסטוריה של מבוכים ודרקונים, משחק התפקידים הראשון, בעולם ובישראל.
במאמר זה אתאר את לידתו של המשחק "מבוכים ודרקונים" בשנות ה 70, כיצד המציאו את המשחק, ואילו מקורות העניקו לו את ההשראה. המשחק הוא פרי שיתוף פעולה של זוג אנשים - דייב ארנסון (Dave Arneson) וגארי גייגקס (Gary Gygax) אשר יחד יצרו את המותג "מבוכים ודרקונים" שהתפרסם על-ידי חברת TSR.

במאמר השני בסדרה, אדבר על שנות ה 80 וה-90 – תור הזהב של מבוכים ודרקונים שמקבל תאוצה בעולם כולו, עם שלל המהדורות, הרחבות, הרפתקאות ומוצרי עזר שיצאו באותה תקופה. אך בתקופה זו TSR גם עמדה בפני מכשולים רבים כמו דימוי תקשורתי גרוע, פוליטיקה פנימית, פרידה מגארי גייגקס ועוד, עד לפירוק החברה.
המאמר השלישי בסדרה והאחרון יעסוק בסוף שנות ה90 ושנות האלפיים, כשחברה בשם Wizards of the Coast (מכשפי החוף) קונה את הזכויות ל"מבוכים ודרקונים" ויוצאת עם מהדורות חדשות ומרחיבה את סדרת המוצרים הנלווים.

משחקי מלחמה – האב הקדמון של משחקי תפקידים

לפני שנת 1974 תעשיית משחקי התפקידים כלל לא הייתה קיימת. הדבר הדומה ביותר לתחביב היה סוג של משחקים שנקראו משחקי מלחמה (War Gaming). משחקים אלו היו קיימים עוד במאה ה17 ושימשו מפקדי צבא כדי לדמות את שדה הקרב. משחק באמצעות מיניאטורות לדימוי קרבות התפתח לאורך כל התקופה אבל אנו נתמקד בשנת 1952 כאשר מסחרו והפיצו את משחקי המלחמה בארצות הברית, תודתנו ניתנת לאדם בשם צ'רלס רוברטס (Charles Roberts).
רוברטס פרסם את משחק המלחמה המסחרי הראשון, בשם Tactics, בשנת 1952. לאור ההצלחה של המשחק החליט להקים ב-1954 את החברה הראשונה שתייצר משחקי מלחמה, החברה נקראה Avalon hill, נהייתה למובילה בתחום למשך שנים רבות ורכשה מעריצים רבים (כקוריוז, מכשפי החוף רכשו גם חברה זו במרוצת השנים). בשנים שלאחר מכן, הומצאו משחקי לוח רבים נוספים, כשאבלון היל הוציאה בממוצע כשני משחקים בשנה, והתחביב משך אליו מעריצים רבים.

היסטוריה מבוכים ודרקונים משחקי מלחמה עם השנים משחקי המלחמה התפתחו והשתנו, כאשר הדגש במשחקי מיניאטורות עבר למשחקים פנטסטיים וכאלו שמתבססים על מדע בידיוני – הידועים ביותר כיום הם סדרת המשחקים של Warhammer, ובנוסף משחקי Warmachine. משחקי המלחמה הקלאסיים שתיארו קרבות במאה ה-20 ובמאות קודמות הפכו בעיקר למשחקי לוח עם סמני נייר, ללא מיניאטורות.

גארי גייגקס משלב בין משחקי המלחמה לפנטזיה

גארי גייגקס התחיל כשחקן ויוצר בקרב חובבי משחקי המלחמה. בשנת 1967 הוא לקח חלק בהקמת הארגון "ההתאחדות הבין לאומית למשחקי מלחמה" International Federation of Wargaming (IFW). ארגון זה גם ייסד והריץ את כנס Gencon הראשון שנערך ב-1968. בכנס ראה גארי הדגמה למשחק מלחמה בסגנון ימי ביניים, בניגוד למשחקים מודרניים שהיו נהוגים עד אז, שנוצר בידי הנרי בודנסטדט. שמו של המשחק היה siege of bodenberg, משחק מלחמה פשוט יחסית, שבו צד אחד צריך להגן על הטירה, בעוד השחקן השני הוא התוקף. ההדגמה גרמה לגייגאקס להתעניין בכתיבה וביצרת משחקי מיניאטורות בסגנון ימי הביניים. (בתמונה גארי הוא בצד שמאל)

גארי גייגקס משחקי מלחמה מבוכים ודרקונים

בשנת 1969 הקים גארי קבוצה אשר תתמוך בתשוקה החדשה שלו למשחקי מלחמה בסגנון ימי הביניים. בין השחקנים היה ניתן למצוא את בנו ארנסט, הקבוצה הקימה ליבה מיוחדת בתוך ה-IFW שנקראה castle and crusade society אשר התמקדה במשחקים בסגנון ימי הביניים. מתוך ליבה זו התפתח המשחק מבוכים ודרקונים, והחברים שלה שימשו כשחקנים הראשונים של המשחק.

המקור השני של השראה למבוכים ודרקונים, היו ספרי הפנטזיה של טולקין, מיתולוגיות שונות, וספרי ה-Sword and sorcery שהיו פופולאריים באותה תקופה. משם נלקחו רוב המפלצות והגזעים המוכרים לנו היום, גארי מייחס את ההשראה לסופרים נוספים, כגון ג'ק ואנס, לאבקראפט, פריץ לייבר ועוד. מעניין לציין שבתחילה היו הוביטים במבוכים ודרקונים, עד לתביעה של אחוזת טולקין שגרמה להחלפתם בזוטונים/בני-מחצית.

היסטוריה מבוכים ודרקונים Chainmailשיאה של תקופה זו הגיעה בשנת 1971, כאשר גארי גייגקס פרסם סט חוקים למשחק מלחמה חדש שנקרא Chainmail ולאחר זמן קצר יצאה גם הרחבת "פנטזיה" ששילבה לראשונה אלמנטים פנטסטיים במשחק מלחמה, בנוסף לאלמנטים של ימי הביניים.

במשחק היו זה לצד זה קוסם היכול להטיל כדור אש אימתני ולוחם האוחז בחרב ומכה בה בכוח על-אנושי. המשחק גם נתן דגש על גיבורים בודדים בניגוד ליחידות צבאיות, ואפשר את ההתפתחות שלהם לאורך זמן. Chainmail מציינת את אבן הפינה המשמעותית ביותר בהיסטוריה של משחקי התפקידים, טרם הפרסום של מבוכים ודרקונים.

עם השנים יצאו מספר מהדורות חדשות של Chainmail, אך אלו ניסו להשתמש בהצלחה של מבוכים ודרקונים בכדי לשווק מיניאטורות.

דייב ארנסון משלב בין סיפור למשחק

history1-blackmoorנחזור קצת אחורה לשנת 1969, בתקופה זו דייב ארנסון שיחק ביחד עם מעצב צעיר בשם דייב ווסלי (David Wesely) במשחק בשם "Braunstein", משחק מיניאטורות מרובה משתתפים שעסק בתקופת נפוליאון. במשחק היו שני מפקדי צבא, אחד לכל צד, אך בנוסף אליהם משתתפים נוספים גילמו דמויות אינדיבידואליות שיש להם מטרות מיוחדות במשחק.
דייב ארנסון שיחק במשחק זה, ולאחר שדייב ווסלי התגייס לצבא, הוא מילא את מקומו והמשיך במרץ בשילוב משחק התפקידים עם משחקי מלחמה, הוא הרחיב את התרחישים לתחומים נוספים – בין היתר לתרחישים שעסקו בשר הטבעות וסיפורי פנטזיה נוספים. בשנת 1969 פגש דייב ארנסון את גארי גייגקס בכנס Gencon השני, והצטרף ל Castle & Crusade Society.

באפריל 1971 דייב ארנסון חיבר סט חוקים חדש בשם "Blackmoor", שהיווה שכלול של Braunstein ואפשר לשחקנים לנהל משחקים מרובים באותו הרקע. משחק זה התבסס על משחק תפקידים עם דמויות אינדיבידואליות אשר להם תפקיד מרכזי במערכה – החוקים במשחק השתנו כל הזמן, בשלב מסוים הם התבססו על chainmail אך ארנסון המשיך לפתח ולשכלל אותם.

Blackmoor היה יותר מרק סט חוקים - הוא היה גם עולם מערכה בו שחקני המיניאטורות יכלו להתקדם בעלילה מקרב לקרב ובסוף שנת 1971 ותחילת 1972 הקרבות המשיכו גם למבוכים מתחת לטירת Blackmoor. במקביל לאלמנטים הפנטסטיים, בבלקמור היה ניתן גם למצוא אבק-שרפה, צוללות, טכנולוגיה, ואפילו טנק במבוך!

חברת TSR בצעדיה הראשונים – דייב וגארי נפגשים

ועכשיו לחוליה האחרונה בשרשרת האירועים שהביאה את מבוכים ודרקונים לחיים - בשנת 1972 דייב ארנסון וגארי גייגקס נפגשו בלייק ג'נבה בארה"ב, כשדייב הציג את Blackmoor, וגארי התלהב מאוד מהרעיון של ארנסון ואמר לו שהוא רוצה לעבוד אתו בשיתוף פעולה ולהוציא גרסה מורחבת לשיטה של ארנסון. השם הראשון של המשחק הזה, היה "משחק הפנטזיה" (The Fantasy Game).

בשנת 1972 היה לגארי גייגאקס את כל הזמן שבעולם לעבוד על הפרויקט החדש שלו לאחר שהוא איבד את עבודתו כסוכן ביטוח. הוא עבד במרץ על הפרויקט במרתף (אולי זה הוליד את הקשר בין משחקי תפקידים למרתפים?). לאחר חודשים של כתיבה ומשחקי ניסיון גארי כבר כתב 150 עמודים של חוקים למשחק הפנטזיה החדש שלו.

כשגארי הציג את סט החוקים החדש שלו לחברים ולמעצבים הם הגיעו להחלטה שהשם "משחק הפנטזיה" הוא לא שם קליט ואז הם דנו על שם קליט יותר והעלו שמות רבים כמו "Swords & Spells" ,"Men & Magic", "Treasures & Trolls," ולבסוף הם הסכימו על השם Dungeons and Dragons - מבוכים ודרקונים.

בשלב זה המשחק החדש היה מוכן למכירה, וגארי גייגאקס פנה לכמה חברות הוצאה לאור של משחקי מלחמה שדחו אותו. גארי היה מתוסכל עד שאחד מחבריו, דון קיי (Don Kaye), פנה אליו והציע ששניהם יקימו יחדיו חברת משחקים. באוקטובר 1973 הקימו גארי ודון את חברת Tactical Studies Rules או בקיצור TSR.

החברה החדשה התחילה עם השקעה של אלף דולר, לאחר שדון פדה את ביטוח החיים שלו, אך סכום זה לא הספיק להדפסה של מבוכים ודרקונים. לכן הם החליטו לפרסם בתחילה משחקים אחרים, הראשון שבהם היה משחק מלחמה עם מיניאטורות בשם Cavaliers and Roundheads, שעסק בתקופה מלחמת האזרחים האנגלית במאה ה-17, והיה בעל חוקים דומים ל Chainmail. המטרה הייתה שהמכירות של משחק זה ואחרים יממנו את ההוצאה לאור של מבוכים ודרקונים, אך המהלך לא צלח.

מבוכים ודרקונים רואה אור ראשון

בשלהי 1973 עדיין לא היה לTSR מספיק כסף בכדי להוציא לאור את מבוכים ודרקונים, עד אשר הצטרף שותף שלישי לחברה – בריאן בלום (Brian Blume). בריאן פגש את גארי בכנס ג'נקון בשנת 1973 והצטרף לחברת TSR כשותף שווה תמורת השקעה של 2000 דולר, מה שהספיק בכדי להוציא את מבוכים ודרקונים לאור.

לבסוף הוציאה TSR בשנת 1974 את סט החוקים הראשון של מבוכים ודרקונים. ההדפסה הראשונה כללה 1000 עותקים של שלושת החוברות, שנמכרו ב-10 דולר, וסט קוביות תואם עלה 3.5 דולר. מספר חודשים לאחר מכן, ההדפסה השנייה שכללה עוד 1000 עותקים יצאה לאור, וגם היא נמכרה תוך חודשים ספורים. בתקופה זו TSR הוציאה לאור במקביל גם משחקי מלחמה, כגון Warriors of Mars – משחק שהתרחש בעולם הפנטזיה Barsoom, וגם Panzar Warfare שנכתב על-ידי בלום, ודימה קרבות משוריינים במלחה"ע השנייה.

history1-original-dnd

מבנה החברה הראשון כלל את דון קיי בתפקיד הנשיא וגזבר החברה, בריאן בלום נהיה סגן נשיא החברה ומנהל המכירות שלה, וגארי לקח את תפקיד העורך ומנהל הפרסום שלה. למרות שדייב ארנסון היה מעצב שותף למשחק, ובתקופות מסויימות עבד ב TSR, הוא מעולם לא היה שותף בחברה. ההרחבה של Blackmoor, יצאה לאור ב-1975, באותה שנה גם יצא לאור עולם המערכה Greyhawk, שנכתב בידי גארי גייגקס ורוב קונץ.

מעניין לציין שבאותה תקופה ה"ספרים" המוזכרים היו באיכות ירודה ביחס לספרים של היום, הם היו נכרכים ידנית ועם שדכן סיכות בביתו של גארי ובאיכות ביתית ולא מסחרית. המהפכה בשוק המדפסות, שמאפשרת לכל אחד מאיתנו להדפיס בבית באיכות גבוהה, הגיעה רק עשרים שנה לאחר מכן.

סיכום השנים הראשונות

בכתבה זו הצגתי לכם כיצד אהבה לתחביב של אנשים רבים, ובעיקר של גארי ודייב, הנחישות וההקרבה האישית שלהם הביאו להולדת תחביב חדש שמיזג תחביבים קיימים והחל מהפכה גדולה בשוק המשחקים. באמצעות "מבוכים ודרקונים" חברתTSR הפיצה את התחביב ברחבי העולם, כולל אצלנו בארץ הקודש - בתרגום לעברית של מבוכים ודרקונים בסוף שנות השמונים שנעשה על ידי חברת מיצוב. על שנים אלו, ועל המהדורות הראשונות של מבוכים ודרקונים בעברית, ארחיב בחלק השני של ההיסטוריה של מבוכים ודרקונים.

אודות אלירן אדרי

אלירן אדרי הוא מנחה מבוכים ודרקונים ותיק, והוא גם אחד מיוצרי הפודקאסט "מבוכים ודרקונים, ומה שבאמצע".

מאמרים נוספים של כותב זה

אלירן אדרי

כתבות נוספות

פיד רסס הצטרף לרשימת הדיוור הפונדק בטוויטר הפונדק בפייסבוק

כניסה לאתר

הצטרף לצוות הפונדק

יש לך תוכן מגניב של משחקי תפקידים או משחקי לוח?
שיחקת במשחק חדש ומדגדג לך לכתוב לו סקירה?
מעוניין לפתוח בלוג בפונדק?

אתה מוזמן לפרסם בפונדק - כל מה שעליך לעשות זה ליצור משתמש, ואז תוכל לפרסם את הכתבות ישירות באתר. פנה אלינו בשאלות או הצעות.