חוקים חדשים לחפצים קסומים במו"ד 4

חוקים חדשים לחפצים קסומים במו"ד 4

Information
פורסם ב28 אוגוסט 2010
נכתב על ידי האיש הזקן

מאמר זה סוקר את השינויים העיקרים שצפויים לחפצי-קסם במהדורה הרביעית של מבוכים ודרקונים, כחלק מרענוני החוקים של מכשפי החוף. רענון חוקים זה בא לאזן מחדש את חפצי הקסם, ולהפוך אותם למעניינים יותר ומיוחדים יותר במשחק.

השינוי העיקרי הוא חלוקה של חפצי הקסם לשלוש קטגוריות: שכיחים, נפוצים ונדירים. הסיבה לשינוי הינו התחושה שאופן החלוקה של חפצי-הקסם לדרגות היום ומנגנון חלוקת חפצי הקסם לשחקנים אינו מספק. מצד אחד יש הרבה חפצים עם כוחות, שיכולים להאפיל על יכולות הדמות, ומאידך החלוקה לדרגות לא לעתים - חפץ שנותן יכולת קבועה של עוד 4+ להגנות כנגד רעל אולי מאוזן בהשוואה לחפץ שגורם 1ק6 נזק אש, אבל הם לא מקבילים בהשפעה שלהם על הדמות (עוד כוח לשימוש, כנגד תוסף קבוע).

מכשפי החוף גם רצו להוסיף מגוון נוסף של חפצים למשחק, בייחוד חפצים ייחודים בעלי היסטוריה, כאלו שלא מהווים עתקים מבחינת העוצמה שלהם, אבל קיים רק אחד מסוגם בעולם - משהו כגון מטה כשף שהיה שייך לרב-מג מפורסם משחר הימים.
ולכן הם בחרו בדרך של הקצאת קטגוריה של נדירות החפץ בעולם.

הקטגוריה הראשונה הם חפצים נדירים, חפצים אלו הם בעלי עוצמה מקבילה לחפצי-קסם רגילים, אך בעלי השפעות מיוחדות ונדירות, כגון האפשרות להטיל חזיזי רעם עם החרב הקסומה של הלוחם. אלו הם חפצים שמקנים ייחוד לדמות.
חפצים נדירים הם חפצים של "פעם-בחיים" זהו חפץ שהדמות לא מחליפה כשהיא עולה 2 דרגות, אלא החפץ נשאר עמה לאורך זמן, הופך למעין סימן היכר. ההמלצה לשליט המבוך לחלק רק חפץ נדיר אחד לכל דמות, בכל תקופת משחק (כלומר כל 10 דרגות). לא ניתן לקנות או ליצור חפצים נדירים, כלומר או שהדמות יוצאת במשימה בכדי להשיג חפץ שכזה, או שהיא מוצאת אותו באקראי, דבר שהופך את החפץ ל"מניע-עלילה".

הקטגוריה השנייה הינה של חפצים שכיחים, אלו הם חפצי-קסם הקלים ביותר להשגה והתוספת שלהם ליכולות הדמות הינה תוספת קבועה - אין להם כוחות שניתן להפעיל, דוגמא לכך היא גלימה שמוסיפה 2+ לגלגולי התגנבות. כלומר מהרגע מהשחקן הוסיף את התוספים לדף הדמות שלו, אין לו יותר מה להתעסק עם החפץ. המטרה היא לפשט את המשחק על-ידי הורדת כמות האפשרויות הזמינה לשחקן לדברים העקרוניים - כמה פעמים קרה לכם ששכחת את היכולות של החפץ שלכם?
חפצים שכיחים הם החפצים היחידים שניתן לרכוש בחנויות או להכין לבד באמצטעות טקסים.

חפצים נפוצים מהווים את הקטגוריה השלישית והאחרונה, לחפצים אלו יש כוחות אך הכוחות הם לרוב יומיים, יש להם השפעות קבועות אך הם לא מהותיות לאופי הדמות. כמו חפצים נדירים, ניתן להשיג חפצים נפוצים רק על-ידי מציאתם.
קרוב למחצית מהחפצים שהחבורה מוצאת יהיו חפצים נפוצים. 

המשמעות של השינויים לעיל ששחקנים לא יכולים לבחור יותר איזה חפץ-קסום שמתחשק להם - למעשה, הימים של קבלת החפצים השימושיים ביותר תמיד חלפו להם. כן השחקן יכול לבחור את חפצי הקסם השכיחים, אך החפצים בעלי הכוחות הייחודיים, החפצים הנפוצים והנדירים, הם למעשה לבחירת המנחה, או אקראיים - מזכיר יותר את המהדורות הקודמות של מבוכים ודרקונים.
זה גם מכניס אתגר חדש לשחקנים שאוהבים לבצע אופטימיזיציה, הם כבר לא יכולים לסמוך על כך שהם יבחרו את החפץ שהם רוצים מתוך הספרים בכל שלב של המשחק. אלא כעת הם צריכים לבחור איזה חפץ הם באמת רוצים.

עם זאת יש לזכור שלשליט המבוך חופש לשנות את הנגישות לכל אחד מקטגוריות חפצי הקסם בעולם המערכה שלו- הוא יכול לקבוע שניתן לרכוש גם חפצים נפוצים במערכה שלו, אם הוא חושק בעולם עשיר יותר בקסם. לחילופין, אם מדובר בעולם עני בקסם, יתכן שחפצי הקסם הם נדירים מאוד אך עוצמתיים, כך שחפצי הקסם היחידים שקיימים הם נדירים, ובכדי להשיג אותם יש לצאת להרפתקאות. דבר זה מוסיף גמישות ודרגת חופש חדשה בעת ששליט המבוך יוצר עולם, בהחלט שינוי לטובה.

שינוי חוקים נוסף וחשוב הוא הביטול של המגבלה על מספר השימושים ליום בכוחות יומיים הנובעים מחפצי-קסם: המטרה של המגבלה הייתה למנוע מהדמויות לצבור חפצי-קסם מרובים בדרגות נמוכות אך בעלי כוחות משמעותיים - דבר שהינו בלתי-אפשר תחת החוקים החדש, בגלל שחפצים כאלו מחולקים על-ידי המנחה. 

שתי נקודות שראויות לציון, כפי שנלקחו מהסמינר בג'נקון, נוגעות לשינויים ספצייפים:
- איזון מחדש של התנגדויות לנזק, כיום יש מצב במו"ד 4 שבו לדמות אחת יש מספר רב של התנגדויות לנזקים שונים, דבר שמפר את איזון המשחק. לכן חפצים שיקנו התנגדויות לנזק יהיו רובם ככולם נדירים - כך לא לכל הדמות תהיה התנגדות לנזק האש של הדרקון האדום, אלא רק לאביר הקודש בר-המזל.
- איזון מחדש של פגיעות חמורות, יש חפצים שמגדילים את טווח האיום של נשקים, ואת כמות הנזק שלהם. כיום אפשר ליצור שילובים קטלניים שמגדילים משמעותית את הנזק. לא-עוד, לפי החוקים החדשים החפצים הללו יהיו נדירים, כך שאולי לדמות יהיה חפץ בודד שכזה, אך לא שילוב.

אני אישית מאוד בעד השינויים, מדובר לטעמי בשינויים לטובה - שרק ישפרו את המשחק ויהפכו אותו לכיפי יותר. כל הכבוד למכשפי החוף.  

המאמר הזה מהווה איסוף מידע ממקורות באינטרנט, שני מאמרים מומלצים לקריאה נוספת הינם המאמר הרשמי של מכשפי החוף, ומאמר של האתר critical hits שאוסף דברים שנאמרו בסמינר של מכשפי החוף בג'נקון.


כתבות נוספות

פיד רסס הצטרף לרשימת הדיוור הפונדק בטוויטר הפונדק בפייסבוק

כניסה לאתר

הצטרף לצוות הפונדק

יש לך תוכן מגניב של משחקי תפקידים או משחקי לוח?
שיחקת במשחק חדש ומדגדג לך לכתוב לו סקירה?
מעוניין לפתוח בלוג בפונדק?

אתה מוזמן לפרסם בפונדק - כל מה שעליך לעשות זה ליצור משתמש, ואז תוכל לפרסם את הכתבות ישירות באתר. פנה אלינו בשאלות או הצעות.