טיפים למנחה מבוכים ודרקונים מתחיל

טיפים למנחה מבוכים ודרקונים מתחיל

Information
פורסם ב11 מאי 2008
נכתב על ידי האיש הזקן

טיפים-מנחה-מבוכים-ודרקוניםמבוכים ודרקונים הוא המשחק הראשון שכמעט כולנו שיחקנו - גנבים בצללים, לוחמים עטויים שריון, קוסמים מטילי ברקים. למרות התאור המלהיב לעתים אנחנו מגיעים לשולחן המשחק וזה פשוט לא עובד. במקרים אחרים, אתם מרגישים שהמשחק יכול להיות יותר טוב, אבל לא יודעים איך לעשות את זה. 

מאמר זה בא לעזור לכם ולהציג בפניכם חמשה טיפים בסיסיים למשחק מו"ד ראשון (או שני) מוצלח.

המטרה – הנאה

משחקי-תפקידים הם משחק קבוצתי, וככזה כולכם צריכים ליהנות מהמשחק, זה המדד העיקרי, ויש האומרים היחידי לטיב המשחק. לכן שאתם מכינים את ההרפתקה השחקנים צריכים להיות במרכז האירועים ולא צופים מהצד. בעת המשחק עצמו נסו לשלב את כל השחקנים שלכם במתרחש ולתת להם להשפיע על הארועים. לבסוף גם השחקנים צריכים לשתף עמכם פעולה, ולא להתנהג בצורה שמפריעה לכם להריץ את המשחק להנאת הכלל.
מבוכים ודרקונים, כמו-גם מרבית שיטות המשחק, משלבות שני גורמים יחדיו – חוקים (קראנץ') ואווירה (פלאף). פעמים רבות אנו מתבלבלים וחושבים שהחוקים הם העיקר, אך לא כך - החוקים מיועדים לשרת את המשחק, ולא להפוך לחזות הכל. אף אחד לא יזכור אם החרב עשתה 7 או 13 נזק, כל עוד כולם חוזרים הביתה עם חיוך.

תקשורת זה שם המשחק

משחק תפקידים הוא משחק קבוצתי, כדי שכולם יהנו, כולם צריכים לדבר. לפני תחילת המשחק, חשוב מאוד לתאם ציפיות – האם מטרת המשחק היא להרביץ לכמה שיותר אורקים, להפוך למלכים על ארצות רחבות-ידים או להציל את העולם מרוע קדום? במלים אחרות, האם השחקנים והמנחה רוצים קרבות והרבה, דיפלומטיה והרבה או משהו באמצע. אם תדברו על זה לפני המשחק, תוכלו למנוע בעיות בעתיד שבו המנחה מריץ הרפתקה שהשחקנים לא מתעניינים בה.
גם במהלך המשחק צריך לשמור על תקשורת פתוחה, אם יש שחקן בעייתי, צריך לדבר איתו ולהסביר לו זאת – לא לתת לאדם אחד להפריע להנאה של כל הקבוצה. אם המשחק מגמגם, אין כמו שיחה של רבע שעה לפני תחילת המפגש הבא כדי להבין למה.

הררים של חוקים

מבוכים ודרקונים משופעת חוקים, שלושה ספרי בסיס (900 עמודים לערך!), עשרות ספרי הרחבה, מאמרים ברשת ורעיונות מגניבים בפורומים – מי צריך יותר מזה?
השאלה היא גם, מי צריך את כל זה? למרבית המנחים, הררי החומר הם מקום קל לטבוע בו, ואל תשכחו מה שאמרנו קודם – חוקים מיועדים לשרת את המשחק, ולא להפוך לחזות הכל. לכן אני ממליץ להסתפק במועט בהתחלה – בשלב הראשון מספיק לקרוא את ספר החוקים לשחקן, וגם לא צריך את כולו, רק חלקים נבחרים. אם אתם קוראים באנגלית, יש את ה Basic Game (או את ההרפתקה משולבת חוקי התחלה מהירים H1), שזה מוצר שמיועד ספציפית למתחילים, והוא הכי מומלץ.
אם אתם נקלעים למצב הלא-נעים-תמיד שיש שחקן שמכיר את החוקים יותר טוב ממכם, וזה קורה, שתפו איתו פעולה, ואל תנסו להלחם איתו. דברו איתו לפני המשחק, הסבירו לו שתשמחו לקבל ממנו סיוע ועזרה בחוקים אבל שבסופו של דבר אתם קובעים. אם אפשר להעזר בו בכדי להסביר לשחקנים אחרים את החוקים, מה טוב - כך גם קדמתם את המשחק, וגם נתת לשחקן תחושה טובה של עשייה.

אבל מה זה עולם פנטזיה ?

מבוכים ודרקונים מתרחש בעולם מבוסס פנטזיה בדרך-כלל, ז'אנר ספרותי שספרי טולקין (שר הטבעות וההוביט) מהווים את הבסיס להגדרה שלו – קסם, אלפים, אורקים ועוד. יש עוד מספר רב של ספרים וסרטים בז'אנר זה, ומומלץ שאתה והשחקנים שלך יכירו מה הכוונה בעולם פנטזיה... תמיד אפשר לארגן צפייה משותפת בסרט לפני המשחק הראשון, כדי להכנס לאווירה.
אחרי שקראת כמה ספרים וסרטים, אפשר להתקדם הלאה (ואם אתה כבר מכיר, פשוט לדלג קדימה Smile) - לעולם המערכה והדמויות. אתה יכול ליצור עולם מערכה המבוסס על ספרים שאהבת (לדוגמא הפלוגה השחורה) או סרטים (וילו), לחילופין אתה יכול להשתמש בעולם מערכה מוכן (כגון איי הסערה). ולבסוף, האופציה השלישית היא ליצור עולם מערכה חדש פרי יצירתך - יש אנשים הנהנים מיצירת עולמות מערכה, אבל זוהי גם האפשרות הדורשת את המאמץ הרב ביותר. בכל מקרה אם אתם רוצים משחק מהנה, הרקע של העולם צריך להיות איכותי.
אחרי שקבעתם את סגנון המשחק החביב עליכם, ואת העולם שאתם משחקים בו, הגיע הזמן להכין את הדמויות. אני ממליץ לשים בצד את התכונות הדמויות ולהתמקד תחילה באופי שלהן (אלא אם אתם מעדיפים להרביץ לאורקים בכל משך ההרפתקה...) – עזרו לשחקנים שלכם לבנות את ההיסטוריה של הדמויות, רצונות, אופי, ידידים ויריבים ועוד... נסו לשלב זאת בעולם המערכה ומעבר לכך במהלך המשחק עצמו - ערבו את הרקע של הדמויות בהרפתקאות (כך שאוריק, הגמד האמיץ, שומע לפתע שמישהו ראה את אחיו האובד).
אחרי שכולם בנו דמויות הצעד האחרון הוא להכין את ההרפתקה הראשונה - אפשר ליצור לבד (ייתכן שכבר יש לך רקע משלב יצירת הדמויות או ששירבטת רעיונות) , או להשתמש בהרפתקה מוכנה - בין אם קונים בחנות החביבה עליכם או מורידים מהרשת הרפתקה קצרה חינמית. אני אישית, גם לאחר 18 שנה של משחק, משתמש בערבוב של חצי חצי בין הרפתקאות שאני כותב להרפתקאות מוכנות, ואני חושב שזאת נוסחה טובה.

רומא לא נבנתה ביום

מבוכים ודרקונים (ומשחקי-תפקידים בכלל) זה תחביב לשנים ארוכות, אל תנסו להספיק הכל במשחק הראשון שלכם. תמיד יהיה לכם זמן לקרוא ספרים נוספים, להכין דמויות חדשות, לטוות קוי עלילה חדשים, להתנסות בשיטות אחרות  וכך הלאה. כדאי להתחיל בקטן – כפר קטן שמאויים, דמויות פשוטות וללא עלילה מורכבת. תנו למשחק להתפתח עם הזמן, זרמו עם השחקנים שלכם ואל תהססו לנסות דברים חדשים ולשנות דברים שלא עובדים. 

כתבות נוספות

פיד רסס הצטרף לרשימת הדיוור הפונדק בטוויטר הפונדק בפייסבוק

כניסה לאתר

הצטרף לצוות הפונדק

יש לך תוכן מגניב של משחקי תפקידים או משחקי לוח?
שיחקת במשחק חדש ומדגדג לך לכתוב לו סקירה?
מעוניין לפתוח בלוג בפונדק?

אתה מוזמן לפרסם בפונדק - כל מה שעליך לעשות זה ליצור משתמש, ואז תוכל לפרסם את הכתבות ישירות באתר. פנה אלינו בשאלות או הצעות.