מדריך הוצאה לאור לספר משחק תפקידים – חלק שני

פורסם ב23 מאי 2013
נכתב על ידי האיש הזקן

pirate rat

בחלק השני של המדריך, נדבר על הוצאת הספר לאור והעלויות הכרוכות בכך. בחלק הראשון דיברנו על רמת המכירות בשוק הישראלי, בחנו את השוק, את ערוצי המכירה ואת אופן התמחור של הספר. מדוע רק כעת להגיע לשלב של ההוצאה לאור?
הסיבה פשוטה: כשמוציאים ספר לאור, מדובר בהחלטה כלכלית ולא רק באהבה לכתיבה (אפשר לפרסם קובץ חינמי באינטרנט, ככלות הכל). רק לאחר שיש הגיון כלכלי לספר כדאי, לטעמי, להתחיל בהוצאתו לאור. אם לאחר שהדפסת את הספר תגלו שאף אחד כמעט לא קונה אותו ושאתם מפסידים כסף, ללמוד איך מוציאים ספר לאור, אינו רלוונטי.

אפשר לחלק את תהליך ההוצאה לאור למספר שלבים:
- פיתוח: השלב הראשון, שלעתים מדלגים עליו מחוסר ידיעה, בו קובעים מה יהיה בספר – תוכן עניינים גס, חלוקה לעמודים וכך הלאה. אם יש מספר כותבים, בשלב הזה גם מקצים לכל כותב את התוכן שבאחריותו. בשלב הזה גם מבצעים את הפיתוח העסקי, דהיינו, בניית המודל שסקרנו בחלק הקודם של המדריך. לוח זמנים זה דבר חשוב לקבוע כבר בתחילת הדרך. כדאי, למשל, להשיק את הספר בכנס גדול. בדרך כלל המוציא לאור הוא זה שדואג לפיתוח.
- כתיבה: אחרי שיש לנו את השלד של הספר, יוצקים לתוכו את התוכן. מכיוון שלרוב המוציא לאור הוא גם הכותב, בשלב הזה לא הוצאנו עדיין כסף. אחת ההחלטות החשובות, שקשורה גם לעימוד, היא כמות המילים לעמוד. בספרים של מכשפי החוף יש כ-900 מילה בעמוד, באיי הסערה יש כ-800 מילה בעמוד, אבל תמצאו גם ספרים עם 400 או 500 מילה לעמוד. כמות המילים היא הפרמטר העיקרי שלכם כשאתם מדברים עם כותבים. מבחינתם, כמות עמודים לא מעניינת, כי הם כותבים תוכן גולמי, לא מעומד.
ישנם מספר סבבים של כתיבה, תיקון וכיו"ב. אם יש מספר כותבים, כדאי לתאם מראש, כך שכולם יעבדו לפי אותה תבנית ועם מילון מונחים אחיד.
- עריכה: אפשר לחלק את העריכה לשני סוגים – עריכה תוכנית, שכוללת גם הערות מכאניות לנתונים שמופיעים בספר, ועריכה לשונית, המתייחסת לשפה העברית, איות, תחביר וכך הלאה. לעתים אותו אדם יבצע את שני סוגי העריכה, לעתים אלה יהיו אנשים שונים.
שלב זה יתבצע בהכרח על-ידי אדם שונה מזה שביצע את הכתיבה, ולעתים קרובות העורך יהיה אדם מקצועי שמקבל תשלום על עבודתו, שיכול לנוע בין מאות לאלפי שקלים בודדים. מאידך, אולי תמצאו עורך שיבצע את עבודתו תמורת עותקים של המוצר המוגמר. ההשקעה שלכם בעריכה תלויה גם בשליטה של הכותבים בשפה העברית. אם הכותבים רהוטים יותר, ייתכן שאפשר להסתפק בעריכה פחות קפדנית.
- גרפיקה: במקביל לכתיבה ו/או לעריכה, נדאג לאיורים לספר שלנו. מקובל לשים איור של רבע עמוד כל 6 עמודים, פחות או יותר. אם מדובר בעולם מערכה או הרפתקאה, מפות הן גם דבר חיוני. העלות משתנה – ניתן לרכוש מאגרים מוכנים (stock art) במחירים של עשר-עשרים דולר לחבילה. לחילופין, ניתן ליצור קשר ישירות עם אומן, שיכין איור לפי ההגדרה שלכם – המחירים נעים בין 50 ל-100 ₪ לאיור שחור-לבן של רבע עמוד, ומתייקרים אם רוצים איור צבע או גדול יותר. המחיר של איור שער צבעוני יכול לנוע בין 600 ל-1000 ₪. אם אין לכם כישרון אומנותי ואתם עובדים עם מאייר, מומלץ למצוא אדם שישמש כמעצב גרפי, שידאג למראה האחיד של הספר ולגימור שלו. חשוב להגדיר למאייר מראש בדיוק מה אתם רוצים.
בתחום הזה ניתן להיעזר גם במאיירים מקצועיים מחו"ל, שעובדים עבור חברות אחרות בתחום.
אם אין לכם תקציב, תמיד אפשר לחפש חברים, אבל האיכות היא בהתאם.
שימו לב שאומנות טובה מוכרת ספר – כך שכדאי להשקיע.
- עימוד: זהו השלב בו לוקחים את התוכן הערוך, ביחד עם תבנית העמוד והגרפיקה, ומשלבים את הכל לכדי מוצר מוגמר. יש תוכנות מקצועיות לנושא, כגון InDesign, אבל נדרש ידע רב בכדי להשתלט עליהן. אני אישית מבצע את העימוד באמצעות וורד, אבל זהו תהליך מייגע. ניתן גם לשכור שירותי עימוד מקצועיים, אך זה יקר (עשרות שקלים לעמוד).
יש לשים לב לסטנדרטים בתעשייה – בית הדפוס מצפה לקבל את הקובץ בפורמט מסויים, עם שוליים להדפסה (Bleed). כדאי לתאם מראש מול בית הדפוס בכדי למנוע אי-נעימויות.
- הגהה: לאחר שהספר מוכן לירידה לדפוס, מומלץ בחום לבצע הגהה סופית לספר. יכולים להספיק חבר או שניים עם שליטה טובה בעברית ועין לפרטים – אבל חשוב לבצע זאת. לא נעים למצוא הפנייה ל-XXX בספר מודפס.
- הדפסה: כאן העסק יוצא מהידיים שלכם. אם הקובץ המוגמר שלכם חף מפגמים ועומד בתקנים, תקבלו את הספר שלכם כפי שרציתם לידיים. הקפידו לבקש עותק שמש לביקורת על הספר לפני שמבצעים את ההדפסה הסופית.
עלות ההדפסה משתנה מהותית בהתאם לסוג המוצר – כריכה קשה עולה יותר מאשר כריכה רכה, יותר עמודים עולים יותר כסף, וכמובן שעמודי צבע מייקרים מאוד את כל העסק.
היום יש שתי טכנולוגיות עיקריות – בית דפוס קלאסי, אופסט, שמתאים לכמות של 500 עותקים ומעלה ולמוצרי כריכה קשה ורכה כאחד, ובית דפוס דיגיטאלי, בו ההדפסה מתאימה לרוב לכמות של 200-300 עותקים, לכריכה רכה ועד לכ-100 עמודים. מחיר ההדפסה יכול להיות כ-2,500 ₪ ל-200 עותקים של חוברת 32 עמ' ו-15,000 ₪ ל-500 עותקים של חוברת 144 עמ' בצבע. יש לשים לב שהמחיר באופסט יורד משמעותית עם הגדלת כמות העותקים, אך לפעמים זוהי מלכודת דבש – אם אתם חוזים מכירות של 300 עותקים, אין סיבה להדפיס 1000, גם אם זה יוצא נורא זול לכל עותק.
- בדיקות נוספות בתהליך: בנוסף לעיל, אם מדובר בהרפתקאה חובה לבצע פלייטסטים - גם על-ידי הכותב, וגם על-ידי מנחים אחרים. גם כל תוכן מכאני אחר (מפלצות, מקצועות, וכמובן שיטה חדשה) נדרש להיבדק מראש, בכדי למנוע פשלות בהמשך. לא נעים לגלות שפספסתם משהו בסיסי במתמטיקה שלכם... ושהספר לא מאוזן בגרוש.

מועצת החכמים
כשמוציאים ספר לאור, זה פרי של אהבה – וכמו כל אהבה, היא עיוורת.
יש המוני ספרים שיצאו לאור, כשהכותב מאוהב בספר ובטוח שהוא הטוב מכולם - אבל בפועל מדובר במוצר גרוע. הדבר נכון גם למשחקי לוח ולמעשה לכל צורה של אמנות. לכן אחד הדברים החשובים ביותר שאתה יכול לעשות, זה למצוא קבוצה קטנה של אנשים מנוסים, שיחוו דעה אמיתית, ושיתנו את המשוב שלהם על הספר.
זה כנראה הדבר החשוב ביותר בכל תהליך ההוצאה לאור של ספר.
ואם כבר בנושא של טעויות נפוצות - טעות נפוצה אחרת זה להכיר רק את מבוכים ודרקונים, ולהחליט להוציא שיטה טובה יותר – מבלי באמת להכיר את יתר השיטות שבשוק. עולם משחקי התפקידים מכיל עשרות ומאות שיטות. לא צריך להכיר את כולם, אבל כדאי להכיר לפחות תריסר לפני שאתם מחליטים להוציא ספר משלכם - זה ייתן לכם את הידע כיצד להפוך את הספר שלכם לטוב יותר.

מודל עלות
אחרי שדיברנו על השלבים של ההוצאה לאור, נדבר על העלויות. ניתן לחלק אותן לשלוש:
- עבודה תמורת טובין. למשל, מנחה שמריץ פלייטסט להרפתקאה, לא מקבל תשלום אלא מקבל עותק של המוצר הסופי. בדרך הזו ניתן לחסוך עלויות, אבל לרוב מדובר בדברים שוליים.
- עבודה על-ידי המוציא לאור: בין אם אתה אדם בודד או יותר, ייתכן שהכתיבה, העריכה והגרפיקה מתבצעים על-ידי המוציא לאור בעצמו. אחת השגיאות הגדולות לטעמי במודל העלות הינה להתייחס לעבודה הזו כחינמית. נכון שלא משלמים כסף לאף אחד אחר, אבל גם הזמן שלכם זה כסף.
לדוגמא, אני משלם לעצמי 4 אגורות על כל מילה שאני כותב (תעריף מקובל לכותב מתחיל בחו"ל הוא כ- 2 סנט למילה), ו-5 ₪ על כל עמוד שאני מבצע לו עימוד (היי, אני זול!) - הזמן שלי שווה כסף.
אפשר להתעלם מהסעיף הזה, אבל זה פשוט לא נכון כשמתמחרים את המוצר.
- עבודה בתשלום: כבר דיברתי על עלות הגרפיקה, העריכה וכך הלאה.... זהו הסעיף שבו אתם מעבירים כסף ממש לאנשים אחרים.
- סעיף רביעי, שלא רלוונטי לרובנו – תמלוגים. אם אתם בוחרים לתרגם מוצר קיים מחו"ל, נדרש בעקרון לשלם תמלוגים. אחוז מההכנסות הולך לבעל הרישיון, כשאתם נדרשים מראש לשלם על כמות מסוימת של עותקים. למשל, אם על כל מוצר אתם נדרשים לשלם דולר, ואתם צריכים לשלם על 2,000 עותקים מראש – התשלום הראשוני יהיה 2,000 דולר. על כל עותק נוסף שמכרתם מעבר ל-2,000, אתם תעבירו עוד דולר לבעל הרישיון.

לפני שנסיים, דוגמא לעלות של מוצר. בואו נניח שאני רוצה להוציא ספר מכאניקה של 64 עמודים למבוכים ודרקונים מה' 5.
כתיבה: 64 עמודים, 800 מילה לעמוד, אבל 8 עמודי גרפיקה / שער / כיו"ב – כלומר 45,000 מילה. במחיר של 4 אגורות למילה – 1800 ₪.
עריכה: שליש מעלות הכתיבה – 600 ₪ (עריכה לטעמי תמיד זולה יותר מכתיבה, אפשר להתווכח).
גרפיקה: אני הולך על איורים מקוריים, איור שער ב-900 ₪, ועוד 11 איורים ב-100 ₪ כל אחד, סה"כ 2,000 ₪.
עימוד: יש לי מכר שמבין בעימוד ואני משלם לו 10 ₪ לעמוד, ועוד 400 ₪ לעיצוב הגרפי (תבנית עימוד, גופנים וכיו"ב) – 1000 ₪.
הגהה ופלייטסטינג: תמורת טובין.
הדפסה: מדפיס 300 עותקים, כריכה רכה, שחור-לבן. עולה לי 4,500 ₪.
סך הכל: 9,900 ₪, לא כולל מע"מ.

הערה: המחירים שציטטתי הם נמוכים ביחס למחיר שאדם שעוסק במקצוע למחייתו יקבל. אני משער שהעלות לכתיבה/עריכה/עימוד יכולה לעלות גם כפליים.

אפשר לראות שעלות של חוברת של 64 עמ', בהדפסה מוגבלת היא קרובה ל -10,000 ₪. אעיר שעלותם של ספרי מבוכים ודרקונים / הנשגבים (צבע מלא, כריכה קשה ותשלום לאנשי מקצוע) היא עשרות אלפי שקלים לספר, ויכולה גם לגרד את המאה אלף שקלים לספר.
אם ניזכר בחלק הראשון של המדריך, טווח המחירים של מוצר שעלותו 10,000 ש"ח ובעל צפי מכירות של 180 עותקים נע בין 80 ל-130 ₪. אם אני מסתכל על מוצרים אחרים בשוק, מחיר של 90 ₪ לחוברת של 64 עמ' נראה לי סביר וזה יהיה מחיר המוצר.
הערה מפכחת לפני סיום – קל לראות שגם אם תמכרו פי 2 מהצפי שלכם, הרווח שלכם על שנתיים-שלוש של עבודה יהיה בקושי 10,000 ₪ – מודל העלות לא לוקח בחשבון את הזמן שאתם משקיעים בבניית אתר ועמוד בפייסבוק, שיווק הספר, השתתפות בכנסים, נסיעה לחנויות וכך הלאה. אפשר להוציא משחק תפקידים לאור מבלי להפסיד כסף. להרוויח מזה הררי כסף – אי אפשר.
אני מקווה שהמדריך הזה האיר בפניכם את התהליך של הוצאת משחק תפקידים לאור, מה העלויות הכרוכות, כמה תמכרו ואיך נראה השוק הישראלי. עכשיו נותר רק החלק הקשה – לצאת ולמכור את הספר שלכם.

כתבות נוספות

פיד רסס הצטרף לרשימת הדיוור הפונדק בגוגל+ הפונדק בטוויטר הפונדק בפייסבוק

אירועים קרובים

אין אירועים

כניסה לאתר

הצטרף לצוות הפונדק

יש לך תוכן מגניב של משחקי תפקידים או משחקי לוח?
שיחקת במשחק חדש ומדגדג לך לכתוב לו סקירה?
מעוניין לפתוח בלוג בפונדק?

אתה מוזמן לפרסם בפונדק - כל מה שעליך לעשות זה ליצור משתמש, ואז תוכל לפרסם את הכתבות ישירות באתר. פנה אלינו בשאלות או הצעות.