Masques, קרנבל מסיכות של אצילים ותככים

Masques, קרנבל מסיכות של אצילים ותככים

Information
פורסם ב05 מרס 2020
נכתב על ידי Dotan

Masques

שם המשחק: Masques

סוג: משחק קלפים, ניהול יד, שליטה בשטח

מספר שחקנים: 2-4

זמן משחק: 45+ דקות

גילאים: 13+

מוציא לאור: Fantasy Flight Games

מחיר מומלץ לצרכן: 15 דולר

דרוג: 4 מתוך 5


Masques הוא משחק קלפים קטן עם הרבה תוכן ועניין. כל שחקן במשחק שולט במשפחת אצולה איטלקית שמנסה לצבור כסף ויוקרה על חשבון בני משפחות אצולה אחרים שהוזמנו לנשף המסיכות.

משפחות האצולה לא תבחלנה בשליחת מתנקשים, גנבים, שומרים, זונות חצר ועוד כדי להגדיל את השפעתן בקרב האצולה האיטלקית. מזימות ותככים במשחק מיוחד לפורים!

Masques artwork

המשחק הוא reskin למשחק ישן בשם Intrigo, אבל מכיוון שלא שיחקתי ב-Intrigo, לא אתייחס להבדלים (אם ישנם בכלל) בין המשחקים. Masques מגיע בקופסה קטנה המכילה 75 קלפים ריבועיים, 15 אסימוני השפעה (3 לכל גילדה) ו-35 אסימוני דוקאטים, שבגרסה החדשה דומים מאוד למטבעות של שקל חדש… זה הכל! זו באמת אמנות ליצור מאוסף של מרכיבים דו-מימדיים חוויה עשירה כמו שהמשחק הזה יוצר.

Masques favor tokens

חוקי המשחק

בתחילת המשחק כל שחקן מקבל קלף שמשייך אותו לאחת המשפחות שמוזמנות לנשף המסיכות - שימו לב, ישנן במשחק חמש משפחות אצולה: Contarini, Dandolo, Morosini, Venier ו-Foscari, אולם האחרונה איננה נשלטת על ידי אחד השחקנים - עוד על כך בהמשך. כל שחקן גם מקבל קלפי השפעה שמטרתם להציג בכל רגע נתון את מידת ההשפעה של השחקן בכל אחת מהגילדות השונות. המנצח במשחק הוא השחקן הראשון שמצליח לצבור ארבע נקודות השפעה בגילדה אחת או לפחות נקודת השפעה אחת בכל אחת מהגילדות הקיימות במשחק.

   Masques Morosini

השלב הבא הוא בניית הארמון, שמהווה את לוח המשחק ומורכב מחדרים ומסדרונות. זה אחד האלמנטים היפים במשחק, שמצליח ליצור לוח משחק בגודל מלא מאוסף של קלפים (מה שמאפשר למשחק להיות קטן פיזית וזול). בניית הארמון מתבצעת על ידי הנחה של 16 קלפי חדרים בצורת ריבוע, עם רווח בגודל של קלף בין כל שני קלפים. הקלפים הם החדרים, הרווחים הם המסדרונות שבהם האורחים מסתובבים. את הארמון בונים רק פעם אחת בתחילת המשחק. 

הדבר האחרון שנותר לעשות הוא ליצור את מלאי הסוכנים. הסוכנים הם דמויות שניתן לשכור במהלך המשחק כדי להשתמש ביכולותיהן ולהשפיע מבפנים על הנעשה בארמון. ישנם שישה סוגי סוכנים: מתנקש, פילגש, גונדולייר, שומר, גנב וסוחר. ישנם שלושה קלפים לכל סוג של סוכן, כאשר מחירם עולה בכל פעם ששירותיהם נדרשים (עוד על כך בהמשך).

Masques agents

המשחק מתנהל על פני מספר סיבובים, כאשר כל סיבוב מתחלק לשלושה שלבים: שלב ההכנה, שלב הפעולה ושלב התוצאה.
בשלב ההכנה מניחים על כל חדר בארמון מטבע או אסימון השפעה אקראי, לפי המצויין על הקלף. בתחילת כל סיבוב, הארמון מכיל מטבעות ואסימוני השפעה המסודרים לסירוגין על פני החדרים. לאחר מכן, כל שחקן מקבל באופן אקראי ארבעה קלפי אורחים שבהם ישתמש בסיבוב הנוכחי. ישנם 16 קלפי אורחים במשחק, אשר 12 מתוכם מייצגים שלושה אורחים מכל משפחה עם ערכי השפעה של 2, 3 ו-4, וארבעה קלפים נוספים מייצגים את בני משפחת Foscari (שכאמור, איננה נשלטת על ידי אחד השחקנים) גם כן עם ערכי השפעה של 2-4. כל שחקן מקבל יד אקראית של קלפים שיכולה להכיל אורחים שלו ושאינם שלו (זה המצב ברוב המקרים), כך שכל שחקן יכול להשתמש באורחים שלו כדי לחזק את השפעתו ובאורחים של היריבים כדי להחליש אותם - אלמנט יפה במשחק.

בשלב הפעולה השחקנים יכולים לבצע פעולה אחת מבין שלוש:
להניח קלף אורח מהיד באחד המסדרונות הריקים.
לשכור סוכן ולהניח אותו באחד המסדרונות הריקים ולהנות מהיכולת המיוחדת שלו.
לא לעשות כלום.

הסיבוב נגמר כאשר כל המסדרונות מלאים באורחים ו/או סוכנים, ואז מתחיל שלב התוצאה.

Masques gameplay

בשלב התוצאה עוברים חדר-חדר בארמון ובודקים מי זוכה בתכולתו (כסף או אסימון השפעה) באמצעות השוואה של ערכי האורחים/סוכנים משני צידי החדר.
המספר הגבוה זוכה, בתיקו תכולת החדר נשארת במקומה לסיבוב הבא, וכך גם אם בן למשפחת Foscari (הניטראלית) הוא בעל המספר הגבוה יותר. העובדה שבכל סיבוב היד של השחקן מורכבת מאורחים מכל המשפחות עם ערכי השפעה שונים יכולה להביא למצבים שבהם השחקן מניח בצד אחד של חדר שהוא רוצה לזכות בו קלף של בן משפחה שלו עם ערך השפעה גבוה, ובתור הבא שלו (בהנחה שהמסדרון השני הסמוך לאותו חדר עדיין ריק), מניח בו קלף של בן משפחה יריב עם ערך השפעה נמוך יותר, ובכך להבטיח לעצמו זכייה בחדר. אבל לא תמיד קל לבצע מהלך כזה, כשהיריבים עוקבים אחרי כל תנועה...

המשחק מסתיים כאשר אחד השחקנים צובר מספיק השפעה באחת הגילדות (באמצעות זכייה באסימוני השפעה במהלך המשחק), או מעט השפעה בכל אחת מהגילדות במשחק.

המחשבות שלי על המשחק

בהיותו משחק קטן עם רכיבים פשוטים יחסית, Masques מציע הרבה מאוד תוכן, הרבה החלטות שצריך לבצע והרבה מתח ככל שהמשחק מתקדם. משחק ממוצע לא אורך הרבה זמן - כשעה - מה שאומר שהמשחק בהחלט יכול לשמש כמתאבן בתחילת ערב משחקים, ויכול להוות אופציה טובה כשאין הרבה זמן ורוצים משהו טוב.

רמת ההשפעה של כל שחקן בגילדות השונות גלויה לאורך כל המשחק, מה שמאפשר לשחקנים לעקוב אחד אחרי השני ולדעת מי מתקדם ובאיזה כיוון ובכך לנסות למנוע את זה ממנו. 

היכולות של הסוכנים מגוונות ומציעות שפע של אפשרויות להשפיע על הסיבוב גם אם השחקן קיבל יד של קלפים עם ערכי השפעה נמוכים. לדוגמא: הגונדולייר יכול להחליף את אחד הקלפים הסמוכים אליו עם כל קלף אחר בארמון. שימוש בו במצבים מסויימים יכול לקדם שחקן שקיבל יד לא טובה או שלא הספיק לתפוס מקומות טובים בארמון, אבל זה לא אומר שהמשחק הוא אקראי! 

מהלך טוב דורש חשיבה ואסטרטגיה, גם בשימוש בקלפים שמשנים את הלוח במהלך הסיבוב. הסוחר עושה פעולה דומה, אבל עם אסימונים - הוא מחליף אחד מהאסימונים הסמוכים אליו עם כל אסימון אחר בארמון. גם זה יכול להפוך סיבוב לא מוצלח לסיבוב טוב, אם מבצעים את המהלך ברגע הנכון, ולהרוויח על חשבון מישהו אחר. הרוצח הופך אחד מהקלפים הסמוכים אליו לקלף עם השפעה של אפס (כי האורח נרצח...), מה שגם כן משפיע על מהלכים פוטנציאליים טובים של שחקנים אחרים. כלומר, יש במשחק הרבה אינטראקציה והשפעה הדדית בין השחקנים, מה שהופך את האווירה למתוחה.

גם העובדה שההשפעה בגילדות היא זאת שמניעה את המשחק, אבל צריך במקביל לנסות להרוויח כסף כדי להיות מסוגל לשכור סוכנים ולהרחיב את האפשרויות במשחק, נותנת איזון יפה בין שני האלמנטים הנצברים במשחק. העובדה שמחירי הסוכנים עולים ככל שמשתמשים בהם (כלומר, ניתן לשכור שלושה רוצחים לאורך המשחק, כאשר הקלף הראשון של הרוצח עולה 2 מטבעות, השני עולה שלושה מטבעות והשלישי עולה ארבעה מטבעות) יוצרת גם כן התלבטות האם להשקיע בתחילת המשחק בסוכנים כי זה יותר קל, ובעיקר אם יש יד טובה (בני המשפחה של השחקן עם השפעה גבוהה ובני משפחה של היריבים עם השפעה נמוכה).

אם חייבים לציין גם חסרונות, העובדה שהלוח עשוי מקלפים יכולה להיות לעיתים לא נוחה, אם הקלפים זזים ממקומם בעקבות טעויות/רוחות/חיות. חיסרון נוסף הוא שהסיבובים דומים מאוד זה לזה, עם ידיים שונות, כלומר, אין המון אפשרויות במשחק, וזה עלול לשעמם אנשים מסויימים. בנוסף, ישנם שחקנים שלא אוהבים את קיומם של קלפים במשחק שעלולים להפיל את כל האסטרטגיה שלהם, כמו הדוגמא של הגונדולייר או הסוחר למעלה, שעשויים לשנות את הלוח אחרי ששחקן כבר הניח קלפים, כך שמהלך טוב עלול לא לתת את התוצאה הרצויה, מבלי שלאותו שחקן יש אפשרות להשפיע על כך.

לסיכום, אני מאוד אוהב את המשחק הזה. הוא לא ארוך, הוא פשוט להבנה ולכן אפשר להציג אותו לאנשים שאינם גיימרים, והוא גם מספיק מאתגר לגיימרים. מומלץ!

סקירות נוספות

פיד רסס הצטרף לרשימת הדיוור הפונדק בטוויטר הפונדק בפייסבוק

אירועים קרובים

אין אירועים

כניסה לאתר

הצטרף לצוות הפונדק

יש לך תוכן מגניב של משחקי תפקידים או משחקי לוח?
שיחקת במשחק חדש ומדגדג לך לכתוב לו סקירה?
מעוניין לפתוח בלוג בפונדק?

אתה מוזמן לפרסם בפונדק - כל מה שעליך לעשות זה ליצור משתמש, ואז תוכל לפרסם את הכתבות ישירות באתר. פנה אלינו בשאלות או הצעות.