Forbidden Desert, המדבר הנעלם - משחק שיתופי, מדריך וסקירה

Forbidden Desert, המדבר הנעלם - משחק שיתופי, מדריך וסקירה

Information
פורסם ב14 ינואר 2020
נכתב על ידי האיש הזקן


שם המשחק: Forbidden Desert

סוג: משחק לוח, שיתופי, משפחתי

מספר שחקנים: 2-5

זמן משחק: 45 דקות

גילאים: 8+

מוציא לאור: Gamewright

מחיר מומלץ לצרכן: 25 דולר / 99 ש"ח

דרוג: 4 מתוך 5


המדבר הנעלם הוא משחק לוח שיתופי לכל המשפחה, בו אתם יוצאים להרפתקאה מופלאה במדבר, בחיפוש אחר ספינת אוויר אבודה, בעלת ציוד טכנולוגי מדהים שמצויה מתחת לחולות המדבר. 

המשחק שואב את ההשראה שלו ממשחק הלוח השיתופי האי הנעלם, שגם הוא תורגם לעברית ושניהם מאותו היוצר. בשני המשחקים אתם במרוץ כנגד הזמן להשלים משימות, כאשר אתם מזיזים דמויות על אריחים ובל תור מבצעים מספר מוגבל של פעולות. המדבר הנעלם מהווה גרסה מתקדמת יותר של האי הנעלם, ולטעמי הוא מהווה שיפור מהותי.

חוקי המשחק ואיך מנצחים

במדבר הנעלם המטרה של החוקרים האמיצים היא למצוא ספינת אוויר שנאבדה במדבר. כדי למצוא אותה, יש לאתר את ארבעת החלקים של הספינה ואז להגיע למנחת ההמראה. ארבעת החלקים הם צהוב, אדום, כסוף וכתום-שקוף. ואם נכנס לאווירה של המשחק אז מדובר במנוע, המדחף, מקור האנרגיה והמצפן של ספינת האוויר.

אם לא הייתה סכנה באוויר, אז לא היה עניין - אז למזלנו (או לרעתנו, בטח אם נפסיד) יש סערת חול במדבר, שהולכת ומתגברת. בנוסף, גם השמש קופחת על ראשנו. 

במלים אחרות, מנצחים במשחק של המדבר הנעלם אם נאתר את כל חלקי ספינת האוויר וכל החוקרים מגיעים למנחת. אנו מפסידים אם לאחד החוקרים נגמר המים עקב השמש הלוהטת, אם הסופה מגיעה לשיאה עוצמתה או במידה שכל אריחי החול נמצאים על הלוח ואנו טובעים במדבר.

בתחילת המשחק נסדר את הלוח באמצעות סידור 24 האריחים של המשחק בריבוע של חמש על חמש, כשהפנים שלהם כלפי מטה כך שאנחנו לא יודעים מה מסתתר מתחת לכל אריח. במרכז הריבוע אין אריח, והוא מייצג את לב הסערה.

forbidden desert tiles

אם אתם מכירים את האי הנעלם, אז מבנה התור דומה: כל חוקר יכול לקחת ארבע פעולות בתורו, שמתחלקים לארבעה סוגים:

* לנוע אריח אחד (לא באלכסון, אלא אם אתם החוקר). אם באריח יש שני סמני חול או יותר, אתם תקועים וקודם צריכים להסיר את החול.
* להסיר חול מאריח שעליו אתם עומדים או אריח סמוך.
* לחפור אריח, במלים אחרים להיות ארכיאולוג אמיץ. ניתן לגלות רמז להימצאות אחד מרכיבי ספינת האוויר או עתק שיעזור לכם במסע. יש גם אפשרות לחפור באר מים כדי למלא את המימיות שלכם.
* לאסוף רכיב של ספינת האוויר.

אז כמו שאמרתי, האריחים מתחלקים לשלושה סוגים: עתקים, מים ו-רכיבים. על שלושה מתוך האריחים של עתקים יש גם סמל של מנהרה. ניתן להסתתר במנהרה מפני השמש (אתם לא מאבדים מים אם יוצא קלף של שמש לוהטת) וגם לנוע ממנהרה אחת לאחרת במחיר של פעולה בודדת. לכל רכיב של ספינת האוויר יש שני אריחים שמצביעים על המקום של החלק. אריח אחד מציין את השורה, והאריח האחר מציין את הטור. בהצטלבות של שניהם נמצא הרכיב.

בנוסף, ניתן לתת מים ו/או קלפים לכל מי שנמצא איתכם באותו אריח. כל קלפי העתקים במשחק הם פעולה חינמית והם מאפשרים תנועה לכל מיקום בלוח, מפוצץ דיונות שמסיר את כל החול ועוד השפעות חד-פעמיות וחזקות. זהו משאב שיש לנצל בחוכמה.

לאחר ששחקן מסיים את תורו, הגיע הזמן לשלוף קלפי סערה. מספר קלפי הסערה ששולפים הוא לפי מד הסערה, ויכול לנוע בין 2 ל-5 קלפים. מספר זה משתנה בהתאם למספר השחקנים, רמת הקושי שבחרתם וכמה קלפי סערה מתגברת שלפתם. קלפי הסערה מתחלקים לשלושה סוגים:

* הסערה מתגברת - מעלים את מד הסערה באחד.
* שמש לוהטת - כל חוקר שלא נמצא במנהרה, מאבד מים.
* הסערה נעה - הסערה נעה מספר משבצות ובכיוון שמסמן הקלף. כל אריח שמוזז מתכסה בחול אחד.

כך המשחק ממשיך בתורות, עד אשר השחקנים מוצאים את כל רכיבי ספינת האוויר ומגיעים למנחת או שהם מפסידים.

רכיבי המשחק

כמו קודמו בסדרה, גם המדבר הנעלם מגיע בקופסת פח מהודרת, ועם אינסרט מפלסטיק שמכיל את כל רכיבי המשחק- אלא אם אתם בוחרים לשרוול את הקלפים ואז צריך לדחוק אותם בכח. תמיד מפתיע אותי מחדש איך יצרנים לא לוקחים בחשבון עוד 2 מ"מ לקלפים משרוולים...

הרכיבים הם ברמה טובה, אם כי לא יוצאת דופן אם משווים למשחקי לוח מודרניים אחרים. החיילים של החוקרים הם פשוטים, אך יתר הרכיבים ברמה גבוהה יותר. הקלפים עשויים היטב ובעלי עיצוב וגרפיקה איכותית. אריחי המדבר עשויים מקרטון עבה ושנראה עמיד ביותר. חלקי ספינת האוויר מתחברים ביחד ועשויים מפלסטיק איכותי, וזה די מגניב לראות את ספינת האוויר קורמת עור וגידים.

לבסוף, יש את מד הסערה וקליפסים מפלסטיק שאותם מצמידים לקלפים כדי לסמן את רמת המים. הרעיון אחלה, אבל הביצוע לוקה בחסר, אם לא משרוולים את הקלפים - התקנת הקליפסים והסרתם יכולים לשרוט את הקלף. היה עדיף פתרון אחר כמו סמני מים מקרטון.

forbidden desert components

בהזדמנות זו, אציין שבתרגום לעברית הרכיבים נראים בעלי רמה גבוהה וזהה לחו"ל. אך התרגום עצמו לוקה בחסר באופן משמעותי, כאשר חלק מהחוקים תורגמו בצורה לא ברורה ואפילו מוטעית בהשוואה לחוקים באנגלית. אם אין לכם שליטה טובה באנגלית, מצאו חבר שכן מכיר, או השתמשו בהסבר החוקים שכתבתי כאן בסקירה. יש שם פשוט טעויות שפוגעות במשחק. מצד שני, בכל הקלפים יש גם טקסט מקורי באנגלית והמשחק מגיע עם חוברת הוראות באנגלית, כך שאם אין לכם בעיה באנגלית, השתמשו בהם.

חוות הדעת שלי על המשחק

גרסה משופרת של האי הנעלם - אם אהבתם את האי הנעלם, אך בשלב מסוים הרגשתם שהוא פשוט מדי, חסר בו משהו, או אפילו אם אתם נהנים ממנו - קנו את המדבר הנעלם. מדובר במשחק טוב יותר, מעניין יותר שלא מורכב יותר משמעותית או מאריך את המשחק יתר על המידה. אישית מכרתי את העותק שלי של האי הנעלם (לא רואה סיבה להחזיק את שניהם על המדף)

מתאים למשחק עם ילדים ועם מבוגרים - המדבר הנעלם הוא משחק שער טוב מאוד. הוא גם משחק שיתופי, גם בעל חוקים פשוטים וגם מעניין. ילדים מגיל 6-8 ומעלה יכולים לשחק בו בכיף, והוא כרגע המשחק המועדף על הבכורה שלי. מצד שני, הוא גם מתאים למשחק עם מבוגרים שלא אוהבים משחקים מורכבים, מתחילים בתחביב או כמשחק מהיר לפני/אחרי משחק כבד יותר. 

סובל מבעיית שחקן אלפא - אז אחרי כל השבחים כמשחק למתחילים, אז מכיוון שכל המשחק פתוח לכל השחקנים, במידה שיש שחקן דומיננטי הוא יכול להכתיב ולהציק לשחקנים אחרים איך לפעול. המדבר הנעלם במובן הזה גרוע כמו האי הנעלם, וצריך לקחת את זה בחשבון.

אין כמעט זמן מת ולא נמשך זמן ארוך מדי - כל המשחקים שלי עד היום של המדבר הנעלם נמשכו בין 30 ל-45 דקות שזה זמן מושלם למשחק מהסוג הזה. החוויה הייתה כיפית והתורות של כל שחקן היו קצרים כאשר השלב של קלפי הסופה מעניין את כולם, אז גם ב-5 שחקנים יש דברים שקורים על הלוח שמשפיעים עלייך.

לא צריך לעקוב אחרי קלפים/משאבים - החסרון המהותי של האי הנעלם בעיניי, שהתגלה לאחר כמה משחקים, הוא ניהול היד וחלוקת הקלפים. זה היה השטיק של המשחק, אבל הוא שטיק מעצבן שדורש מעקב אחרי גודל היד וזריקת קלפים - וסוג של הענשת שחקנים. זו הסיבה הכי מהותית למה המדבר הנעלם עדיף לדעתי תמיד על האי הנעלם.

הסיכום שלי

המדבר הנעלם הוא חלק ממשפחה של משחקים שיתופיים לכל המשפחה, שכוללים לטעמי את האי הנעלם, המדבר הנעלם, פנדמיק ועוד משחקים דומים. מהנסיון שלי, הוא המשחק הטוב מבינהם (אם אני משווה לפנדמיק הרגיל ללא הרחבות) שמשלב משחק כיפי, עם אתגר ומכאניקה מעניינת ביחד עם חוויה שיתופית ובזמן קצר שמתאים לכל המשפחה. אז אם אתם מחפשים משחק שיתופי בסגנון הזה, המדבר הנעלם הוא משחק מעולה בשבילכם.

אישית, היום המשחק השיתופי האהוב עליי הוא Eldritch Horror או משחק הקלפים של Akrham Horror, אבל אני מחפש משחק שבו אין ממש שחקן אלפא, ויש יותר התעמקות בסיפור ובתחושה של המשחק. מצד שני, את שניהם אני משחק רק עם חובבים כבדים ובערבי משחק ייעודיים. לכן המדבר הנעלם הוא בעל מקום של כבוד על המדף שלי.


סקירות נוספות

פיד רסס הצטרף לרשימת הדיוור הפונדק בטוויטר הפונדק בפייסבוק

כניסה לאתר

הצטרף לצוות הפונדק

יש לך תוכן מגניב של משחקי תפקידים או משחקי לוח?
שיחקת במשחק חדש ומדגדג לך לכתוב לו סקירה?
מעוניין לפתוח בלוג בפונדק?

אתה מוזמן לפרסם בפונדק - כל מה שעליך לעשות זה ליצור משתמש, ואז תוכל לפרסם את הכתבות ישירות באתר. פנה אלינו בשאלות או הצעות.