Tiny Epic Quest - חרבות וקסמים בכף היד

Tiny Epic Quest - חרבות וקסמים בכף היד

Information
פורסם ב15 ספטמבר 2017
נכתב על ידי Dotan

Tiny Epic Quest

שם המשחק: Tiny Epic Quest

סוג: משחק לוח

מספר שחקנים: 1-4

זמן משחק: 30-60 דקות

גילאים: 14+

מוציא לאור: Gamelyn Games

מחיר מומלץ לצרכן: 30 דולר

דרוג: 5 מתוך 5


Tiny Epic Quest הוא משחק שמצליח לדחוס לקופסה אחת קטנה לוחמים וקוסמים, נשקים אגדיים, גובלינים תוקפניים, טירות ומקדשים. עכשיו אפשר להציל את ממלכת הפטריות מיד אחרי ארוחת ערב אצל חברים!

סדרת המשחקים Tiny Epic של חברת Gamelyn Games התחילה לפני שלוש שנים, על-ידי היוצר Scott Almes. משחקי ה Tiny Epic משלבים קופסה קטן, מבטיחים זמן משחק קצר עם חוויה גדולה ואסטרטגית. 

ב-2014 הושלם בהצלחה קמפיין הקיקסטארטר של המשחק הראשון בסדרה, Tiny Epic Kingdoms, שהיה (ועודנו) משחק אסטרטגיה 4X בקופסה קטנה. אחריו באו Tiny Epic Defenders, Tiny Epic Galaxies (סקירה בעברית), Tiny Epic Western, הרחבות לחלק מהמשחקים והמשחק האחרון שיצא בסדרה הוא זה שמתואר להלן: Tiny Epic Quest.

המשותף לכל הקמפיינים של המשחקים הנ"ל בקיקסטארטר – כולם השיגו תמיכה של אלפי (ובחלק מהמקרים עשרות אלפי) אנשים ומאות אלפי דולרים לכל משחק (המוצלח ביותר שבהם עד כה הוא Tiny Epic Quest שגרף 589,816 דולר מ-17,152 תומכים). החבר'ה ב-Gamelyn עושים משהו נכון, זה בטוח.

היתרונות של הסדרה באופן כללי הם:
מחיר יחסית נמוך (16-20 דולר במסגרת קיקסטארטר, בחנויות מעט יותר גבוה), איכות הפקה גבוהה, משחקיות יחסית פשוטה, וקופסה קטנה ועמידה שמאפשרת לנייד את המשחק בקלות.
כמובן שהיתרונות האלו לא מדברים לכולם, והביקורות העיקריות ששמעתי לגבי המשחקים של Gamelyn באופן כללי הן שהם פשוטים ושטחיים, אבל העובדה שמקמפיין לקמפיין רמת התמיכה במשחק החדש רק עולה, והציונים שהמשחקים בסדרה מקבלים ב-BoardGameGeek (כולם בטווח 7-8) מצביעה על הנטייה של הקהל, והקהל אוהב אותם.

יוצאים למשימה

אחרי ההקדמה הזאת, אפשר לעבור לדבר על Tiny Epic Quest. לאחר ש-Gamelyn נגעו בז'אנר האסטרטגיה, במערב הפרוע ובחלל החיצון, הם עוברים לאחד התחומים הבולטים בתחביב משחקי הלוח – משחק תפקידים בעולם פנטזיה. כבר כאן צריך לומר: המשחק איננו משחק תפקידים בהגדרתו, זהו משחק של Questing, כפי שמרמז השם, אבל אם הייתי אומר שבמשחק אפשר לרכוב על סוס או על גריפון, לשוט בספינה או ברפסודה, לסייר במקדשים שכוחי-אל, למצוא חפצים קסומים ולהילחם בגובלינים מאיימים, מה המחשבה הראשונה שעולה לראש? אכן, משחק תפקידים...

TEQ game board

אז כן, ב-TEQ עושים את כל הדברים שציינתי לעיל. המשחק מיועד ל-2-4 שחקנים (עם אפשרות לשחקן יחיד), וכל שחקן מקבל 3 מיפלים (Meeples) שאותם הוא יוביל למשימות ולקרבות במשחק. מיפלים הם כבר מזמן לא דבר חדש במשחקי לוח, אולם אחד הדברים הבולטים במשחק שבוודאי תרם לתמיכה הרבה בו הוא המיפלים המיוחדים שמגיעים איתו, או בשמם הרשמי ™ITEMeeples. אלו מיפלים מיוחדים עם חורים בשתי הידיים, שמאפשרים "לתת" למיפלים כלים שונים במהלך המשחק, שיקנו להם יכולות ותכונות מיוחדות בהמשך. רק תראו את התמונה – How cool is that…?

TEQ ITEMeeples

המטרה הסופית במשחק היא להשיג כמה שיותר נקודות והנקודות מוענקות לשחקן על הישגיו בשלוש קטגוריות – השלמת משימות, חיסול גובלינים ולמידת קסמים. בנוסף, כל שחקן יכול למצוא במהלך המשחק שלושה חפצים קסומים אגדיים – חרב, מגן ומטה קסם. כל חפץ אגדי נותן נקודות בסוף המשחק.
סשן של משחק כולל חמישה סיבובים, כאשר כל סיבוב מורכב משני שלבים – יום ולילה. במהלך היום, השחקנים מזיזים את המיפלים שלהם ברחבי הממלכה במטרה להשלים משימות תנועה ולהתמקם בצורה המיטבית לקראת הלילה. בשלב הלילה, השחקנים מבצעים את עיקר העבודה – נלחמים בגובלינים, מסיירים במקדשים כדי למצוא חפצים קסומים ולומדים קסמים.

שלב היום מונע על ידי קלפי תנועה, אשר כל אחד מהם מאפשר לשחקן להזיז את אחד המיפלים שלו בצורה אחרת (אלכסון, אנכי, אופקי, על ההיקף וכו'). שלב הלילה מונע על ידי קוביות. כל שחקן בתורו מגלגל את הקוביות ולפי תוצאותיהן מתקדם במעשיו ההירואיים, נשאר במקום, או חלילה נפגע עד כדי תשישות וחזרה לטירה מבלי להשלים את המשימות שהתחיל לבצע. שלב הלילה מתרחש במנגנון של Push-your-luck, כלומר, כל שחקן מחליט מתי הוא מפסיק לגלגל את הקוביות לפי מה שקורה בשטח. אלמנט המתח וההימור כאן יכול להיות חזק מאוד, והדבר תלוי בבחירות שהשחקן עשה בשלב היום.

TEQ movement

TEQ dice

הערה לגבי קוביות: בתור שחקן שאוהב לתכנן ולא אוהב משחקים מבוססי-מזל ואקראיות, נהניתי מאוד מאלמנט הקוביות וההימור. מצד אחד, כמובן שתוצאת הקוביות איננה נשלטת, מצד שני, השחקן מחליט האם הוא ממשיך לגלגל את הקוביות או לא. כפי שאמרתי, זה יוצר מתח במקרים מסויימים במשחק, אולם השחקן עדיין מנהל את המשחק של עצמו וצריך לקחת אחריות על מעשיו.

אלמנט ה-RPG במשחק בא לידי ביטוי בחפצים שהגיבורים מוצאים שכאמור, מקנים להם יכולות מיוחדות, ובעובדה שככל שהגיבורים הורגים יותר גובלינים ולומדים יותר קסמים, כך מדדי הכוח (Health) והקסם (Power) עולים, כלומר השחקן מתחזק לאורך המשחק, כפי שבדרך כלל קורה במשחקי תפקידים (המדדים משותפים לכל שלושת הגיבורים, אולם רמות גבוהות יותר מאפשרות לשחקן לשרוד זמן רב יותר בשלב הלילה שלעיתים עלול להיות אינטנסיבי).

TEQ weapon rack

היתרונות והחסרונות של המסע האפי הזעיר

לסיכום, כל היתרונות של סדרת משחקי Tiny Epic מתקיימים גם ב-Tiny Epic Quest – קופסה קטנה וניידת, מחיר נמוך, גרפיקה יפהפיה ורכיבים עמידים ואיכותיים, ומשחקיות שנראית קצת מסובכת בהתחלה, אבל אחרי משחק או שניים כבר ברורה. עד כה שיחקתי כמה משחקי סולו וכמה משחקים בשני שחקנים, והחוויה הייתה מהנה מאוד. אני משער שב-3 ו-4 שחקנים זה אפילו יותר מעניין כי הלוח יותר עמוס ויש יותר תחרות על מקדשים וגובלינים (מכיוון שיש מגבלה על מספר הגיבורים שיכולים לטפל בהם בכל רגע נתון).

החפצים הקסומים והיכולת להרכיב אותם על הגיבורים נותנים למשחק הרגשה אמיתית של התקדמות והתפתחות. בכל אחד מהמשחקים ששיחקתי ממש נהניתי להסתכל על החבורה בסוף המשחק, כל אחד מהגיבורים עם הכלים הייחודיים לו. אלו כבר לא הנערים שהתחילו את המסע בממלכת הפטריות, אלא גברים (ונשים) מנוסים ומחוספסים...

TEQ Yellow heroes

החיסרון העיקרי שעליי לציין הוא שלמרות כל הניסיונות לצמצם ולהקטין את המשחק, לפחות פיזית, הוא יחסית ארוך. חמישה סיבובים נשמעים כמו מעט, אבל בפועל משחק יכול לקחת אפילו שעתיים, בגלל התלבטויות ובחירות שצריך לעשות לאורך הדרך. מי שאוהב את זה, האורך לא יפריע לו – המשחק יכול לתפוס משבצת של Main event בערב משחקים, לפחות בהתחלה. מי שמצליח לשחק את זה בזריזות, מרוויח מכל הכיוונים.
חיסרון נוסף שצויין על ידי שחקנים אחרים ב-BGG הוא שיש במשחק הרבה רכיבים קטנים (כלי הנשק והחפצים הקסומים, סמני הכוח והקסם) והדבר קצת מקשה על ה"שימוש" במשחק. זה אכן המצב, יש במשחק הרבה חלקים קטנים. כל אחד יחליט אם זה מפריע לו או לא. אני לא ראיתי בזה בעיה שמונעת ממני להנות מהמשחק.

הערה אחרונה: במשחק אין כמעט אינטראקציה בין השחקנים, וכל שחקן משחק את המשחק שלו בניסיון לצבור כמה שיותר נקודות. נקודות האינטראקציה עשויות להיות משמעותיות יותר במשחק מרובה-שחקנים, כאשר כמה שחקנים מעוניינים באותו גובלין או מקדש (יש הגבלה על מספר הגיבורים שיכולים להיכנס למקדש, ורק גיבור אחד יכול להילחם בגובלין מסויים), או בבחירת סוג התנועה מכיוון שהבחירה של שחקן מסויים משפיעה על כל השחקנים. 

מלבד זאת, כמו בכל משחק בסדרת Tiny Epic, יש למשחק גרסה רגילה וגרסת deluxe. ב-TEQ, גרסת ה-deluxe כוללת מיני-הרחבה של הפטריונים החטופים! 
כשמוסיפים את ההרחבה הזאת למשחק, כל גובלין שצץ בממלכה גם חטף את אחד מתושבי הממלכה (פטריונים), וכאשר מחסלים את הגובלין, הגיבור לוקח איתו את הפטריון. הוא יכול להביא אותו לטירה שלו ולקבל עליו נקודות בסוף המשחק, או להביא אותו למערת פטריות ולפדות אותו תמורת בונוס מסויים במהלך המשחק. אבל צריך לשים לב, מכיוון שגיבורים יריבים יכולים לחטוף את הפטריון מהגיבור המציל, ולפדות אותו עבור נקודות או בונוס במהלך המשחק. ההרחבה הזאת יכולה גם כן להכניס קצת יריבות וקונפליקט ישיר בין השחקנים.


סקירות נוספות

פיד רסס הצטרף לרשימת הדיוור הפונדק בטוויטר הפונדק בפייסבוק

כניסה לאתר

הצטרף לצוות הפונדק

יש לך תוכן מגניב של משחקי תפקידים או משחקי לוח?
שיחקת במשחק חדש ומדגדג לך לכתוב לו סקירה?
מעוניין לפתוח בלוג בפונדק?

אתה מוזמן לפרסם בפונדק - כל מה שעליך לעשות זה ליצור משתמש, ואז תוכל לפרסם את הכתבות ישירות באתר. פנה אלינו בשאלות או הצעות.