המהפכה בפתח, העיר רוחשת וגועשת, אווירה של חוסר ביטחון באוויר... הכוחות הפוליטיים בעיר מתחילים להפעיל מתחת לפני השטח את "יכולות השכנוע" שלהם. שוחד, סחיטות ואלימות - הכל הולך כשהמהפכה עומדת לפרוץ, וכל אחד מהכוחות רוצה להיות החזק ביותר. ברוכים הבאים למשחק הלוח Revolution!
מי שיתפוס את רוב עמדות המפתח בעיר, יזכה להוביל את המהפכה. האם זה יהיה... אתה?
מהפכות הן תמיד אירועים היסטוריים גדולים. בין אם מדובר במהלך שנועד להחליף את השלטון (לרוב בצורה אלימה), כמו המהפכה הצרפתית ובין אם מדובר בהכנסת שינוי משמעותי בצורת החיים כפי שהייתה נהוגה עד לאותו רגע, כמו המהפכה התעשייתית – מהפכות הן דבר גדול, סוער, מהיר ומטלטל. כדי לתפוס את משמעות המהפכה ולעיון בדוגמאות בולטות, מומלץ לעיין בערך בוויקיפדיה.
אפשר גם להקשיב לאלבום Operation: Mindcrime של Queensryche כי הוא גם עוסק במהפכה, אבל בעיקר כי הוא יצירת מופת.
אם הן מצליחות, מהפכות הן אירועים מכוננים בעלי השפעה רבה. לא תמיד ניתן להבין שמהפכה הולכת להתרחש, אבל עיון היסטורי בתולדות המהפכה (כל מהפכה) יוכל לשרטט את מהלך האירועים שהובילו להתרחשותה. המשחק Revolution! מאפשר לדמות את התהליך הזה בצורה אלגנטית – כל שחקן משחק את אחת הסיעות בעיר ומנסה במהלך המשחק לחזק את אחיזתה בעיר, כדי שכשהמהפכה תתחיל, ידה של אותה סיעה תהיה על העליונה.
ב-Revolution! השחקנים ינסו להשפיע על בעלי תפקיד בעיר על מנת לקבל חיזוקים שונים לסיעתם:
Revolution! מיועד ל-3-4 שחקנים (ישנן הרחבות שמוסיפות שני שחקנים נוספים ועל כך בהמשך). ההכנה למשחק קצרה מאוד: כל שחקן בוחר צבע ולוקח מסך, סט קוביות וסמן נקודות בצבע שלו, וכן לוח השפעה (כל הלוחות זהים). כל שחקן מניח את סמן הנקודות שלו על המשבצת המסומנת ב-! בפינה השמאלית העליונה של הלוח, עם ציור הפצצה כלפי מעלה. לאחר מכן כל שחקן מקבל את אמצעי השכנוע ההתחלתיים: כוח אחד, סחיטה אחת ושלושה מטבעות. אפשר להתחיל!
בכל תור השחקנים מניחים את המסך שלהם מולם ואת לוח ההשפעה בין הכנפיים של המסך, כך שהשחקנים האחרים לא יוכלו לראות את הלוח שלהם. כעת כל שחקן מחליט כיצד ירצה להשתמש באמצעי השכנוע שבידו כדי להשפיע על בעלי התפקידים השונים בעיר, ומניח את אמצעי השכנוע על גבי המשבצות הרלוונטיות לפי החלטתו.
מומלץ לקרוא היטב מה כל בעל תפקיד בעיר מציע ולשים לב להבדל בין ה-Spy וה-Apothecary:
ה-Spy מאפשר לשחקן שזכה בו להחליף אחת מהקוביות הקיימות על הלוח בקוביה של אותו שחקן, ה-Apothecary מאפשר לשחקן להחליף בין כל שתי קוביות שכבר נמצאות על הלוח, גם קוביות שאינן שלו.
ישנם בעלי תפקידים שניתנים להשפעה בכל האמצעים הקיימים, וישנם בעלי תפקידים שניתנים לשכנוע רק בדרכים מסויימות. ההגבלות הללו מסומנות בבירור על גבי לוח ההשפעה – על משבצות עם רקע אדום ניתן להניח רק סחיטה או כסף, על משבצות עם רקע שחור ניתן להניח רק כוח או כסף, ועל משבצות עם רקע חום ניתן להניח כל אחד מאמצעי השכנוע.
ניתן לשלב כמה אמצעי שכנוע ביחד בכפוף למגבלות שלעיל. כשמשלבים מספר אמצעים שונים, מומלץ להניח את החזק ביותר בראש הערימה, כדי שיהיה קל לראות הבדלים בין שחקנים שניסו לשכנע את אותו בעל תפקיד.
לאחר שכל השחקנים מיצו את יכולות השכנוע שלהם, קרי, הניחו את אמצעי השכנוע שלהם על המשבצות של בעלי התפקידים שאותם הם מעוניינים לשכנע כדי לזכות בחיזוקים שהם מציעים, כל השחקנים מסירים בו-זמנית את המסך שלהם מעל הלוח שלהם, ואז מתחיל שלב ההשוואה.
בשלב זה, כל השחקנים (אפשר ששחקן אחד "ינהל" את השלב הזה ויעבור על המשבצות בקול רם) עוברים ביחד על לוחות ההשפעה משבצת-משבצת (מתחילים מהמשבצת השמאלית-עליונה ומתקדמים ימינה, בסוף השורה עוברים לשורה שמתחת וממשיכים משמאל לימין).
בכל משבצת בודקים האם מישהו ניסה לשכנע את אותו בעל תפקיד – אם רק שחקן אחד בחר במשבצת, הוא מקבל את החיזוקים שאותו בעל תפקיד מציע ומבצע את הפעולות (קרי, צובר נקודות, נוטל אמצעי שכנוע לסיבוב הבא, מניח קוביות על הלוח במבנה הרלוונטי), ולאחר מכן ממשיכים למשבצת הבאה. את אמצעי השכנוע שבהם השתמש, השחקן מחזיר לערימה המשותפת לצד הלוח.
אם שני שחקנים או יותר בחרו באותה משבצת, יש להשוות את אמצעי השכנוע שכל אחד מהשחקנים השקיע, לפי הסולם הבא: כוח > סחיטה > כסף. המשמעות היא שטוקן של כוח גובר על טוקנים של סחיטה ו/או כסף (לא משנה כמה), וטוקן אחד של סחיטה גובר על טוקנים של כסף (ולא משנה כמה). אם השחקנים משלבים כמה אמצעי שכנוע באותה משבצת, מתחילים להשוות מהאמצעי החזק ביותר. במקרה של תיקו, קרי, שני שחקנים או יותר השתמשו בדיוק באותם אמצעי שכנוע עבור בעל תפקיד מסויים, אף אחד מהם לא יקבל את החיזוקים שהוא מציע.
לאחר שכל המשבצות בלוח נבדקו וכל השחקנים קיבלו את המגיע להם, מגיע שלב השלמת האמצעים. בשלב זה, כל שחקן שסיים את הסיבוב עם פחות מ-5 טוקנים בסך הכל, משלים ל-5 טוקנים באמצעות מטבעות בלבד. לכן, את הסיבוב הבא כל השחקנים יתחילו עם 5 טוקנים לפחות, כאשר הרכב הטוקנים תלוי בבחירות שעשו בסיבוב הקודם.
בתחילת הסיבוב הבא, כל השחקנים חושפים עם אילו אמצעי שכנוע הם מתחילים את הסיבוב – כל שחקן מניח בידו את כל הסמנים שצבר ומושיט את כף ידו הפתוחה אל מרכז השולחן. לאחר שכולם ראו אילו אמצעי שכנוע עומדים לרשותו של כל שחקן, כל השחקנים מסתירים את לוח ההשפעה שלהם באמצעות המסך שלהם, ומתחילים לתכנן את מי ירצו לשכנע בסיבוב הזה.
Revolution ממשיך עד שכל המבנים מתמלאים בקוביות השפעה של השחקנים. בסוף הסיבוב שבו אחד השחקנים הניח קוביית השפעה במקום הפנוי האחרון, המשחק מסתיים ומתבצעת ספירת נקודות. כל שחקן מוסיף לניקוד שצבר עד כה את הבונוסים מהמבנים שבהם יש לו רוב (אם יש כאלו), ואם צבר טוקנים בסיבוב האחרון, כל טוקן מקנה נקודות בונוס לפי המדרג הבא: כוח – 5 נקודות, סחיטה – 3 נקודות, כסף – נקודה אחת. השחקן שצבר הכי הרבה נקודות הוא המנצח.
ל-Revolution! מספר יתרונות בולטים:
לא הצלחתי לחשוב על חסרונות רבים למשחק:
המתח שהוזכר קודם יכול להיות מכשול לשחקנים שמחפשים את המהלך המוצלח ביותר ונוטים לחשוב הרבה על הבחירות שלהם עקב כך. בנוסף, אם שחקן מבצע בחירות לא מוצלחות בשלב השכנוע (למשל אם שחקן אחר השקיע יותר בשכנוע בעל תפקיד, או במצב של תיקו – שקורה יותר מהמצופה במשחק הזה...), הדבר יעצור את התקדמותו ועלול לגרום לאכזבה, בעיקר אם זה קורה כמה פעמים ברצף.
חיסרון נוסף נוגע לשחקנים שאוהבים עימותים – אין כאן עימותים (אנחנו עוד לפני המהפכה, זוכרים?) ואין "אקשן". זהו משחק של תכנון שקט, ניתוח פסאודו-פסיכולוגי של מהלכים פוטנציאליים של היריבים והבנה של הלוח בכל נקודה במשחק.
יש ל Revolution!מספר חוקים אופציונליים שיכולים להכניס עניין נוסף למשחק לשחקנים מנוסים. לא ניסיתי אותם בעצמי עדיין, אך הם נראים מעניינים. החוקים נמצאים בעמוד האחרון של חוברת ההוראות.
הרחבת The palace מוסיפה שני שחקנים נוספים כאמור לעיל, ארבעה בעלי תפקיד חדשים: Viceroy, Messenger, Mayor, Constable, ומבנה חדש – הארמון! – שמכיל 8 מקומות להשפעה ומזכה את מי ששולט בו בסוף המשחק ב-55 נקודות (יותר מכל מבנה אחר על הלוח).
מדובר בהרחבה מוצלחת שמשדרגת את המשחק בצורה משמעותית. מומלץ!
הרחבת Anarchy מוסיפה למשחק גם כן שני שחקנים נוספים, ארבעה בעלי תפקיד חדשים: Warden, Heretic, Governor, Anarchist, ושלושה מבנים חדשים : הגן, הכלא והמוסד לחולי נפש. לא שיחקתי בהרחבה זו אולם אני בטוח שהיא מוסיפה למשחק מימד מעניין.
לסיכום, מדובר במשחק פשוט וזורם ששומר על מתח לאורכו ומתמודד יפה אפילו עם כמות של 6 שחקנים (כאשר משתמשים באחת ההרחבות).
אודות Dotanמאמרים נוספים של כותב זה |
יש לך תוכן מגניב של משחקי תפקידים או משחקי לוח?
שיחקת במשחק חדש ומדגדג לך לכתוב לו סקירה?
מעוניין לפתוח בלוג בפונדק?
אתה מוזמן לפרסם בפונדק - כל מה שעליך לעשות זה ליצור משתמש, ואז תוכל לפרסם את הכתבות ישירות באתר. פנה אלינו בשאלות או הצעות.