מלכי ישראל, משחק לוח שיתופי קדום

מלכי ישראל, משחק לוח שיתופי קדום

Information
פורסם ב26 אוקטובר 2015
נכתב על ידי דסטריקס

מלכי ישראל, משחק לוח שיתופי קדום

שם המשחק: Kings of Israel

סוג: משחק לוח, שיתופי, היסטורי

מספר שחקנים: 2-4

זמן משחק: 45-75 דקות

גילאים: 10+

מוציא לאור: Funhill Games

מחיר מומלץ לצרכן: 160 ש"ח

דרוג: 4 מתוך 5


לאחר גל מתקפות של עמי האזור – ושורה של מלכים מושחתים – גורל ממלכת ישראל תלוי על חוט השערה! סיכויה היחיד של “הממלכה הצפונית” נתון בידיהם של קבוצת נביאים המנסים לנקות אותה מחטא ועבודת אלילים לפני שחמתו של אלוהים תמחה אותה מעל פני האדמה.

מלכי ישראל הוא משחק לוח שיתופי ל2-4 נפשות, שתורגם לעברית על-ידי פרש משחקים, ובו הקבוצה מנסה לשנות את ההיסטוריה ולמנוע את חורבן ממלכת ישראל. במשחק, הקבוצה משחקת חבורת נביאים המנסים לטהר את ישראל מחטא ולגאול את אנשיה.

מלכי ישראל מומלץ לדעתי לכל המשפחה, חוקיו המורכבים מקשים מעט על שחקנים מתחילים, אבל האווירה והמשחקיות הכללית מתאימות לקהל הרחב, והוא פשוט ביחס למשחקים 'כבדים'. מלכי ישראל הוא שיתופי, ומזכיר במעט את האי הנעלם, שהינו משחק פחות מורכב, וגם את משחק הלוח פנדמיק, שזכה להצלחה ברחבי העולם.

סקירה משחקית

לוח המשחק של מלכי ישראל מציג את שטח ממלכת ישראל, והעמים השכנים לה.

kings of israel boardgameמפת המשחק מורכבת מיישובים המצוינים בשמם, ובאיור קטן של עיר או הר, ומחוברים זה לזה באמצעות דרכים. לעתים, יש דברים המתייחסים רק למקומות בעלי ציור של הר, אשר נקראים הרים במשחק ובמקרה שמות כולם מתחילים ב'הר'.

במרכז יש את העיר שומרון, בירת הממלכה, והיא מובלטת משאר הערים. פרט לכך, ישנם קווים שבורים מלווים באיורי ספינות לצד ערי החוף, אלו הם נתיבי ההפלגה, אשר יכולים לשמש גם כדרכים.

במשחק מצוינים באמצעות ציור ושם גדולים במיוחד העמים השכנים לישראל (צידון, אשור, ארם, עמון, מואב, יהודה ופלישתים) ומחוברים בדרכים שחורות אל ממלכת ישראל. לממלכות השכנות אשר מכונות במשחק 'מדינות' יש הרגל מגונה להפיץ חטא בקרב ישראל.
מצד שמאל מסומן ציר הזמן, אשר בו מופיעים מלכי ישראל משאול עד הושע וחורבן הממלכה, ציר הזמן מקנה לרשות הקבוצה 15 תורות משחק מלאים.

במשחק 5 חפיסות קלפים: יכולת, ברכה, מקום, משאבים וחטא ועונש, על כל קלפי הברכה והחטא ועונש מופיעים ציטוטים מן התנ"ך, משהו חביב שמוסיף לאווירה לדעתי.*ההכנות למשחק
על הלוח מונחות בתחילת המשחק כמות קוביות חטא השווה לשלוש פעמים כמות המשתתפים ועוד 4, וכן מספר אלילים כמספר המשתתפים מתוך ששת האלילים שבמשחק. במשחק קוביות אדומות - קוביות חורבן, אשר אפרט עליהן בהמשך. חשוב לשמור על כל קוביות החטא והאלילים.

כל אחד מן המשתתפים מקבל קלף יכולת ומציב את סמנו במיקום המצוין על הקלף וכן 2 קלפי משאבים, קלף 'השחקן הפותח' ניתן למשתתף המבוגר ביותר. הכתר הסגול, שהוא סמן ציר הזמן, מונח על מלכות שאול.

kings of israel boardgame2

מהלך סיבוב

מהלך סיבוב ב'מלכי ישראל' הוא די פשוט, בתחילה יש את שלב 'אמונת המלך' בהתאם לסוגו. אם המלך הוא מלך 'טוב' ומסומן בצהוב בציר הזמן (יש מעט כאלה) אז 'השחקן הפותח' שולף קלף ברכה עבור כל הקבוצה. אם המלך הוא מלך 'רע' ומסומן באדום בציר הזמן, 'השחקן הפותח' שולף קלף 'חטא ועונש' עבור הקבוצה.

לאחר מכן, כדי להבטיח שנביאינו יעבדו קשה מגיע שלב 'התגברות החטא', אשר לקהל מנוסה יידמה להדבקה במשחק 'פנדמיק', אשר בו צצות קוביות חטא חדשות על הלוח, ועבורו משמשת ערימת קלפי המקום. מדינה מפיצה חטא לכל מקום שמחובר אליה בדרך, מקום עם אליל מפיץ חטא לכל מקום שמחובר אליו, וקלף 'ויהי בימים ההם' פשוט מחזיר לראש הערמה את כל קלפי המקום שנשלפו עד עתה. כאשר מקום מקבל את קוביית החטא השלישית מופיע בו אליל, אשר מפיץ חטא למקומות השכנים.

לאחר מכן מגיע תור הקבוצה. לכל שחקן יש 4 מהלכים בסיבוב, אשר באמצעותם אפשר לנוע, להסיר קוביות חטא מהלוח, לשלוף קלף משאב ליד, או תמורת שנים לנתץ אליל ולהסירו מן הלוח. באמצעות מהלך אחד והשלכה של המשאבים עץ, זהב ואבן אפשר לבנות מזבח, ובמקרה שהנביא נמצא במקום מסוים עם מזבח, תמורת מהלך אחד והשלכה של המשאבים מקנה ותבואה ניתן להעלות עולה.

העלאת עולה מסירה את כל קוביות החטא מהמקום שבו נמצא המזבח, וכן קובייה אחת מכל מקום המחובר אליו בדרך ובגרסת המתחילים גם מתקבלת ברכה בעבור זה. ניתן גם להשתמש בקלף מקנה או תבואה כדי לאפשר לנוע במהלך תנועה אחד עד שלושה קטעי דרך, וכמו כן-ניתן גם להשתמש במהלך בתור הנביא כדי להעביר משאבים בינו לבין נביא אחר באותו המקום.

לאחר שכל הקבוצה שיחקה, קלף השחקן הפותח וסמן ציר הזמן עוברים הלאה, אם משחקים בגרסה המתקדמת, נביא השקר מבצע את תורו (נביא השקר הוא נביא שמופעל על ידי כל הקבוצה לפי כללים מסוימים).

חשוב גם להעיר לגבי ציר הזמן, אשר בו מסומנים מלכים בסימן "3-4 שחקנים", או "4 שחקנים". מלכים אלה שלטו במשך זמן קצר, ועל כן רק במשחק של 3-4 נפשות, או 4 נפשות הם ישמשו, ובתורם מתבצעים רק שלבי 'אמונת המלך' ו'סוף הסיבוב'.

הפסד וניצחון

קשה להחזיר את כל בני ישראל לדרך הישר, ועל כן יש שלוש דרכים להפסיד במשחק: להגיע למשבצת של 'חורבן ישראל' בציר הזמן בלי לנצח לפני כן, להגיע למצב שבו כל 27 קוביות החטא על הלוח ויש צורך להוסיף עוד אחת ולהגיע למצב שבו כל ששת האלילים מוצבים על הלוח אבל יש צורך להוסיף עוד אחד.

מנגד, הדרך לנצח במשחק ולמנוע את חורבן הממלכה היא לבנות מזבחות, במספר המשתנה בהתאם לגודל הקבוצה.זה הכל?

לא, יש עוד. ראשית, בערימת קלפי ה'חטא ועונש' ישנם קלפי 'נבואות זעם', אשר מפניהם בני ישראל הוזהרו. כאשר נשלף קלף כזה, הקבוצה מבצעת את מה שמצוין לפני הנבואה, ולאחר מכן מניחה אותו בצורה בולטת מתחת לכמות קלפים השווה לגודל הקבוצה ועוד 1, ולאחר מכן שולפת קלף אחר תחתיו לסיבוב הזה. כשהקלף יגיע הוא מופעל, ולא נחשב כקלף החטא ועונש שאמור להישלף באותו הסיבוב.

ישנן גם נבואות זעם שיכולות לגרום לחורבן מקום, ונקראות 'גופרית ואש'. אם מקום נחרב - כל קוביות החטא והאלילים שעליו מונחים על קלף נבואת הזעם, וכל מה שאמור להתווסף למקום מצטבר על הקלף. המקום ממשיך להפיץ חטא, ועל מיקומו בלוח מונח סמן חורבן, ואסור לנביאים להיכנס אליו.

ומה יש לטובת הקבוצה?

לכל נביא יש קלף יכולת, אשר נותן לו יכולת מיוחדת (או שתים, לעתים) המכווינה את הנביא לסוג פעילות מסוים ומעניקה לו תוספים, בנוסף - הקלף קובע את נקודת המוצא של הנביא. פרט לכך, הברכות משמשות לטובת הקבוצה, חלקן חד פעמיות, אך כל ברכה שמצוין לצדה 'הניחו קלף זה לצד...' היא ברכה מתמשכת, שנשארת פעילה עד סוף המשחק. חלק מהברכות נותנות יכולות מיוחדות לנביאים, כמו ניתוץ אלילים בפעולה אחת וחלקן מאפשרות דברים לכלל הקבוצה כמו להשליך שני קלפי משאבים כדי לקחת קלף משאב לבחירת השחקן מערימת המשאבים הזרוקים. ברכות בכל מקרה יכולות להיות מאוד משמעותיות.

מלבד אלו, ישנם קלפי המשאבים, המהווים את הכלי לנצחון במשחק מלכי ישראל. באמצעות זהב, עץ ואבן ניתן לבנות מזבחות ובכך להתקדם לניצחון, ובאמצעות מקנה ותבואה אפשר לנוע במהירות בין חלקי הארץ, ולהעלות עולות, שמטפלות בהרבה חטא בפעולה אחת ומעניקות ברכה נוספת בגרסת המתחילים.

האי הנעלם ופנדמיק - מה ההבדל?

כנראה שעלתה המחשבה "מדובר במשחק שיתופי, מתאים למשפחות, צריך להציל בו משהו… זה מזכיר לי…." ובצדק, כי למלכי ישראל ישנן נקודות דמיון ל'פנדמיק' ולאי הנעלם.

מלכי ישראל יכול להיות מתואר כגרסה מורכבת יותר של פנדמיק, כאשר למלכי ישראל אמנם יש פחות מקומות, מחצית מאלו של 'פנדמיק', אך יש אצלו רכיבים נוספים כגון מדינות, ברכות, חטא ועונש, אלילים ומערכת בניית מזבחות נפרדת. ואילו בפנדמיק יש כמות גדולה למדי של מקומות, פחות קטעים מיוחדים ויותר טיפול במגפות ומציאת תרופות.

אדבר על האיזון של מלכי ישראל ביחס לפנדמיק בהמשך, לתחושתי הם מציעים פנים שונים של משחקיות דומה, בפנדמיק למשל אי הוודאות לגבי תום המשחק גדולה, יש את ה'התפרצויות' ואין מהלך פעיל לצבירת קלפים לצורך מציאת תקופה, ולעומת זאת במלכי ישראל המשחק מציע וודאות לגבי ההתקדמות ויותר אפשרויות, במחיר של מורכבות וריבוי נתונים, אבל בשניהם יש יסוד מאוד דומה.

לעומת זאת, מלכי ישראל רחוק יותר מן 'האי הנעלם', אשר בו לוח המשחק פחות משפיע ומכתיב נתונים קבועים כמו במלכי ישראל, וכן מכיל פחות מערכות ודברים מיוחדים, ומצד שני - ממשחקי באי הנעלם התחושה היא שהוא לחוץ יותר ממלכי ישראל, ובשל המיעוט היחסי של האפשרויות בו ביחס למלכי ישראל יוצא שתורות רבים יחסית באי הנעלם יהיו כביכול מוכתבים, כך שהמשחקיות יכולה להיפגם במצבים מסוימים בשל מיעוט האפשרויות, דבר אשר במלכי ישראל קורה מעט פחות.

לדעתי, לאחר מיצוי המשחק ב'האי הנעלם', מלכי ישראל יכול להיות משחק טוב עבור שחקנים חדשים בתחום. בקשר לפנדמיק המצב מסובך מעט יותר, ואפשר לתאר אותו בקצרה במסקנתי שמלכי ישראל הוא 'גרסה מורכבת יותר של פנדמיק', ואותיר לקהל לעשות את שיקוליו שלו בהתאם.

איזון וחיות אחרות

יצא לי לשחק לא מעט במלכי ישראל, במשך השנה שהוא אצלי, והרושם שלי הוא שהמשחק מוטה לרעת הקבוצה.
ראשית, יסוד המזל חזק מאוד, כבר קרה שעקב ערבוב לא מוצלח של קלפים נשלפו ארבעה קלפי מקנה אחד אחר השני, או ששלוש נבואות זעם באו בזו אחר זו (ובקטע שבו מרובים מלכי ה3-4 שחקנים), והבעיה הזו יכולה לפגום בהנאה מן המשחק, שבאופן כללי חביב עלי למדי. בעיית המזל קיימת בעיקר אם מדובר בעותק חדש שנרכש, מכיוון שהקלפים מגיעים ממוינים, ונדרש זמן עד שהם נעשים מעורבבים ממש.

פרט לכך, בעיה מבנית במשחק בהשוואה לפנדמיק הדומה לו, היא העובדה שקיימות שתי מערכות חוקים. במשחק יש את מערכת החוקים של החטא והאלילים, אשר מובילה להפסד, ואת מערכת החוקים של המשאבים והמזבחות, אשר מובילה לניצחון.

עוד דברים אשר מקשים על המשחק הם האלילים והחטאים והעונשים. האלילים מוסיפים עוד מדד הפסד וגוזלים פעולות, והיכולת שלהם להרוס מזבחות אם הם מופיעים במקום עם מזבח מסוכנת, ונוסף על כך-החטאים והעונשים יכולים להיות אכזריים, בעיקר אלו שהורסים מזבחות.

מנגד, כפיצוי יש לכל דמות יכולת כ'בפנדמיק' ואת מערכת הברכות. הבעיה בברכות בגרסה הרגילה של המשחק היא שהן מתקבלות לעיתים רחוקות ויוצא שלכל היותר יש ארבע או חמש במשחק, וקיימים פערי עוצמה ביניהן. על כן גורם המזל מחריף, ויכול להשפיע באופן משמעותי על המשחק וחווית המשחק. גם פערי העוצמה של היכולות עלולה ליצור בעיה דומה כאשר יכולת הנביא אינה שימושית.

המשחק טוב לדעתי באופן כללי, וחבל לוותר עליו בשל הבעיה הקלה של האיזון, אשר תלויה גם במשחק ובקבוצה המשחקת, ועל כן ההצעות שלי לאיזון (זה רעיון ראשוני שבדקתי בכמה משחקים, הוא לא מחייב, ואני די בטוח שתוכלו לשפרו) הן אלו:
לערבב היטב את הקלפים לפני כל משחק, כך תפחיתו את הסיכוי לשלוף רצף נבואות זעם או רצף קלפי משאבים זהים.
להשתמש בגרסה המתחילה. החזקת הקלפים גלויים בפני כל הקבוצה תורמת למשחק קבוצתי, ולא מהווה שינוי מאוד גדול, אלא אם יש שחקנים שתלטניים בשולחן המשחק. האפשרות של קבלת ברכה בכל העלאת עולה גם מגדילה את הסיכוי להיתקל בהרבה ברכות שימושיות שיעזרו לקבוצה ויצרו עניין, בלי קשר למה שנשלף בשלב 'אמונת המלך'. בנוסף, ניתן להשתמש במקביל בחוקים של הגרסה המתקדמת (אשר מוסיפה למשחק 'נביא שקר' המשוחק לפי כללים, הוא מפיץ חטא ומקים אלילים) אם יש רצון לאתגר נוסף.
להוציא מהמשחק יכולות וברכות חלשות. הדבר לא מקטין את גודל הכוחות שעומדים נגד הקבוצה במשחק ויוצרים את העניין, ומצד שני לא מעלה את העוצמה מעבר למה שקיים במשחק. צעד כזה יגדיל את הסיכוי להתחיל עם יכולות שימושיות ומשמעותיות, ולהגיע במשחק בעיקר לברכות חזקות ומשפיעות. הצעד הזה יכול להפחית את התסכול ולהקל במעט על המשחק, ואינו כולל החלשה של החטאים והעונשים, או הפחתה בכמות החטא המתפשט.

להלן שימת תשעת קלפי הברכה ושלושת קלפי היכולת שהוצאתי מן המשחק על פי ניסיוני:

קלפי יכולת (3): מהיר, מלח ורוכל
קלפי ברכה (9): צדקת ישרים תצילם, בתרועה ובקול גדול, כפרה, מפלת נחש העמוני, מזון מן העורבים, מחילה על חטאים, ישוב מחטאו, מתחזק.

לסיכום

ראוי לציין שהתרגום של מלכי ישראל (המבוצע בידי חברת 'פרש משחקים') נחמד למדי. הרכיבים יפים למדי, האיורים על הלוח באווירה המתאימה וסמני העץ נחמדים. המשחק מרגיש לי כבחירה נכונה מבחינת האווירה והתנאים הנדרשים מבחינת משך, גודל קבוצה ומורכבות; וראוי לזכור זאת לטובה.

מלכי ישראל הוא משחק מוצלח מאוד, ועל פי תפיסתי מתאים לקהל הישראלי. ניתן לשחק בו שוב ושוב הן עם המשפחה והן עם שחקנים מנוסים. הוא אמנם קצת קשה מדי להרגשתי, אבל אפשר להסתדר עם זה בקלות.

סקירות נוספות

פיד רסס הצטרף לרשימת הדיוור הפונדק בטוויטר הפונדק בפייסבוק

כניסה לאתר

הצטרף לצוות הפונדק

יש לך תוכן מגניב של משחקי תפקידים או משחקי לוח?
שיחקת במשחק חדש ומדגדג לך לכתוב לו סקירה?
מעוניין לפתוח בלוג בפונדק?

אתה מוזמן לפרסם בפונדק - כל מה שעליך לעשות זה ליצור משתמש, ואז תוכל לפרסם את הכתבות ישירות באתר. פנה אלינו בשאלות או הצעות.