Talisman, טליסמן משחק הרפתקאות קסום

Talisman, טליסמן משחק הרפתקאות קסום

Information
פורסם ב19 פברואר 2015
נכתב על ידי יהודה חלפון

Talisman, טליסמן משחק לוח הרפתקאות קסום

שם המשחק: Talisman 4th ed.

סוג: משחק לוח, פנטזיה, משחק הרפתקאות

מספר שחקנים: 2-6

זמן משחק: 90 דקות

גילאים: 10+

מוציא לאור: Fantasy Flight Games

מחיר מומלץ לצרכן: 60 דולר

דרוג: 4 מתוך 5


בקרוב מגיעה בעברית המהדורה הרביעית המעודכנת של טליסמן, משחק לוח של הרפתקאות ופנטזיה. לכן כשנתבקשתי על ידי דניאל לכתוב סקירה לקראת היציאת המהדורה ה-4 המעודכנת בעברית של טליסמן ישר שמחתי; אני ממש אוהב את המשחק הזה.

בטליסמן אתם מגלמים הרפתקנים שנמצאים בתחרות אחד כנגד השני להשיג את כתר הציווי ובדרך לשם עליכם לצבור עוצמה וחפצי קסם. לא מדובר במשחק שיתופי כמו Castle Ravenloft, או משחק תפקידים עם שה"ם ושחקנים כמו פאת'פיינדר – זוהי תחרות פרועה ללא מעצורים!

אי אפשר לכתוב ביקורת על משחק כל כך וותיק כמו טליסמן בלי קצת היסטוריה על המשחק עצמו – שבמהלך השנים שהוביל לשלל משחקי "אני לא מאמין שזה לא טליסמן" ואפילו למשחק הלוח Relic, שמבוסס על Warhammer 40k עם המכניקה של טליסמן.

הצצה להיסטוריה של טליסמן

המהדורה ראשונה:

אי שם ב-1983 יצאה המהדורה הראשונה של טליסמן על ידי Games workshop. כן, כן, אלו של Warhammer. כגרסה ראשונית של המשחק,איכות ההפקה הייתה די נמוכה; לוח קטן ומתקפל, הקלפים בשחור לבן והדמויות לא היו מאוזנות בכלל.

המשחק כלל את שלושת המחוזות של המשחק: החיצוני ששם מתחילים, האמצעי, שכלל דברים נוראים קצת יותר והפנימי שם נקטלנו למוות אם לא היינו מוכנים נפשית אליהם. לאחר המחוז הפנימי הגענו לכתר הציווי ושם נלחמנו כנגד יתר השחקנים עד שהם נכנעו או שהודחנו מהכתר.

Talisman boardsהשוואה של לוחות המשחק של טליסמן - מה' 3 למעלה, 1/2 באמצע ורביעית למטה

המהדורה שניה (זו של קודקוד):

באותה שנה גם יצאה המהדורה השנייה של טליסמן, שכבר כללה קלפים צבעוניים, וקופסא אחרת. במהלך השנים הוחלף הלוח המתקפל ללוח פאזל שהיה יותר נוח ומרווח. מהדורה זו כבר זכתה לשלל הרחבות שונות (סה"כ שש הרחבות). אחת מהן אפילו כללה סוג של חיבור לעולם של Warhammer 40K של החברה.

הדמויות המקוריות לא היו מאוזנות מאוד, אבל ההרחבות עזרו קצת בנושא. כמו כל חברה חכמה, GW השתמשה בכל האמצעים שלה על מנת לקדם את המשחק וכללה דמויות חדשות במגזין שלהם White Dwarf . ככה, שכל מי שקנה את המשחק רצה לעשות מנוי וכל מי שקרא את המגזין רצה את המשחק.

המהדורה הזו תורגמה והופצה בארץ; בהתחלה על-ידי חברת מיצוב ולאחר מכן על ידי קודקוד. ילדי ישראל תמיד יזכרו את הטרול המסכן והנזיר היותר מדי חזק. מסתבר שהייתה טעות בעריכה ובהדפסה של המשחק ולכן הדמויות הללו סבלו מבעיות אלו. ההרחבות מעולם לא תורגמו לעברית.

המהדורה שלישית:

בשנת 1994 GW הוציאה את המהדורה השלישית של טליסמן. מעבר לעיצוב מחדש של הקופסא הם גם שינו את הלוח ושינו איזורים במחוזות החיצוני והאמצעי. במקום המחוז הפנימי הנוראי וכתר הציווי הם שמו את מגדל הקוסם; חמישה קלפים קבועים שעל השחקנים לבצע על מנת לנצח במשחק. בנוסף, הם איזנו קצת את הדמויות ובמקום קלפי הדמויות, הם סיפקו גם מיניאטורות יחד עם המשחק.

למשחק יצאו 4 הרחבות, אבל הן היו הרבה יותר מושקעות מאשר אלו של המהדורה השנייה. במקום לוחות שישבו במקומות אקראיים על השולחן, כאן לכל ההרחבות היה מקום מדוייק על הלוח. הרחבת העיר והמבוך הותאמו בפינות הלוח. בנוסף, הרחבת מגדל הדרקון החליפה את כל המחוז הפנימי ואת מגדל הקוסמים וכללה מגדל עם שלוש קומות מקרטון, שבראשו עומדת מיניאטורה ענקית של דרקון אדום. ההרחבה הזו משנה לחלוטין את המשחק ואת הניצחון בו. מסיבה מוזרה, מהדורה זו מעולם לא תורגמה לעברית.

המהדורה רביעית:

בתחילת 2007 יצאה המהדורה הרביעית של טליסמן. לאכזבת כל המעריצים היא הייתה שחזור מדוייק (וקצת יותר איכותי) של המהדורה השנייה (שכאמור, יצאה לאור 24 שנים קודם לכן). החברה התעלמה לגמרי מכל השינויים שנעשו במהדורה השלישית (המיניאטורות, האיזורים החדשים וכו') והוציאה את הכל זהה למהדורה שניה - כולל חוסר האיזון בין הדמויות. המעריצים התלוננו בכל מקום ולמרות שאין הוכחה ואישור לזה, נראה שהמעריצים הם אלו שגרמו ל-GW להעביר את הזכויות לFantasy Flight Games ולתת לחברה המצליחה להוציא את המשחק מחדש.

המהדורה הרביעית המחודשת: בסוף שנת 2008 FFG הוציאה את המהדורה הרביעית המחודשת ואף ערכת שדרוג למהדורה הרביעית. המהדורה הזו כללה דמויות מאוזנות, מיניאטורות ואיכות הפקה מאוד גבוהה. למהדורה זו יצאו עד כה 13 הרחבות שונות, החל מעוד קלפים, דמויות ואינטראקציה בין השחקנים ועד אזורים חדשים למשחק כמו במהדורה השלישית. בשנת 2015 חברת מאנקי טיים אמורה להוציא לאור את התרגום של הגרסה הזו והיא תחליף את המהדורה השניה של חברת קודקוד.

אז מה עושים במשחק?

אחרי שחפרתי לכם על ההיסטוריה של טליסמן, הגיע הזמן גם לדבר עליו. כמו בכל משחק אמריקאי, דבר ראשון בוחרים דמות - במשחק יש 14 דמויות שונות. חלקן מבוססות על כוח (כמו הלוחם והטרול); חלקן מבוססות על מיומנות (כמו האשף והמכשפה). שאר הדמויות מאוזנות בין הכוח למיומנות. מעבר לזה לכל דמות יש יכולות מיוחדות שמפרידות אותה משאר הדמויות (משחק אמריקאי, כבר אמרנו לא?). למשל, ללוחם יש את היכולת להטיל פעמיים בקרב (עוד מעט נגיע לקרבות) והוא יכול להשתמש בשני כלי נשק בו זמנית.

Talisman components

אחרי שכולם בחרו דמויות, אוספים את כל הדברים שאיתם הדמויות מתחילות: סמני כוח, מיומנות, חיים וציוד התחלתי. בניגוד למהדורות הקודמות, הסמנים עכשיו הם חרוטים קטנים שניתן לערום אחד על השני (במקום לאסוף סמנים שקשה לעקוב אחריהם במהלך המשחק). לאחר מכן, השחקנים ממקמים את המיניאטורות שלהם על הלוח, בהתאם למקום ההתחלתי של כל דמות. המיניאטורות מושקעות וזהות לציור שלהן על הקלף.

אז מתחיל המשחק - מבחינה מכאנית אין משחק יותר פשוט ביקום מטליסמן. בתחילת תורו, השחקן מטיל קובייה (חוץ מבמחוז הפנימי) ובוחר לאיזה כיוון הוא רוצה ללכת לפי התוצאה בקובייה. לאחר מכן הוא פועל על פי ההוראות הכתובות במיקום החדש אליו הדמות הגיעה.

רוב המקומות דורשים שליפה של קלפי הרפתקה, שהם לב ליבו של טליסמן; קלפים אלו יכולים להיות ציוד שהדמות מצאה, אויב שעליה להילחם בו, או קלף מיוחד שמשנה מיקום במשחק (בין אם זמנית ובין אם באופן קבוע).

כתבתי על קרבות כבר מספר פעמים, אז בואו נדבר גם עליהם קצת. הקרבות מתחלקים לשני סוגים: קרב מבוסס כוח וקרב מבוסס מיומנות. מעבר לכך, הקרבות זהים. סוג הקרב נקבע לפי הקלף הנשלף ולא לפי רצון השחקן. בתחילת הקרב השחקן יכול להטיל לחשים ולמפלצת לפעמים יש יכולות שמתבטאות לפני הקרב.

בשלב הבא השחקן מטיל קובייה ומוסיף את הערך הרלוונטי לסוג הקרב ועוד תוסף מנשק רלוונטי שיש ברשות הדמות. אחרי כן, שחקן אחר מטיל קובייה עבור המפלצת ומוסיפה את הערך המופיע על הקלף.

לבסוף משווים את התוצאות ובעל הערך הגבוה יותר מנצח בעוד שהצד השני מאבד חיים (למפלצות תמיד יש נקודת חיים אחת וניתן למנוע איבוד נקודות חיים של דמויות על ידי שימוש בחפץ או לחש). אם הקרב נגמר בתיקו, שום דבר לא קורה ונגמר התור.

במהדורה זו FFG הוסיפה סמני גורל שמאפשרים להטיל מחדש קובייה על ידי השלכת סמן זה. לדוגמה, הדס משחקת לוחם ובמהלך התור שלה היא מגיעה לגבעות. שם היא שולפת קלף הרפתקאה (כי יש שם כבר קלף קיים). במקרה זה היא שולפת קלף של דוב עם כוח 3.

היא בוחרת שלא לנסות לברוח והיא מטילה קובייה. בקובייה יוצא לה 4, בנוסף לתוסף 4 שיש לה לכוח ועם החרב המוסיפה עוד 1 היא מגיעה לתוצאה הסופית של 9. אביב מטילה קובייה עבור הדוב ויוצא לה 6 בנוסף לכוח 3 של הדב (התוצאה הסופית היא 9) ולכן הקרב הוא תיקו.

הדס מחליטה לנצל סמן גורל על מנת להטיל את הקובייה מחדש ומקבלת 6 דבר ההופך את התוצאה הסופית ל-11 לכן היא מנצחת ושומרת את קלף הדוב כפרס לצורך עליית דרגה (ברגע שלשחקנית יש סה"כ פרס בשווי 7 כוח או 7 מיומנות היא משליכה את הקלפים ומעלה את הכוח או את המיומנות באחד בהתאם).

ככה מתנהל לו תור בטליסמן, אבל מה המטרה במשחק בכלל, אתם שואלים? המטרה, לפחות במשחק הבסיסי, היא להגיע לכתר הציווי שבמרכז הלוח. ברגע שדמות מגיעה לשם היא מטילה קובייה בתור שלה. בתוצאה 1-3 לא קורה דבר, בתוצאה 4-6 כל שאר הדמויות מאבדות 1 חיים. ככה המשחק נמשך עד שכל הדמויות מתות או נכנעות.

היי, אתה שם דיברת על מחוזות - איך בכלל עוברים ביניהם? המעבר בין המחוזות כולל עמידה באתגרים שונים, שדי עוזרים לך להבין שאם דמותך לא חזקה מספיק בשביל לעמוד באתגר סביר שיהיה לה קשה במחוז הבא. בנוסף, אפשר גם לעבור למחוז האמצעי על ידי בנייה של רפסודה ושיט בין המחוזות. מדי פעם יש גם אפשרות להשתגר למחוז אחר, אבל זה נדיר הרבה יותר. המחוז האמצעי נבדל מהחיצוני בגודלו וגם בכמות הקלפים ששולפים בכל משבצת ובמשבצות המשפיעות שבתוכו (כמו המדבר, שללא מים - יכול להרוג את הדמות).
במחוז הפנימי, והקטן ביותר, הדמות הולכת משבצת אחת כל פעם ומבצעת את המבחן שקיים באותה המשבצת. המבחנים הללו קשים מאוד וגורמים לדמות לאבד את רוב הציוד והחפצים שהיא אגרה במהלך המשחק. בסוף המחוז הפנימי ישנו את עמק האש, אותו ניתן לעבור רק עם טליסמן וממנו מגיעים לכתר הציווי.

מלים לסיום

הביקורות על המשחק נעות בעולם בין אנשים שאוהבים את טליסמן (כמוני) לבין אנשים ששונאים אותו (בעיקר בארץ). הטיעונים לכאן ולכאן הם רבים ולרעת משחק הלוח נמנים בעיקר מאוכזבי המהדורה העברית המקורית, האורך שלו (עד 4 שעות) והאקראיות הרבה שבו.
לטובת טליסמן נמנים בעיקר אוהבי משחקי הקופסא האמריקאים, שנהנים מאוד לשחק דמות שונה משל האחרים, כשההרחבות השונות שמשנות את המשחק מקצה לקצה והפשטות שלו ההופכת אותו למשחק זמין ונגיש גם לשחקנים חדשים.

אני אישית אוהב אותו בגלל כל הסיבות - הן הרעות והן הטובות. אני מאוד נהנה שאני יכול לקחת את טליסמן לכל אחד שרוצה ולשחק בו ישר מהקופסה. אני פשוט מת על ההרחבות, שמאפשרות לי בכל משחק לבחור בכיוון משחק אחר. ואני מודה שלפעמים אין כמו משחק פשוט, שלא צריך להפעיל בו כל הזמן את המוח ולשים לב לכל הפרטים, שאחרת, אתה עלול להפסיד קשות.

גם אם טליסמן לא היה משחק הרפתקאות הראשון (דבר שלעולם לא נוכל לדעת באופן מוחלט), ללא ספק הוא אחד מהמשחקים המשפיעים בתחום, ביחד עם HeroQuest.
אחריו יצאו עוד המון משחקי הרפתקה (דומים יותר ודומים פחות), בין היתר Prophecy, World of Warcraft, Witcher ועוד. לאחרונה יצא RELIC מבית FFG המתרחש בעולם של Warhammer 40K (רק עם המכניקה של טליסמן) - וזה סוג של סגירת מעגל נחמדה שכזו. ניתן לשמוע על משחקים כאלו בפרק הזה של הפודקאסט החביב על כתפי גמדים.

אני מקווה שתרגום המהדורה החדשה של טליסמן יוביל לדור חדש של שחקני משחקי קופסה - כמו שהמהדורה השניה יצרה דור שכזה.


סקירות נוספות

פיד רסס הצטרף לרשימת הדיוור הפונדק בטוויטר הפונדק בפייסבוק

כניסה לאתר

הצטרף לצוות הפונדק

יש לך תוכן מגניב של משחקי תפקידים או משחקי לוח?
שיחקת במשחק חדש ומדגדג לך לכתוב לו סקירה?
מעוניין לפתוח בלוג בפונדק?

אתה מוזמן לפרסם בפונדק - כל מה שעליך לעשות זה ליצור משתמש, ואז תוכל לפרסם את הכתבות ישירות באתר. פנה אלינו בשאלות או הצעות.