Arkham horror, משחק לוח של אימה וקתולהו

Arkham horror, משחק לוח של אימה וקתולהו

Information
פורסם ב08 יוני 2008
נכתב על ידי רני שרים

Arkham horror משחק לוח אימה לאבקרפט

שם המשחק: Arkham horror

סוג: משחק לוח, אימה, שיתופי

מספר שחקנים: 1-8

זמן משחק: 180-300 דקות

גילאים: 13+

מוציא לאור: Fantasy Flight Games

מחיר מומלץ לצרכן: 60 דולר

דרוג: 3.5 מתוך 5


Arkham horror הוא משחק לוח שיתופי(קואופרטיבי), שבו כל השחקנים עובדים ביחד כדי לנצח את המערכת.
הסיפור מבוסס על המיתוס של קת'ולהו (ולמעשה העיירה הזו מופיעה בכמה סיפורים), והוא בקצרה:
בעיירה ארקהם יש מספר מקומות "לא יציבים", שבהם נפתחים שערים אל עולמות אחרים. משהערים האלו יוצאות מפלצות למיניהן שמטרידות את תושביה של העיר.
השערים נפתחים מכיוון שישנה אימה עתיקה, כרגע יושנת, המנסה להתעורר ולחזור לעולם.
השחקנים משחקים חוקרים המשלבים כוחות ומשתפים פעולה כדי לאטום את כל השערים לפני שהאימה הזו תתעורר. ואם היא מתעוררת, נותר רק סיכוי אחד - להלחם בה ולנצח.

הכנה:
המשחק מתחיל כשכל שחקן בוחר את הדמות שאותה ישחק. לכל דמות יש שמונה תכונות, עם ערכים שונים:
מהירותהתגנבות , לחימהרצון , מזלידע , חיות ושפיות. שש התכונות הראשונות מודפנות על כרטיס החוקר (מעיין "דף דמות"), וניתן לשנות אותן בעזרת הזזה של מד כל תור.
ישנם 16 חוקרים לבחור מהם, כל אחד עם סיפור משלו ותכונות קצת אחרות.
לכל חוקר יש גם יכולת מיוחדת, כגון התעלמות חלקית מפציעות, חסימה של פתיחה שערים וכדומה, וחפצים שונים שהוא מתחיל איתם.
אחר כך בוחרים את האימה שנלחמים נגדה. ישנם שמונה עתיקים לבחור מהם, וכל אחד משנה את המשחק בצורה קצת אחרת.
הצעד השלישי הוא הכנת הקלפים והלוח, ופתיחת השער הראשון והשמת המפלצת שיוצאת ממנו על הלוח.

הלוח:
הלוח מציג מפה של העיירה ארקהם, מחולקת לאזורים, לדוגמא "המחוז המסחרי" , "האוניברסיטה" וכדומה. בכל אזור יש שלושה "מיקומים" (חנות, תחנת משטרה,ספריה וכו') המחוברים כולם ל"רחוב". המעבר מתהנל לפי הנקודות שיש לדמות במהירות באותו תור (עם בונוסים מחפצים וכדומה). כאשר כל רחוב מחובר אל כל המיקומים באזור, ואל כמה רחובות אחרים.
לכל אזור יש התקלויות מיוחדות משלו (שבע, בסך הכל) , עם התקלות שונה לכל "מיקום". לחלק מהמיקומים ישנם גם פעולות אחרות לבצע בהן, במקום ההתקלויות (להתרפא בבית החולים, לבקש ברכה בכנסיה, לקנות בחנויות).

 

arkham-ingame

התנהלות המשחק:
כל תור מתבצעים הצעדים הבאים: החוקרים זזים, החוקרים מבצעים "התקלויות" עם אנשים ומפלצות בארקהם ובעולמות האחרים, ולבסוף נשלף קלף "מיתוס".
קלף מיתוס אומר לנו מה קורה בארקהם (או בעולמות האחרים) באותו תור, בין אם אלו מפלצות חדשות שהגיעו עם ספינת רפאים, יום שימשי שמוסיף לבדיקות אימה אבל גורע מההתגנבות או צייד מפלצות שיכול להוריד מפלצות מאזור מסויים במפה.
כמו כן, כל קלף מיתוס נותן רמז חדש(בהמשך) ופותח שער חדש. כל שער חדש שנפתח מוסיף מפלצות ללוח, ומקדם אותנו קרוב יותר אל עבר האבדון, כפי שנמדד על ידי אסימוני אבדון המונחים על הקלף של העתיק שנבחר בתחילת המשחק. אם מד האבדות על הקלף מתמלא, עוברים לקרב האחרון!
לבסוף, הקלף גם מורה לנו איך להזיז את המפלצות על הלוח.

רמזים:
המשחק משתמש באסימוני "רמזים", שמיצגים הבנה וידע על העולם המיסטי. לאסימונים האלו יש שימושים רבים, אבל הנפוצים הם או לתת בונוס לבדיקות, או כדי לאטום שערים.

בדיקות:
המשחק משתמש בבדיקות רבות, גם כדי להתחמק או לנהל קרב, וגם בהתקלויות. הגלגול הוא של קוביות בעלות שש פאות במספר השווה לתכונה הנדרשת, כאשר בצורה רגילה 5 או 6 נחשבים הצלחות. מצבים של "ברכה" או "קללה" יכולים לשנות את הערכים האלו.
ואם נכשלנו בבדיקה, אפשר להשתמש באסימוני רמזים כדי לקנות עוד קוביות.

סגירת ואטימת שערים:
המטרה במשחק היא סגירה של כל השערים על המפה, או אטימה של ששה מהם. כדי לסגור שער חייבים "לחקור" אותו, מה שאומר לעבור בעולמת האחרים שני סיבובים, ולקבל התקלויות שם... רובן לא נחמדות.
אבל אם רק סגרנו את השער, זה לא בהכרח מספיק. המיקום עדיין לא יציב, ושער אחר יכול להפתח בו. כדי למנוע את זה אנחנו חייבים לאטום אותו, בעזרת שימוש באסימוני רמז או בעזרת סימן עתיקים (elder sign, שמופיע ברחבי המיתוס כמגן ונשק כנגד אימות על טבעיות).

מפלצות:
המפלצות משוטטות במפה, ולמעשה חוסמות את דרכם של החוקרים. כדי לעבור מפלצת צריך להתגנב על פניה או להלחם בה.
אבל לחימה ביצורים וזוועות מעולמות אחרים היא לא דבר של מה בכך, ומעבר למחיר הפיזי עלולה לגבות מחיר נפשי.

ציוד, קסמים, מיומנויות ובעלי ברית:
כדי לעזור לנו במשימה, המשחק מצייד את החוקרים במגוון קלפים.
חפצים (המתחלקים לשני סוגים - רגילים ומיוחדים) יתנו בונוסים שונים, בעיקר לקרב ולהשגת רמזים.
קסמים מאפשרים לחוקרים לפגוע באותם יצורים החסינים לנזק רגיל (מצד שני, הם לא עוזרים כנגד אלו החסינים לקסם...) ולבצע מגוון דברים נוספים.
מיומנויות נותנות בונוסים לבדיקות שונות, בין אם על ידי הוספת קוביות ובין אם על ידי מתן אפשרות לגלגול מחדש.
בעלי ברית מוסיפים כל מיני יכולות מיוחדות, בין אם תוספת לתכונות או התגברות על תכונות מיוחדות של מפלצות.

נסיון משחק:
שיחקנו במשחק ארבע פעמים, עם שניים, שלושה וארבעה שחקנים.
דבר ראשון שהתחוור לנו - המשחק מסובך. כמות הקלפים היא עצומה, כמות החוקים היא ענקית (עשרים וארבעה עמודים עמוסים בחוקים) וגם אחרי ארבעה משחקים והצצה בfaq באתר, אני לא בטוח שהבנתי את כולם. (את המשחק הראשון בכלל שיחקנו עם רק חצי מהחוקים, כי פשוט לא זכרנו את כולם, השני והשלישי היו יותר טובים, עם כמעט כל החוקים חוץ מתזוזת מפלצות, ובאחרון היו לנו רק כמה תקלות קטנות בנוגע לחקירת עולמות אחרים).
הדבר השני שהתחוור - המשחק ארוך. כל המשחקים לקחו לנו קרוב לשעתיים לפני שהסתימו.
הדבר השלישי שגילינו - המשחק מהנה למדי, לפחות בפעמים הראשונות שמשחקים בו. למרות שהמשחק ארוך, אף אחד לא נשבר באמצע, גם אם הדמות שלו בילתה חצי מזמן המשחק בבית החולים (או המשוגעים). למרבה הצער, הוא חוזר על עצמו מהר למדי, וביחד עם זמן המשחק הארוך מרתיע אנשים ממשחק חוזר בו.

המשחק טוען שאפשר לשחק בו בין 1-8 שחקנים. אלא אם כן מדובר בשחקנים מעולים, אני בספק ששניים יכולים לנצח את המשחק. כמו כן, המשחק בארבעה אנשים מתחיל להיותר מעט קל מידי. אני חושב שהכמות האידיאלית היא ביין 3-4 שחקנים. זמן משחק, כפי שאמרתי, קרוב לשעתיים. 

תכולה:

לוח משחק
16 גליונות חוקרים - הדמויות במשחק.
8 גליונות של "עתיקים" - האימה שנלחמים בה.
סמן של "השחקן הראשון" - התורים מתבצעים לפי כיוון השעון, כשכל פעם שחקן אחר מתחיל.
56 אסימוני כסף - כדי לקנות חפצים ודברים אחרים.
34 אסימוני שפיות - עוקבים אחרי שפיות הדמות.
34 אסימוני חיות - עוקבים אחרי בריאות הדמות.
48 אסימוני רמזים - עוזרים לאטום שערים ולבדיקות, בעיקר.
24 מדי תכונות - כל תור אפשר לשנות קצת את הפוקום של הדמות (למשל בין מהירות והתגנבות).
20 אסימוני אבדון - ממלאים את מד האבדון. כאשר הוא מתמלא, נגמר המשחק.
3 אסימוני פעילות - חלק מקלפי המיתוס גורמים לפעולה הנמשכת כמה תורים על המפה. האסימונים האלו משמשים כדי לסמן את המיקום.
סמן אימה - מד האימה מסמל כמה מפוחדים אנשי ארקהם. אם יש יותר מידי מפלצות, הסמן עולה. בשלב מסויים, חנויות מתחילות להסגר ובעלי ברית בורחים.
3 סמני "שער נחקר"- כדי לסגור דער, צריך לחקור אותו. הסמנים האלה מרים מי חקר איזה שער.
6 סמני "סגור" - כדי לסמן חנויות ומיקומים שנסגרו.
16 סמני חוקרים
16 מעמדי חוקרים - ביחד, משמשים כדי לציין את מיקום החוקר על הלוח.
60 קלפי מפלצות - מכילים מידע על המפלצות, ומשמשים כדי לסמן את מקומה על הלוח.
16 סמני שערים - מסמנים היכן יש שער פתוח, ולאיזה עולם אחר הוא מוביל.
189 קלפי חוקרים - ציוד, בעלי ברית והתקלויות
179 קלפי עתיקים - קלפי מיתוס והתקלויות בעולמות אחרים.
5 קוביות -כדי לבצע בדיקות למיניהן.

לסיכום:
משחק לא רע שמעביר טוב את הזמן באוירה טובה, אבל מסובך למדי. כמו כן, הוא די חוזר על עצמו מהר מידי כדי להיות טוב באמת.

סקירות נוספות

פיד רסס הצטרף לרשימת הדיוור הפונדק בגוגל+ הפונדק בטוויטר הפונדק בפייסבוק

אירועים קרובים

אין אירועים

כניסה לאתר

הצטרף לצוות הפונדק

יש לך תוכן מגניב של משחקי תפקידים או משחקי לוח?
שיחקת במשחק חדש ומדגדג לך לכתוב לו סקירה?
מעוניין לפתוח בלוג בפונדק?

אתה מוזמן לפרסם בפונדק - כל מה שעליך לעשות זה ליצור משתמש, ואז תוכל לפרסם את הכתבות ישירות באתר. פנה אלינו בשאלות או הצעות.