Race for the Galaxy, המרוץ לגלקסיה

Race for the Galaxy, המרוץ לגלקסיה

פורסם ב18 אפריל 2013
נכתב על ידי אלירן טלר

משחק קלפים מדע בידיוני

שם המשחק: Race for the Galaxy

סוג: משחק קלפים, אסטרטגיה, מדע בידיוני

מספר שחקנים: 2-4

זמן משחק: 30-45 דקות

גילאים: 12+

מוציא לאור: Rio Grande Games

מחיר מומלץ לצרכן: 35 דולר

דרוג: 5 מתוך 5


"קדימה, קדימה! המרוץ לגלקסיה החל – זהו הזמן המתאים ביותר להתכונן למלחמה שבפתח, זה הזמן לחקור, להתיישב, לפתח, לסחור ולייצר! אבל, מה לעזאזל נעשה קודם. אילו מבין מושבות הארץ הנושנה תזכה להיות זו ששולטות ביקום המוכר! ומה לגביי המורדים והאימפריות? ומה כל העסק הזה קשור לסערות שבאופק?"

המרוץ לגלקסיה הוא אחלה של משחק. שימו לב לכך שזה נדיר שאני מתחיל ככה סקירה, זה רק אומר שהוא באמת אחלה של משחק. למעשה הוא אחד ממשחקי הקלפים היותר מושקעים, מורכבים (יחסית), מעניינים ומשעשעים שיצא לי להכיר לאחרונה. 

הרעיון הוא כזה – במשחק כל שחקן מקבל קלפים שבאמצעותם הוא בונה את המושבות והפיתוחים שלו. הראשון שיש לו 12 או יותר קלפי פיתוח ומושבה בבימה שלו – מסיים את המשחק. לאחר מכן מסכמים את נקודות הניצחון של כל שחקן, ומי שזוכה ברובן – מנצח. כך בעצם לא הראשון שמסיים את המשחק מנצח, אלא מי שבנה בחוכמה. את שתי "הבעיות" שלי עם המשחק אשמור לסוף, כי הן לא באמת בעיות, אבל שימו לב אליהן.

קצת על הקלפים, הסמנים ושאר הדברים:
בקופסה ניתן למצוא מעל 120 קלפים שונים: מושבות, פיתוחים וקלפי פעולה.  מושבות ניתן לזהות על פי העיגול הגדול שמופיע עליהן ואת הפיתוחים ניתן לזהות על פי המעוין הגדול שמופיע עליהם. קלפי הפעולה מגיעים בסטים של ארבעה צבעים שונים, וכולם זהים לכל השחקנים. 
בקופסה יש גם חוברת הוראות וארבעה דפי-קרטון קשיחים שמרכזים עליהם המון מידע שימושי; איך נראים הקלפים השונים, מה אפשר לעשות בכל שלב (בהמשך) ואילו תוספים ניתנים מכל סמל על קלף. 
אני חייב לציין שזהו רעיון מעולה גם לשחקנים מנוסים יותר מכיוון שישנם דיי הרבה סמלים במשחק, ולעיתים לא יוצא לך להיתקל בהם בכל משחק. בנוסף ניתן למצוא כמה אסימוני נקודות-ניצחון שנראים חביבים למדיי.

השלבים:
בכל סבב יש מספר שלבים קבועים כשכולם משחקים כל שלב באותו הזמן. השחקנים בוחרים בחשאי אחד מחמישה קלפי שלבים שונים, ולאחר שכולם בחרו – חושפים את קלפי השלבים ומשחקים אותם. הרעיון הוא כזה: אם שחקן בחר בשלב כלשהו, כולם משחקים אותו אך השחקן שבחר בו זוכה ביתרון על פני כולם. אם לא נבחר שלב כלשהו, הוא לא מתבצע.
לדוגמה: חן בחר ב"יישב", אזי כל השחקנים רשאים ליישב אך חן יזכה בקלף נוסף לאחר היישוב. אם אף אחד לא בחר ב"חקירה", שלב זה יתבצע בסבב הנוכחי.

השלבים הם:
1. חקירה: בשלב זה כל השחקנים לוקחים שני קלפים ומשאירים אחד מהם ביד.
  א. חקירה 5+ : השחקן ששיחק חקירה 5+ יכול לקחת 5 קלפים נוספים לצפייה.
  ב. חקירה 1+1+: השחקן ששיחק קלף זה רשאי לקחת קלף נוסף לצפייה וקלף נוסף לידו.
2. פיתוח: בשלב זה כל השחקנים רשאי לבנות פיתוחים. שחקן ששיחק קלף זה רשאי לבנות בהנחה של 1.
3. יישוב: בשלב זה כל השחקנים רשאי ליישב כוכבים. שחקן ששיחק קלף זה מקבל לידו קלף מהחבילה אם יישב כוכב.
4. סחר וצריכה: שלב זה רצוי שיתרחש לאחר ששוחק ה"ייצור" בסבב הקודם. בשלב זה השחקנים חייבים להחליף את התוצרת שלהם בנקודות ניצחון.
  א. סחר: שחקן ששיחק קלף זה סוחר במשאב תמורת קלפים. שחקן זה פועל לפני השאר.
  ב. צריכה: שחקן ששיחק קלף זה מקבל פי 2 מכמות נקודות הניצחון הרגילות שלו.
5. ייצור: השחקנים מייצרים משאבים לפי הכוכבים שלהם. השחקן ששיחק קלף זה זוכה גם בתוצרת על כוכבי סרק, שבד"כ אינם מייצרים בשלב זה.

מהלך המשחק:
הסיבה שבגינה פירטתי עד זוב דם (ובכן, כמעט) את שלבי הפעולה היא כי זהו לב-ליבו של המשחק, והבנת השלבים תבהיר לכם בדיוק כיצד המשחק מתקדם. כהערה המשחק פורטו-ריקו (סקירה לפורטו ריקו של ג'קי) משתמש במכאניקה דומה, כך שמי ששיחק פורטו ריקו יבין בדיוק על מה מדובר.

אחרי שעברנו על השלבים, נדון בקלפים עצמם – אלו שבונים את המשחק. אילו הכוכבים והפיתוחים היו מוסיפים רק נקודות ניצחון לקראת סוף המשחק, הם היו משעממים למדי, אך קלפים אלו בונים, לדעתי, את לב המשחק. על כל קלף פיתוח וקלף כוכב נמצאת מעין טבלת שלבים, שבכל קלף משהו אחר מופיע בה.
למשל: פיתוח בשם משלחת יעניק למי שבונה אותו את הדברים הבאים – קלף נוסף לצפייה בשלב הראשון, שלב החקירה ו1+ בניסיון כיבוש של כוכב לכת. (על כיבוש אסביר בהמשך). תאגיד הכרייה יעניק לשחקן שלו נקודות ניצחון כפולות על ניצול של משאב מסוים, שליפה של קלפים נוספים בעת הפקת משאב וכיוצא בזאת.
התמונה הבאה מציגה יד התחלתית לדוגמא (קלף המשלחת בפינה הימנית-תחתונה)

racegalaxy cards

במהלך המשחק תמצאו את עצמכם מסתכלים באופן שוטף על הבימה שלכם, שהיא בעצם אזור על השולחן שעליו נבנו הקלפים שלכם. הקלפים שביד אינם חשופים לשאר, כמובן. כך בעצם כמעט כל דבר שתבנו יעניק יתרון כלשהו במהלך המשחק – חשוב מאד לשים לב לשלבים ואיזה קלף מעניק תוסף לאיזה שלב, חוסר תשומת לב תפחית לך המון נקודות.

מכיוון שהדרך להשלמת קלפים ליד היא באמצעות שלב החקירה, תמצאו את עצמכם משחקים שלב זה לעיתים רבות. הבעיה שלי היא שישנו יסוד חזק של אקראיות, וזה משהו שפחות אהוד עלי. אבל הם הצליחו לאזן אותו בצורה טובה יחסית.
את התשלום על כל הדברים שצוינו לעיל, משלמים בקלפים. כך בעצם, אם יש בידך קלפים שאין לך שימוש בהם, תוכל לשלם באמצעותם על הדברים שאתה רוצה לקנות. כמו גם, לעיתים הקלפים הראשונים קובעים באיזו דרך תלך – אם יצאו לך כוכבים צבאיים כנראה שתהיה יותר מיליטנטי מאשר אם היו יוצאים לך כוכבי התיישבות רגילים. הסבר קצר על כיבוש: התיישבות עולה בקלפים בעוד כבישת כוכב היא בעצם בדיקת הכוח הצבאי שלך (מקלפים שונים) מול הכוכב הנכבש, למי שיש יותר – מנצח.

הרחבות - על הסערות שבפתח ומה לגבי המורדים?
למשחק יש כרגע שלוש הרחבות. אדבר מעט על הראשונה שבבעלותי, The Gathering Storm, ואוסיף מילה או שתים על השנייה. אך ראשית אגע ב"בעיה" השנייה שלי עם המשחק - משחק הבסיס מעולה לבדו ומצליח להיות משחק קלפים טוב, אם כי אין יסוד "הפרעה". לא ניתן להפריע ליריב לבצע את זממו, ניתן רק לסכל את תוכניותיו באמצעות שימוש בשלב שהוא לא תכנן שיקרה. (למשל לשלוף את הצריכה לפני שהלה רצה בכך).

בהרחבת הסערה, הראשונה שיצאה, מבטיחים לנו שאנו על סף מלחמה. מה שמקבלים בקופסה הם עוד קלפים, דיי מגניבים אפילו, עוד סט של קלפי פעולה (לשחקן חמישי) והכי מעניינים הם הדברים הבאים: חוקים וחלקים לשחקן יחיד ושבבי מטרות. לדעתי שבבי המטרות הן תוספת מעולה, בפשטותן הן מוסיפות מטרה שיש לעמוד בה ולזכות בנקודות בסוף המשחק – עוד דרך טובה לנצח את השאר, ולהיצמד לדרך פעולה כלשהי.
החוקים והחלקים לשחקן יחיד, ובכן – למען הגילוי הנאות, מעולם לא שיחקתי בהם. אני כנראה אדם שמשחק ביחיד לא עושה לו את זה כמו משחק בחברותה. הרעיון הוא שישנן קוביות, והן משקפות את החלטות שחקן היריב.

בהרחבה השנייה, המורדים נגד האימפריה, נקבל קרבות של ממש. טרם יצא לי לראות אותה, אך נאמר שעתה ישנם חוקים לגבי כבישת כוכבי יריב. כמו גם תמצאו בו סט נוסף, לשחקן שישי.  

סיכום
המרוץ לגלקסיה הוא משחק קלפים טוב מאד, שיחקתי בו במצבים שונים ואף בהפסקה בין שיעורים באוניברסיטה. עם כל התחכום שבו, לא קשה להבין את המכאניקה של המשחק, אם כי תשומת הלב לכל הבניות לעיתים קשה. אני ממליץ עליו בחום!

הסקירה הופיע במקור באתר הקופסה.

אודות אלירן טלר

מאמרים נוספים של כותב זה