משחקי מלחמת הכוכבים – המדריך המלא

משחקי מלחמת הכוכבים – המדריך המלא

Information
פורסם ב18 דצמבר 2015
נכתב על ידי האיש הזקן

star wars gamesהסרט החדש של מלחמת הכוכבים כבר נחת, ואחרי שסיימתם לראות אותו זה זמן מצוין לצאת להרפתקאות משלכם במלחמת הכוכבים – קיימים שלל משחקי לוח, קלפים מיניאטורות וגם משחקי תפקידים שמאפשרים לכם לשחק בעולם של מלחמת הכוכבים.

בדומה למשחקי הלוח של שר הטבעות, גם למלחמת הכוכבים יצאו מספר רב של משחקים שונים במרוצת השנים. במדריך זה אתמקד בעיקר במשחקים שזמינים לרכישה (ולא כאלו שיצאו לאור לפני 40 שנה), והינם משחקי תחביב – לא תמצאו במדריך מונופול מלחמת הכוכבים. אם חיפשתם בכל זאת מונופול – במדריך תמצאו משחקים טובים יותר, לחילופין אתה מוזמן לקרוא על משחקי לוח מומלצים למשפחה.
אם יש לך שאלות נוספות, הצעות או חוויות, הצטרף לפורום משחקי לוח בפונדק.

אז אם אתם רוצים להיות ג'די, לכבוש את הגלקסיה כקיסר, לטוס ב X-wing וגם ב-Tie Fighter, המשחק שלכם ממתין!

משחקי מיניאטורות בחלל

X-wing, קרבות בין חלליות (קישור לסקירה)

מאפיינים עיקריים: טקטי, אסיף, 1על1

במשחק המיניאטורות X-wing מבית Fantasy Flight Games כל שחקן מפקד על טייסת של בין 2 ל-8 חלליות קרב, בין אם מדובר בחללית שעליה נקרא המשחק, Tie-fighter ושלל חלליות שונות. המשחק יצא לאור לפני מספר שנים, ומאז יצאו לו עשרות הרחבות של חלליות חדשות, כולל מהיקום המורחב.

את המשחק למעשה אפשר לפצל לשני חלקים עיקריים – ראשית, כל שחקן בונה את הטייסת שלו, בוחר הן את החלליות והן את הטייסים של כל חללית והציוד המיוחד שיש לה. לאחר-מכן, הקרב מתחיל, כאשר ניתן לבנות טייסת המשתייכת לכוחות ברית המרד, האימפריה או סיעת הפושעים והמבריחים, שמכילה לדוגמא את ההאט. המשחק מתנהל על-גבי שולחן בגודל של לפחות מטר על מטר, והקרב מתבסס על תמרון טקטי, כשלכל חללית יתרונות וחסרונות משלה – מהירות, נשק, ועמידות לנזק.

X wing battlefield

ערכת הבסיס של המשחק מכילה חללית X-wing אחת, ושתי חלליות Tie Fighter כמו-גם את כל האביזרים הנדרשים למשחק. לרגל יציאת הסרט "הכח מתעורר" יצאה ערכת בסיס חדשה שמכילה את אותן חלליות אך עם נתונים מעט שונים. למרות שערכת הבסיס עולה רק 40 דולר, די מהר תרצו להוסיף עוד חלליות לטייסות שלכם – זה יתרון וחסרון. לא כל החלליות מאוזנות אחת מול השניה, וקיים מספר רב שלהם, כשכל חללית עולה עוד 15 דולר, כך שאפשר בקלות להוציא גם 500 או 1000 ש"ח על המשחק. ניתן להתייעץ עם שחקנים ותיקים בפורום הפונדק, או בקבוצת הפייסבוק X-wing.

קישור לאתר הרשמי

Star Wars Armada, פקד על משחתת כוכבים!

מאפיינים עיקריים: משחק מלחמה, אסיף, 1על1

משחק זה הוא גם מבית FFG, אך הפעם כל שחקן מפקד על צי שלם, הכולל משחתות כוכבים, פריגטות, קורבטות וטייסות שלמות של חלליות קרב. המשחק הוא יותר אסטרטגי, כאשר נדרש לחשוב יותר קדימה – אם X-wing הוא קרב-רב של חלליות סוער שמשתנה כל רגע, הרי Armada מציע חוויה שקולה יותר שדורשת מחשבה. משחק זה מומלץ יותר למי שחובב משחקי מלחמה, ומערכות חוקים מורכבות יותר.

גם ב Armada כל שחקן בונה את הצי שעמו הוא משחק, כך ששני המשחקים דומים לכאורה גם במובן זה. עד כה יצאו ל Armada מספר מועט יחסית של ספינות וחלליות, מה שאולי מקל על תהליך בניית הצי.

ערכת הבסיס של Armada כולל משחתת כוכבים אחת של האימפריה ועוד שתי חלליות קטנות יותר של ברית המרד כמו-גם טייסות קרב. ערכת הבסיס עולה 100 דולר, אך בניגוד ל X-wing, לא מומלץ לקנות שתי ערכות אלא ניתן להסתפק באחת (ואז להתחיל עם ההרחבות), כך שהעלות הסופית אולי תהיה נמוכה יותר.

קישור לאתר הרשמי

 משחקי לוח - בחלל, ביבשה ובאוויר

קרקסון: מלחמת הכוכבים (סקירה של קרקסון)

תופעת המיתוג נמצאת גם במשחקי לוח, ודווקא נתחיל עם קרקסון, משחק הנחת האריחים החביב שהינו אחד ממשחקי הלוח הפופלאריים ביותר וגם תורגם לעברית. קרקסון מלחמת הכוכבים למעשה עוטף את המשחק בת'מה של מלחמת הכוכבים, כשבמקום ערים יש שדות אסטרואידים. למשחק יש מספר חוקים חילופיים, כולל למשל גלגול קוביות לקביעת השליטה על עיר (סליחה, כוכב) או בונוסים לניקוד כתלות בסיעה.

למשחק גם יש ואריאנט של משחק קבוצות, ברית המרד כנגד האימפריה. עדיין לא יצא לי להתנסות בו, אך לפי הביקורות הראשונות הוא נראה אלטרנטיבה טובה לקרקסון הרגיל, או כדרך לשכנע חברים חובבים מלחמת הכוכבים לנסות גם משחקי לוח. אם כבר יש לך עותק של קרקסון, כנראה שהוא לא מצדיק רכישה.

קישור למשחק ב BGG

משחק הקלפים של מלחמת הכוכבים (קישור לסקירה)

ושוב חברת FFG חוזרת, כבעלת הזיכיון למשחקי לוח של מלחמת הכוכבים, והפעם זהו משחק קלפים פופולארי, גם בארץ הקודש. שחקן אחד מייצג את הכח האפל בעוד השני את הצד המואר, נלחמים אחד בשני לנצחון כאשר לכל צד מטרה שונה מעט – הכח האפל מנצח אוטומטית אחרי 12 סיבובים, כאשר הוא יכול לנצח בזמן קצר יותר, בעוד הצד המואר נאבק להשמיד את מקורות הכוח האפל – כמו למשל את כוכב המוות!

מדובר במשחק של בניית חבילות מראש, בדומה למג'יק, אך פשוט יותר. הקלפים במשחק מתחלקים לסטים של ששה קלפים, כאשר חבילה מורכבת מ-12 סטים כאלו. לאחר שבניתם חבילה, תוכלו לשחק בבית עם חברים או במסגרת ארועים שונים (וגם יש אליפות שנתית בדרקוניקון!). ערכת הבסיס מגיעה עם מספיק קלפים לבניית ארבע חבילות בסיסיות, כאשר יש עוד מספר רב של הרחבות. חלקן הרחבות קטנות של 60 קלפים, ואחרות בנות מעל ל-150 קלפים, כגון ההרחבה Edge of Darkness.

Star wars card gameזהו משחק מומלץ לשני שחקנים, שאוהבים גם לבנות חבילות ואסטרטגיות ולא לשחק בלוח קבוע. העלות שלו נמוכה יותר בהשוואה למג'יק, והוא מציע חוויה דומה.

קישור לאתר הרשמי

ריסק מלחמת הכוכבים

ריסק ("סיכון") הוא אחד ממשחקי הלוח הידועים ביותר, אך הוא אינו טוב במיוחד. משך המשחק שלו ארוך, שחקנים יכולים לצאת מהמשחק בשלב מוקדם ואין בו הרבה עניין. עם השנים יצאו לריסק מספר רב של ואריאנטים, שניים מהם של מלחמת הכוכבים – Original Trilogy וגם לסרטים החדשים. משחקים אלו מוסיפים עניין רב למשחק, כולל חלליות, קלפים מיוחדים שניתן לשחק וגם תנאי ניצחון לא סימטריים לסיעות. אמנם הם אינם מודפסים יותר, אך מזדמן לידכם ואתם חובבי ריסק שמחפשים גרסה טובה למשחק, מומלץ לנסות (בעיקר את המשחק של הטרילוגיה המקורית).

קישור למשחק ב BGG

בנוסף גם יצאה בחודשים האחרונים גרסת ריסק מלחמת הכוכבים לשני שחקנים. למעשה המשחק אינו מזכיר כלל את ריסק, אלא מהווה חידוש של המשחק The Queen Gambit. המשחק מתנהל במקביל בשלוש שדות-קרב: קרב ג'די בין דארת' ויידר ללוק, קרב על פני הכוכב אנדור, ולבסוף קרב בחלל. מומלץ לחובבי משחקים בזוג וקרבות.

star wars risk 2015

קישור לאתר הרשמי

Imperial Assault – כי אפשר להלחם גם בקרקע (ובמבוך!)

הסתערות קיסרית הוא משחק חקירה וקרב של מבוכים (בעצם, חדרים), שבו שחקן אחד משמש כמפקד כוחות האימפריה, בעוד יתר השחקנים הם גיבורים שצריכים להשלים משימה. המשחק כולל מסדרה של משימות, שכשל וזמן המשחק של כל משימה הוא עד שעתיים. המיוחד הוא שבין משימה למשימה, הגיבורים וכוחות האימפריה מתפתחים. דבר זה יוצר חוויה המזכירה את זו של משחקי תפקידים, אך מוקדשת בעיקר לקרב טקטי על גבי תוואי שטח קבוע מראש לכל משימה.

Imperial Assault מהווה למעשה גרסה 2.5 של משחק הלוח Descent, שהוא בת'מה של פנטזיה. משחק הבסיס כולל ארבעה גיבורים שונים, ושלל רחב יחסית של אויבים, כמו-גם מערכה אחת. עם זאת, בתור משחק של FFG, יצאו לו שלל הרחבות שונות, החל בהרחבות קטנות שמוסיפות דמות בודדת למשחק, וכלה בהרחבות שמוסיפות מערכות באורך מלא למשחק.

star wars imperial assault

בנוסף, יש למשחק גם אפשרות להפוך למשחק של קרב טקטי לשני שחקנים, כאשר במצב זה כל אחד מהצדדים נלחם בשני. למעשה בתוך אותה קופסה תמצאו שני משחקים שונים המשתמשים ברכיבים זהים. כהערה, בניגוד לתמונה לעיל המיניאטורות במשחק מגיעות לא-צבועות.

המשחק מומלץ ביותר למי שחפץ לשחזר באופן אישי יותר את סאגת מלחמת הכוכבים על השולחן שלו (למרות שמדובר בסיפורים שונים מאלו המופיעים בסרטים), או שאתה מתגעגע לימים שבהם הוא שיחק מבוכים ודרקונים וכיום הזמן שלך מוגבל יותר.

קישור לאתר הרשמי

משחקי תפקידים - את הג'די

משחק התפקידים של מלחמת הכוכבים (קישור לסקירה)

אחד ממשחקי התפקידים הפופולאריים ביותר היו הוא סדרת הספרים של FFG, המחולקים לשלושה. במשחק התפקידים Edge of the Galaxy, הדמויות הן מבריחים, פושעים ואולי לוחמי צדק בשלהי הגלקסיה, במקומות בהן האימפריה כמעט לא מגיעה. מדובר באווירה המזכירה את החוויות שהאן סולו עבר לפני שהוא הצטרף לברית המרד, והסיכוי שתפגשו האט הוא הרבה יותר גבוה מהסיכוי שתפגשו ג'די.

במשחק Age of the Rebellion, הדמויות הן חיילים בשירות ברית המרד, נלחמות כנגד האימפריה בתקופה שמתוארת בשלושת הסרטים המקוריים. משחק זה הוא בעל אופי קרבי יותר, כשהאימפריה נמצאת בכל מקום. אתם תצאו למשימות כיבוש כוכבים, הסתננות למתקנים של האימפריה והרפתקאות נוספות.

לבסוף, Force of Destiny מציע לכם לשחק כג'די, בין אם כמתלמדים או כלוחמי ג'די במלוא כוחם. המשחק מתמקד במאבק בין הג'די לסית', ובהתאם לכך רמת העוצמה בו לרוב גבוהה יותר וההשפעה היא יותר גלקטית.

המכאניקה בשלושת המשחקים היא זהה ומהווה בן-דוד מרוחק של Warhammer Fantasy Roleplay. אמליץ על השיטה למי שאוהב שיטות עם מכאניקה פשוטה יותר, אך עדיין מוגדרת – וקוביות מיוחדות! עם זאת, קשה לשחק באותה מערכה בכל רחבי הגלקסיה אלא המשחק ממוקד בהתאם לשיטה אותה אתה בוחר.

אישית משחק התפקידים האהוב עליי של מלחמת הכוכבים הוא Star Wars Saga Edition, שלמעשה מבוסס על מבוכים ודרקונים 3.5, עם קריצה למהדורה 4. עם זאת, כיום שיטה זו אינה זמינה יותר בחנויות.

למשחק התפקידים של מלחמת הכוכבים יש שלושה ספרי בסיס, אחד לכל שיטה, וגם ערכת התחלה שמציעה לכם את כל מה שנדרש למשחק קצר של 2-3 הרפתקאות: דמויות, קוביות, ועוד.

קישור לאתר הרשמי

כתבות נוספות

פיד רסס הצטרף לרשימת הדיוור הפונדק בטוויטר הפונדק בפייסבוק

כניסה לאתר

הצטרף לצוות הפונדק

יש לך תוכן מגניב של משחקי תפקידים או משחקי לוח?
שיחקת במשחק חדש ומדגדג לך לכתוב לו סקירה?
מעוניין לפתוח בלוג בפונדק?

אתה מוזמן לפרסם בפונדק - כל מה שעליך לעשות זה ליצור משתמש, ואז תוכל לפרסם את הכתבות ישירות באתר. פנה אלינו בשאלות או הצעות.