ראיון עם אלעד גולדשטין, יוצר משחקי לוח

ראיון עם אלעד גולדשטין, יוצר משחקי לוח

Information
פורסם ב08 ינואר 2014
נכתב על ידי האיש הזקן

golden-egg-games-משחק-לוחאלעד גולדשטין הוא יוצר משחקי לוח ישראלי, שהוציא עד היום שלושה משחקים שהוא תכנן באופן עצמאי, דרך חברת Golden Egg Games שאותה הוא ייסד. הראשון מבינהם הוא משחק לוח שנקרא Fallen City of Karaz ויצא לאור ב-2012 במסגרת קמפיין מימון המונים בקיקסטרטר. זהו משחק שמשלב מיקום עובדים עם בניית עיר על רקע פנטסטי.  
שני משחקי לוח נוספים יצאו השנה, Alliances - משחק של הטעיה ולקיחת תכסיסים המתרחש על רקע מדע-בידיוני הוא משחק קל יחסית. משחק הלוח השני הוא City Council, משחק לוח שבו כל שחקן לוקח לעצמו תפקיד של פוליטיקאי בעיר והוא משחק חצי-שיתופי.

ש: בשנה וחצי האחרונות הוצאת שלושה משחקי-לוח לאור, תוכל לספר לנו על החוויה ועל המשחקים?

ת: בשמחה. הוצאה לאור של משחקים הוא תהליך ארוך, מתיש לפרקים אבל מאוד מספק. ישנם המון שלבים בדרך שאני לא בטוח שכל אדם מהשורה יכול ו/או רוצה לעבור. מעבר לכך אני מרגיש ברמה האישית מאוד חשוף, המשחקים שהוצאתי לאור הם גם עיצוב שלי ועל כן כל מי ששופט אותם למעשה מבקר אותי. אני מאוד מקווה ל"הצמיח עור עבה יותר" ולהמשיך להוציא משחקים חדשים ומיוחדים. המשחקים שבחרתי להוציא לאור מאוד חדשניים ומקוריים: "FALLEN CITY OF KAREZ" הוא משחק לוח מסוג יורו מאוד מורכב משולב עם משחק הרפתקאות/פנטזיה מאוד ייחודי. "ALLIANCES" הוא משחק "לקיחות" קלאסי בו אתה ובן בריתך תנסו להשתלט על העולם. המשחק מהיר וקליל ומכיל בתוכו עוד שני משחקים שונים ל 2 ו 3 שחקנים.
"CITY COUNCIL" הוא משחק לוח חדש שהושק בכנס המשחקים באסן (נכון לכתיבת שורות אלו - טרם הגיע לארץ), והוא משחק מאוד מקורי המאפשר לשחקנים להיות פולטיקאים במועצת העיר החדשה וכמוכן לשמור אמונים לאנשי מפתח בעיר. במשחק לשחקנים יש רק את דבר אחד לרשותם - את הקול שלהם במועצת העיר, כך שבמהלך המשחק השחקנים דנים ומקבלים החלטות על טהרת הדמוקרטיה. משחק קיבל סקירה מצוינת בגליון נובמבר של SPIEL BOX.

ש: מה הרקע שלך בתחום - כיצד התחלת בכלל לשחק, ואילו משחקים אתה אוהב?
ת: אני התחלתי לשחק מגיל צעיר מאוד אבל את החוויות היותר בוגרות ניתן לזקוף ל CAYLUS ול SAN JUAN (ב 2006~). שם בעצם חלחל אליי הגל החדש של משחקי EURO או בשמם האמיתי - משחקים גרמנים. אני באופן אישי אעדיף לשחק מספר משחקים קצרים (שעה~) בערב משחקים מאשר משחק ארוך ולו רק לגיוון. על כן רוב המשחקים שאני אוהב ומשחק הם משחקי EURO.

ש: מה גרם לך להחליט לעשות את המעבר מחובב למוציא לאור?
ת: אני אישית לא מרגיש שעברתי ישר בין שני התחומים. אני התלחתי לעצב משחקי לוח בגיל מאוד צעיר (10) וכבר אז ניסיתי "למכור" רעיונות לחברות הגדולות. השינוי הגדול שעברתי ממפתח למוציא לאור קרה בעקבות שינויים גדולים שנעשו בשוק שעל פיהם לא היה לי סיכוי ל"מכור" רעיון לחברה. כיום רוב החברות מוציאים לאור משחק לוח בדוק שכבר מוכר. יותר קל לי למכור רשיונות למשחקים כעת וכמוכן גרסאות מקומיות למשחקים קיימים.

ש: מפתחי משחקים יכולים לפרסם דרך מוציא לאור מוכר, או לפרסם עצמאית - מה גרם לך לפרסם עצמאית?
ת:כפי שעניתי לעיל, לא קל לפתח משחק לוח ו"למכור" אותו. החברות הגדולות מפתחות משחקים רק בשיתוף עם שמות מוכרים ו/או למותגים קיימים. פרסום עצמאי אינו מתאים לכל אחד. זה עסק מאוד מורכב שהפך בשנים האחרונות למאוד טרנדי. יש לציין כי תפקידו של המו"ל הוא לא רק להדפיס את המשחק. ישנו תהליך ארוך ויקר של פיתוח, בדיקות ועריכה. משחקים שלי שיצאו לאור עברו פיתוח של כמעט 3 שנים. היום השוק הוא מאוד רווי ומשחק לוח נחמד שאינו מצוין (ומיוחד) לא ישרוד ולא יגיע לחנויות (או יראה אור).

ש: ראיתי שהיה לך דוכן באסן, כנס משחקי הלוח הגדול באירופה - תוכל לתאר איך נראית החוויה מהצד השני של השולחן?
ת: זה למעשה השנה השנייה ברציפות באסן שהיה לנו "דוכן". (יש לציין כי מדובר בביתן בגודל של 20 מ"ר). הכנס באסן "SPIEL" הינו הכנס הגדול בעולם למשחקי קלפים ולוח. בתור מציג בכנס העסקים מתחילים יומיים קודם עם קבלת המשחקים, עיצוב והכנת הביתן לקליטה של מעל 50 אנשים בשעה. בנוסף צריך להכיר ולהכין את הצוות למשחקים החדשים (העותק הראשון של משחק הלוח "מועצת העיר" התקבל יום לפני הכנס). מיום רביעי הכנס מתחיל רשמית והרבה עיתונאים ומציגים נוספים הגיעו להתרשם ולשחק במשחקים החדשים. למעשה מרביעי ועד שני לא הפסקתי לרגע להציג,ללמד ולהתראיין לכל החפצים במשחקינו. אני אישית מאוד מסופק מכנס ברמה הזו כי רק ככה אתה יכול להתבלט ולהוכיח כי החברה שלך והמשחקים שלך שייכים לרמות הגבוהות.

ש: באסן הוצגו מספר רב של משחקים חדשים, האם יש משחק מסוים שאהבת במיוחד ומדוע?
ת: השנה הושקו מעל 800 משחקים חדשים (!). אני יכול להגיד שכל משחק לוח ברשימה של SPIEL BOX ו FAIR PLAY הגרמנים הוא פשוט מצוין.
לא יצא לי לשחק בכולם אבל אני יכול מאוד להמליץ באלו שכן שיחקתי - NATIONS ו RUSSIAN RAILROADS. "אומות" הוא פשוט כל מה שרציתי ממשחק סיוילזציה, הוא מהיר,שקול וללא חוקים טרחניים. "מסילות רוסיות" - הוא פשוט עוד משחק לוח מעולה של השמת עובדים. הוא טיפה מורכב ממרבית המשחקים בסגנון אבל מגיע עם המון אסטרגיות שונות והמון דרכים להשיג (הרבה) נקודות.

ש: ביצעת קמפיין מימון מאוד מוצלח למשחק שלך דרך קיקסטרטר, תוכל לתת מספר טיפים ותובנות?
ת: אני יכול לתת המון טיפים אבל נראה כי החשוב שבהם - קיקסטרטר זה עסק לכל דבר. אי אפשר לבוא היום וסתם להרים פרויקט, תומכים רוצים לראות משחק עובד ומוכן. לא נותרה רומנטיקה (פרט למשחקי זומבים) ליצרנים חדשים ויש המון חשש מפרויקטים שנכשלו. אוסיף ואומר שללא תכנון והקמת תשתיות בארצות היעד, לא תוכלו להצליח לממן אפילו מחצית מהסכום הדרוש להפקת משחק לוח או קלפים. התהליך לא קל ומצריך המון לוגיסטיקה ותכנון נכון של תקציב.

ש: שלושת המשחקים שהוצאת לאור הם באנגלית, האם אתה מתכנן גם להוציא לאור משחקים בעברית?
ת: אני מאוד רוצה. אבל האמת היא שהשוק כאן כה קטן שזה פשוט לא כלכלי להדפיס משחק בעברית. אני תמיד מחפש דרכים לקדם את הענף בארץ ואשמח למצוא דרכים יצירתיות שיאפשרו למשחקים להגיע לארץ.

ש: ושאלה אחרונה - מה התוכניות שלך לעתיד?
ת: התוכניות לשנת 2014 הינם להוציא לאור 3 משחקים חדשים (לפחות אחד של מפתח ישראלי אחר), לרכוש ולהפיץ משחקים אירופאים לשוק האמריקאי וכמוכן להגדיל את קהל היעד של המשחקים הקיימים ע"י יצירת גרסאות מקומיות של כל המשחקים שכבר פיתחנו. השנה גם נשתתף בכנסי המשחקים בנירנברג, GENCON (שנה שנייה) ו SPIEL (שנה שלישית).
תודה על הראיון,
אלעד.


כתבות נוספות

פיד רסס הצטרף לרשימת הדיוור הפונדק בטוויטר הפונדק בפייסבוק

כניסה לאתר

הצטרף לצוות הפונדק

יש לך תוכן מגניב של משחקי תפקידים או משחקי לוח?
שיחקת במשחק חדש ומדגדג לך לכתוב לו סקירה?
מעוניין לפתוח בלוג בפונדק?

אתה מוזמן לפרסם בפונדק - כל מה שעליך לעשות זה ליצור משתמש, ואז תוכל לפרסם את הכתבות ישירות באתר. פנה אלינו בשאלות או הצעות.