חזון לדרקוניקון 2022 - כנס משחקי השולחן של הקיץ

חזון לדרקוניקון 2022 - כנס משחקי השולחן של הקיץ

Information
פורסם ב18 דצמבר 2019
נכתב על ידי האיש הזקן

draconicon vision 2022

השנה ערכנו את כנס דרקוניקון בפעם ה-12 והוא היה מוצלח יותר מאי-פעם, ואת הזמן מסוף אוגוסט העברנו בלחשוב על הצעדים הבא ועל החזון שלנו לדרקוניקון. אז עכשיו זו הזדמנות טובה לדבר על העתיד של הכנס. 

דרקוניקון כיום הוא כנס משחקי השולחן הגדול בישראל, אך הוא לא באותה רמה של כנסים מובילים בחוץ-לארץ. ניתן לראות את זה בכך שיש לא מעט שחקנים ששמעו על דרקוניקון, אבל לא מרגישים תחושת "פספוס" כשהם לא מגיעים אליו – אפילו שחלק מאותם שחקנים עושים את המאמץ לסוע לכנסים בחו"ל.
מהאבחנה הזו הגענו למסקנה שאנחנו רוצים להפוך את דרקוניקון לחגיגה השנתית של משחקי שולחן בישראל - באופן דומה לכך שג'נקון הוא מוקד עלייה לרגל עבור שחקנים אמריקאיים, ויריד אסן בגרמניה הוא הגביע הקדוש לשחקנים (בעיקר שחקני לוח) באירופה.

אז זהו החזון של דרקוניקון 2022: להפוך את דרקוניקון לחוויה שכל שחקנית ושחקן משחקי שולחן רציני* בישראל רוצה להשתתף בו.

קפיצה קטנה לאקדמיה ללשון

שתי הערות לשוניות לפני שנמשיך:

  • המונח משחקי שולחן (Tabletop Games) אינו נפוץ בעברית, אך באנגלית הוא מושג מקובל לתיאור של האוסף של משחקי לוח, משחקי תפקידים, מיניאטורות ומשחקי קלפים – שאת כולם משחקים על שולחן. לא פעם ולא פעמיים אנו נשאלים האם דרקוניקון הוא במהותו כנס משחקי לוח או כנס משחקי תפקידים – והתשובה היא גם וגם. אנו רואים בו כנס משחקי שולחן שמקבל את כל סוגי המשחקים באהבה (כולל גם משחקי תפקידים חיים וסדנאות שיש להם קשר הדוק למשחקי השולחן).
  • השימוש ב-רציני* הוא בהיעדר מונח טוב יותר. ברור לנו שיש המון שחקנים עם נסיון, ידע ואהבה לתחום שפשוט לא מתחברים לכנסים בכלל או לדרקוניקון בפרט.

מדוע חזון?

דרקוניקון מתנהל מצוין, אך מתנהל משנה לשנה. קביעת חזון עוזרת למקד את הצוות וגם מקבעת את התודעה בקרב קהל השחקנים שנהנים בכנס. המטרה העיקרית שבקביעת החזון, היא שחזון מאפשר להגדיר את היעדים שלנו ל-2022, ומה עלינו לעשות – היעדים והפעולות שנדרשות כדי להעלות את דרקוניקון לדרגה הבאה.

מבט על ההתפתחות של דרקוניקון

לפני שמדברים על העתיד, טוב גם להסתכל על העבר. אם מתבוננים על ההיסטוריה של דרקוניקון לאורך השנים, אפשר לראות שהוא עבר עד היום שלושה שלבים עיקריים, כשדרקוניקון 2022 מתוכנן להיות השלב הרביעי.

  • השלב הראשון היה של כנס מבוכים ודרקונים בסימן איי הסערה. דרקוניקון נולד ב-2007 כאירוע מבוכים ודרקונים להשקה של הספר "מתוך האפלה", מגדיר מפלצות של מבוכים ודרקונים לעולם איי הסערה. עקב ההכרזה על השקת המהדורה הרביעית של מבוכים ודרקונים ב-2008, ההשקה של "מתוך האפלה" נדחתה ודרקוניקון השני התקיים ב-2009. במתכונת דומה גם קיימנו דרקוניקון ב-2010.
    שלושת הכנסים הראשונים הללו התקיימו בפריק. הם היו בעלי מבנה של שני סבבי משחקי תפקידים ואירחו מספר דומה של משתתפים – כ-40 עד 50 בכל כנס.
  • השלב השני – הוספה של משחקי לוח לתוכן הכנס. ב-2011 אני ואוריין התלבטנו כיצד להמשיך, והחלטנו להגדיל את הכנס ולפנות לקהל משחקי השולחן בכללותו, בתקופה שבה אירועי משחקי לוח עוד היו דבר שלא נשמע עליו כמעט. הקמנו לראשונה מערכת לרישום משחקים באתר, ועברנו למקומות גדולים יותר ויותר, בשדרות רוטשילד, ברמת-אביב, וברמת-גן. לתכני הכנס נוספו, מעבר למשחקי לוח, גם משחקי קלפים ומיניאטורות ומתחם הדוכנים. מי שמעוניין, יכול לקרוא את הבלוג שפרסמתי ב-2012 על היעדים והרעיונות של דרקוניקון באותה תקופה.
  • בשלב השלישי, הפכנו את דרקוניקון לכנס דו-יומי, כזה שגם בחמישי יש בו סבב עד קרוב לחצות, וגם יום שני שמתרחש ביום שישי. המעבר הזה גרם לגידול משמעותי בקהל, ובמיצוב של הכנס. בכנות, כנס שנמשך יומיים (או יותר) משדר משהו שונה ומגניב יותר מאשר כנס של יום בודד.

יעדים לדרקוניקון 2022

לשמור על כנס משחקים של כיף וחברים – לא לאבד את השורשים שלנו. אנחנו מארגנים את הכנס בהתנדבות ומתוך אהבה לתחביב.

1200 משתתפים בכנס – היום (2019) יש לנו כ-750 משתתפים בכנס שזה אמנם יותר מכל כנס משחקים אחר בישראל, אבל לא מבדל את דרקוניקון ככנס המרכזי בתחום. להגיע ל-1200 משתתפים מציב אותנו בליגה אחרת. אחד האתגרים הקשים ביותר הוא הוא מציאת מיקום מתאים להיקף של 1200 עד 1500 איש, שגם לא חורג מהתקציב שלנו. למרות שכמות אנשים זה יעד גס, כנס גדול יותר מאפשר יותר דברים - גם במובן של תקציב הכנס וגם במובנים שיווקיים ומעשיים - למשל הבאת אורח כבוד או קבלת חסויות.

לערוך את הכנס באווירה יוקרתית יותר ולשפר את חוויית המשתתף - בעבר כבר עשינו מספר צעדים משמעותיים באופן ארגון כנסים בישראל (לדוגמא משחקים באולם ראשי, תוכנייה מהודרת, תגים למשתתפים, מפות על השולחנות ועוד) שחלקם הפכו לסטנדרט גם בכנסים אחרים, אבל תמיד יש עוד מקום להשתפר. חלק מהתוכניות שלנו הן להביא אורחי כבוד לכנס, להביא יותר השקות ישראליות וגם משחקים חמים מהשקות בחו"ל, להשקיע במרצ'נדייז ועוד.
אבל השיפור המהותי צריך להיות במיקום – מעבר ממיקומים שנשענים על בתי-ספר ומתנ"סים, למרכז כנסים איכותי. כמובן שזה עולה משמעותית יותר כסף, וייתכן שזה יגרום לעליה צנועה במחירי הכניסה לכנס, אך לטעמנו זה שווה את זה - ובכל מקרה דרקוניקון עדיין יהיה במחיר זול או מקביל לכנסים אחרים בישראל כמו היום.
כשמשווים את דרקוניקון לכנסים מובילים בחו"ל, המיקום זה אחד ההבדלים הבולטים ביותר. זו לא בעייה רק של כנסי משחקים בישראל - באופן כללי תרבות תרבות הכנסים בישראל פחות מפותחת, ובהתאם כמות החללים המתאימים לעריכת כנסים גדולים מצומצמת.

קפיצת מדרגה בתשתיות הרישום והמידע – אנו תמיד שואפים לשפר את המערכת באמצעות התאמה טובה יותר לטלפונים חכמים, באפליקציה או כאתר, גם על-מנת לשפר את החוויה של מארגני פעילויות בכנס ולהקל על רישום משתתפים וחיבור ביניהם. כיום תשתית מערכת רישום האירועים שלנו היא בת כעשור, והמטרה שלנו היא לבנות מערכת מודרנית עם כל הלקחים שלמדנו מאפס. בנוסף, נשאף להשתמש בטכנולוגיה כדי להוריד עומס בירוקרטי איפה שניתן, למשל בדוכן יד-2.

לבסס מאמץ שיווקי רב-שנתי ולשתף את הקהל בשיווק – ראשית, לשמור על צוות שיווק שממשיך משנה לשנה, ולא מתחיל מחדש כל שנה. שנית להמשיך עם מרצ'ניידז של הכנס שהשקנו ב-2019, ולהוסיף כלים לקהל להזדהות ולהתגאות בדרקוניקון – כך שמי שאוהב את הכנס, יכול להיות בקלות גם שגריר שלו לשחקנים אחרים.

מוקד המשחקים החדשים בישראל – כמו שבחו"ל אנשים מגיעים לג'נקון או אסן כדי לראות את המשחקים החדשים, כך אנו רוצים שיקרה גם בדרקוניקון – השקה של משחקים ישראלים וזרים. הכנס מתקיים בסמיכות לכנס ג'נקון, כך שנביא אליו את המשחקים הלוהטים שיצאו בג'נקון וגם מתחילת השנה. במקביל, כמו שאנו גם עושים היום, להשיק בכנס משחקים חדשים בעברית, מקוריים ומתורגמים. האתגר בזה הוא שבחו"ל הדבר מבוצע באופן ישיר על-ידי החברות המסחריות, ובארץ אנו צריכים לעשות זאת כארגון מתנדבים. דבר זה ידרוש מאיתנו לשמור על יחסים טובים עם המוציאים לאור בחו"ל, ונשמח לעזרה ממי שמכיר.

הצטרפו אלינו

נשמח לשמוע מה אתם חושבים על החזון שלנו ועל היעדים שלנו לדרקוניקון 2022. חשוב לנו לשמוע מה אתם חושבים, כי בסופו של דבר הסיבה שאנחנו מארגנים את דרקוניקון היא אתם – שחקניות ושחקני משחקי השולחן בישראל.

אם אתם רוצים לעזור בארגון של דרקוניקון, צרו עמנו קשר! כל מי שיכול לתרום מהידע שלו ומזמנו, מוזמן בשמחה להצטרף.


כתבות נוספות

פיד רסס הצטרף לרשימת הדיוור הפונדק בטוויטר הפונדק בפייסבוק

כניסה לאתר

הצטרף לצוות הפונדק

יש לך תוכן מגניב של משחקי תפקידים או משחקי לוח?
שיחקת במשחק חדש ומדגדג לך לכתוב לו סקירה?
מעוניין לפתוח בלוג בפונדק?

אתה מוזמן לפרסם בפונדק - כל מה שעליך לעשות זה ליצור משתמש, ואז תוכל לפרסם את הכתבות ישירות באתר. פנה אלינו בשאלות או הצעות.