קדימה להסתער - יומן עבודה של אלופי האור

קדימה להסתער - יומן עבודה של אלופי האור

Information
פורסם ב15 מאי 2015
נכתב על ידי האיש הזקן

קדימה להסתער, אלופי האור פאת'פיינדרב-20 לאפריל הסתיים בהצלחה מימון ההמונים של אלופי האור, הרפתקה חדשה בעברית למשחק התפקידים פאת'פיינדר. ביומן עבודה זה, אסקור את הלקחים שלי מקמפיין מימון ההמונים, וגם אתאר את השלבים הבאים בעבודה כולל לוחות הזמנים להוצאת הספר.

מימון ההמונים הייתה חוויה מרתקת, וסיכמתי את התובנות העיקריות שלי מהקמפיין. אשמח לתת עצה נוספת למי שירצה בכך.

יש כמה שלבים עיקריים בהפקת אלופי האור – לכתוב את הספר, להכין איורים פנימים וגם איור כריכה, עריכה וביקורת, הרצות פלייטסט, וכמובן הדפסה. פירטתי את התהליך גם כבר במדריך הוצאה לאור של ספר.

באלופי האור התפקיד שלי הוא גם להפיק את הספר, וגם לכתוב אותו - כך שיתאים כהרפתקה עצמאית, וגם כהמשך למגילות העוצמה.
יש צוות גדול שעובד על הספרים, שאני מתאם אותו. היעד של כולנו הוא להשלים את כל המלאכה, כולל ההדפסה, עד לכנס דרקוניקון, ב-13 לאוגוסט. התומכים יוכלו לקבל את הספר בכנס, או שאשלח אותו בדואר.

גיבוש הרעיון להרפתקה וכתיבת טיוטה

במקרה זה הרעיון היה ברור לי – הרפתקה חדשה שניתן להריץ עצמאית, או כהמשך למגילות העוצמה. אורך ההרפתקה הוא כמקובל במוצרי דפוס, סדר-גודל של כ-20 שעות משחק (חמש עד שש פגישות). ההרפתקה תתרחש בעולם המערכה שלי, איי הסערה. ההרפתקה נכתבת לפאת'פיינדר, בתור השיטה החדשה שמתורגמת לעברית.

הבסיס הראשוני של אלופי האור הוא שילוב ההרפתקאות הקצרות "צללים בפריהולד" ו"אלופי האור" של צוות הסערה שנכתבו על-ידי טל הדני, חגי גומפרט ואנוכי. אך נדרשה עבודה רבה כדי לשנות את הרקע לתואם למגילות העוצמה וגם כדי להעשיר את ההרפתקאות הקצרות לרמה של הרפתקה מלאה. הבסיס הראשוני הזה הוא רק בסיס גס, שאין לו מספיק בשר להרפתקה מלאה. בחודשים האחרונים זה מה שעשיתי – לקחתי את חומר הגלם והפכתי אותו להרפתקה מלאה. מי ששיחק בהרפתקאות הכנס אולי יזהה חלקים מההרפתקה, אבל מדובר בעלילה עשירה יותר, עם הרבה תפניות.

אז קצת על ההרפתקה עצמה - כמו לכל דבר טוב, לאלופי האור שלושה חלקים. בחלק הראשון על הדמויות להשתתף במאמץ להדוף מתקפה על פריהולד, ולגלות תוך כדי המתקפה בגידה. בחלק האמצעי הדמויות חוקרות את פריהולד בארגז חול. זה גם מעניין למנחים ותיקים, וגם צוהר למנחים טריים אל טכניקות הנחיה חדשות. על הדמויות לגייס בעלי-ברית ולאתר מודיעין לקראת החלק השלישי של ההרפתקה – מתקפה על אחוזה מבוצרת. למעשי הדמויות בתחילת ההרפתקה תהיה השפעה ממשית על סיומה - בניגוד למשל להרפתקה "עלייתה של תיאמת".

עריכה, איורים, וגם מפות

מלבד כתיבה, יש עוד מספר שלבים בתהליך ההפקה. לדוגמה, הרצות-ביקורת (פלייטסטינג) להרפתקה - כשבמקרה זה מדובר על מערך כפול של הרצות-ביקורת מאחר ובנוסף לגרסה של פאת'פיינדר, אנחנו מוציאים גם המרה למבוכים ודרקונים 5.
צוות הביקורת והעריכה של אלופי האור הוא הצוות שעבד על המהדורה המעודכנת של מגילות העוצמה: גיא קאפח, יובל ספיר וחגי גומפרט, אם כי השלב שלהם בהרפתקה עדיין לא הגיע. שלב העריכה מגיע לאחר הרצות הביקורת, כך שאני צופה שהוא יתחיל ביולי וימשך כשבועיים.

כעת אני רוצה לדבר על דבר צבעוני יותר – האיורים לספר. למעשה יש לנו שלושה סוגים שונים של איורים. ראשית, יש את איור הכריכה הצבעוני שהוא החשוב מכולם - רושם ראשוני קובע. אני מחכה לתשובה ממאייר הכריכה של "מתוך האפלה", וגם יש בקנה מספר מאיירים נוספים שהביעו עניין.
גם לאיורים הפנימיים בספר פניתי למאיירים שעבדתי עמם בעבר, כדי לשמור על קו אחיד בין האיורים בספרים השונים. אחת השאלות המהותיות בהפקת ספר הינה כמות האיורים. לדעתי צריך איור או אלמנט גרפי (כגון מפה) בכל ארבעה עמודים של תוכן, כלומר שמונה או תשעה איורים כדי שיהיה "מעניין" לעין. וכמובן לפני שהמאייר מתחיל לעבוד, צריך לספק לו תיאור מה מופיע בכל איור. זה אחד הטיפים החשובים, שיכולים לחסוך הרבה זמן בהפקת ספר.

בנוסף לאיורים, כל הרפתקה זקוקה גם למפות – יש לנו שלוש מפות שונות בהרפתקה. שתי מפות קרב, שמתארות את האזורים אותן הדמויות חוקרות – בזכות מימון ההמונים המפות הללו תהיינה בצבע מלא. המפה השלישית היא מפה חדשה בצבע מלא לפריהולד!
המפה המעודכנת תשמש את אלופי האור, ויכולה גם להחליף את המפה של מגילות העוצמה. המפה תודפס על העמוד האחורי-קדמי של הכריכה, בצבע מלא, ותהיה זמינה להורדה באתר שלנו. עכשיו אני רק מקווה שנכין אותה בזמן ;)

לוחות זמנים לאלופי האור:

אמצע מאי – טיוטה מוכנה להרצות-ביקורת.

סוף מאי – כל תיאורי האיורים: פנים, כריכה ומפות מוכנים.

אמצע יוני – סקיצות לאיורים מאושרות, מתחילים לשלב משובים מהרצות הביקורת.

תחילת יולי – מתחילה העריכה של ההרפתקה.

אמצע יולי – קובץ מוכן לעימוד, כולל גרפיקה, מפות וגם טקסט לאחר עריכה.

סוף יולי – ההרפתקה בבית הדפוס.

כפי שניתן לראות לעיל, לוח הזמנים הוא די צפוף, והעבודה מרובה :) אני מתכוון לעדכן אתכם אחת לשבועיים בהתקדמות העבודה על אלופי האור.

מספר תובנות שלי ממימון ההמונים

כשהתחלתי את מימון ההמונים, עשיתי זאת גם כדי להוציא לאור את אלופי האור וגם כדי ללמוד מקרוב את ההמצאה החברתית הנפלאה הזו. אמנם בעבר תמכתי בפרויקטים אחרים, אך להיות מאחורי ההגה זו חוויה אחרת לגמרי (ונהדרת).

- הקמפיין דורש השקעה רצינית של זמן. גם לפני הקמפיין וגם במהלכו, השקעתי בו את זמני הפנוי, ובכנות הייתי יכול להשקיע גם כפליים. כמסקנה שלי, אם את/ה עם משפחה ועבודה במשרה מלאה, זה קשה מאוד למצוא את הזמן למימון המונים, וכדאי לעשות זאת עם שותף.

- יש הרבה מקורות כתובים על מימון המונים, אבל רובם ככולם באנגלית ומדברים על מימון המונים בארצות הברית או באירופה. זה שוק שונה לגמרי, אפילו שהחלק מהעקרונות הם נכונים. גם האתרים הישראליים אינם מתקדמים כמו קיקסטרטר או אינדיגוגו. אני ממליץ לקרוא למי שמעוניין את הבלוג של סטונמאייר, שהוא מפורט ומכיל המון טיפים, אבל תמיד תזכרו שבארץ זה פשוט אחרת. אני מקווה שעוד שנתיים-שלוש התחום הזה יתפתח גם בישראל.

- לסרטון יש משקל רב, אפילו שאני לא עשיתי אחד. זה נוגע לנקודה הראשונה, של חוסר בזמן וגם לכך שאני לא מרגיש בנוח מול מצלמה. היה לי קל לדחות את הכנת הסרטון ובסוף הגעתי למצב שכבר "לא" היה לי זמן. עם זאת, כל אחד שעשה פרויקט, יגיד שסרטון הוא מקדם נפלא שיכול להגדיל את הסכום שמגויס ב-20 או 30 אחוז.

- מתי מתחילים את הקמפיין? רק כשמוכנים, אבל גם לא צריך לדחות יותר מדי.
הקמפיין של אלופי האור היה מוכן בפברואר, אבל החלטתי לדחות אותו בכדי לסיים את ההוצאה לאור של מגילות העוצמה. לבסוף כשהתחלתי אותו, הייתי כבר מבושל, אפילו שלא הכל היה מוכן. צריך למצוא את האיזון העדין בין פרויקט בשל, לבין לא להמתין לשלמות. מימון המונים מדבר על רעיון ועל חזון, לא על שלמות – זה מגיע בסוף הפרויקט.
מהצד השני של המטבע, יש די והותר פרויקטים שנכשלים, כאשר היוצר מאמין שכל מה שצריך לעשות זה לכתוב טקסט ולהתחיל את הפרויקט. חייבים לעשות את ההכנה אליו כדי להצליח.

- קשה להגיע לקהל חדש בארץ עם מימון המונים, מהסיבה שאין מספיק אנשים שהתנסו בזה קודם לכן. אתם צריכים להתמקד בקהל שלכם, גם אם הפרויקט שלכם נבחר ל"בחירת הצוות" באתר, כמו אלופי האור, זה לא באמת מביא תומכים חדשים. אפילו הקהל של שחקני תפקידים בארץ לא באמת מכיר את הפלטפורמה – אלופי האור הוא בסך הכל הפרויקט השלישי, למרות שיש המון תמיכה מהקהל, זה לא מגיע לשוק הרחב.

- הפלטפורמות בעברית למימון המונים הם לא מתקדמות בהשוואה לקיקסטרטר. בין הדסטרט לבין מימונה אין הבדל ממשי, בסך הכל האתרים מחקים אחד את השני, וכמעט כל פיצ'ר חדש באחד מהם, יופיע גם בשני. אם תשאלו אותי, הדסטרט עדיף קצת, אבל אין בעיניי העדפה משמעותית לאחד מהם.

- אל תתביישו לבקש עזרה, אני יודע שאני אשמח לעזור, קיבלתי עזרה מהמון אנשים באלופי האור – גם לפני הפרויקט וגם אחריו. בסך הכל יש הרבה שחקנים בישראל שמאמינים בתחום הזה ורוצים לראות אותו מתפתח. אם יש לכם שאלות נוספות, אני כאן.

אז שתהיה לכם שבת נפלאה, אני חוזר לכתיבה.


כתבות נוספות

פיד רסס הצטרף לרשימת הדיוור הפונדק בטוויטר הפונדק בפייסבוק

כניסה לאתר

הצטרף לצוות הפונדק

יש לך תוכן מגניב של משחקי תפקידים או משחקי לוח?
שיחקת במשחק חדש ומדגדג לך לכתוב לו סקירה?
מעוניין לפתוח בלוג בפונדק?

אתה מוזמן לפרסם בפונדק - כל מה שעליך לעשות זה ליצור משתמש, ואז תוכל לפרסם את הכתבות ישירות באתר. פנה אלינו בשאלות או הצעות.