מבוכים ודרקונים מהדורה חמישית

מבוכים ודרקונים מהדורה חמישית

Information
פורסם ב20 דצמבר 2013
נכתב על ידי האיש הזקן

הדרקונים מגיעים בקיץ 2014! אתמול הכריזו מכשפי החוף על מועד היציאה לאור של מבוכים ודרקונים מהדורה חמישית (להלן מו"ד 5), שתגיע למדפים בקיץ 2014.
ההכרזה עצמה מקמצת במידע, אבל קיים הרבה מידע מהפלייטסט בחודשים האחרונים ומעבר שריכזתי אותו במאמר זה. מדובר בחדשות החשובות ביותר עבור מבוכים ודרקונים בשנה וחצי האחרונות, מאז ההכרזה המקורית על מבוכים ודרקונים 5.
מבחינת התזמון, עונת הקיץ היא העונה ה"חזקה" לרוב של משחקי תפקידים וגם של משחקי לוח בארצות הברית, עונת הכנסים הגדולים – ג'נקון, Origins ועוד.. וגם כנס דרקוניקון בארץ – שהשנה יתמקד בהשקה של מבוכים ודרקונים 5!

אז בוא נצלול לקרביים של מו"ד 5.

השם נחשף – מבוכים ודרקונים

במקור המהדורה החדשה נקראה D&D Next, אבל כבר לפני כשנה הובהר שזהו שם זמני שמשמש לפלייטסט. כעת, לפי ההכרזה, ביצעו מכשפי החוף מהלך דומה לזה של אפל עם ה Ipad – נראה שהם קראו למהדורה החדשה פשוט מבוכים ודרקונים, מבלי לציין מספר מהדורה.

מה צפוי לנו במהדורה החדשה

כמו כל מהדורה חדשה של מו"ד, יהיו לנו שלושה ספרי בסיס – ספר חוקים לשחקן, מדריך לשה"ם, מגדיר מפלצות – אבל הפעם יהיה גם ספר רביעי, חדש-ישן, שיקרא Unearthed Arcana ויהווה למעשה ספר של חוקים מתקדמים.
אחד מהעקרונות של מו"ד 5 הוא ההישענות על חוקי בסיס פשוטים יחסית, ועל "מודולים" של חוקים שמאפשרים להתאים את החוקים לאווירה של עולם מערכה זה או אחר, ולשלב עוד מכאניקות במשחק. UA אמור להציג את אותם חוקים מתקדמים.
ככל הנראה ייחשפו פרטים נוספים בכנס Winter Fantasy האמריקאי, ב 6-9 לפברואר.
אתם מוזמנים לבקר בפורומים של מבוכים ודרקונים למידע נוסף.

ומה ההבדלים ביחס למהדורות הקודמות?

לפי מכשפי החוף המהדורה החדשה פונה לכלל המעריצים של מבוכים ודרקונים, על שלל המהדורות ותנסה להתאים לכולם – יעד שאפתני. מתוך התבוננות בגרסאות הבטא ששוחררו במסגרת D&D Next, נדמה שהמהדורה החדשה דומה בעיקר למה' 3, אך פשוטה יותר וכוללת אלמנטים של מה' 4 שמקלים על הרצת המשחק וגם קורצת למהדורות הקודמות. להערכתי מבחינת המכאניקה זה איפשהו באמצע בין מבוכים ודרקונים למתקדמים לקופסאות של מבוכים ודרקונים.
ה"ניסוי" שהיה במה' 4, של משחק תפקידים טקטי יותר ששם דגש חזק על הקרב ועל יכולות הדמויות, ננטש לטובת חזרה למקורות - שיטה שיותר קורצת לכיוון הסימולציה (מו"ד 3) והחוויה (גרסאות קודמות של מבוכים ודרקונים). כהערה, אם אתם מתעניינים בבנייה של שיטות, מומלץ שתקראו את המאמר על חס"א. אפשר לקרוא מידע נוסף (ישן יחסית) בדף המידע של מבוכים ודרקונים 5.

איזה עולם מערכה ?

עולם המערכה שמוביל את ההסתערות הוא ממלכות נשכחות בניגוד לקודם – מבוכים ודרקונים 4 היה ללא עולם מערכה אורגני, אלא קונספט של "נקודות אור". נשמע טוב בתיאוריה, לא עבד היטב בפועל. כנראה שגם כאן לא נקבל את עולם המערכה כחלק מספרי הבסיס, אבל כמוצרים תומכים ומבחינה שיווקית, ממלכות נשכחות יככב בראש, לפחות בהתחלה.
מכשפי החוף יפרסמו עוד עולמות מערכה, כשבאמצעות המודולים של החוקים לכל עולם מערכה יהיה סגנון משלו – גם במכאניקה. אני אסייג ואגיד שכשמכשפי החוף הכריזו על מו"ד 4 הם גם דיברו על מודל של עולמות מערכה, כשכל שנה היה אמור להתפרסם עולם מערכה אחד, עם שלושה ספרים – זה החזיק בדיוק לשלוש שנים - ממלכות נשכחות, אברון, Dark sun – למרות שהיו אלו ספרים משובחים. גם התוכניות של מכשפי החוף משתנות עם הזמן.
סקירה למדריך השחקן לאברון; סקירה למגדיר המפלצות של Dark Sun, שניהם ספרי מערכה משובחים של מה' 4.

כהערה, עולם המערכה הישראלי איי הסערה מתאים גם למה' 5, ואני אתייחס לכך בהמשך.

40 שנה למשחק מבוכים ודרקונים!

למי שלא שם לב, ב-2014 יחגגו 40 שנה למו"ד. זאת הזדמנות מצוינת להשיק מהדורה חדשה. לחובבי מו"ד 4, צריך לציין שמדובר במהדורה בעלת אורך החיים הקצר ביותר בהיסטוריה המודרנית של המשחק.
השיטה יצאה לאור ביוני 2008, שכבר ב-2010 התחילה דעיכה בכמות הספרים שיוצאים לאור והספרים האחרונים לשיטה יצאו ב-2011. בסך הכל רק שלוש שנים שבהם מכשפי החוף הוציאו לאור בצורה פעילה מוצרים חדשים לשיטה – ובהפוגה שבין 2011 ל-2014, עלה לבכורה משחק התפקידים Pathfinder ('מו"ד 3.75').
מי שמתעניין יותר בהיסטוריה של מבוכים ודרקונים, מוזמן לקרוא את הפרק המרתק בספר Designers & Dragons על תולדות TSR ושל מבוכים ודרקונים.

מבוכים ודרקונים 4 בישראל – מבט לאחור

בשוק הישראלי, מבוכים ודרקונים 4 לא הצליחה, באופן יחסי:
- השחקנים הישראלים רגילים לשחק בשיטה אחת, ורוב-רובם לא זוכרים מה המשמעות של מהדורה חדשה – כך שכאשר הגיעה מו"ד 4 חלק גדול מהשחקנים פשוט התעלמו מהמהדורה החדשה, וכמו בחו"ל קרה פיצול בקהל המעריצים – חלק ניכר מהשחקנים הותיקים המשיכו עם המהדורה קודמת. גם היום בפורומים ניתן למצוא הרבה מאוד תוכן מקורי חדש שנכתב למה' 3.
- כפועל יוצא של העיל, חלק מהשחקנים הותיקים (מתחושת הבטן שלי) פרשו – היום האוכלוסייה בארץ להערכתי נראית כמו גמל עם שתי דבשות: הרבה צעירים שמשחקים בחוגים ומכירים רק את מה' 4, ובני 20-25 ומעלה ותיקים שמשחקים בשיטות אחרות ולא התרגשו ממה' 4. בכלל, המצב של שחקנים מבוגרים בני 30-40 הוא מצב חדש בישראל, שבארצות הברית כבר היה קיים לפני 15 שנה.
- התרגום לעברית של מבוכים ודרקונים 4 התחיל ברגל ימין, שתוך שלושה חודשים כבר היה ניתן לרכוש את הסל"ש ותוך שנה וקצת את כל שלושת הספרים. אבל אז כוכבי-כסף נסגרו, ולקח זמן עד ש-מאנקיטיים באו להציל את המצב. כך, רק שבעה ספרים יצאו לאור בעברית שתומכים במו"ד 4, שניים מהם רק בסוף 2013, ועוד אחד של הפונדק הוצאה לאור.

ומה לגבי מבוכים ודרקונים 5 בישראל?

מבחינת קהל החובבים, לדעתי הותיקים ששרדו עם מה' 3 יבדקו את מבוכים ודרקונים החדש עם ראש פתוח, בניגוד ל-4, וחלקם גם יעברו למהדורה החדשה. במקביל גם החוגים יעברו תוך כשנה למהדורה החדשה – כך שאלא אם מו"ד 5 תהיה אסון (לא סביר לאור ה Playtest), נראה קהל בריא עבורה.
בצורה הרשמית, מאנקי-טיים יוציאו לאור בעברית את המהדורה החדשה, אני מקווה ומאמין שדי מהר נראה את ספרי הבסיס בעברית, ואת הסל"ש עוד ב-2014. הם כבר הוכיחו שהם מסוגלים להוציא שני ספרים לאור בו-זמנית, ונקווה שנראה יותר מספר אחד בעברית של מה' 5 ב-2014.
במקביל, אנחנו מתכננים לשים דגש מיוחד על ההשקה של מבוכים ודרקונים 5 בכנס דרקוניקון 2014, כך שגם בארץ יהיה כנס משחקים גדול שיתמקד במהדורה החדשה.

איי הסערה – עולם המערכה הישראלי ממשיך למבוכים ודרקונים 5!

כשהוצאנו לאור את ההדפסה השנייה של רשומון איי הסערה בקיץ 2012, הספר תוכנן מראש להיות תואם למהדורה החמישית. כאשר ישוחרר קובץ עדכונים דיגיטאלי שיכיל את המכאניקה הנדרשת לגזעים הייחודיים בעולם המערכה.
מעבר לכך, אני מתכנן להוציא גם מוצרים חדשים לקראת מו"ד 5 – מבלי להתחייב, אני מאמין ומקווה שכבר ב-2014 יצא לאור מוצר חדש של איי הסערה למהדורה החדשה.


כתבות נוספות

פיד רסס הצטרף לרשימת הדיוור הפונדק בטוויטר הפונדק בפייסבוק

כניסה לאתר

הצטרף לצוות הפונדק

יש לך תוכן מגניב של משחקי תפקידים או משחקי לוח?
שיחקת במשחק חדש ומדגדג לך לכתוב לו סקירה?
מעוניין לפתוח בלוג בפונדק?

אתה מוזמן לפרסם בפונדק - כל מה שעליך לעשות זה ליצור משתמש, ואז תוכל לפרסם את הכתבות ישירות באתר. פנה אלינו בשאלות או הצעות.