מסע בעקבות מגילות העוצמה

מסע בעקבות מגילות העוצמה

Information
פורסם ב03 אוגוסט 2013
נכתב על ידי האיש הזקן

scrcoverהסיבה שהחלטתי לכתוב את הטור הזה היא פשוטה – מגילות העוצמה אזלה מהמלאי! (עדכון: ב-2015 יצאה מהדורה חדשה של מגילות העוצמה לפאת'פיינדר!)

זהו טור פרידה מההרפתקאה הראשונה שהוצאתי לאור, ושבעתיד הנראה לעין לא תהיה זמינה יותר בחנויות, למעט מספר עותקים אחרונים שאמכור בכנסים הקרובים ולעותקים שנותרו על מדפי החנויות.
החלטתי לנצל את האירוע, משמח ומעציב כאחד, בכדי להסתכל במבט מרענן על מגילות העוצמה, לבחון, לשבח וללמוד.

 מגילות העוצמה היא ההרפתקאה הראשונה שכתבתי ושהוצאתי לאור – אי-שם בשנת 2005. כשכתבתי אותה, רציתי לכתוב הרפתקאה מזן אחר – כזו שלא מתמקדת רק במבוכים ובחיסול מפלצות, אלא משלבת גם אלמנטים של דיפלומטיה, מסעות, ארצות פראיות, וסיום שלא מערב קרב בוס.

המניע למגילות העוצמה

 את מגילות העוצמה התחלתי לכתוב לאחר שהוצאתי לאור את הרשומון, בשלהי 2004. בתקופה זו שקדתי על סיום התואר שלי, ובמקביל התחלתי לעבוד כסטודנט. מכיוון שאת הרשומון הוצאתי לאור תוך חודשיים, האמנתי שגם את מגילות העוצמה אצליח להוציא לאור במהירות – אמונה שהתבדתה...

 המניע הראשון שלי לפרסום מגילות העוצמה היה להוציא מוצר משלים לרשומון – לתת למנחים את הסיוע וההשראה להריץ הרפתקאות באיי הסערה באמצעות הרפתקאה מוכנה.
כצעד עסקי, ידעתי מראש שהרפתקאות הן הרפתקאה מסוכנת – אמונה שאכן הגשימה את עצמה  – אם כי התאכזבתי מכך שהמכירות של הרשומון לא צמחו עם ההוצאה לאור של מגילות העוצמה.

 מאז התנסיתי בפורמטים נוספים – פרסום הרפתקאות קצרות לכל דורש באינטרנט, הקמת צוות הסערה (פרוייקט מבוכים ודרקונים בכנסים) ועוד. בראייה לאחור, אני לא בטוח שלהוציא לאור הרפתקאה זה הצעד היעיל ביותר לקידום עולם מערכה, אבל זה תמיד כיף לכתוב הרפתקאות, ובייחוד בגרסת עץ מת... ולהסתכל עליהן תשע שנים לאחר מכן ולהיות גאה :-)

הרפתקאה? מערכה? זה מטוס!

 לפני שאמשיך, רציתי לחדד את ההבדל בעיניי בין הרפתקאה לבין הרפתקאה קצרה לבין מערכה:
- הרפתקאה מעבירה סיפור קצר וממוקד, שמספיק ל-3 עד 6 פגישות משחק. הרפתקאה מהווה סיפור מרכזי עבור הדמויות, והיא ניתנת לשילוב עם הרפתקאות אחרות ליצירת מערכה אך היא יכולה גם לעמוד בפני עצמה. הרפתקאה מציעה למנחה את השילוב האידיאלי לטעמי בין גמישות סיפורית לעומק עלילה.
- הרפתקאה קצרה היא גרסא מנוונת וממוקדת של הרפתקאה – מיקום בודד, התרחשות של ערב אחד או עם מספר חדרים. הרפתקאה קצרה יכולה לשמש כמשחק כנס, למפגש או שניים, וניתן גם לחבר מספר הרפתקאות קצרות להרפתקאה אחת. הרפתקאה קצרה מוגבלת מבחינה סיפורית ומשחקית – את הנבל שפוגשים בסצנה הראשונה הורגים לרוב בסוף הערב.
- מערכה היא סדרה של הרפתקאות, שביחד מובילות את הדמויות מהדרגה הראשונה ועד להפיכתן לגיבורות. יש מוצרים שמציעים מערכה שלמה וניתן גם לשלב מספר הרפתקאות לכדי מערכה. מערכה היא המוצר העשיר ביותר, אך היא דורשת התחייבות מראש – לעתים יכולה לעבור יותר משנה לפני שמערכה תסתיים.

בעברית המבחר מצומצם – אין אף מערכה, יש מספר הרפתקאות (מגילות העוצמה, מבצר העלטה, פסטיבל המלכה, מלחמת אבות ועוד) ודי הרבה הרפתקאות קצרות, שאת חלקן אפשר למצוא כאן בפונדק.

העקרונות המנחים

כשהוצאתי לאור את מגילות העוצמה, היו כבר ארבע הרפתקאות בשוק – מבצר העלטה, החיה שבתוכנו, מלחמת אבות וכבשן הזעם. לכן החלטתי לעשות משהו שונה, ואלו היו הקווים המנחים שלי כשניגשתי לכתוב את מגילות העוצמה:

  • לשלב את ההרפתקאה ואת הדמויות בעולם המערכה, ובכך להפוך את איי הסערה לעולם דינאמי ולחבר אליו את השחקנים.
  • ליצור בסיס פעולה לדמויות בו יכולות להתרחש הרפתקאות נוספות – לכן מופיע פירוט נרחב על העיר פריהולד במגילות העוצמה.
  • לא עוד זחילת מבוך חסרת הגיון פנימי ומלאה בקרבות – לצערי, סוג הרפתקאות זה נפוץ למדי במו"ד.
  • להציג אלמנטים של דיפלומטיה, מסעות וחקר – ההרפתקאה מתחילה לא בקרב, אלא בחקירה בלשית שהדמויות מבצעות בפריהולד. לא כל דבר ניתן לפתור באמצעות כח הזרוע ועוצמת הלחש.
  • סוף מפתיע – ברוב המכריע של ההרפתקאות, הסצנה האחרונה היא קרב בוס. זה קלאסי, אבל זה רדוד לעתים ולא מפתיע. במגילות העוצמה הסוף הוא אחר.

מהרשימה הזאת אפשר לראות שאני מאמין שמנחים, חדשים וותיקים, צריכים להכיר כלים חדשים ולא להגביל את עצמם לסגנון אחד של סיפור או אירועים. ואין כמו הרפתקאה מוכנה מראש בכדי ללמד אותם. 
ביחס למטרות שהצבתי לעצמי, מגילות העוצמה היא הצלחה מסחררת. היא לא הרפתקאה שסובלת מהחסרונות הקלאסיים של הרפתקאות מו"ד (כמו מבצר העלטה הזוועתי) מחד, ומאידך היא משתלבת היטב בעולם של מבוכים ודרקונים, רק עשירה יותר ומפתיעה יותר.

מדוע אני אוהב הרפתקאות מוכנות

 מי שקורא את ההודעות שלי בפורום הפונדק, כנראה מבין שהרפתקאות מוכנות מראש הן מהמוצרים האהובים עליי ביותר. ספרי הרחבה מספקים עוד מכאניקה שלא מעניינת אותי אישית. עולמות מערכה הם אחלה, אבל אני לא זקוק ליותר מהספר הבסיסי ועוד אחד או שניים. זה משאיר הרפתקאות וספרי מפלצות בתור הספרים החביבים עליי.
הרפתקאות מוכנות מפשטות לי את העבודה כמנחה, וחוסכות לי זמן כאבא לשני ילדים שגם כך אשתו חושבת (וכנראה בצדק) שאני מבזבז יותר מדי זמן על התחביבים שלי (והיא אישה נפלאה שהיא מאפשרת לי את זה). זה אולי נשמע מוזר, כי אני גם כותב הרפתקאות – דבר שדורש הרבה יותר זמן – אבל לעתים קרובות אין לי את הזמן או את המוזה להכין הרפתקאה משלי, ואני משתמש בהרפתקאות מוכנות מראש. וכשהן טובות, זה פשוט מצוין.
ככותב, עולמות מערכה והרפתקאות הם הדבר האהוב עליי – ההרפתקאה מעירה בעיניי את עולם המערכה לחיים, ונותנת לי אפשרות לעצב את החוויות שאנשים אחרים עוברים בבית שלהם. זה גם הדבר הכי מאתגר בעיניי – כיצד ליצור סיפור כיפי, שמישהו אחר משתמש בו. וכיתרון נוסף, זה גם תורם הרבה למנחים שמשחקים באיי הסערה, ומחבר אותם ואת השחקנים לעולם.

אז והיום, מה השתנה?

 ראשית, כשכתבתי את מגילות העוצמה, לא היה לי ניסיון רב עם כתיבת הרפתקאות לאנשים אחרים – ניסיון שצברתי מאז הן באמצעות מגילות העוצמה, אך בעיקר בזכות צוות הסערה וההרפתקאות החינמיות הרבות שכתבתי מאז. אם הייתי כותב את מגילות העוצמה היום, הייתי נותן עוד דגשים שהיה עוזרים להריץ אותה, וגם חושב על יותר מצבים בהם השחקנים יכולים להפתיע את המנחה (אף שתמיד שחקנים יפתיעו מנחים!)

עוד לקח שלמדתי הוא זה נושא הפלייטסטינג – אמנם מגילות העוצמה עברה פלייטסטינג, אך הוא היה מוגבל יחסית. בהרפתקאות של צוות הסערה, שרצות עשרות פעמים, ולעתים אני מריץ את אותה ההרפתקאה 3-4 פעמים, אני נדהם כל פעם מחדש כיצד כל חבורה ניגשת להרפתקאה בדרך הייחודית לה והזרימה של ההרפתקאה משתנה. זה נכון אפילו יותר כשגם מנחים נוספים מריצים את ההרפתקאה.
אם מגילות העוצמה עברה פלייטסטינג של שתי חבורות, אזי היום הייתי מנסה להגיע ליותר מכך – ככל שיש יותר פלייטסטינג, כך ההרפתקאה טובה יותר.

היו שלום, מגילות העוצמה, ותודה על הדגים

 לאחר כמעט עשור, כשאני פותח את מגילות העוצמה, אני נמלא אושר. אני אוהב את ההרפתקאה שכתבתי, שמשלבת אלמנטים מגוונים עם אתגרים שונים. היא לא מושלמת, אבל נראה לי שבקרוב אריץ אותה שוב, מתוך נוסטלגיה, עם אותם אנשים ששיחקו בה ראשונים לפני תשע שנים. 
ומי יודע, אולי בעתיד ההרפתקאה תיוולד מחדש../

אודות האיש הזקן

שחקן משחקי-תפקידים מזה 25 שנה, ובנוסף חובב מושבע של משחקי לוח וקלפים. בעלי אתר הפונדק.

מאמרים נוספים של כותב זה

האיש הזקן

כתבות נוספות

פיד רסס הצטרף לרשימת הדיוור הפונדק בטוויטר הפונדק בפייסבוק

כניסה לאתר

הצטרף לצוות הפונדק

יש לך תוכן מגניב של משחקי תפקידים או משחקי לוח?
שיחקת במשחק חדש ומדגדג לך לכתוב לו סקירה?
מעוניין לפתוח בלוג בפונדק?

אתה מוזמן לפרסם בפונדק - כל מה שעליך לעשות זה ליצור משתמש, ואז תוכל לפרסם את הכתבות ישירות באתר. פנה אלינו בשאלות או הצעות.