איי הסערה, הצעד הבא

איי הסערה, הצעד הבא

Information
פורסם ב09 יולי 2012
נכתב על ידי האיש הזקן

logo-publishלאחרונה מכשפי החוף הכריזו על D&D Next, המהדורה החדשה של מבוכים ודרקונים - והיום אני שמח להכריז על איי הסערה, הצעד הבא שיכלול..... אמממ בעצם זאת שאלה שאני מתחבט בנוגע אליה ... והייתי שמח לשמוע את חוות דעתכם לגביה – אלו שמשתמשים באיי הסערה למשחק שלכם בבית, בין אם כעולם המערכה, כהשראה או פשוט משלבים את התוכן בעולם מערכה אחר.

אבל לפני שנגיע לעתיד, בוא נגע קצת בעבר - כיצד התחלתי עם ההוצאה לאור של איי הסערה, נמשיך להווה – המצב הנוכחי ואז נגיע לשאלה המעניינת באמת – הצעד הבא לאיי הסערה.

עולם המערכה איי הסערה התחיל כעולם ביתי, כמו כמעט כל עולם מערכה שיצא לאור ברחבי העולם. בקיץ 2004, בתקופת הזוהר של הק20 בישראל, החלטתי להוציא לאור מוצר משלי, והבחירה באיי הסערה הייתה טבעית. חודשיים וקצת לאחר ההחלטה, כבר אחזתי בידי את העותק המודפס של הרשומון (Gazetteer בלעז)... אלו היו ימים יפים, כשהייתי סטודנט ובעל זמן פנוי למכביר.
עקרון בסיסי שהבנתי אז, ותקף גם היום, שמוצר אחד ודי זה לא מספיק, אלא צריך מגוון מוצרים בכדי לקיים מותג ולמשוך שחקנים. ולכן, ב-2005 יצאה לאור ההרפתקה מגילות העוצמה, ששילבה גם פירוט נרחב על פריהולד, וכך הציעה 1+1 – גם הרפתקה וגם רקע עשיר על העולם.
אבל היה הבדל בין 2004 ל-2005, בשנה הזאת השוק הישראלי נחלש, חנויות נסגרו, וגם המכירות הואטו. בכל זאת התקדמנו ליעד של ספר שלישי, מתוך האפלה שהיה צפוי לצאת לאור ב-2007, והגיע כבר לעימוד לפני דפוס - אבל אז התחילו השמועות על צאת המהדורה הרביעית, והפרויקט הוקפא.

נתקדם ל-2008, מה' 4 יצאה לאור ושוב התחלנו לעבוד על מתוך האפלה, הפעם המרנו את המפלצות מ- 3.5 למהדורה 4. הפרויקט הושלם במהירות, ובאפריל 2009 מתוך האפלה יצא לאור, לפני מגדיר המפלצות בעברית למה' 4. זה הספר העשיר והמקיף ביותר שהוצאנו לאור, בן 112 עמודים ובכריכה קשה. אך בהתאם, גם העלות שלו הייתה גבוהה יותר, והמכירות לא היו כפי שקיוויתי – בעצם כמו כל מהדורה 4 בישראל.
ב-2008 קרה דבר נוסף, הרשומון שהינו ספר הבסיס למערכה אזל מהמלאי.

ועכשיו נגיע ל-2012. כמו שאתם יכולים לנחש קרו דברים נוספים בחיי למעט כתיבה והוצאה לאור של ספרי משחקי-תפקידים. למעשה התחתנתי ואני אבא. אז הזמן הפנוי הצטמצם מאז ימי התהילה של חיי כסטודנט.
אך במקביל הזמן עשה את שלו, ומתוך האפלה כמו-גם מגילות העוצמה ממשיכים להימכר בקצב נאה, בהתחשב במצב הכללי של השוק בישראל.
ומה זה אומר – שסופסוף תזרים המזומנים שלי הוא כבר לא מינוס ענק, אלא סתם מינוס גדול.
וכאן זה המקום לציין שמעולם לא הרווחתי כסף מההוצאה לאור, אלא רק הפסדים. אבל שמכיוון שיש לי עבודה אמיתית אני מתמודד עם זה – והעיקר זה הסיפוק בלכתוב ולהוציא לאור ספרים. הקריטריון הכלכלי שאני עובד לפיו הוא להגיע להחזר השקעה (מבלי לספור באמת את השעות הרבות שאני משקיע בזה). 

אז איפה אני עומד בעצם:
* המינוס שלי, כעסק, הצטמצם, שזה אומר שאפשר ל"זרוק" עוד כסף :)
* התשוקה של להוציא מוצר לאור, חוזרת.

אבל אם אני מסתכל על העתיד, יש כמה גורמים בעייתיים בלהוציא לאור ספר חדש:
* המהדורה החמישית של מו"ד תצא עוד שנה, ולכן כל מוצר שמיועד למה' 4 או 3.5 הוא למעשה Dead on Arrival. 
* גם כשתגיע מה' 5 בעברית, יקח זמן רב עד שמרבית השחקנים, אם בכלל, יאמצו אותה.
* השוק הישראלי אמנם התאושש, אך עדיין מקרטע. כל עוד אין קטר חזק שמושך אותו, התרגום העברי של מו"ד, זה יהיה המצב.
* הזמן הפנוי שלי הצטמצם משמעותית.

עכשיו, אם אני מתעלם מכל מה שכתוב לעיל, אז הפרויקט הייתי רוצה לעבוד עליו הוא ספר מערכה גדול לאיי הסערה, לפחות פי 2 בגודל מהרשומון, כזה שיכיל המון מידע חדש על העולם, שיושב לי היום בראש וגם מכאניקה מתאימה לבניית דמויות בעולם. אפילו התחלתי לתכנן איך יראה ספר כזה, אבל למרות שזה רשום לי בדברים שאני צריך לעשות, אני פשוט לא מצליח לקדם את זה.

אז לפני שבוע נחתה עליי התובנה – אם אני לא מסוגל להתפנות להרים פרויקט שאפתני שכזה אולי אני אסתפק בהדפסה שנייה/מתוקנת של הרשומון, שהחומר עבורו כבר קיים, ורק דורש עדכון והחלפה של התוכן בו שמיועד ל-3.5. למעשה להפוך אותו לספר שמכיל רק מידע על העולם ושמתאים לכל מהדורה, בלי מקצועות יוקרה / נתיבי מופת או תוכן מכאני כלשהו למה' זו או אחרת.

היתרונות ברורים: מתאים לכל מהדורה, וזמן ביצוע קצר משמעותית – יש לי מספיק חומר בכדי להחליף את הפרק על מקצועות היוקרה.
החסרונות לעומת זאת, כוללים את העובדה שזה ידחה את החלום על ספר מערכה, וגם המוצר יהיה פחות אטרקטיבי ללקוחות שכבר רכשו את הרשומון...
(אם זה יצא לפועל, אני אפרסם באתר בחינם את הפרק של מקצועות היוקרה ואת הפרק שיחליף אותו).

אז בעצם השאלות שלי אליכם הן:
א. האם הייתם מעדיפים לחכות שאסיים לכתוב מדריך למערכה, שזה יכול לקחת חצי שנה או שלוש שנים, או שהייתם מעדיפים להחזיק ביד עכשיו את הרשומון בהדפסה שמתאימה לכל מהדורה?
ב. האם יש מוצרים אחרים, שהייתם רוצים לראות מהפונדק הוצאה לאור – שכמובן מיועדים לאיי הסערה?
ג. להוציא את הרשומון / מדריך למערכה כספר שמתאים לכל מהדורה, או שעדיף להתמקד במה' מסוימת ולזנוח את השאר?
ד. במידה שהיה יוצא לאור בזמן הקרוב (חודש עד שלושה חודשים) הדפסה שנייה לרשומון, האם הייתם רוכשים אותה?
ה. ואם זה יצא לפועל, איך לקרוא לזה? הדפסה שנייה, מהדורה מתוקנת, מהדורת 2012, משהו אחר?

אתם מוזמנים לענות על השאלות בפורום הפונדק, או לשלוח אליי מייל.

בברכה,
דניאל


כתבות נוספות

פיד רסס הצטרף לרשימת הדיוור הפונדק בטוויטר הפונדק בפייסבוק

כניסה לאתר

הצטרף לצוות הפונדק

יש לך תוכן מגניב של משחקי תפקידים או משחקי לוח?
שיחקת במשחק חדש ומדגדג לך לכתוב לו סקירה?
מעוניין לפתוח בלוג בפונדק?

אתה מוזמן לפרסם בפונדק - כל מה שעליך לעשות זה ליצור משתמש, ואז תוכל לפרסם את הכתבות ישירות באתר. פנה אלינו בשאלות או הצעות.