הזינוק הגדול קדימה - מו"ד מהדורה 4

הזינוק הגדול קדימה - מו"ד מהדורה 4

Information
פורסם ב17 אוגוסט 2007
נכתב על ידי האיש הזקן

ביום רביעי בלילה, מכשפי החוף הכריזו חגיגית על המהדורה הרביעית של מבוכים ודרקונים, שתצא לאור במאי 2008. מהדורה זו, תהיה המהדורה הדיגיטלית (למחצה) הראשונה של מבוכים ודרקונים.
מהדורה רביעית ? מהדורה רביעית! 

הזינוק הגדול קדימה -
ב-1958 הוציא לפועל מאו טסה טונג את התוכנית שלו להפוך את החברה הסינית מחברה חקלאית פרימטיבית לחברה תעשייתית מתקדמת. מאו האמין במהפכות, ובכך שיש צורך תמידי בהן בכדי לקדם את החברה. הוא הורה לחקלאים להתאגד, והחל בתוכנית מסיבית לבנייה וייצור פלדה, שתגיע משיירים של מתכת, כגון סירים, מחבתות ועוד - דבר שגרם לכך שפחות ופחות אנשים עסקו בחקלאות. צעדים אלו ונוספים גרמו לאסון כלכלי בסין, ולכך שכ-30 מיליון איש גוועו מרעב בשנים 1959-1961. (לפרטים נוספים)

שבע שנים חלפו מהר.
לפני שבע שנים קיבלנו את החוברת הקטנה (בשחור-לבן) שהכילה הוראות המרה, חלקיות, לדמויות ממוד"מ 2 למהדורה 3. אני זוכר שברגע שהגיעו הספרים לארץ קנינו אותם ושדרגנו, מבלי להביט לאחר על מהדורה 2. (כהערה, ל 3.5 שדרגנו רק ב-2005, שנתיים לאחר שהספרים יצאו לשוק, פשוט כי לא הייתה ממש סיבה...)

כעת, הגיעו הבשורות על המהדורה הרביעית, ואני מנסה להבין מה בדיוק משמעות הדבר - עליי ועל החבורה שלי, על שוק משחקי התפקידים ועל הפונדק הוצאה לאור - ואיזה הזדמנויות חדשות נפתחות. הרי בכל סוף יש גם התחלה חדשה.

אבל ראשית, צריך לבחון מה בדיוק משמעות הדבר - מבוכים ודרקונים 4. שינוי מהדורות בתעשיית משחקי התפקידים היא מנהג (מגונה לעתים) נפוץ - הזאב הלבן עושה את זה כל חמש שנים, חברות אחרות שיחררו מהדורה חדשה אחרי שנתיים, ורק פאלאדיום משתמשים עדיין באותה שיטה (פחות או יותר) כבר מעל לעשרים שנה. מכשפי החוף לא חריגים בהוצאת מהדורה חדשה לאור. השוני הוא ביעד שהמטרה החדשה אמורה להשיג.

לרוב המטרה היא כמו שמאו טסה טונג אמר - כל מהפכה מאפשרת לדברים חדשים לצמוח ומכניסה דם חדש. במלים אחרות, מהדורה חדשה מאפשרת לשפר את החוקים ואת המשחק, אבל מעל לכל - את המכירות.

זאת הסיבה הנפוצה, אבל למהדורה הרביעית של מו"ד יש סיבה נוספת - היוזמה הדיגיטלית. יש פתגם שאומר - "עדיף להיות ראש לשועלים מאשר זנב לאריות". מכשפי החוף הם הראש לשועלי משחקי-התפקידים השולחניים, שוק שמגלגל מספר עשרות מיליוני דולרים בשנה. כעת, הם מנסים להיות זנב לאריות ולנסות ליצור לעצמם נישה חדשה בשוק משחקי התפקידים ברשת - שוק שמגלגל כנראה מיליארדים.
כל חברה (חכמה) מנסה לחזות את המגמות העתידיות, ובזמן שחברות קטנות יותר אולי מסתפקות בסטטוס קוו - כי זה התחביב שלהן, מכשפי החוף היא חברה עסקית וככזו חייבת צמיחה.
ולכן, הם משיקים את היוזמה הדיגיטלית - נסיון לשלב את האינטרנט כחלק מהמשחק השולחני, במגוון דרכים. החל בכך שמי שקונה ספר יכול להקליד צופן לאתר של מכשפי החוף ולקבל תוכן מוסף, נמשיך בכלים לניהול משחק שולחני אצלנו בבית - מעקב אחר דמויות וכלה בשולחן משחק וירטואלי שיאפשר לאנשים לשחק משחק-תפקידים שולחני ברשת (מישהו רואה את הפאראדוקס?).

בצורה זו הם מנסים להשיג שתי מטרות חדשות, לדעתי:
1 - להחשף למספר רב של אנשים, בייחוד הדור הצעיר באמריקה, וכך לנסות לגייס דם חדש לתחביב. דבר שיביא צמיחה בשוק, ובהכנסות.
2 - לקבל מקור הכנסה חודשי קבוע, בתור דמי מנוי לאתר שלהם. עלות המנוי היא 10 דולר, מספיק ש-10 אחוז מהשחקנים בארה"ב ישלמו, הם יקבלו הכנסה חודשית קבועה של מספר מיליוני דולר - במחי יד מכפילים(!) את מחזור המכירות השנתי שלהם.

עכשיו, שהנימוק למהדורה הרביעית ברור, הבא נסתכל על ארבעת אבני הפינה של מהדורה רביעית, כפי שמכשפי החוף מגדירים אותם -
ספרי חוקים פיזיים: מה שאנחנו מכירים עד היום, ומה שכולנו אוהבים. מהדורה 4 מכניסה מספר שינויים למשחק (פירוט כאן) אבל בגדול, מדובר באותו משחק. הספרים אמורים להיות יותר דומים למגזינים - צבעוניים ונגישים (פירוט כאן).
משחק מאורגן: דבר שאף פעם לא היה קיים בארץ, אבל קיים בחו"ל - RPGA, ליגות מאורגנות של משחקי-תפקידים.
קהילה: כמו הפורומים של הפונדק, רק עם נסיון לדחוף את כולם למקום אחד תחת המטריה של מכשפי החוף - www.gleemax.com.
תוכן דיגיטלי: המנוע העיקרי לצמיחה, שולחן משחקים דיגיטלי, תוכן מוסף ברשת, חלק בחינם וחלק בתשלום ועוד.

שאני בוחן את כל זאת, לא מנקודת המבט של חברה מסחרית, אלא כנקודת מבט של שחקן, אני לא רואה כמעט שום דבר שגורם לי לרצות לשדרג למהדורה הרביעית. משחק מאורגן לא מעניין אותי, אני חבר בקהילה מגניבה, וגם ספרים (ושיטה) משובחים בדמות המהדורה השלישית כבר יש לי.
שאני בוחן את החידוש הגדול של המהדורה הרביעית, תוכן דיגיטלי - אני פשוט לא מעוניין.
ראשית, נתחיל בכך שעד היום למכשפי החוף היה מוניטין מפוקפק עם תוכנות (שהתבטא בזה שמאז ההכרזה, חלק ניכר מהזמן האתר שלהם פשוט לא עובד...). אבל גם מרבית השירותים שהם מציעים לא מעניינים אותי - אני משתמש היום המחשב הביתי שלי בכדי לעדכן דפי דמות, ואין לי שום צורך לשלם על זה למישהו, או לשים את זה באתר ברשת שיכול לקרוס או לא לעבוד באמצע משחק. הרעיון של משחקי-תפקידים שולחניים ברשת גורם לי לסלידה - זה נוגד בעיניי את כל הרעיון של משחקי-תפקידים, מו"ד הוא רק השיטה, המטרה העיקרית זה לפגוש אנשים אחרים, בשר ודם, וליהנות. ואת זה הם לא מסוגלים להציע.

אני לא יודע האם היוזמה הדיגיטלית תצליח או לא, ויש לשבח בכל מקרה את מכשפי החוף על הנסיון לפרוץ לשווקים חדשים, אבל בעיניי זה פספוס מסוים. קשה לי להבין, גם מהמוח וגם מהלב, מדוע הם בחרו להצמיד את המהדורה הרביעית ליוזמה הדיגיטלית.

התחלתי את הרשומה הזאת עם החבורה שלי, ואני אסיים אותה עם החבורה שלי -
יום אחד בעתיד, אולי ב-2008, אולי ב-2011, או שמא ב-2015 (מהדורה 5!) אנחנו נשדרג. אבל כרגע אני פשוט לא רואה סיבה. אני יודע שהשחקנים שלי יותר גרועים ממני - הם שונאים ללמוד חוקים חדשים. לפי התגובה שאני רואה בקהילה בארץ ובעולם, אני חושד שאנחנו לא נהיה היחידים להשאר עם מהדורה שלישית, לפחות בשנה או השנתיים הראשונות.
ייתכן שאני אשנה את דעתי מהקצה אל הקצה, לאחר שאני אקרא את המהדורה הרביעית, אבל עד אז, אני לא עוצר את נשימתי לקראת המהדורה הרביעית.

לתגובות (בפורום הפונדק)


כתבות נוספות

פיד רסס הצטרף לרשימת הדיוור הפונדק בטוויטר הפונדק בפייסבוק

כניסה לאתר

הצטרף לצוות הפונדק

יש לך תוכן מגניב של משחקי תפקידים או משחקי לוח?
שיחקת במשחק חדש ומדגדג לך לכתוב לו סקירה?
מעוניין לפתוח בלוג בפונדק?

אתה מוזמן לפרסם בפונדק - כל מה שעליך לעשות זה ליצור משתמש, ואז תוכל לפרסם את הכתבות ישירות באתר. פנה אלינו בשאלות או הצעות.