כל אחד רוצה לפעמים לעזוב הכל ולצלול למבוך מלא אוצרות ומפלצות. בדוק. הבעיה הראשונה היא שלעתים אין זמן למשחק זחילת מבוך של שעות. הבעיה השניה היא שאין כאלה מבוכים במציאות (למעט שוק מחנה יהודה אולי).
לפתירת הבעיה הראשונה קראו ל-Tom Jolly. בשביל פתרון לבעיה השניה המציאו משחקי לוח שמתרחשים במבוך. השילוב הזה הוליד את Cave Troll של טום ג'ולי.
באופן עקרוני, ניתן להגדיר את Cave Troll כמשחק קצר ופשוט, חוברת הוראות של שישה עמודים ושלושה איורים בסך הכל היא עדות טובה לכך. אמנם ברגעים מסויימים הוא דורש מחשבה וקבלת החלטות לא פשוטות, אך עדיין אפשר להגדיר אותו כמשחק קליל.
מסגרת המשחק פשוטה: יש מבוך, במבוך יש חדרים (וגם גרמי מדרגות ובורות), ובכל חדר יש כמות מסויימת של מטבעות זהב. לרשותו של כל שחקן (המשחק מיועד ל-2-4 שחקנים) עומדים גיבורים ומפלצות, כאשר הגיבורים הם אלו שמאפשרים לשחקן לצבור זהב, והמפלצות מיועדות להפריע לגיבורים של היריבים לעשות זאת. לב המשחק הוא תזמון – שחקן שמצליח להניע ולהפעיל את הגיבורים והמפלצות שלו בזמן המתאים מבחינת מצב הלוח והתקדמות המשחק יצליח לצבור יותר זהב משאר השחקנים.
סקירה כללית של אופי המשחק
בתחילת המשחק כל שחקן בוחר צבע ולוקח את הקלפים המתאימים לצבע שלו (לכל השחקנים יש את אותו סט קלפים, רק הצבע שונה), תוך הוצאת הסט הקלאסי או הסט האלטרנטיבי: ישנם שני סטים של קלפי גיבורים/מפלצות, בכל אחד מהמקרים השחקנים משתמשים באותן מיניאטורות, אולם סט הקלפים קובע מה תהיינה היכולות המיוחדות של כל דמות.
לאחר-מכן כל שחקן מערבב היטב את חפיסת הקלפים שלו, מניח אותם עם הפנים למטה בערימה לצדו ולוקח ליד את הקלף העליון (אלא אם משחקים בשיטת Into the dark, ר' להלן). כמו כן, מניחים את ששת החפצים הקסומים בערימה לצד הלוח עם הפנים כלפי מטה.
מהלך התור
כל שחקן יכול לבצע בתורו ארבע פעולות מתוך ארבעה סוגים אפשריים – שימוש בקלף, הזזת גיבור/מפלצת, שימוש בחפץ קסום (אם יש כזה לשחקן) ושימוש ביכולת מיוחדת של גיבור/מפלצת. ניתן לבצע את אותה פעולה יותר מפעם אחת.
תיאור הפעולות:
שימוש בקלף – פעולה זו מקנה לשחקן את האפשרות לקחת קלף נוסף מהחפיסה שלו ומיד לאחר מכן לשחק
אחד משני הקלפים ביד. הבהרה חשובה: בכל רגע נתון במשחק, לכל שחקן יש קלף אחד ביד בלבד. רק כששחקן בוחר בפעולה של שימוש בקלף, יש לו שני קלפים ביד ועליו לשחק אחד מהם. לא ניתן לוותר על שימוש בקלף, שלפת – שיחקת.
סוגי הקלפים הקיימים במשחק הם קלפי גיבורים/מפלצות שמאפשרים להכניס למשחק את הדמות הרלוונטית לקלף וקלפי אירועים שכוללים הכנסת תיבת אוצר (Treasure), מציאת חפץ קסום (Find an artifact) וצבירת זהב חד-פעמית לחדר מסויים (Score a room).
הערה: ניתן לבחור (בהסכמת כל השחקנים) להשתמש בחוק אופציונלי בשם Into the dark. חוק זה קובע כי השחקנים לא שולפים קלף בתחילת המשחק מהחפיסה שלהם, ולמעשה לא מחזיקים כלל קלפים ביד במהלך המשחק. במצב כזה, שחקן שבוחר להשתמש בקלף, שולף את הקלף העליון בערימה שלו ומשחק אותו מיד.
הזזת גיבור/מפלצת – מאפשרת לשחקן להזיז גיבור או מפלצת לחדר סמוך למיקומו הנוכחי. הגבלות:
- לא ניתן לעבור דרך קירות.
- לא ניתן להיכנס לחדר שכבר מכיל 5 דמויות (גיבורים/מפלצות).
- לא ניתן להיכנס לחדר שמכיל טרול מערות.
- אף דמות מלבד אביר לא יכולה להיכנס לחדר שמכיל אביר אחר.
- גיבורים אינם יכולים להיכנס לבורות, מפלצות כן יכולות
שימוש בחפץ קסום – פעולה כזו מאפשרת לשחקן לנצל את היכולת המיוחדת שרשומה על קלף החפץ הקסום. חשוב לציין שהיכולת היא חד-פעמית ולאחר מכן החפץ הקסום נעלם. הערה חשובה: לכל חפץ קסום יש ערך כספי, ואם השחקן שומר את החפץ עד סוף המשחק, הוא מוסיף לניקוד הסופי שלו את ערכו של החפץ כפי שרשום על הקלף.
שימוש ביכולת מיוחדת – ניתן להשתמש ביכולות מיוחדות של גיבורים/מפלצות כפי שרשום על הקלפים (להרפתקנים רגילים אין יכולות מיוחדות). כל שימוש ביכולת נחשב לפעולה שלמה. ר' פירוט היכולות בהמשך.
זהב רבותיי, זהב
כל הפעולות לעיל מיועדות לאפשר לשחקן לצבור זהב. צבירת זהב מתרחשת בשלושה מקרים:
- כאשר שחקן משתמש בקלף "Score a room" – במקרה כזה, הזהב נספר רק בחדר אחד במבוך לבחירתו של השחקן שהשתמש בקלף.
- כאשר בערימת הקלפים המשומשים המשותפת ישנם חמישה שעוני חול או יותר. מיד לאחר ששחקן משליך קלף עם שעוני חול לערימת הקלפים המשומשים כך שבערימה יש כעת 5 שעוני חול או יותר, המשחק נעצר, מתבצעת ספירה וצבירת זהב בכל הלוח, השחקנים מזיזים את סמני הניקוד שלהם בהתאם, ולאחר מכן המשחק ממשיך.
- בסוף המשחק (ר' בהמשך) מתבצעת צבירת זהב אחרונה ולאחריה נקבע המנצח.
מנגנון צבירת הזהב פשוט מאוד גם כן – השחקנים בודקים למי מהם יש הכי הרבה גיבורים בחדר הנבדק (מפלצות אינן נחשבות בספירה לצרכי צבירת זהב, הן כן נחשבות מבחינת ההגבלה של 5 דמויות בחדר). במצב של תיקו בין מספר שחקנים, אף אחד מהם לא מקבל את הזהב בחדר.
אפשר לפשט את מהות המשחק בצורה הבאה: במהלך המשחק הדמויות של כל השחקנים זזות ממקום למקום על פני הלוח. בכמה נקודות במהלך המשחק, עושים Pause, סופרים למי יש רוב בכל חדר, כל שחקן יצבור כמה שיצבור, וממשיכים במשחק. לכן לב המשחק הוא התזמון, כפי שנאמר בהתחלה – לפני כל שלב צבירת זהב, כל שחקן ישאף ליצור מצב של רוב על פני שחקנים אחרים בכמה שיותר חדרים ובשאיפה לחדרים עם תכולת הזהב הגדולה יותר. וזה לא פשוט.
המשחק מסתיים מיד לאחר שאחד השחקנים מכלה את חפיסת הקלפים שלו (וגם בנקודה זו הוא נשאר עם קלף אחד ביד, הקלף שאותו הוא
לא שיחק בתור האחרון). בנקודה זו מתבצעת ספירה של הלוח וצבירת זהב בפעם האחרונה. אותו שחקן שכילה את חפיסת הקלפים שלו (ובעצם גרם לסיום המשחק) מקבל בונוס של 3 מטבעות זהב, ושחקנים שהגיעו לסוף המשחק עם חפצים קסומים מוסיפים לניקוד שלהם את ערך החפץ הקסום. השחקן עם ההון הרב ביותר הוא המנצח.
סוגי הדמויות במשחק
להלן מפורטות הדמויות ב Cave Troll, בחלוקה למשחק הקלאסי והמשחק האלטרנטיבי:
Adventurer – דמות משותפת לשני המשחקים, ללא יכולות מיוחדות. הרפתקנים משמשים ליצירת רוב בחדרים.
Barbarian – נחשב כשתי דמויות לצרכי רוב בחדר בעת ספירה וצבירת זהב (מבחינת המגבלה של חמש דמויות בחדר הוא נחשב לדמות אחת); בנוסף, Wraiths לא יכולים לדחוף אותו אל מחוץ לחדר.
Berserker – כאשר לשחקן מסויים יש רוב בחדר שבו גם נמצא Berserker, השחקן שזכה בזהב בחדר חייב להתחלק בו עם השחקן שה-Berserker שייך לו (אם מספר המטבעות בחדר הוא אי-זוגי, השארית מתבזבזת).
בנוסף, Berserker יכול להיכנס לחדר שבו כבר יש 5 דמויות, בתנאי שאין שם דמויות נוספות מהצבע שלו.
הגבלה: Berserker לא יכול להיכנס לחדר שכבר נמצא בו Berserker אחר.
Thief – כאשר הגנב משתמש ביכולת המיוחדת שלו, הוא יכול לעבור במהלך אחד מהנקודה שבה הוא נמצא לכל חדר או גרם מדרגות על פני הלוח.
Assassin – כאשר הרוצח משתמש ביכולת המיוחדת שלו, הוא יכול לרצוח (קרי, להוציא מהמשחק) דמות (גיבור או Grunt) בודדת של שחקן יריב שנמצאת איתו באותו חדר (לא על גרם מדרגות). דמות בודדת היא לא בהכרח הדמות היחידה באותו חדר של הרוצח, אבל היא הדמות היחידה בחדר בצבע מסויים.
הגבלה: רוצח לא יכול לרצוח רוצח אחר.
Knight – גיבורים או מפלצות של שחקנים יריבים לא יכולים להיכנס לחדר שבו נמצא אביר של אחד השחקנים. רק אביר אחר יכול להיכנס לחדר שבו כבר נמצא אביר.
חשוב לשים לב שכשאביר נכנס לחדר שבו כבר נמצאות דמויות יריבות, הן נשארות בחדר.
כמו כן, אם אביר מגיע לחדר או גרם מדרגות שבו נמצאים אורקים (אפילו אורק באותו צבע של האביר), כל האורקים מחוסלים באופן מיידי ויוצאים מהמשחק.
Paladin – כאשר פלאדין נמצא בחדר, גיבורים אחרים בחדר באותו צבע של הפלאדין חסינים ליכולת המיוחדת של Siren banshees של שחקנים יריבים, והרפתקנים בחדר באותו צבע של הפלאדין חסינים ליכולת המיוחדת של Grunts של שחקנים יריבים.
היכולת המיוחדת של הפלאדין היא לגרש Siren banshee של שחקן יריב לבור כלשהו על הלוח.
Dwarf – כאשר גמד נמצא בחדר בשלב צבירת הזהב, הוא מכפיל את כמות הזהב בחדר. כל גמד בחדר מכפיל פעם אחת את ערך החדר הבסיסי (במילים אחרות, מכפילים ב-2 את מספר המטבעות הבסיסי בחדר, ואת זה מכפילים במספר הגמדים בחדר).
הגבלה: הגמד לא מכפיל תוספת מטבעות מתיבת אוצר.
Giant slayer – פעם אחת בתורו, שחקן יכול לקבל מטבע זהב כבונוס כאשר הוא מכניס את ה-Giant slayer לחדר שלא מכיל גיבורים או מפלצות אחרים.
היכולת המיוחדת של ה-Giant slayer מאפשרת לו לחסל טרול שנמצא יחד איתו בחדר.
Cave troll – כאשר טרול מוכנס לחדר, כל שחקן שיש לו גיבורים/מפלצות בחדר רשאי לבחור אחד מהם ולהוציא אותו אל מחוץ לחדר (תנועה זו כפופה למגבלות התנועה הרגילות, כלומר, לא דרך קירות, לא לחדר עם 5 דמויות וכו'). כל הדמויות שנותרו בחדר (כולל תיבות אוצר ודמויות של השחקן ששיחק את הטרול) יוצאות מהמשחק, כך שהטרול נשאר לבדו בחדר. החל מרגע זה ועד לסוף המשחק, אף דמות לא יכולה להיכנס לחדר.
הגבלה: הטרול יכול להופיע רק בחדרים (לא במדרגות ולא בבורות), ולא ניתן להזיזו לאף חדר אחר על הלוח לאחר שהונח.
Rampaging troll – הטרול נכנס למשחק דרך אחד הבורות על המפה, כמו מפלצת רגילה. כאשר טרול נמצא באותו חדר עם גיבורים/מפלצות אחרים, הוא יכול להשתמש ביכולת המיוחדת שלו ולדחוף שתי דמויות לחדר/ים סמוך/ים (התנועה חייבת להיות חוקית). לאחר מכן, כל שאר הדמויות בחדר (מלבד הטרול) יוצאות מהמשחק.
הגבלה: הטרול יכול לנוע רק פעם אחת בתור.
Orc – היכולת המיוחדת של האורק היא להרוג גיבור אחד שנמצא באותו חדר עם האורק. הגיבור יוצא מהמשחק.
Grunt – היכולת המיוחדת של ה-Grunt מאפשרת לו לחסל את כל
ההרפתקנים היריבים שנמצאים איתו באותו חדר. אין לו השפעה על גיבורים אחרים.
Wraith – כאשר הרוח נכנסת לחדר, השחקן ששולט בה יכול "לדחוף" (להזיז) את אחד הגיבורים לחדר או גרם מדרגות סמוך.
רוח יכולה להיכנס לחדר שמכיל 5 דמויות, אך מחוייבת לדחוף אחד מהגיבורים החוצה.
רוח שכבר נמצאת בחדר עם גיבורים רשאית לנצל פעולה אחת כדי להשתמש ביכולת המיוחדת שלה, קרי, לדחוף גיבור אחד החוצה.
הגבלה: לא ניתן לדחוף גיבורים לחדרים שמכילים טרול מערות או אביר של שחקן יריב, או לחדרים שכבר יש בהם 5 דמויות.
Siren banshee – הסירנה יכולה לנוע פעמיים באמצעות פעולת תנועה אחת.
היכולת המיוחדת שלה היא "למשוך" גיבור יריב מחדר סמוך אל החדר שבו היא נמצאת. לא ניתן להשתמש ביכולת זו אם הסירנה נמצאת בחדר שכבר מכיל 5 דמויות.
Treasure chest – משותפת לשני המשחקים. כאשר שחקן מכניס תיבת אוצר לחדר, ערכו של החדר עולה ב-4 מטבעות זהב. לא ניתן להזיז את התיבה לחדר אחר לאחר שהונחה, והיא לא נחשבת במניין הדמויות בחדר.
ערך התיבה
לא מוכפל על ידי גמד(ים) בחדר. אין משמעות לצבע התיבה, קרי, כל תיבה מגדילה את ערך החדר, ללא קשר לשחקן שהניח אותה בחדר.
חוות דעת אישית
לטעמי, מדובר במשחק מוצלח מאוד עם כמה יתרונות בולטים:
כפי שכבר ציינתי קודם, באופן יחסי קל להסביר את המשחק - יש מספר מוגבל של פעולות לכל שחקן ולכולם יש את אותם סוגי פעולות. במילים אחרות המשחק מאוד סימטרי, למעט סדר הקלפים בחפיסה של כל שחקן (על כך בהמשך). אין הכרח לזכור את כל היכולות של הדמויות במהלך ההסברים, מכיוון שהכל כתוב בפשטות על עזר מודפס שמגיע עם המשחק. קל להתמצא במשחק ואין הרבה חלקים שיכולים לבלבל.
מנגד, הפשטות של העיצוב לא בהכרח הופכת את המשחק לפשוט – הלוח משתנה מתור תור בהתאם לתנועת הדמויות, תכנונים ששחקן מבצע אחרי התור שלו לא בהכרח יוכלו לצאת לפועל, ובשלב מתקדם של המשחק כאשר כבר יש דמויות רבות על הלוח, צריך לקחת כמה וכמה גורמים בחשבון כדי להגיע לסידור אופטימלי של גיבורים על הלוח, כאשר שעוני החול מתאספים לאיטם בערימה. אפשר למצוא הקבלה לשחמט מבחינת העובדה שלכל שחקן יש את אותם כלים, כל כלי פועל בצורה מסויימת, וכל שחקן שואף להגיע למיקום אופטימלי לקראת ספירת רוב וצבירת זהב. במילים אחרות, יש מורכבות ועניין במשחק.
ובכל זאת, המשחק מתקדם יחסית מהר, והמתח נבנה ככל שהוא מתקדם (וככל שנכנסות דמויות למשחק). כולם מתחילים לפזול לחדרים הטובים (אלה שמכילים הרבה מטבעות) והתחרות נהיית אינטנסיבית, מכיוון שצריך לשלב את הרצון להתפרס בכמה שיותר חדרים, עם הרצון ליצור רוב בחדרים עם ערך גבוה.
יתרון נוסף (מחוץ לעולם המשחק) הוא מחיר המשחק. המחיר הבסיסי הוא סביב 110 ₪, ובשביל משחק שכולל 68 מיניאטורות שנראות לא רע בכלל, זה לא רע בכלל. המשחק גם מגיע בקופסה קטנה יחסית, שקל לנייד (איפה זה ואיפה Descent 1st edition...)
הוספת קלפי גיבורים אלטרנטיביים תורמת רבות ל-replayability של המשחק, מכיוון שצורת המשחק והאסטרטגיה של כל שחקן צפויה להשתנות בצורה משמעותית לעומת המשחק "הקלאסי" (גילוי נאות: עדיין לא הזדמן לי לשחק עם הסט האלטרנטיבי...)
החסרונות של המשחק הם סובייקטיביים ורלוונטיים לסוגים מסויימים של שחקנים.
מדובר במשחק אסטרטגי עם מאפיינים אירופאיים (ניהול עובדים, תפיסת שטחים) – אין כאן באמת dungeon crawling ואין קרבות אפיים, רק ה-theme והעיצוב מכניסים לאווירת המבוך והפנטזיה. זה לא מעט וזה עשוי טוב, אבל לשחקנים ככל הנראה לא תהיה תחושה "הרפתקנית".
הסדר הרנדומלי של הקלפים אצל כל שחקן בתחילת המשחק, העובדה שרוב הקלפים מופיעים בחפיסה רק פעם אחת וצורת השימוש בקלפים (תמיד לבחור אחד משניים) יכולים להשפיע מאוד על מהלך המשחק, מכיוון שהיכולת לבחור את הקלף המתאים לסיטואציה מסויימת היא די מוגבלת, ולעיתים השחקן לא יהיה מעוניין לשחק אף אחד מהקלפים שבידו, אך ייאלץ לבחור אחד בכל זאת (משחק בשיטת into the dark כפי שתואר לעיל מוריד את אלמנט הבחירה והופך את השימוש בקלפים לרנדומלי לחלוטין).
ישנם שחקנים שיאהבו את אלמנט ההפתעה, אולם ייתכנו מקרים של שימוש לא אופטימלי בקלפים שלעיתים יכול להפוך לתחושת בזבוז. שחקנים שאוהבים לתכנן היטב אסטרטגיה מושקעת ולשחק אותה לכל אורך המשחק לא יאהבו את זה. באותו הקשר, גם העובדה שישנם במשחק מהלכים בלתי-הפיכים (טרול מערות, תיבת אוצר) עלולה להפריע לשחקנים שאוהבים לשמור את כל (או רוב) האופציות פתוחות.
למשחק יש אלמנט Take that! חזק, בעיקר בדמותו של טרול המערות במשחק "הקלאסי". הנחתת טרול מערות על ידי שחקן ברגע המתאים (עבורו) יכולה להשפיע קשות על שחקנים אחרים (אם הם נפגעים אנושות מהמהלך, כנראה שלא שיחקו מספיק טוב במובן שלא פיזרו סיכונים, אבל זה עדיין יכול להשפיע מבחינה מורלית). מי שלא אוהב מהלכים כאלה, עלול לאבד את ההנאה מהמשחק ברגע ששחקן אחר ינחית את הטרול שלו על הלוח.
לסיכום
מדובר במשחק יחסית קליל, נראה טוב (קפיצה משמעותית ברמה העיצוב במהדורה הרביעית) ויכול בקלות למלא שעה בין משחקים כבדים יותר. מומלץ!