לפני שנים רבות, בגלקסיה רחוקה, רחוקה (או שבעצם בגלקסיה שלנו), חברת Fantasy Flight Games הוציאה משחק תפקידים ביקום של מלחמת הכוכבים, אשר נקרא בפי מעריצים Star Wars FFG (כדי להפרידו ממשחקי התפקידים הקודמים של מלחמת הכוכבים,
Star wars Saga Edition ומשחק ישן יותר שגם כן נקרא Star Wars Roleplaying Game, אך השתמש בשיטה שונה לחלוטין). שיטת המשחק הומרה לאחר מכן לשיטת משחק כללית הנקראת Genesis, אך המקור הוא המשחק של מלחמת הכוכבים משנת 2013, ושמו Edge of the Empire.
בתור מעריץ של הסרטים והסדרות (ונהנה אפילו מהגרועים שבהם, אפילו Acolyte... אני חושב שהסרט היחיד שלא אהבתי היה פרק 9, כי הוא היה מזעזע) הייתי חייב לנסות את המשחק, והאמת שהתאהבתי בו כמעט מיד, למרות חלק מהחסרונות שלו. בסקירה הזו אסביר מדוע.
סגנונות המשחק
המשחק הוא למעשה שלושה משחקים "שונים," כל אחד עם ספר חוקים משלו. בפועל, שלושת המשחקים חולקים את אותה שיטת משחק ולכן המעריצים מחשיבים אותם כמשחק אחד (וכך אעשה גם בסקירה זו). ההבדל בין המשחקים הוא בסגנון המשחק שהם מציעים:
- Edge of the Empire: משחק המתרכז בקבוצות "נוכלים" בסגנון האן סולו וצ'ואי, המנדלוריאן וכדומה, החיים בקצה הגלקסיה היכן שהשפעת האימפריה קטנה יחסית והצוות צריך לשרוד מן היד לפה.
- Age of Rebellion: משחק המתרכז במחתרת כנגד האימפריה בסגנון "Rebels" עם דמויות כמו הרה סינדולה, ליאה אורגנה וכדומה. יש סקירה לערכת ההתחלה של Age of Rebellion כאן בפונדק.
- Force and Destiny: משחק המתרכז במשתמשי כוח כמו לוק סקייווקר, עזרא ברידג'ר, אובי ואן קנובי וכדומה, חקירת מקדשים עתיקים, מציאת הולוקרונים וכו'.
למרות שהמשחקים מציעים סגנונות שונים, היות והחוקים זהים בין כל המשחקים, אפשר לשלב ביניהם בקלות. למי שמכיר את חומר המקור, סדרות כמו Rebels לדוגמה עוסקות במחתרת, אבל מכילות לא מעט דמויות המשתמשות בכוח. קל מאוד לשלב בין הדמויות במשחקים השונים.
שיטת המשחק
הקוביות
שיטת המשחק של מלחמת הכוכבים שמה במרכז את מה ששחקנים וותיקים רבים אוהבים במשחקי תפקידים – גלגול קוביות! אין כמו רעש הקוביות המתגלגלות על השולחן והמתח לראות את התוצאה. המשחק משתמש בארבע סוגי קוביות: ק6, ק8, ק10 וק12 (כאשר ק10 משמשת כקוביית אחוזים). בניגוד למשחקים אחרים, על הקוביות (פרט לקוביית האחוזים) אין מספרים אלא סמלים משמונה סוגים – ארבעה חיוביים וארבעה שליליים המבטלים אחד את השני:
- הצלחה/כישלון – קיים בק6 ו-ק8.
- יתרון/איום – קיים בק8 ובק12.
- ניצחון/ייאוש – קיים בק12 בלבד.
- נקודת כוח אור/אופל – קיים בק12 ייעודית בלבד ומשמש אך ורק לשימוש בכוח.
- אחוזים - משמש בעיקר לגלגול בטבלאות כמו פגיעה קריטית.

גלגול הקוביות תמיד יכלול קוביות חיוביות המייצגות את יכולותיה של הדמות וקוביות שליליות המייצגות את רמת הקושי. הקוביות החיוביות הן בצבעים כחול (ק6), ירוק (ק8) וצהוב (ק12) והשליליות הן בצבעים שחור (ק6), סגול (ק8) ואדום (ק12). קוביית הכוח היא בצבע לבן והיא כוללת את שני סוגי הסמלים לאור ולחושך (ראה "הכוח", למטה).
יכולותיה של הדמות נמדדות בקוביות ירוקות (קוביית יכולת) וצהובות (קוביית מיומנות), כאשר קוביות כחולות (קוביות תמיכה) ניתנות במצבים מסוימים אשר מקלים על הדמות בבדיקה, לדוגמה מצב סביבתי כלשהו או עזרה מדמות אחרת. רמת הקושי נמדדת בקוביות סגולות (קוביית קושי) ואדומות (קוביית אתגר), כאשר קוביות שחורות (קוביית עיכוב) מתווספת במצבים אשר מקשים על הדמות בבדיקה. כפי שניתן לראות, הקוביות למעשה "מבטלות" אחת את השנייה.
כאשר מגלגלים קוביות, יש לבטל את הסמלים ההופכיים (כל כישלון מבטל הצלחה, כל איום יתרון וכדומה). אם הדמות נותרה עם לפחות הצלחה אחת – היא הצליחה בבדיקה. כפי שניתן להבין, אפשר להצליח או להיכשל בגלגול ועדיין לקבל יתרונות, איומים, ניצחונות או ייאוש, ויש לכך משמעות.
יתרונות ואיומים
כאשר הדמות נותרת עם יתרונות או ניצחונות, היא יכולה להשתמש בסמלים כדי "לרכוש" יכולות זמניות מסוימות. לדוגמה, הדמות יכולה להשתמש ביתרונות שנותרו לה כדי לחדש את נקודות המאמץ שלה (ראה "תכונות נגזרות", למטה), הוספת קוביות כחולות לבדיקות הבאות של דמויות אחרות, וכדומה. בכל ספר בסיס יש טבלה המסבירה מה ניתן לעשות עם יתרונות ואיומים נוספים. ככל שיש יותר מהם, ניתן לרכוש יותר אפשרויות מהטבלה. יתרונות משמשים גם להפעלת יכולות מסוימות של כלי נשק כמו פגיעה קריטית (ראה "ציוד", למטה). במצבים שונים יש אפשרות לרכוש יכולות שונות. בקרב היכולות יהיו שונות מאלו של קרבות חלל ומאלו של משחק תפקידים. במקביל, המנחה יכול "לרכוש" יכולות לאויבים כאשר הדמויות נותרות עם איומים או ייאוש לאחר הגלגול.
ניצחון וייאוש עובדים כמו יתרונות ואיומים אך נחשבים ברמה גבוהה יותר. כל ניצחון וייאוש שווה גם להצלחה/כישלון נוספים, וגם מאפשרים לבצע פעולות שישפיעו על הנרטיב של המשחק. לדוגמה, שחקן יכול להשתמש בניצחון כדי להגיד לא רק שהוא הצליח בבדיקת השכנוע, אלא שהסוחר מתגלה כסוכן של המחתרת ולכן מציע להעניק לדמויות יותר עזרה משציפו לה. במקביל, המנחה יכול להשתמש בייאוש כדי להשפיע על הנרטיב של המשחק בצורה לא מתוכננת. לדוגמה, אותו סוחר מתגלה כמודיע של האימפריה ומסגיר את הדמויות לחיילי הסער ברגע שהן עוזבות את החנות שלו.
הדמויות
לכל דמות יש שש תכונות בסיסיות: עוצמה, זריזות, אינטליגנציה, פיקחות, כוח רצון ונוכחות, עם ערך אשר יכול לנוע בין 1 ל-6. הערך משמש לדעת כמה קוביות ירוקות או צהובות הדמות תוכל לגלגל (ראה "מיומנויות", למטה).
בכל ספר בסיס יש 6 מקצועות (המכונים "קריירה") אשר הדמות יכולה לבחור. המקצועות מותאמים לסגנון המשחק. לדוגמה, עבור Edge of the Empire יהיו מקצועות כמו מכונאי, מבריח וצייד ראשים, בעוד שעבור Force and Destiny יהיו מקצועות כמו מיסטיק, קונסולר וסנטינל. כל מקצוע מבטא את תפקידה של הדמות בקבוצה, מגדיר את מיומנויות המקצוע שלה ומעניק לה מספר נקודות במיומנויות לבחירתה (ראה "מיומנויות", למטה). לכל קריירה יש שלוש התמחויות, אשר מעניקות לדמות גישה לעץ כישרונות ייעודי המתאים לאותו מקצוע. לדוגמה, למקצוע המהנדס ב-Age of Rebellion יש התמחות כמכונאי, מחבל או מדען. כאשר הדמות מקבלת נקודות ניסיון, היא יכולה להשתמש בהן כדי לרכוש כישרונות מעץ הכישרונות שלה (ראה "התקדמות דמויות", למטה). במהלך המשחק הדמות לא יכולה להחליף מקצוע, אך היא יכולה להתמחות בהתמחויות של מקצועות אחרים. לכל מקצוע בכל אחת מהשיטות ישנם ספרי הרחבה אשר מכילים התמחויות נוספות.
גזעים
כל ספר בסיס בשיטה מכיל מספר גזעים אשר השחקן יכול לבחור מהם (וכל ספר הרחבה/הרפתקה שפורסמו מכילים בדרך כלל כמה גזעים נוספים). כל גזע מגדיר את התכונות הבסיסיות של הדמות ומעניק מספר נקודות מיומנות ו/או כישרונות, שפות הידועות לה, התרבות ממנה היא מגיעה (המושפעת גם מהרקע של הדמות), יכולות מיוחדות (כמו היכולת לנשום מתחת למים) וכדומה.
בנוסף, הגזע מגדיר את נקודות הניסיון ההתחלתיות של הדמות עבור רכישת נקודות תכונה, מיומנויות ויכולות בעת יצירת הדמות.
מיומנויות
רשימת המיומנויות מחולקת לשלושה סוגים: כלליות, קרביות וידע. תחת מיומנויות כלליות תמצאו מיומנויות כמו מחשבים, מנהיגות, משמעת, תפיסה, ניווט (חלל או קרקעי) וכדומה. מיומנויות קרב כוללות שימוש בכלי נשק שונים, כולל חרבות אור. מיומנויות ידע כוללות מיומנות כמו עולמות הליבה, זינולוגיה, עולם הפשע וכדומה. כל מיומנות משויכת לתכונה כלשהי ובעלת ערך הנע בין 0 ל-5.
רוב המשחק עוסק בגלגולי מיומנות. המנחה יבקש מהדמויות לגלגל בדיקת מיומנות ברמת קושי מסוימת והדמויות יגלגלו את הקוביות שלהן ויגידו מה התוצאה. כדי לדעת כמה קוביות יש לגלגל צריך להשוות את ערך המיומנות לערך התכונה אליה היא קשורה. הערך הגבוה יותר הוא מספר הקוביות הירוקות. לאחר מכן "משדרגים" כמות קוביות ירוקות לקוביות צהובות לפי הערך הנמוך מבין השניים. לדוגמה, המנחה מבקש מהמהנדס לגלגל בדיקת מחשבים עם רמת קושי של 2 קוביות סגולות ואחת אדומה (ראה "גורל", למטה). מחשבים מקושר לתכונת האינטליגנציה, בה יש למהנדס ערך של 3, והוא בעל ערך של 2 במיומנות. הוא ייקח שלוש קוביות ירוקות, ואז יחזיר שתיים מהן וייקח שתי צהובות במקומן. בנוסף, הוא יבקש עזרה מאחד מחבריו לקבוצה, מה שיעניק לו קובייה כחולה אחת. סך הקוביות שעליו לגלגל הוא קובייה ירוקה, שתי קוביות צהובות, קובייה כחולה, שתי קוביות סגולות וקובייה אדומה. הוא יבטל את הסמלים מכל אחת מהקוביות עד אשר יקבל את התוצאה.
מחויבות, חובה ומוסר
אחד ההבדלים הנוספים בין המשחקים השונים הוא הדרך שבה הדמויות מקושרות לעולם המשחק. בעת יצירת הדמות, השחקן בוחר איזה ערך לרכוש מכל סוג, כאשר ערך גבוה יותר מעניק עוד נקודות ניסיון או כסף (הנקרא "קרדיטס" בעולם של מלחמת הכוכבים) ליצירת הדמות, אך גם משפיע על הקשרים של הדמות עם העולם. ב-Edge of the Empire, לכל דמות יש "מחויבות" אשר מסמלת קשרי עבר של הדמות, בדרך כלל עם עולם הפשע. ב-Age of Rebellion, לכל דמות יש "חובה" אשר מסמלת את הקשר בין הדמות לבין המחתרת. ב-Force and Destiny לכל דמות יש מוסר אשר מייצג את הקשר של הדמות לצד האור או האופל של הכוח. המוסר פועל קצת אחרת מהמחויבות או החובה, שכן הוא משפיע יותר על הדמות בצורה אישית מאשר על הקשר שלה לעולם שסביבה. ניתן לשחק עם יותר מסוג אחד של ערך. לדוגמה, דמות המשתמשת בכוח יכולה להיות בעלת ערך מוסר וגם ערך מחויבות אם המשחק הוא בסגנון Edge of the Empire. מחויבות וחובה מגיעים עם סיפור מסוים שמתקשר לרקע של הדמות ומסביר כיצד הדמות השיגה את הערך המדובר.
בתחילת כל משחק המנחה מגלגל ק100 ומשווה את התוצאה לסכום הערכים של המחויבות או החובה של הדמויות, כאשר לכל דמות יש טווח משלה. אם התוצאה שווה או קטנה מסכום הערכים, המחויבות או החובה יבואו לידי ביטוי במהלך המשחק. לדוגמה, לארבע דמויות יש ערך של 10 מחויבות לכל אחת. תוצאה של 1-10 אומרת שהמחויבות של הדמות הראשונה תבוא לידי ביטוי, תוצאה של 11-20 של הדמות השנייה, וכן הלאה.
בעוד שהמכאניקה דומה, כל סגנון משחק שונה מאוד. מחויבות היא משהו שלילי שהדמות תנסה להפחית במהלך המשחק – כאשר המחויבות תבוא לידי ביטוי והדמות תצליח במשימתה, היא עשויה לאבד חלק מהמחויבות. לעומת זאת החובה היא משהו חיובי שעשוי לעלות במהלך המשחק ומשפיע על ההשתלבות של הדמות במחתרת. זהו מנגנון שנועד לשלב את הרקע של הדמויות בנרטיב של המשחק בצורה מובנית. המנחה לא מחויב להשתמש בכך במשחק, במיוחד במצבים בהם זה לא הגיוני, אך זה מומלץ וגורם לשחקנים להיות מושקעים במשחק.
יצירת הדמות
כפי שכתבתי למעלה, כל דמות מתחילה עם כמות של נקודות ניסיון וקרדיטס שהיא יכולה להשקיע בעת יצירת הדמות כדי לרכוש תוספת לתכונות, למיומנויות, להתקדם בעץ הכישרונות שלה וכדומה. מומלץ להשקיע את רוב הנקודות ברכישת נקודות תכונה, כיוון שניתן לעשות זאת עם נקודות ניסיון רק בעת יצירת הדמות – לאחר מכן רק כישרונות מסוימים מעלים את ערך התכונות.
בדרך כלל, רכישת נקודות נוספות תלויה בכמות הנקודות שכבר יש לך. לדוגמה, רכישה של נקודת מיומנות עולה 5 כפול כמות הנקודות, כאשר כל נקודה נרכשת בנפרד: הנקודה הראשונה עולה 5, השנייה 10 והשלישית 15, אך כדי לרכוש 3 נקודות באותו הזמן יש לשלם על כל נקודה בנפרד, בסך הכל 30 נקודות. בעץ הכישרונות יש להתקדם רק בין כישרונות המחוברים בענפים, כאשר המחיר עולה ככל שיורדים במורד העץ, ואי אפשר לדלג על שלבים – חייבים לבחור רק בכישרונות המחוברים בענפים.
תכונות נגזרות
לכל דמות יש תכונות הנגזרות מהתכונות שלה, לכן התכונות האלו מחושבות רק בסוף תהליך יצירת הדמות. אלו הן סף הפציעות, סף המאמץ, ההגנה והספיגה. סף הפציעות הוא כמות הנזק הפיזי שדמות יכולה לקבל. סף המאמץ הוא כמות הנזק המנטאלי או המאמץ שהדמות יכולה לספוג. הגנה היא תכונה אשר מקשה על הפגיעה בדמות, כאשר כל נקודת הגנה מספקת קובייה שחורה לגלגול הפגיעה בדמות. הספיגה היא כמות הנזק המופחת כאשר הדמות חוטפת נזק מכל סוג. לא אכנס במסגרת סקירה זו לדקויות, כגון ההבדל בין הגנה למתקפות פנים אל פנים או טווח.
הכוח
בעוד שמשחקי Edge of the Empire ו-Age of Rebellion מכילים אפשרות לשחק דמויות עם רגישות לכוח, רק במשחק Force and Destiny נכנסים לעומק לשימוש בכוח. לכל דמות אשר יכולה להשתמש בכוח יש תכונה נוספת, דרוג כוח, אשר מתחיל מ-1 ויכול לעלות עם רכישת כישרונות בעץ הכישרונות של הדמות. דרוג הכוח קובע כמה קוביות כוח (ק12 לבנות) הדמות מגלגלת כשהיא רוצה להשתמש בכוח. הכוח פועל כמו עצי הכישרונות, אבל עם כישרונות כוח ייעודיים שהדמות יכולה להשקיע בהם (ועל כן חלוקת הניסיון עבור דמויות המשתמשות בכוח ארוכה יותר ודורשת יותר נקודות כדי להתקדם). לדוגמה, כוח התזוזה מאפשר לדמות להזיז חפצים, תחילה קטנים ולטווח קצר, אך ככל שמתקדמים בעץ הכוח גודל החפץ וטווח התזוזה יגדלו. בניגוד לעצי הכישרונות הרגילים, בעצי הכוח לרוב רוכשים את יכולת הבסיס, וההתקדמות בעץ מחזקת את הכישרונות האלו (אך לא רק, יש התקדמות המעניקה יכולות נוספות על יכולת הבסיס).
כישרונות כוח מחולקים לשני סוגים: מופעל וממושך. כוח מופעל בדרך כלל דורש שימוש בקוביות כוח. לכל כישרון יהיה מחיר בנקודות אור. השחקן מגלגל את קוביות הכוח לפי דירוג הכוח שלו, ואם הוא מקבל מספיק נקודות אור הוא יכול להשתמש בכוח (או להשתמש ב"צד האפל" ולפגוע במוסר שלו, ראה למטה). כוח ממושך הוא כוח שדורש השקעה של נקודות כוח לטווח ארוך, אשר מוריד את הנקודה מדרוג הכוח שלה כל עוד הכוח ממשיך. לדוגמה, הכוח "הגברה" מאפשר לדמות להשקיע נקודת כוח כדי לחזק את העוצמה או הזריזות שלה, לבצע קפיצות אדירות, וכדומה, אך אם היא תרצה להשתמש בכוח נוסף במקביל, דירוג הכוח שלה יהיה נמוך בנקודה אחת מבדרך כלל.
הכוחות הקיימים במשחק יהיו מוכרים לשחקנים מהסרטים והסדרות – ריפוי, הגברה, הזזת חפצים, שימוש בטכנולוגיה, מדיטציית קרב וכדומה.
למוסר של הדמות יש קשר הדוק לשימוש בכוח. באופן עקרוני, המשחק יוצא מנקודת הנחה שהדמויות משתמשות בצד האור של הכוח. עם זאת, כאשר המוסר של הדמות מתדרדר מתחת ל-30, הן הופכות להיות "אפלות" ומשתמשות בצד האפל של הכוח. במצב כזה, הן מפסיקות להשתמש בנקודות האור בקוביות הלבנות ובמקום זאת משתמשות בנקודות האופל. לא אכנס במסגרת סקירה זו לדמויות המשתמשות בצד האפל, כיוון שהמשחק מתרכז בצד של האור.
גורל
בתחילת כל משחק, כל הדמויות והמנחה מגלגלים קובייה לבנה אחת. על כל נקודת אור או אופל בקובייה, המנחה מניח נקודת גורל של אור או חושך על השולחן. אלו הם טוקנים עם צד אחד של אור וצד אחד של חושך. במהלך המשחק, השחקנים יכולים להשתמש בנקודות גורל של אור על מנת לשדרג את הקוביות שלהן, והמנחה יכול להשתמש בנקודות גורל של אופל כדי לשדרג את הקושי של בדיקות מסוימות. כאשר נעשה שימוש בנקודה, המנחה הופך את הטוקן, כך ששימוש בנקודת אור מעניק למנחה נקודת אופל, ולהיפך.
התקדמות דמויות
הדמויות מקבלות נקודות ניסיון לאחר כל סשן לפי החלטת המנחה. נקודות אלו משמשות לרכישת מיומנויות, כישרונות או יכולות כוח, כפי שהוסבר למעלה. העלות תלויה במספר גורמים, כגון כמות הנקודות הקיימת במיומנות, המיקום של הכישרון בעץ וכדומה.
ניתן לרכוש נקודות ביכולות שאינן ברשימה של המקצוע, אך הדבר עולה 5 נקודות ניסיון יותר לכל נקודה. אפשר לרכוש גם התמחות שאינה מהמקצוע של הדמות כדי לקבל גישה לכישרונות של התמחויות אחרות, אך גם כאן המחיר יקר יותר (עבור ההתמחות, לאחר מכן המחיר של כל כישרון הוא לפי העלות בעץ). כמו כן, כדי לרכוש עץ כוח הדמות צריכה מישהו שילמד אותה את העץ (mentor), אחרת עליה לשלם יותר נקודות ניסיון לרכישת הכוח הבסיסי (אך כמו בכישרונות, רק כוח הבסיס עולה יותר, ושאר העץ עולה את כמות הניסיון הרגילה).
ציוד
ציוד בסיסי
לכל דמות יש ציוד התחלתי שהיא רוכשת עם יצירת הדמות. השחקן יכול לקבל כסף נוסף בתמורה לרכישת מחויבות, חובה או מוסר. הציוד כולל שריונות, נשקים, איברים קיברנטיים וכדומה. לכל שריון יש דירוג הגנה אשר מגביר את ההגנה של הדמות (ראה "תכונות נגזרות", למעלה). לכל נשק יש מספר נזק ופגיעה קריטית. הנזק הוא מספר הפצעים שהנשק גורם אם גלגול המיומנות הסתיים עם הצלחה אחת לפחות. על כל הצלחה נוספת מעל הצלחה אחת, כמות הנזק עולה בנקודה נוספת. מספר הפגיעה הקריטית הוא כמות היתרונות הנדרשות להפעלת הפגיעה הקריטית של הנשק (ראה "קרבות בין דמויות", למטה).
שדרוגים
לכל פריט ציוד יש דרוג "נקודות קושחה." זוהי כמות השדרוגים שניתן להתקין לפריט הציוד. לכל שדרוג יש עלות בנקודות קושחה. לדוגמה, ניתן להצמיד לנשקים כוונת או מצב הימום (שמאפשר להסב נזק מאמץ במקום פציעות). לשריונות אפשר להוסיף הגנת חום או איטום הרמטי וכדומה. כל שדרוג נותן לציוד יכולת כלשהי או מחזק יכולת או תכונה נגזרת של הדמות.
קרבות
יוזמה
כדי לדעת את סדר הפעולות בקרב, כל הדמויות מגלגלות בדיקת מיומנות מוכנות או מודעות (כתלות בסיטואציה) ללא רמת קושי. המנחה מסדר את כל הדמויות לפי כמות ההצלחות שלהן, כאשר היתרונות שוברות שוויון. סדר היוזמה הוא קבוצתי, לא אישי. ברגע שנקבע איזו קבוצה פועלת מתי, כל דמות מכל קבוצה יכולה לפעול בכל תור של הקבוצה.
פעולות בקרב
לכל דמות יש פעולה ראשית ותנועה בכל תור. היא יכולה לספוג שתי נקודות מאמץ כדי לקבל תנועה נוספת, או להקריב את הפעולה שלה עבור תנועה נוספת. הפעולה יכולה להיות בדיקת מיומנות (כולל תקיפה), הפעלת חפץ, הפעלת כוח וכדומה.
קרבות בין דמויות
קרבות עובדים באמצעות המיומנויות כפי שתואר למעלה. כל נשק מציין איזו מיומנות נדרשת להפעילו, והבדיקה בדרך כלל תלויה בשריון של הדמות אותה מנסים לתקוף ובמרחק של המטרה (אם תוקפים בנשק טווח). המרחקים במשחק אינן נמדדים בדיוק, אלא במרחקים כללים – קצר, בינוני וארוך, כאשר כל טווח מוסיף קובייה סגולה לרמת הקושי של התקיפה.
כאשר דמות מקבלת פגיעה קריטית, עליה לגלגל ק100 בטבלת הפגיעות הקריטיות ולפעול בהתאם. לפגיעה קריטית יש השפעה על הדמות ורמת חומרה (שהיא רמת הקושי לרפא את הפציעה באמצעות מיומנות ריפוי).
קרבות בין חלליות
זהו החלק שנחשב המסובך ביותר בשיטה וזוכה לביקורות הרבות ביותר, ומסיבה טובה. קרבות בין חלליות מורכבים ולא אכנס כאן לכל החוקים, רק אתן תיאור כללי.
לכל חללית יש צוות אשר מפעיל אותה במהלך הקרב. לכל איש צוות יש תפקיד, כאשר לטייס יש את התפקיד המרכזי ביותר ויש פעולות מסוימות שרק הוא יכול לבצע (כמו להטיס את החללית).
לכל חללית יש "צללית" המסמלת את גודל החללית. הצללית משפיעה על המהירות ועל פעולות מסוימות שהצוות יכול לבצע. כמו כן ההפרש בין הצללית של החלליות משפיע על רמת הקושי של התקיפה. המרחקים בחלל עובדים באותה צורה של קרב בין דמויות אך בקנה מידה גדול בהרבה. מרחק קצת יכול להיות גם עשרות קילומטרים בין חלליות. בנוסף יש טווח קיצוני, שהוא טווח שניתן לקלוט חלליות בחיישנים אך לא לתקוף. המרחקים גם כן משפיעים על רמת הקושי.
הפעולות שהצוות יכול לבצע תלויות במהירות ובצללית של החללית. לדוגמה פעולות מסוימות של הטייס דורשות שהחללית תהיה במהירות מסוימת, כאשר הגדלת המהירות של החללית היא פעולה בפני עצמה. במקביל, הצוות של החללית מבצע פעולות כגון הפעלת כלי הנשק של החללית, תיקון החללית וכדומה. רשימת הפעולות הזמינות בקרב חלל שונות מאלו הזמניות בקרב בין דמויות.
חללית היא כמו דמות בפני עצמה. לכל חללית יש הגנה וספיגה, וכן סף פגיעה וסף מתח המערכת, והם פועלים בצורה דומה לאלו של הדמויות, רק בשם אחר. כאשר החללית סופגת נזק מכל סוג השווה לסף שלה, היא הופכת להיות בלתי ניתנת לשימוש ו"צפה" בחלל עד אשר מתקנים אותה. לחללית יש אפילו דף דמות משל עצמה, כמו לכל דמות אחרת, אשר מפרט כמה אנשי צוות היא דורשת כדי להפעילה, מה הצללית שלה וכדומה. ההגנה של החללית תלויית כיוון, כאשר חלליות קטנות מוגנות מקדימה ומאחורה, ולגדולות יותר יש ארבע כיווני הגנה.
כדי להקל על קרבות חלל, בניתי מפת קרב חלליות שנועדה להקל על הבנת שדה הקרב, המרחקים, הכיוונים וכדומה.
אויבים, יריבים ואויבים מושבעים
המשחק מכיל כמה סוגים של יריבים:
- אויבים (minion): אלו הם חיילי הסער, הפיראטים ושאר אויבים בהם אפשר להיתקל בצורה תכופה למדי.
- יריבים (rivals): אלו הם אויבים חזקים יותר כמו קצינים, מפקדים וכדומה. הם חזקים יותר מהאויבים, אך עדיין נפוצים יחסית.
- אויבים מושבעים (nemeses): אויבים מושבעים הם כמו דמויות השחקן, אבל בצד המנחה. אלו הן הדמויות שמניעות את העלילה בצד המנחה, שאת התוכניות שלהן צריך למנוע, שמושכות בחוטים מאחורי הקלעים. רמתם יכולה לנוע בין דמויות כמו קאד ביין ועד דמויות כמו ג'אבה ההאט או הקיסר פלפטין בכבודו ובעצמו.
לכל סוג יש חוקים משל עצמו אשר עוזרים למנחה לשחק את הדמות במהלך המשחק. לכל אויב כזה יש ערך תכונות כמו לדמויות, ערך ביכולות מסוימות, ציוד וכו'.
על הספר
כל הספרים (גם שלושת ספרי הבסיס וגם ספרי ההרחבה השונים) הודפסו באיכות מצויינת. הספר המקורי של Edge of the Empire סבל מבעיית עריכה קלה בתחילתו, כאשר הספר לא נפתח בתוכן עניינים אלא ב"הקדמה", מה שמאוד הפריע כשרצית לפתוח את הספר ומיד למצוא את התוכן. בהדפסות הבאות הבעיה הזו תוקנה, וכעת ההקדמה מגיעה אחרי התוכן.
האמנות בספרים מרשימה מאוד ומזכירה את הדמויות מחלק מהסדרות המצוירות - לא בסגנון התלת ממדי אלא בסגנון הלבוש, הנשקים וכדומה. העיצוב של הספר עצמו מצוין, עם פונטים קריאים וסמלונים כמו על הקוביות שמאוד מפשטים את ההבנה. גם האמנות של הדפים מאוד מתאימה, עם בחירת צבעים טובה, הפרדה ברורה בין חלקים, קישוטי דפים וכדומה. אין ספק שמדובר בהפקה מושקעת מאוד.
מסקנות
המשחק עושה עבודה טובה מאוד להעביר את העולם של מלחמת הכוכבים, על כל מורכבותו. השיטה מעט מורכבת, אבל כיפית מאוד במיוחד לאוהבי הקוביות. השילוב של מכאניקה כמו מחויבות וחובה מאוד עוזרת בפיתוח הדמויות כבר מיצירת הדמות וגם תוך כדי המשחק. אני אישית מעדיף לשחק דמויות המשתמשות בכוח – אחרי הכל, מה זה מלחמת הכוכבים בלי קצת קרבות עם חרבות אור! – אך זוהי העדפה אישית. דווקא הספר של Force and Destiny הוא האחרון שיצא בסדרת ספרי הבסיס, כאשר המשחק הראשון התרכז דווקא בדמויות הנוכלים.
זהו אחד המשחקים הכיפיים יותר שיצא לי לשחק בהם ואני ממליץ עליו בחום. זוהי גם הזדמנות טובה להיכנס, כיוון שחברת FFG העבירה את הזכויות לחברה אחרת, Edge, לאחר תקופה ארוכה בה הספרים לא הודפסו, וכעת הם חזרו לשוק בהדפסה מחודשת וקלים יותר להשגה.