• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

פורום הפונדק

הפונדק חוגג 25 שנה עם אתר מאוחד
  • 216
  • 2
לפני 25 שנה, פחות או יותר, השתחררתי מהצבא ופתחתי את אתר הפונדק. בהתחלה זה היה אתר סגול, ומאז הוא עבר הרבה שינויים ותהפוכות. אחד מהשינויים המשמעותיים ביותר היה פתיחת הפורומים אי-שם ב-2003, ומאז קהילת הפונדק רק צמחה ומשגשגת, עם אלפי משתמשים ומאות-אלפי הודעות.
מאז ועד היום שדרגנו ושיפרנו את שני האתרים, במספר רב של גרסאות, מהדורות ותוכנות שונות. כעת, לאחר שהפיצול בין אתר התוכן (הפורטל) לפורומים התקיים במשך 21 שנה, אנחנו מאוחדים!

האתר החדש נותן לכם.ן את האפשרות לכתוב תוכן חדש בקלות, בין אם כתבות וסקירות על משחקים, הורדות שיצרתם בעברית, או כל דבר אחר. נשמח לשמוע ולארח את התוכן באתר, משחקי תפקידים, משחקי לוח ומשחקים מכל סוג שהוא. קהילת הפונדק היא קהילה מדהימה בעיניי, ופתוחה לכל מי שרוצה להצטרף.
זה יעד שרציתי להגשים מזמן, אבל הוא היה מאתגר ובעל קשיים טכניים לא מבוטלים. כעת הצלחנו לפתור אותם בזכות עבודה קשה של @ג'וני וגם על-ידי מתכנת חיצוני שעזר לו בהגירה של התוכן כך שכל התוכן בפורטל נמצא עכשיו במערכת של הפורומים. האתר בנוי על התשתית של Xenforo ומכאן רק נמשיך להתפתח ולהתקדם.

מה תמצאו באתר המאוחד
- עמוד ראשי עם כתבות של משחקי תפקידים, מבוכים ודרקונים ומשחקי לוח. כל אחד מוזמן להוסיף תוכן וגם להצטרף לצוות שמנהל את התוכן באתר.
- אגף סקירות, כעת עם מבנה חדש, נוח יותר.
- אפשרות להגיב בקלות ומהירות לכל כתבה או סקירה!
- הפורומים עדיין כאן, עם אותה קהילה מדהימה.
- אגף הורדות שמכיל את כל ההורדות הוותיקות מהפונדק, אבל עם אפשרות לכל משתמש לפרסם הורדה חדשה.
- כל מה שנוגע לפונדק: עולמות פראיים, איי הסערה, דרקוניקון והבלוג שלי.

הפונדק חוגג 25 שנה
אישית, קצת קשה לי לחגוג כשיש חטופים בעזה ואחרי האסון שעברנו לפני שנה, אבל 25 שנה זו אבן דרך משמעותית.
במבט לאחור לא חושב שכחייל משוחרר דמיינתי לפני 25 שנה שאמשיך לתקתק במקלדת (או בטלפון החכם, שעדיין לא הומצא אז) באתר הפונדק, ביחד עם הפונדק הוצאה לאור וכנס דרקוניקון - ואת כל הטוב שזה עשה לקהילה.
אישית, זה גרם לי להתפתח בכיוונים שלא חשבתי שאגיע אליהם - בין אם על-ידי הוצאה לאור של איי הסערה, עולם המערכה הראשון בעברית, לימוד של תכנות אתרים ותחזוקה שלהם, ניהול קהילה, ארגון כנס של מאות משתתפים ועוד. המון-המון חוויות שזכיתי להם בזכות הפונדק. מי היה מאמין.
לכן אני רוצה לקיים אירוע של חברים.ות הקהילה לציון 25 שנה, ואולי לשלב אותו עם כנס פראי בסנטר שיתקיים בחנוכה. אשמח לשמוע את דעתכם.ן.
וגם אשמח לשמוע את החוויות שלכם מהפונדק :)
סיכום דרקומיני 2024, כנסים בישראל ובחו"ל, ודרקוניקון 2025
  • 300
  • 3
לפני חודש וחצי קיימנו את דרקומיני 2024, כנס משחקים במתכונת מצומצמת עקב המלחמה בישראל והמצב הכללי.
הדבר החשוב בדרקומיני, והסיבה שקיימנו אותו, היה לתת הזדמנות לקהילה להיפגש, לשחק וליהנות. דרקוניקון הוא לא רק כנס, אלא בית לקהילת השחקנים הישראלית והיה לנו חשוב לתת לכולנו הזדמנות להיפגש ולהגיד שלום לפרצופים מוכרים וחדשים.

סיכום קצרצר​

דרקומיני נערך בימים ראשון ושני במרכז הקיימות בדיזינגוף סנטר. בכל יום התקיימו שני סבבים, כשכל משחקי התפקידים התמלאו עד הסוף ואפילו אלתרנו עוד משחק לילדים שרצו להתנסות במשחק תפקידים.
בסך הכל היו בכנס 22 משחקי תפקידים, משלל שיטות שונות: מבוכים ודרקונים 5, פאת'פיינדר בעולמות פראיים, אגדות אווטאר, קריאתו של קתולהו ועוד, כולל גם שיטות מקוריות של יוצרים ישראלים: משחק התפקידים Growth רץ בשני סבבי בטא בכנס וגם היו שני משחקים של מלסטרה.

בנוסף למשחקי התפקידים שהתמלאו, בכנס היו גם פעילויות משחקי לוח. הפעילות הבולטת ביותר הייתה תחרות אתגר בקופסה 2024, תחרות ליוצרי משחקי לוח ישראליים. תוכלו למצוא עוד מידע ואת הזוכים בהכרזה הרשמית.
בדרקומיני היה גם דוכן יד-2 שוקק משחקים, שזו אחת הפעילויות האהובות עליי בכנסים - הזדמנות למצוא משחקים חדשים וגם למכור משחקים שאני כבר לא משחק בהם.
בנוסף לכך וכמו בכל שנה הייתה ספריית משחקי לוח לשימוש חופשי לבאי הכנס.
למרות שכמות המשתתפים היתה קטנה משמעותית מדרקוניקון רגיל, כ-100 בלבד, זה עדיין היה כנס נהדר באווירת דרקוניקון.

על כנסים בישראל ובחו"ל​

אני מארגן כנסי משחקי תפקידים בישראל ברציפות מ-2007, והתחלתי לארגן כנסי חובבים כבר מעל 20 שנה. ההתחלה שלי היתה בארגון כנסים בנושאי חקר החלל כשהייתי סטודנט, פורמט אחר אבל מגניב לא פחות של הרצאות מדעיות פופולריות.
לארגן כנסים בישראל זה מאתגר, בשנים האחרונות במיוחד אבל גם לפני כן. ב-2014 צוק איתן דחה את דרקוניקון, אחרי זה הגיעה הקורונה ששיבשה לנו תוכניות ברחבי העולם ולבסוף כעת המלחמה, שסיומה לא נראה באופק. במובן הזה אני מאוד שמח שבחרנו מראש לקיים דרקומיני ולא ניסינו לארגן דרקוניקון גדול. למי שלא זוכר, ב-25.8 הייתה מגבלה על התכנסות קהל, כך שטוב עשינו. למי שעוקב, בימים אלו ממש קיום אייקון 2024 מוטל בספק, כי לא ברור מה יוליד יום והאם יהיה ניתן לארגן כנס בסדר גודל שכזה.

אבל זה לא רק הנסיבות המיוחדות שמהוות אתגר. למעשה האתגר העיקרי שאנחנו מתמודדים עמו בכל שנה הוא מציאת מיקום מתאים לכנס משחקים עם קרוב לאלף משתתפים. זה צריך להיות מקום רחב ידיים, שמתאים להרבה שולחנות וכסאות, ולא אודיטוריום. הפתרון שמצאנו לאחרונה הוא עריכת דרקוניקון בבית-מלון, אבל כמות בתי המלון שיש להם את המתקנים המתאימים מצומצמת, כך שאם המלון לא זמין כי הוא מארח מפונים או דורש מחיר גבוה מדי בשביל כנס חובבים, אנחנו צריכים למצוא תוכנית ב'.
אבל האתגר האמיתי הוא חוסר הוודאות של הסגל בכל שנה, כשבתחילת כל שנה צריך להתחיל לשקול ולבדוק את המקומות הרלוונטיים. כמות האנרגיה שצריך להשקיע בכך היא עצומה, במקום להשקיע במקומות אחרים.

זה גורם לי להסתכל בקנאה על מארגני הכנסים בחו"ל. למי שעוקב, בשנה החולפת כל כנסי המשחקים הגדולים בחו"ל שברו שיאים - UKGE כמעט הכפיל את גודלו בשנה-שנתיים האחרונות, ג'נקון צומח בכמעט כל שנה למרות הקורונה ובאסן בפעם הראשונה בהיסטוריה אזלו כרטיסי הכניסה למי שנרשם במקום.
גם בארץ כמות השחקנים הולכת וגדלה, ויש הרבה צמא לאירועים ולכנסים.

אז אני מקנא בהם, כי שם יש להם וודאות במיקום. כשאפשר לתכנן לכמה שנים רצופות באותו המקום, ואין את העול של מציאת מקום חדש כל שנה, הרבה יותר קל להשקיע בשיווק, בקידום הכנס, בגיוס סגל נוסף, תוכן, נותני חסות ומתנדבים לכנס.

דרקוניקון 2025​

למרות חוסר הוודאות, גם בישראל דרקוניקון רק ילך ויצמח, ובשנה הבאה אם לא יהיו הפתעות, נקיים כנס כהלכתו.
לכן גם השנה המשכנו לעבוד על שיפור התשתיות שלנו.
הדבר הבולט ביותר הוא האתר החדש, שעבר למעשה הרצה במסגרת דרקומיני. זה היה נהדר שיכלנו לבחון את השימושיות שלו בכנס קטן, כולל הניהול התקין של התשלומים. האתר החדש הוא שכתוב מהיסוד של האתר הקודם, למרות שהעיצוב מאוד דומה, מבפנים הוא חדש לגמרי ובעל פיצ'רים חדשים - כמו לרכוש מספר כרטיסים מאותו החשבון!

דבר נוסף שניסינו השנה, אם כי לא באותה הצלחה, זה תגים חדשים למשתתפים. הדבר הבולט בתג החדש הוא הפרדה בין תג הכניסה לכנס, לבין הכרטיסים לארועים השונים.
הפתרון שמצאנו הוא על ידי הדפסה שלהם בנפרד, אבל זה לא היה מספיק יעיל השנה. נמשיך ונבדוק את זה לשנה הבאה, ונחליט אם נמשיך עם הפורמט החדש או נחזור לישן.

ולפני שאסיים, אמנם אין לנו עדיין תאריך לדרקוניקון 2025, אבל יש לנו הרבה אהבה לקהילה, אנרגיה ורעיונות, אז אם אתם.ן רוצים להצטרף, צרו עמי קשר!
דניאל

ולקינוח, הנה כמה תמונות מדרקומיני:
IMG_1423.JPGIMG_1424.JPGIMG_1425.JPGIMG_1426.JPGIMG_1427.JPGIMG_1428.JPGIMG_1429.JPGIMG_1430.JPGIMG_1432.JPGIMG_1448.JPGIMG_1449.JPGIMG_1450.JPGIMG_1455.JPG
דרקומיני מציג: הזוכים באתגר בקופסא 2024
  • 283
  • 0
השנה, בדרקומיני 2024, נערכה בפעם הרביעית תחרות פיתוח משחקי קופסא.
גם הפעם כמו בכל הפעמים הקודמות הוגשו לתחרות מספר דו ספרתי של משחקים שפותחו ע"י יוצרים ישראלים.
את המשחקים בחנו שלושה שופטים: קונדרה מגנוס, גילי לוי ואמרי הלפרט.

גם השנה אנחנו ממשיכים עם שני פרסים, פרס למקום הראשון בקטגוריה של משחקי גיימרים כבדים,
בנוסף לפרס עבור המקום הראשון בקטגוריה של משחקים לכל המשפחה.
השנה קיבלנו כמה משחקים או כלים ריגשיים / טיפוליים והחלטנו לתת ציון לשבח עבור אחד המשחקים בקטגוריה זו.

מקום ראשון - משחקי גיימרים:​

Book Surfers
פיתוח - ולדימיר מיטניצקי, אלכסנדר אדלסון וואדים בבין

התרשמות השופטים - משחק בניית מנוע עם תמה מקורית. השחקנים מנצלים טכנולגיה יחודית כדי להכנס לתוך עמודי הספרים מתקופת המקרא תוך כדי שימוש במשאבים ובכך לאסוף את אותם עמודים ולצבור עליהם ניקוד.
במשחק יש מנגנון מעניין של שוק המאפשר למכור משאבים ובכך להרוויח מטבעות כמו כן שחקנים אחרים יכולים לרכוש את המשאבים שהוצעו למכירה בשוק. המשחק מושקע הן ברמה הויזואלית והן ברמת חוברת החוקים המסבירה משחק מורכב בצורה טובה.

מקום ראשון - משחקי משפחות:​

Roses Red
פיתוח - עופר כהן ויובל הראל
Roses-red.jpg
התרשמות השופטים - משחק חמוד בו השחקנים אוספים קלפי ורדים או קלפי כלים.
כאשר אוספים את הקלפים מחזיקים את הקלף בחלקו התחתון בעזרת האצבע, לאחר מכן מסבבים את הקלפים ומסתכלים במה נגענו. מתחת לקלפי הורד יהיו קוצים שיגרמו לנו לפציעה והפחתת נקודות.
מתחת לקלפי הכלים יהיו כלים שנצבור ונשתמש בהם בהמשך כדי לשפר את מצבנו במשחק ולהגדיל את הסיכוי שלנו לניצחון. המשחק משלב אינטרקציה בין השחקנים ונכון שברובו הגדול הוא מבוסס מזל עדיין יש החלטות שצריך לקבל. התמה מאוד חזקה במשחק השחקנים מרגישים כאילו הם קוטפים ורדים וממש מרגישים את הכאב כשמסובבים את הקלף ורואים שנגענו בקוץ אחד או יותר.

ציון לשבח:​

חיבור פשוט
פיתוח - שרון ג'ורג'י
simple-add.jpg
התרשמות השופטים: השנה קיבלנו כמה וכמה משחקים שנופלים בקטגוריה של משחקים ריגשיים או כלים טיפוליים. המשחקיות במשחקים אלה יחסית נמוכה ולרוב הם זקוקים לאיזה תיווך של המשחק כדי להפיק מהם את מה שהם מתכוונים שיפיקו מהם. חיבור פשוט אינו שונה, הוא יותר כלי ממשחק אבל הוא מקבל ציון לשבח בגלל כמות התוכן והצורה שבו התוכן מונגש. הוא מקבל ציון לשבח על הפקה מדהימה ופשוט על היותו מוצר טוב.

מקום שני - משחקי גיימרים:​

farmers'-fury
פיתוח - עופר כהן ויובל הראל
farmers-market.jpg
התרשמות השופטים - השחקנים נלחמים על שליטה בחוות ומבצעים פעולות שונות כדי לשדרג את החוות להרוויח מהם משאבים שאותם מוכרים כדי לרכוש קלפים שיעזרו לנו להתקדם במשחק.
זה משחק אסטרטגי מאוד מעניין עם הרבה אינטרציה בין השחקנים. במשחק אין מזל אבל יש קלפים שישפיעו על המשחק באופן שונה בכל משחק. במשחק מנגנון המאפשר למי שהיה תור חלש לחזור למשחק ולא ליפול מאחור לאורך כל המשחק.

מקום שני - משחקי משפחות:​

חתולים נגד דגים
פיתוח - אלון טרייטמן
cat-vs-fish.jpg
התרשמות השופטים - משחק קליל מבוסס זיכרון והרבה מזל של גלגול קוביות.
קיים מנגנון לקיחת סיכונים אבל הוא קטן מדי. המשחק מעוצב יפה, מהיר ומאפשר ללמד לילדים קטנים קצת על הסתברות וחשבון פשוט.
המהדורה השישית של הפונדק, עכשיו בבטא!
  • 523
  • 15
בשעה טובה אנחנו שמחים להכריז על המהדורה השישית של הפונדק!
זה השינוי הגדול והמשמעותי ביותר לאתר בעשור האחרון - 25 שנה לאחר שהפונדק פתח את שעריו לראשונה, ו-21 שנה לאחר שהפורומים נפתחו לקהל (כן, הם יכולים לשתות אלכוהול, גם בארצות הברית!). אנחנו ממזגים את האתר עם הפורומים.
זה משהו שהרבה זמן חשבנו עליו, ועכשיו זה מתגשם - אחרי שהתגברנו על כל המכשולים הטכנולוגיים בדרך ושימרנו את כל מאות המאמרים, סקירות, הורדות ועוד מאתר הפונדק. בשנים האחרונות הרגשנו שרוב מרכז הכובד עובר לפורומים, ואנשים פחות מפרסמים וכותבים מאמרים, ולכן זה הצעד הנכון.
לפני ההשקה הפומבית, אנחנו מתחילים עם בטא, לפני שאנו נפרדים מפורטל הפונדק (שממונע באמצעות ג'ומלה 3.10).

מה תמצאו באתר החדש:
- עמוד הראשי עם כתבות וחדשות, שמכיל בשלב ראשון את כל הכתבות והסקירות שהיו באתר, אבל מהיום אפשר לכתוב בפורום ונשדרג את זה לכתבה / סקירה. בשביל זה גם יש צוות תוכן חדש (שמחפשים עוד חברים.ות). עוד לא בדיוק החלטנו מה הקריטריונים, נפרסם בהמשך.
- התוצאה הישירה והחשובה ביותר זה שמהיום יותר קל לפרסם כתבה, סקירה או להעלות הורדה לאתר.
- לסקירות יש כעת מבנה חדש, נוח יותר.
- אפשר להגיב בקלות ומהירות לכל כתבה או סקירה! גם מיזגנו את כל נושאי התגובות (חדי העין שמו לב שמשהו כמו 800 נושאים ירדו מהספירה, בגלל המיזוג הזה) עם הכתבות.
- איו יותר צורך במשתמשים נפרדים לאתר ולפורומים.
- יצרנו אגף הורדות חדש. כרגע הוא ריק, כי לא סיימנו להעביר את ההורדות מהאתר לכאן, אבל זה יקרה בקרוב.
- גם פתחנו חלק חדש שמוקדש להוצאה לאור, לאיי הסערה ולדרקוניקון.

מה נותר לעשות?
- לעבור על הסקירות, ולהעביר אותן לפורמט החדש.
- להשלים את ההגירה של ההורדות מהאתר לפורומים.
- לבדוק שאין באגים מעצבנים שמסתתרים, כאן אתם נכנסים לתמונה, עזרו לויני האורק שלנו לאתר באגים ולמעוך אותם ⚔
- למפות את האתר הקיים ואז לעדכן את מבנה הכתובות של הפורומים, כך שכאשר נכנסים ל www.pundak.co.il מגיעים לכתבות וחדשות :)
- בטווח הארוך, נמשיך לשפר ולשדרג את האתר, בשביל קהילת השחקנים בישראל 💕

תודה לג'וני, שהוביל את התהליך בהיבט הטכני וליתר הצוות שעמל ועבד על ההגירה.

ולסיום לכבוד המאורע יצרתי בפעם הראשונה תמונה באמצעות AI 💡
קדימה לחגיגות!
המדריך המתקדם לשחקן של מלסטרה זמין להורדה
  • 67
  • 0
מלסטרה הוא עולם של פנטזיה גבוהה. זהו עולם אפלולי ומסוכן, שני דורות לאחר ההתנפצות הגדולה: אסון שהחריב ארצות רבות, והשמיד כמעט לגמרי אימפריה מפוארת (או דכאנית ואכזרית, תלוי את מי שואלים). האימפריה האנ'מירית, טרם חורבנה, נשלטה בידי ארבע ההשתקפויות הנעלות: כוהנות כל-יכולות שחיו במשך מאות שנים, וטענו שהן הגלגול הגשמי של יהלומים תבוניים ורבי עוצמה ממימד זר ונשגב.

כעת, שרידי האימפריה נאבקים על קיומם בעולם השתנה לגמרי, מול יריבים חדשים וישנים שזוכרים היטב - ולא לטובה - את השלטון האנ'מירי בימי גדולתו. הסכנה אורבת בכל מקום: אזורים רבים בעולם הפכו ליערות רעילים, שורצים במפלצות מעוותות ונושאות מגפה. עמים וגזעים יריבים נאבקים זה בזה על ארצות שנותרו ראויות לחיים, ולא תמיד אפשר למתוח קו ברור בין הטוב לרע.

כיום, שני דורות לאחר ההתנפצות הגדולה, מלסטרה זקוקה לגיבורים חדשים.

ספר החוקים לשחקן המתקדם הוא ההמשך לספר החוקים הבסיסי, ומכיל את כל מה שנדרש עבור משחק מדרגה שישית ועד סוף דרגה שמינית, לרבות מאות לחשים, תמרוני נשק ויכולות חדשות ומתקדמות, וטכניקות קרב מורכבות שלא נכללו בספר למתחיל. בנוסף, הספק כולל גזעים, מקצועות וכשרונות חדשים, תיאורים של חפצי קסם מתקדמים וחזקים יותר, לרבות שריונות וכלי נשק נדירים, תוספות לכשרונות היצירה, ועוד.

בספרי החוקים יש להשתמש ביחד עם ספר עולם המערכה - שמתאר איזור מתאים לדמויות מתחילות וזמין להורדה חינמית ברשת. תוכלו גם לבקר אותנו באתר הבית של מלסטרה, שם תוכלו למצוא קישורים להורדות חינמיות, כמות גדולה מאד של תוכן שמתעדכן מדי שבוע, חוקים מתקדמים והפתעות נוספות:

òåìí äîòøëä îìñèøä

גרסה מחודשת, מתוקנת ונוחה יותר לשימוש של ספר עולם המערכה מתוכננת לצאת לאור עד סוף שנת 2024. ספרים נוספים, לרבות ספר החוקים לשחקן המומחה ואולי גם מדריך מיוחד לשליט המבוך, מתוכננים להכתב ולצאת לאור במהלך שנת 2025
עולמות פראיים  אתגרי תרגום פראיים! (חלק 2)
  • 539
  • 5
אסופת הרפתקאות פראיות במימון־המון, וכעת המשחק שלכם מתרחב אל עולמות נוספים, פראיים ומלהיבים מאי־פעם. אבל עולמות חדשים מביאים אתגרים חדשים. בישראל כבר קיימת מסורת של "מילים של מבוכים ודרקונים", אך המסורת הזו לא בהכרח נכונה לעולמות שונים בתכלית.

לפני כמה ימים דיברנו על אתגרי התרגום של הרפתקאות שמבוססות בעצם על עולמות פראיים ולא על פאת'פיינדר פראי. בנוסף, צללנו לאתגרים המיוחדים של אגדת הר הרפאים. הפעם נדבר על שני עולמות פראיים נוספים.

דו־קרב עם השטן​

עולם המערכה אדמות המוות כבר מככב בנסיעת המבחן החינמית של עולמות פראיים (הנה זמין להורדה כאן!) ולכן רבים מהמונחים תורגמו כבר לפני כשנתיים.

הפעם, ההרפתקה מביאה מידע נוסף על הקוסמולוגיה של המערבון העל־טבעי, ולכן יש כמה מונחים שבנסיעת המבחן "רקדנו סביבם" מבלי לתרגם, וכעת נעשה בהם שימוש מפורש. לדוגמה, אם קודם סיפרנו שדמות הקלפן מהמרת על כוח נגד שדים – אנחנו מספרים יותר על השדים הללו וגם משתמשים בשם הנהוג יותר, מָנִיטוּת. וכן, זה אומר שנעדכן גם את נסיעת המבחן החינמית כדי שתהיה עקבית עם המונחים בהרפתקה.

משחקי מילים ושמות מקומות​

האתגר האמיתי בהרפתקה דו־קרב עם השטן היה משחקי המילים שלה. ההרפתקה מתמקדת בעיירה בשם "סאנדאון" (שקיעה). העיירה מארחת טורניר דו־קרב, ששמו בשפת המקור Showdown at Sundown (רגע השיא בסאנדאון, או רגע השיא בשקיעה) ועל כך ישנם משחקי מילים שונים – שהתחרות למעשה מתקיימת בשעת הצהריים ולא בשעת השקיעה.

בתרגום של פאת'פיינדר בעולמות פראיים הכלל שלנו היה כן לתרגם שמות מקומות – זה הרי עולם פנטזיה מופלא ולכל מקום יש שם בעקבות סיבה מעניינת. אבל שמות עיירות בארצות הברית זה עניין אחר. בדרך כלל הסיבה לשם המקום היא מחווה לשם של מקום אחר, באירופה – למשל "יורק החדשה". חשוב מכך, אנחנו רוצים לשמור על אופי אמריקאי במובהק. אנחנו מדברים בדרך כלל על ניו־יורק ולא על יורק החדשה. לכן, בתרגום אדמות המוות יש לנו כלל לא לתרגם שמות של יישובים – אלא רק לתעתק אותם. אם נתרגם את סאנדאון לשקיעה, נשמור על משחק המילים אבל גם שם העיירה יהיה חריג ביחס לשמות כל המקומות האחרים המוזכרים בהרפתקה.

הפתרון שלנו במקרה הזה היה לשמור על שם העיירה ולהחליף במקום את משחקי המילים. יש בהרפתקה המון משחקי מילים, ובכל מקום שבו לא הצלחנו לתרגם משחק מילים משפת המקור – הכנסנו משחק מילים משלנו.

שם התחרות בגרסה העברית, אגב, הוא "דו־קרב בחצות היום", ומשחקי המילים בהתאם.

עידן הדאיקאיג'ו​

עידן הדאיקאיג'ו היה אולי המאתגר משלושת עולמות המערכה של אסופת ההרפתקאות – כי הוא פשוט כל־כך פראי. מפלצות ענקיות! חייזרים! רובוטים! והם הולכים מכות! נתקלנו כאן בכמה בעיות, והראשונה מהן – איך בכלל קוראים למפלצות?

נפילים! כלומר דאיקיאיג'ו!​

בעולם של עידן הדאיקאיג'ו, השחקנים משחקים בתור מפלצות ענקיות שנקראות "דָאיקָאיג'וּ" או פשוט "קָאיג'וּ". אלו מונחים נרדפים ביפנית, ופירושם "מפלצת מוזרה" או "מפלצת מוזרה ענקית". למרות שהמילה יחסית מוכרת לקהל החובבים, העורך שלנו, רועי קהת, בדק וגילה שאין לה תעתיק עברי מקובל – לפעמים כותבים "קייג'ו", לפעמים "קאייג'ו", לפעמים "קאיג'ו" ועוד. נכון, יש עמוד ויקיפדיה ואנשים כנראה יגיעו אליו בהתחלה, אבל… הוא די בבירור תורגם מאנגלית בתרגום מכונה שבור. (ילדים: אל תעתיקו שיעורי בית מוויקיפדיה!)

בשלב מוקדם של העבודה שקלתי להשתמש במילה לא־יפנית, כמו טיטאנים, בהמות או נפילים (זה מה שעשו האמריקאים עם היקום הקולנועי החדש "גודזילה: מלך המפלצות") אבל מושג לא־יפני פשוט לא יעשה צדק עם יצירה המושפעת כל כך מהקולנוע היפני. לכן, הוחלט לשמור על הקאיג'ו!

בתרגום ניסינו להיצמד לתעתיק שיבהיר בצורה הטובה ביותר מהי ההגיה היפנית של המילים הללו, ואנחנו מקווים שהגרסה שלנו גם תצליח לתפוס מספיק ולהפוך לתעתיק מקובל.

כינויים פרטיים​

בדומה לדמויות של אגדת הר הרפאים, גם לרבות מהדמויות של עידן הדאיקאיג'ו יש שמות פרטיים בעלי פירוש מילולי. לדוגמה סֵיירִיוּ הוא מילולית "דרקון טורקיז", וככזה הוא נראה. אבל זה לא שם שימושי במיוחד מסביב לשולחן המשחק, וחשוב מכך – הוא לא נשמע כמו שם של המפלצת מסרט מפלצות! למפלצות יש שמות כמו גודזילה, מלך המפלצות! או קינג קונג, השמיני בפלאי תבל! לכן גם המפלץ שלנו הוא סייריו, הנסיך האטומי!

אפיקומנים​

"אפיקומנים" או "ביצי פסחא" הוא הכינוי לבדיחות ולמחוות נסתרות, שנועדו לחדי־העין. העולם של עידן הדאיקאיג'ו הוא כל כולו מכתב אהבה לז'אנר סרטי המפלצות בסגנון "גודזילה", והטקסט רצוף אפיקומנים לסרטי המפלצות עצמם, להיסטוריה שלהם, ולתרבות היפנית ממנה נולדו (אם כי חלק מהמפלצות מקורן בארצות הברית והדבר נשקף באפיקומנים שלהן).

לדוגמה, אחת מהדמויות המוכנות של עידן הדאיקאיג'ו היא בִּיָאקּוּ, הגולם הקם על יוצרו! ביאקו קרויה על שם הטיגריס הלבן, השומר המיסטי המיתולוגי של יפן מכיוון מזרח – ואכן, ביאקו לבנה בצבעה, והיא מגיעה מדרום קוריאה (פתחו מפה!). היא גם היא אחת מארבע מפלצות שהקיפו את יפן.

אבל בשעה שביאקו "חגגה" בדרום קוריאה, השלטונות הצפון־קוריאניים חטפו אותה ושיעבדו אותה למשך כמה שנים, כדי שתשמש כלי נשק שלהם, עד שחמקה מהם. סיפור זה רומז בעצם לאירוע היסטורי אמיתי – חטיפת הבמאי שין סאנג־אוק והשחקנית צ'וי יון־הי על ידי קים ג'ונג־איל, השליט העריץ של צפון־קוריאה, שהכריח אותם לקדם את פרויקט הקולנוע האישי שלו… כולל בימוי והפקה של סרט העוסק במפלצת־קאיג'ו קומוניסטית!

הכלל שלנו היה לשמר כל רפרנס וכל אפיקומן. אם לא ניתן לשמר אפיקומן בתרגום העברי, החלפנו אותו באפיקומן חדש שיהיה קרוב מספיק מבחינה רעיונות.

20201104_140129.jpg

די לדאיקאיג'ו!​

האתגר האחרון של עידן הדאיקאיג'ו היה גם האתגר הגדול ביותר: שם המערכה המוכנה שלה.

באנגלית, המערכה נקראת Die, Daikaiju, Die!, מה שיוצר מצלול מוזיקלי (דָי דָי דָי) אבל גם עובד בתור משפט המחץ של הנבל הראשי, קומנדר יאלג הרשע. רועי קהת הגדיר זאת יפה בעת העבודה: אם גדלתם על סדרת "צבי הנינג'ה" של שנות השמונים, זו המקבילה של יאלג למשפט המחץ של שרדר: "אתם עולים לי על העצבים, צבים!"

רוב ההצעות שהעליתי ניסו לשמור על המצלול: די לדאיקאיג'ו! או מספיק ודי, דאיקאיג'ו! ההצעות של רועי ניסו להכניס בדיחה אחרת במקום, לדוגמה: חרבו דרבו דאיקאיג'ו!

לבסוף החלטנו לוותר על החרוזים, בתמורה לשימור שני אלמנטים שנראו לנו חשובים יותר. דניאל רוזנברג סימן את שלוש הרגליים של משפט המחץ:
  1. המצלול האופייני, שזה האלמנט שנאלצנו לוותר עליו;
  2. המשפט שימושי כסיום טבעי לנאומים של קומנדר יאלג;
  3. פומפוזיות!
על השימושיות אסור לוותר, כי המשפט משמש את קומנדר יאלג בכל הופעותיו במערכה – וזה אומר שגם המנחה הולכת להשתמש בו הרבה. הוא חייב להיות זורם וקליט.

גם על הפומפוזיות אסור לוותר. בני האדם והחייזרים בהרפתקה מדברים בשפה מליצית, מה שעומד בסתירה מובהקת לתוכן ההרפתקה ה־"מטופש" (ראררר! פיו פיו פיו! שאגה!). קומנדר יאלג מדבר בשפה מאוד מליצית, משום שהוא מאוד מתנשא, ומשפט המחץ שלו מייצג את הרגעים בהם הוא הכי בטוח בנצחונו.

לכן, התרגום העברי של משפט המחץ – ושל כותרת ההרפתקה – "זהו סופכם, דאיקאיג'ו!"

לתמוך ולשתף!​

נותר רק שבוע וקצת לסיום מימון ההמון של אסופת ההרפתקאות!
היו פראיים. הנה קישור לתמיכה בפרויקט המימון! – אפילו אם אתם לא תומכים, חשוב לשתף את הפרויקט עם חברים!
עולמות פראיים  אסופת ההרפתקאות - משחקי תפקידים חדשים בעברית
  • 64
  • 0
לאחר חודשים של עבודה, אנחנו שמחים להכריז על מימון ההמון לאסופת ההרפתקאות, שלוש הרפתקאות חדשות בעברית של משחק התפקידים המצוין עולמות פראיים.

כדי שנוציא אותן לאור, אנחנו זקוקים לתמיכה שלכם! בהרפתקאות החדשות תשחקו מפלצות ענק כנגד חייזרים בעידן הדאיקאיג'ו, אמני לחימה קטלניים שמשרתים את מלכי השאול במרד נזיר האפר, וקאובויים במערב המופרע שמלא בקסם ושדים בדו-קרב עם השטן.
אסופת ההרפתקאות מכילה את שלוש ההרפתקאות בערכה הכוללת גם עזרים נוספים למשחק, כתלות ביעדי ההרחבה אליהם נגיע.

רכשו עכשיו את אסופת ההרפתקאות
עולמות פראיים  אתגרי תרגום פראיים (חלק 1)
  • 485
  • 0
אסופת הרפתקאות פראיות במימון־המון, וכעת המשחק שלכם מתרחב אל עולמות נוספים, פראיים ומלהיבים מאי־פעם. אבל עולמות חדשים מביאים אתגרים חדשים. בישראל כבר קיימת מסורת של "מילים של מבוכים ודרקונים", אך המסורת הזו לא בהכרח נכונה לעולמות שונים בתכלית.

עקרונות התרגום​

ערן אבירם, המתרגם הראשי של פאת'פיינדר בעולמות פראיים (מה שלמעשה הופך אותו למתרגם רוב המונחים המשחקיים של עולמות פראיים) כבר פרסם בעבר פוסט מפורט ומעשיר על עקרונות התרגום בכלל ותרגום משחקים בפרט.

הפוסט המלא זמין לקריאה כאן בקישור, אבל הנה הנקודות החשובות למתרגם משחקים בבואו לתת מקבילה עברית חדשה למונח משפת המקור:
1. אורך – השאיפה למילים קצרות, ולמונחים בני מילה אחת בלבד.
2. נוחות הגייה – חלק גדול מהמונחים המשחקיים נאמרים באופן תדיר מסביב לשולחן המשחק, ולכן חייבים להיות נוחים להגייה.
3. נבדלות – מושגים משחקיים צריכים להיות שונים זה מזה באופן מובחן, כדי שיהיה נוח להשתמש בהם מבלי להתבלבל.
4. תאימות לאחור – אם ליצירה המתורגמת יש כבר תרגום קודם אהוד, או שהיא המשך של יצירה שתורגמה בעבר, ישנה חשיבות לתאימות עם התרגום הקיים. קהל השחקנים הוא אותו קהל, והמושגים בהם הם משתמשים הם אותם מושגים.
5. תאימות למשמעות באנגלית.

בין פאת'פיינדר לעולמות פראיים​

קשה לומר שהתרגום של אסופת ההרפתקאות היה "הרה גורל" כמו תרגום ספר הבסיס של פאת'פיינדר פראי. בזכות העבודה המצוינת של ערן (ושל צוות היועצים עודד דויטש, גיא קאפח, איתמר וייסברג, יותם אבני ורועי אלטמן), מרבית המונחים הקריטיים של עולמות פראיים תורגמו כבר. מרבית המונחים – אך לא כולם.

יתרונות חדשים​

עד כה, תורגמו רק מוצרים של פאת'פיינדר בעולמות פראיים, שהוא קו מוצרים עצמאי שלא דורש היכרות קודמת עם עולמות פראיים. אבל ההרפתקאות באסופה החדשה הן לא של פאת'פיינדר – ובשפת המקור, הן מבוססות על ספר הבסיס של עולמות פראיים: מהדורת ההרפתקה. זה אומר שיש כמה הבדלים קטנים בין הידע הקודם המצופה משחקן באנגלית ובין זה המצופה משחקן בעברית.

ההבדל העיקרי הוא קיומם של מקצועות. פאת'פיינדר בעולמות פראיים שואבת ממסורת של מבוכים ודרקונים, בה לכל דמות גיבור יש מקצוע המגדיר את סט היכולות הבסיסי שלו. לכן קיימים יתרונות מקצוע ויתרונות יוקרה. אבל בעולמות פראיים "הרגילה" הם פשוט לא קיימים. אוקיי, להתעלם מיתרון קיים זה קל. מה הבעיה? הבעיה היא לא היתרונת שקיימים רק בפאת'פיינדר – הבעיה היא ביתרונות שאינם קיימים שם.

לדוגמה, בעולמות פראיים "הרגילה" קיים יתרון בשם Berserker, שנותן לדמות יכולת להשתולל בזעם ולהתעלם מכאב. נו, כמו מה שעושה הברברי של מבוכים ודרקונים. אבל במבוכים ודרקונים היכולת הזו מיוחדת למקצוע הברברי, ולכן בפאת'פיינדר בעולמות פראיים היתרון לא קיים – "קיפלו" אותו לתוך היתרון החדש של ברברי.

פעולה דומה נעשתה גם ליתרון Assassin שהתקפל לתוך נוכל, וליתרונות Martial Artist ו־Martial Warrior שקופלו לתוך המקצוע נזיר. חלק מהיתרונות הללו נדרשים להרפתקאות באסופה, ולכן לא ניתן להמתין לתרגום של מהדורת ההרפתקה – צריך היה לתרגם אותם כבר כעת!

אומני לחימה בכל מני צבעים​

היתרונות הכי בעייתיים היו הצמד Martial Artist והגרסה המשופרת שלו Martial Warrior. באנגלית אלו מילים שונות, אבל בפועל אלו פשוט יתרון והגרסה המשופרת שלו שמשדרגת 1+ ל־2+. לכן החלטנו לוותר על התחכום ולתרגם אותם בתור "אומנות לחימה" ו־"אומנות לחימה משופרת". מהלך דומה נעשה כבר בעבר עם היתרונות Brawler ו־Bruiser שתורגמו התגוששות והתגוששות משופרת.

זוהי הזדמנות להזכיר שבעוד שבמקור האנגלי נקראים רוב היתרון כתיאור של הדמות (היא מיוחסת, היא שרירנית), בתרגום העברי נקראים רוב היתרונות כשם עצם של משהו שיש לדמות או שהיא יודעת לעשות – כך ששמות היתרונות אינם ממוגדרים (לדוגמה: לדמות יש ייחוס, לדמות יש שרירנות).

עולמות חדשים – מילים חדשות​

האתגר החדש היה עם מונחים ייחודיים לעולמות המערכה החדשים – וכאלו שאין להם בעצם מסורת ישראלית כמו מונחים של מבוכים ודרקונים, אבל אולי יש להם מסורת אחרת שחשוב להתייחס אליה.

מרד נזיר האפר​

זקיפי הרפאים הם הנזירים הנועזים המשרתים את מלכי השאול. משימתם העיקרית – ללכוד את הרוחות הסוררות, המסרבות לעזוב את עולם החיים. העולם של אגדת הר הרפאים מבוסס על סרטי אומנות־לחימה על־טבעית, וגם המיתולוגיה שלו מבוססת על אגדות סיניות.

הר הרוחות, כלומר הר הרפאים​

האתגר הראשון היה לבחור שם עברי לגיבורים ולהר ממנו הם מגיעים. בבחירה בין החשודים המיידיים – הר הרוחות והר הרפאים – הלכנו על הר הרפאים. "רוח" היא מילה בעייתית, כי היא משמשת גם למשבי רוח, גם לרוחות רפאים אל־מתות, גם לרוחות טבע אנימיסטיות וגם לרצון חי (רוח האדם, רוח הקודש). בקיצור – למילה "רוח" אין מספיק נבדלות; אבל המילה "רפאים" אומרת מייד למי קשור ההר. היא גם ברורה ונוחה להגיה. מסיבה זו לא נדרשנו להרחיב את החיפוש למילים נוספות.

הנזירים הבכירים ביותר בהר הרפאים הם זקיפי הרפאים – שהם למעשה דמויות השחקנים. במקור האנגלי הם Ghost Wardens, כלומר שומרים או סוהרים, אבל למעשה הם לא כולאים את המתים, והמשימה שלהם רחבה בהרבה. רוב הזמן הם נמצאים מחוץ למנזר שלהם, בחיפוש אחר אתרים רדופי־רוחות. המילה "שומר" סובלת גם היא מנבדלות חלשה, מה שמקשה להשתמש בה בלבד כאשר מדברים על דמויות השחקן. הרחבנו את החיפוש למילים נרדפות או קרובות, עד שהגענו למילה "זקיף". היא מתאימה לכל עקרונות התרגום שלנו, ומאחר שהיא נפוצה פחות, אפשר לעתים לדבר על דמויות השחקנים בתור "הזקיפים" ולאו דווקא בשם המלא "זקיפי הרפאים".

שדים, שטנים ומה שביניהם​

במיתולוגיה של מבוכים ודרקונים (ושל פאת'פיינדר בעולמות פראיים), יצורי הרשע נחלקים לשדים (Demons) המחפשים להרוס ולשטנים (Devils) המבקשים לשעבד. המונחים הללו משמשים גם בעולם של אגדת הר הרפאים, אך במשמעויות שונות בתכלית.

כאן, המילה Demon מייצגת יצור ששוכן בעולם המתים אך אינו מת – הוא חלק מהבירוקרטיה הקוסמית ומוטל עליו למיין את נשמות המתים, לשפוט אותן או להעניש אותן. קיימים גם שטנים סוררים שנטשו את משרתם וחמקו אל עולם בני התמותה, שם הם גורמים נזק. לעומת זאת, Devil הוא בן תמותה שאינו אדם – לרוב בעל מאפייני חיה – ומקביל למושג הסיני "יָאוֹ" (妖) המתייחס ליצורים על־טבעיים שאינם אלים או רוחות המתים.

בתרגום שלנו, בחרנו ללכת אל המונחים הנהוגים בתרגומי "המסע אל המערב" וגם כפי שנהוג דווקא במסורת היהודית. עבור הפקידים הנוקשים, הקטגורים והמאשימים של העולם התחתון השתמשנו במילה "שטן", ואילו בני התמותה המסתוריים שחיים לצד בני האדם הם "שדים". אנו סבורים שגם שחקני תפקידים שמגיעים ממבוכים ודרקונים יזהו בקלות איזו מילה מתייחסת לאיזה יצור, מאחר שהמילה "שטן" משמשת בשני המקרים לתיאור יצורים של חוק דווקני ודרקוני.

עולם המתים, אגב, נקרא שאול. גם כי זהו שמו של עולם המתים התנ"כי, אליו מגיעים כלל המתים, אבל בעיקר משום שהמילה מתגלגלת על הלשון טוב יותר מאשר המילה "גיהנום" – שיש לה יותר הברות.

כינויים פרטיים​

כנהוג באגדות עם סיניות, לכל דמות עיקרית יש שם פרטי שהוא בעצם כינוי תיאורי המספר עליה. תרגומים של אותן אגדות בוחרים בדרך כלל לתרגם גם את שמות הדמויות. כך לדוגמה במסע אל המערב, דמותו של צ'ו פציאה נקראת בדרך כלל "חזרזיר", ואילו בסרט האקשן "גיבור" מכבב השחקן ג'ט לי בתפקיד הלוחם "חסר שם".

בתרגום מרד נזיר האפר כבר נחסכה לנו עבודה, כי המקור הוא אנגלי והכותבים בחרו במפורש לתת לכל הדמויות כינויים תיאוריים. מסיבה זו, אומן הלחימה עם כוחות קרח על־טבעיים נקרא "אגרוף כפור" ואילו שד־שור חובב היאבקות נקרא "שור כביר".

הרפתקאות נוספות​

בעוד מספר ימים, אספר גם על האתגרים של דו־קרב עם השטן ושל עידן הדאיקאיג'ו. עד אז – היו פראיים, והנה קישור לתמיכה בפרויקט המימון!
דרקוניקון 2023 - סיכום הכנס ותמונות
  • 343
  • 0
בסוף אוגוסט התקיים דרקוניקון 2023, כנס המשחקים הגדול של ישראל שמאורגן בידי קהילת שחקנים ושחקניות מהפונדק. הכנס היה מאוד מוצלח וכיף אדיר גם לנו וגם למשתתפים עם כ-140 ארועים של משחקי לוח, משחקי תפקידים, פאת'פיינדר בעולמות פראיים (משחק התפקידים שהפונדק מתרגם לעברית וזוכה להצלחה עצומה!), טורנירים, מבוכים ודרקונים, מיניאטורות ועוד.

השנה שברנו שיאים חדשים של כמות משתתפים בכנס, עם כ-850 משתתפים בכנס והכל בזכותכם.ן! כיף לראות שאחרי הקורונה ולמרות החלפת המקום למיקום חדש, אנחנו עדיין ממשיכים לגדול ולצמוח והתחביב בישראל מתפתח.

אנחנו כבר מתחילים לעבוד על דרקוניקון 2024, להפוך את הכנס לעוד יותר טוב ולהגדיל עוד יותר את הקהילה הישראלית של משחקי לוח ומשחקי תפקידים. אם יש לכם רעיונות, נשמח לשמוע אותם :)

לפני שנמשיך אני רוצה להגיד תודה ענקית לעשרות חברי הסגל, המתנדבים והמנחים של דרקוניקון - בלעדיכם.ן לא היה דרקוניקון.

ניצחנו את הקורונה והמסע אחרי מיקום​

אחרי שבשנה שעברה דרקוניקון 2022 נערך במלון דן פנורמה, הכנס נערך השנה במרכז הכנסים של EastTLV, מרכז ארועים מפנק בלב תל-אביב, והחידוש העיקרי בכנס השנה שהוא נערך במשך יומיים מלאים - ראשון ושני. מעבר המיקום נגרם מכיוון שנערך השנה שיפוץ בחדר האוכל של המלון, דבר שלא איפשר לקיים בו כנס. בחיפוש אחר מקומות נוספים הגענו ל EastTLV שהציע שילוב מנצח של מיקום מרכזי ומקום מפנק. עם זאת, נראה שכבר השנה הגענו למגבלת הצפיפות במקום, וכנראה שב-2024 נבדוק שוב את דן פנורמה ומקומות אחרים עם פוטנציאל גידול.
שינוי נוסף בכנס היה האילוץ של המיקום על הימים - מכיוון שהוא מתפקד גם כאולם אירועים, הרי שימי חמישי-שישי עמוסים לעיפה בחתונות ויתר ארועים חגיגיים. לכן קיימנו השנה את הכנס ביום ראשון ויום שני, לא ללא חשש - לא ידענו כמה אנשים עובדים יקחו שני ימי חופש (או אחד) ומאידך לתלמידים וסטודנטים זה נהדר. היתרון בכך היה שהפכנו את יום שני ליום מלא, מכיוון שאין אילוץ של ארוחת ערב משפחתית (או של המלון) ביום שישי שמגביל את שעת סגירת הכנס. בסופו של דבר, כשמסתכלים על המספרים, לא ראינו השפעה מהותית של התזוזה מקיום הכנס בימי חמישי-שישי, לקיום הכנס בימי ראשון-שני. בשנה הבאה השיקול המרכזי כנראה יהיה של אילוצי המקום.
ואי אפשר מבלי להזכיר את הקורונה, נכון שלאט-לאט המחלה הזו הופכת לחלק משגרת החיים שלנו, כפי שצפו המדענים מלכתחילה, אבל ההשפעה שלה על דרקוניקון ועל כנסים בארץ ובעולם הייתה מהותית. בין אם זה מבחינת הקהל, ובעיקר דווקא מאחורי הקלעים - על הסגל, המתנדבים והמנחות. כעת, אחרי דרקוניקון 2022 ו-2023 אנחנו מתחילים להרגיש שחזרנו לשגרה ואני מקווה שלא יהיו השפעות חיצוניות אחרות במדינה שיפריעו לקיום הכנס.

על מיפלים ונקודות​

בדרקוניקון השנה היו כ-850 משתתפים ייחודיים, לעומת כ-800 משתתפים ב-2022, גידול של כחמש אחוז בכמות המשתתפים, וזה מעולה! הרבה מהאנשים הכנס הם משתתפים שאני כבר מכיר בפנים, אבל גם הרבה מאוד היו אנשים שזה היה הדרקוניקון הראשון שלהם. אני גם יודע שלא מעט היו בחו"ל והתאכזבו שלא יכלו להגיע לכנס. נקודה מעניינת נוספת זה כמות המשתתפים בכל יום - ולמעשה עיקר הגידול התבטא ביום השני, שהפך מלא, וגדל בכ-15%. היום הראשון של הכנס למעשה היה עם כמות משתתפים דומה לשנה הקודמת. גם כמות האנשים שהשתתפו בשני ימי הכנס גדלה.
באופן אישי, שמחתי לראות את מגוון הגילאים הרחב בכנס, בין אם זה שחקנים בגילאי 20-30 שמגיעים למשחק תפקידים או טורניר של משחקי לוח, משפחות שמגיעות יחדיו כדי לשחק וליהנות, בני-נוער שמגלים את העולם המופלא הזה ועוד. דבר
שעות הפתיחה והסגירה ביום הראשון נותרו כמו שהיו, וזה נשמע כמו המתכונת המנצחת נכון להיום - אולי אם נחזור למלון, נשקול סבב ינשופים בהתאם לביקוש שלכם וליכולת שלנו ושל המיקום לתמוך בכל. ביום השני שעת הסגירה של הכנס הייתה שמונה בערב, במקום בשעה שלוש וחצי כמו בשנה שעברה, מה שהפך את היום ליום מלא עם שני סבבי משחק פלוס. תודה לסגל ולמתנדבים שנשארו לסגירת הכנס ואיפשרו לנו לחזור הביתה תוך כשעה וחצי מעזיבת הקהל. זה כיף להגיע הביתה בשעה סבירה.
בתחום משחקי הלוח אנחנו ממשיכים לראות המון ביקוש לרוב הטורנירים שלנו - מעל לחצי מהטורנירים היו מלאים לחלוטין, ולמעט טורניר אחד, כל הטורנירים רצו בהצלחה וכמובן שהיו גם זוכות וזוכים. אחד הלקחים שלנו לשנה הבאה זה להכין גם תעודות מפנקות למי שזוכה בטורניר בדרקוניקון. במקביל לטורנירים גם השנה היו השקות של משחקי לוח חדשים בעברית. ספריית משחקי הלוח תפקדה נהדר וגם היו הרבה יוצרים ישראליים בכנס השנה.
בעיניי נקודת השיא של משחקי הלוח בכנס, ושל יוצרים ישראליים בפרט, הייתה התחרות השנתית של אתגר בקופסא. זוהי תחרות יצירת משחקי לוח וקלפים ישראלית, כשגם השנה היו לנו מעל עשרה מתמודדים - ולראשונה השנה היו שתי קטגוריות - הראשונה של משחקי משפחות וילדים והשניה של משחקי לוח מורכבים יותר. על הזוכים והמשחקים שהשתתפו תוכלו לקרוא בהכרזה על הזוכים.
גם השנה משחקי התפקידים התמלאו עד אפס מקום והגיעו לתפוסה של קרוב ל-100%! לצערנו השנה היינו מוגבלים בכמות השולחנות בכנס, אז על אף שהיו מנחות נוספות שרצו להריץ משחקים בכנס פשוט לא היו מקום. אז אם גם אתם רוצים להנות בדרקוניקון, זה הזמן להזכיר ששוה להירשם מוקדם לכנס - למי שרוצה להנחות בפעם הראשונה בכנס או אין לו זמן לכתוב הרפתקה, אזכיר שצוות משחקי התפקידים שלנו ישמח לספק לכם הרפתקאות מוכנות של מבוכים ודרקונים, עולמות פראיים ושיטות נוספות.
ואם אתם עדיין לא בטוחים כמה זה כיף להנחות בכנס, אז רק אספק שגם השנה המתנדבים והמנחות של דרקוניקון קיבלו שי מגניב - מיניאטורות דרקון ייחודית ומדליקה. חלקכם כבר צבעתם אותה, והתוצאות מרהיבות!
מחכים לכם בדרקוניקון 2024
והנה התמונות מהכנס, תודה לגלעד מ Rooms&Realms
20230820_090729.jpg20230821_131422.jpgDSC_0341.JPGDSC_0363.JPGDSC_0374.JPGDSC_0376.JPGDSC_0384.JPGDSC_0388.JPGDSC_0392.JPGDSC_0398.JPGDSC_0399.JPGDSC_0401.JPGDSC_0406.JPGDSC_0420.JPGDSC_0425.JPGDSC_0432.JPGDSC_0442.JPGDSC_0444.JPGDSC_0451.JPGDSC_0454_1.JPGDSC_0456.JPGDSC_0457.JPGDSC_0461.JPGDSC_0471.JPGDSC_0488.JPGDSC_0501.JPGDSC_0508.JPGDSC_0512.JPGDSC_0524.JPGDSC_0536.JPGDSC_0537.JPGDSC_0567.JPGDSC_0588_1.JPGDSC_0603.JPGDSC_0609.JPGDSC_0645.JPGDSC_0655.JPGDSC_0661.JPGDSC_0664.JPGDSC_0679.JPGDSC_0682.JPGDSC_0683.JPGDSC_0685.JPGDSC_0707.JPGDSC_0713_1.JPGDSC_0717.JPGDSC_0719_2.JPGDSC_0725.JPGDSC_0787.JPGIMG_9115.jpgIMG_9116.jpgIMG_9119.jpgIMG_9120.jpgIMG_9122.jpgIMG_9123.jpgIMG_9124.jpgIMG_9126.jpgIMG_9128.jpgIMG_9129.jpgIMG_9131.jpgIMG_9132.jpgIMG_9133.jpgIMG_9134.jpgIMG_9135.jpgIMG_9136.jpgPHOTO-2023-08-31-12-11-33.jpg
מלסטרה, ספר החוקים לשחקן המתחיל
  • 624
  • 0
מלסטרה: עולם חרב למחצה; זירת קרב בין שרידיה של אימפריה מטריארכלית נוקשה לבין חסידיה של דת עתיקה ואלוהיה הכל-יכול: "האבא בעל הקרניים". לפני חמישה עשורים, בעיצומו של מרד גדול שקרע את האימפריה לשניים, העולם של מלסטרה הוכה בסדרת אסונות שנקראו בפי כל "ההתפרצות הגדולה". הרים התמוטטו; ערים נסחפו אל תוך מי האוקיינוס; מחוזות שלמים, הפכו לתופת של יערות רעילים.

כיום מלסטרה היא עולם מסוכן ואכזרי; כוחות חדשים וישנים נאבקים על השליטה במה שנותר ממחוזות האימפריה; תרעלה ויצורים מעוותים מתפשטים בהדרגה על פני מה שנותר מארצות בני האדם ודמויי האדם ששרדו את האסון הגדול; אי שם בצפון, קם נביא גדול שקורא לחסידיו להשיב את תהילתה של הדת העתיקה על כנה, ולהלחם מלחמת חורמה בכל שריד וזכר לאימפריה ולכוהנות שלה.

בשנת 2020, פורסם הספר הראשון של עולם המערכה, שהציג את העולם עצמו, והתמקד בבקעת קיירן: איזור שהולם דמויות מתחילות. היום, אנחנו שמחים לצרף אליה חוברת חדשה: ספר החוקים לשחקן המתחיל.

החוברת עוסקת בחוקי שיטת המשחק המיוחדת שפותחה עבור מלסטרה, והיא כוללת את כל מה שצריך כדי להכיר את שיטת המשחק ולשחק בה בדרגות 1-5: מבניית דמות ועד מערכת הקרב, וכשרונות לדמויות, כולל כשרונות ליצירת חפצים קסומים ולא קסומים - והכל באופן מסודר, מעומד ומלווה באיורים רבים.
בימים אלו, נמצאת בשלבי הכנה מתקדמים חוברת חוקים למתקדם, שכוללת מקצועות וגזעים נוספים, מכניקות קרב מתקדמות, חפצים קסומים נוספים, לחשים חזקים יותר וכל מה שנדרש עבור משחק בדרגות מתקדמות יותר.

שנה טובה ועדכון ההורדות באתר

  • 994
  • 0
לכל חברי קהילת הפונדק נאחל שנה טובה ושופעת במשחקים, הנאה וברכה. שנה חדשה זה זמן מצוין להתחדש, לאגור כוחות ולהכיר משחקים חדשים.
אם עדיין לא ניסיתם את משחק התפקידים פאת׳פיינדר בעולמות פראיים, הדור החדש של מבוכים ודרקונים בעברית, אז יש לפונדק ההוצאה לאור מבצע מדהים - קבלו גם סט קוביות וגם סט קלפי דמות במתנה בעת רכישת ספר הבסיס. פרטי המבצע בקישור

במקביל, ניצלנו את חופשת ראש השנה כדי לרענן מעט את האתר, בדגש על תוסף ההורדות שלנו. יש בפונדק מעל למאה הורדות שונות ומגניבות - דפי דמות, הרפתקאות, ספרי חוקים למשחקי לוח, משחקי תפקידים ועוד. התוסף הישן שלנו שירת אותנו מעל לעשור ולא נתמך יותר, מה שגם התבטא בממשק המיושן שלו.

אז התקנו תוסף הורדות חדש, ריעננו את התיאורים והקישורים של ההורדות, וכל הטוב הזה מחכה לכם בקישורים הבאים:
אם יש לכם שיטה שכתבתם או תרגמתם, הרפתקה שיצרתם או דף דמות בעברית שתרצו להוסיף לפונדק ולשתף עם הקהילה הישראלית, צרו עמנו קשר.
חדי העין ישימו לב שביטלנו את ההורדות של תוכנות עזר. פעם, לזקנים מביניכם, בטרם עידן האפליקציות והאתרים המתקדמים היינו מורידים תוכנות להתקנה במחשב - משרטט מפות Autorealm, מחוללי דמויות ועוד. כיום התוכנות הללו כבר לא נתמכו יותר ופחות רלוונטיות. לכן הסרנו אותן מהאתר.
הזוכים באתגר בקופסה - דרקוניקון 2023
  • 1,276
  • 0
השנה, בדרקוניקון 2023, זאת הייתה הפעם השלישית שנערכה תחרות פיתוח משחקי קופסא "אתגר בקופסא". גם הפעם כמו בכל הפעמים הקודמות הוגשו לתחרות מספר דו ספרתי של משחקים שפותחו ע"י יוצרים ישראלים.
את המשחקים בחנו שלושה שופטים: קונדרה מגנוס, גילי לוי ואמרי הלפרט.

השנה התחרות מתרחבת, מתקדמת ומחולקת לשני פרסים, פרס מקום ראשון בקטגוריה של משחק ילדים לכל המשפחה ופרס מקום ראשון בקטגוריה של משחקים מורכבים וכבדים המיועדים יותר לגיימרים.

ואם שכחתם, הנה הזוכים של 2022.

מקום ראשון - משחקי גיימרים​

Hotel Paparazzi - משחק אסטרטגי, כמעט ללא מזל המשלב מכניקה של תכנות עם מידע מוגבל.

פיתוח - עופר כהן ויובל הראל

במשחק, אנחנו צלמי פפראצי נחושים וחסרי מעצורים, מתרוצצים בין הקומות של המלון המבוקש, מפעילים קשרים, מריצים שמועות ומשתמשים בכל אמצעי אפשרי כדי לתפוס את התמונה הטובה והרווחית ביותר של אחד הסלבס השוהים במלון ולמכור אותה לצהובון היומי.
לכל שחקן חפיסת קלפים זהה ובה מספר פעולות אפשריות בכל סיבוב כל השחקנים בוחרים במקביל ובלי שיראו קלף פעולה אחד בלבד מבין הקלפים בחפיסה שלהם. לאחר מכן חושפים את כל הקלפים והשחקנים מבצעים את הפעולה של הקלף שבחרו רגע אחרי שהמלון עצמו מכניס קצת שינויים.

התרשמות השופטים - משחק אסטרטגי עם הרבה אינטראקציה בין השחקנים במאבק על הסלבס ומרחב התנועה המוגבל במלון. כל בחירה היא דילמה בין לצלם את התמונה עכשיו או לפעול כדי לשפר ולמקסם את הניקוד תוך הסתכנות באיחור המועד.
המשחק משוכלל, מכיל כמות גבוהה של מכניקות משחק שונות ומעניינות שמצליחות להשתלב יפה.
אחת מחוזקות המשחק היא הלוח האישי של כל שחקן, בו מצטברות הפעולות שעשה לפני צילום התמונה ומחזקות את דילמת תזמון התמונה.

בּוּוּוּוּוּ - משחק בהלה אימתני - משחק קלפים חמוד לכל המשפחה.

פיתוח - אייל אהרונוביץ

משחק שמזמין את המשפחה, הורה וילד לצחוק ולהנות מבילוי משותף העוסק בהתגברות על פחדים. במשחק אנחנו ילדים שרוצים מאוד לישון, שוכבים במיטה וסופרים כבשים לפני השינה, מקווים להצליח להרדם לפני שכל מני "מפחידונים" יופיעו ויעצרו את הספירה.
למשחק שילוב של מכאניקת ספירה יחד עם התקפות והגנות מסוג ה"קח את זה"(take that) המזכיר משחקי קלפים קלאסיים רבים (טאקי, חתולים מתפוצצים)
כל שחקן בתורו מוסיף כבשה לספירה, השחקן שיניח את הכבשה העשירית יקבל את כל הקופה, אלא אם מישהו יקדים אותו ויניח קלף הבהלה ואז הוא יהיה הזוכה בסיבוב, אבל רק אם מישהו לא יחסום את ההבהלה שלו וחוזר חלילה.
משחק קלפים קלאסי, בו צריך לשחק בחוכמה כדי לאסוף כמה שיותר קלפים אלו יהיו נקודות ניצחון בסוף המשחק.

התרשמות השופטים - המשחק פשוט זורם, כיף, מהיר, אפילו מצחיק. קל לשחק וקל להנות.
לספור ולדאוג להיות העשירי בסדר אמנם מעניק למשחק רק נגיעה של מרחב לאסטרטגיה אבל זהו רקע מספיק כדי להנות מהבלגן השינויים המהירים שמחוללות ההתקפות והחסימות ההדדיות. העיצוב הויזואלי חמוד ועובד יפה עם המכניקה הפשוטה. המגע האישי של משפחת מעצב המשחק והכוונה החינוכית החיובית גם הם קלילים ומוסיפים לערך המשחק כמנצח. booo.jpg

גומבי - הכפתור הקטן שמסובב את העולם.

פיתוח - ליפמן מדע וטכנולוגיה בע״מ

כמו בכל שנה אנחנו השופטים מחפשים ומציינים בציון לשבח משחקים שאומנם לא ניצחו בתחרות אבל הפתיעו אותנו לטובה. זה יכול בזכות תמה יחודית, מכניקה מקורית, עיצוב מדהים או כמו במקרה של גומבי רכיב ייחודי ומקורי שלא ראינו עדיין.
גומבי הוא רכיב אלקטרוני דמוי מטבע שאפשר להטיל באוויר, בסוף ההטלה גומבי יראה על מסך קטן בדיוק כמה סיבובים עשה באוויר.
מספר מצבי פעולה: ספירה אחת, ספירה מצטברת, ספירה לאחור ומספר רנדומלי
משמשים כבסיס למגוון רחב של אתגרי קואורדינציה.

התרשמות השופטים: רכיב זה יכול לשמש כמנוע במשחקים שונים ומגוונים ולהוסיף מימד נוסף למשחקים. combi.jpg
ותודה לשופטים ולאמרי הלפרט, מארגן התחרות.
challenge_2023.jpg

התחילו לשחק עכשיו עם פאת'פיינדר פראי

הורדות מומלצות

מי מחובר

חזרה
Top