Lords of Middle-earth, הרחבה למלחמת הטבעת

Lords of Middle-earth, הרחבה למלחמת הטבעת

פורסם ב21 מאי 2015
נכתב על ידי איתמר פארן

Lords of Middle-earth, הרחבה למלחמת הטבעת

שם המשחק: Lords of Middle-earth

סוג: משחק לוח, פנטזיה, מלחמה, הרחבה, שר הטבעות

מספר שחקנים: 2-4

זמן משחק: 180 דקות

גילאים: 13+

מוציא לאור: Ares games

מחיר מומלץ לצרכן: 30 דולר

דרוג: 5 מתוך 5


משחק הלוח מלחמת הטבעת הוא אחד ממשחקי הלוח האהובים עליי, ומציע עושר טקטי ואסטרטגי למי שרוצה לשחזר את הסיפור של שר הטבעות באופן מלחמתי. ההרחבה אדוני הארץ התיכונה (בלעז Lords of Middle Earth), היא ההרחבה הראשונה שיצאה למלחמת הטבעת.

ההרחבה מוסיפה למשחק מספר דמויות, כמה קלפים, כמה קוביות פעולה – ובעיקר אסטרטגיות פעולה. אין 'מנועי משחק' חדשים, אלא תוספת לקיימים. התוספות מעולות, ומרחיבות את האפשרויות האסטרטגיות של כל צד בצורה מאוזנת להפליא.

לא פשוט לסקור הרחבה של משחק שמיועדת גם לקהל שלא שיחק במשחק הבסיס של War of the Ring. אניח כי הקורא לכל הפחות מכיר את הסקירה הקודמת העוסקת במשחק 'מלחמת הטבעת', ובתקווה שיחק במשחק בעבר.

אם אתם ממעריצי טולקין, אתם מוזמנים לקרוא את המדריך למשחקי לוח וקלפים של שר הטבעות.

דמויות חדשות וישנות באדוני הארץ התיכונה

אדוני הארץ התיכונה מציע קלפים חלופיים למשחק מלחמת הטבעת לכל אחת מדמויות חבורת-הטבעת המלוות את פרודו וסאם בדרכם, אף שאין קלף חלופי לנושאי הטבעת עצמם. החלופות מעניינות, שכן הן מאפשרות לדמויות להתחיל כשהן אינן חלק מחבורת-הטבעת! למעשה, זוהי פתיחה אלטרנטיבית, כנגד הקאנון הסיפורי, שמאפשרת לבחון 'מה היה קורה אילו': בורומיר היה נשאר בגונדור כדי להגן על חומותיה, או גימלי היה נשאר בארבור, או לגולאס היה נשאר ביער-אופל, או שאחד משני ההוביטים – מרי ופיפין – היה נשאר בפלך.

lords middle earth1

לבחירה להשאיר דמויות מחוץ לחבורה יש יתרון וחיסרון – היתרון בכך שדמויות כאלה יכולות לזרז גיוס צבאי של כוחות המערב, ובכך להקשות כיבוש צבעי של שחקן האופל; יותר מזה, זירוז ותחכום הופכים את האפשרות של ניצחון צבאי של המערב לסבירה יותר, אף שעדיין ניצחון כזה יהיה קשה בהרבה להשגה מאשר זריקת הטבעת להר האבדון.

המשחק מאפשר לערבב קלפי דמויות – חלק מהחבורה יכול להיות מורכב מדמויות מקוריות וחלק מקלפי דמויות חדשים. היכולות של דמויות משתנות במידת מה בין הקלפים, ובצורה מעניינת מאוד: למשל, גנדלף האפור 'המקורי' יכול לאפשר לחבורה לשלוף עוד קלפים במהלך המשחק, דבר שיכול לסייע מאוד לשחקן המערב בכל אסטרטגיה אפשרית בה יבחר; גנדלף האפור 'החדש' יכול להשתמש בטבעת-העוצמה שלו, נריה, כדי להביא אומה לכדי גיוס מיידי לקרב [והדבר, כמובן, מהדהד את ביקורו של גנדלף באדורס, אצל המלך ת'יאודן], אך אינו יכול לאפשר שליפת קלפים.
בנוסף, למערב יש הזדמנות לגייס לשורותיו דמויות שכלל לא מופיעות במשחק המקורי – אלרונד וגלדריאל; שני אלו, אם גויסו, מרותקים לריוונדל וללוריין [בהתאמה], אך יש להם יכולות משמעותיות מאוד – שהחשובה שבהן, כנראה, היא שימוש בטבעות-העוצמה שברשותם [נרחיב על כך בהמשך].

מנגד, גם שחקן האופל זוכה באפשרויות מעניינות – המלך-המכשף, אדון הנזגולים, מקבל קלף חלופי שבו יכולותיו לצוד אחר נושאי-הטבעת עוברות שיפור משמעותי. אם גרסה זו של המלך-המכשף נמצאת במשחק, לחבורה יהיה קשה יותר להגיע למורדור בלי לצבור נקודות השחתה, וכנראה שהמסע יהיה אטי יותר ויעניק לשחקן האופל זמן רב יותר להגיע לניצחון צבאי. מצד שני, גרסה זו של המלך-המכשף פחות טובה בהנהגה צבאית, וסאורון למעשה מוותר על המצביא החזק ביותר שלו לטובת המרדף אחר הטבעת. עם זאת, בהמשך המשחק ותמורת עוד קוביית גיוס יקרה, ניתן להחליף בין שתי גרסאות המלך-המכשף ולאפשר לו לעטות את האספקט היותר קרבי שלו.

גם פיו של סאורון זוכה לגרסה חלופית מעניינת, ולצד כך, נוספות עוד שתי דמויות שלא היו במשחק המקורי: גות'מוג, סגנו של המלך-המכשף, שהוא מנהיג צבאי רב עוצמה שיכול לטפח יחידות קרב רגילות לכדי יחידות עילית, והבלרוג של מוריה – ישות הרסנית ועתירת עוצמה, שמקשה מאוד על החבורה לעבור דרך מוריה מבלי להתגלות מחד, ומאידך מספקת עוצמה אדירה למוריה במידה וכוחות המערב מנסים לכבוש את מכרות הגמדים בכדי לזכות בניצחון קרבי.
לאחר משחקים רבים, כותב שורות אלו מתחייב, באחריות, שאין עדיפות מוחלטת לאף גרסת דמות, והכל תלוי באסטרטגיות שהשחקן מעוניין לנקוט בהן.

בנוסף לכל, המשחק גם כולל מיניאטורות חדשות עבור גנדלף הלבן והמלך ארגורן, וכן מינאטורות חלופיות עבור הצורות החלופיות של המלך-המכשף ופיו של סאורון. וכמובן – מיניאטורה עבור כל אחת מן הדמויות החדשות [אלרונד, בלרוג, גות'מוג, גלדריאל].

קוביות פעולה חדשות

ההרחבה מגיעה עם חמש קוביות פעולה חדשות. שלוש מייצגות את שלוש הטבעות של האלפים, עבור הגרסה החדשה של גנדלף, אלרונד וגלדריאל [וקוביות אלו נכנסות למשחק רק אם הדמויות הללו נבחרו/גויסו לתוך המשחק בפועל], ושתיים עבור גות'מוג והבלרוג.

מבלי להיכנס לכל הדקויות, חשוב לציין שבכל המקרים, ולא משנה כמה דמויות גייסת, אתה יכול לזכות בתוספת בפועל רק מקוביה אחת ויחידה [האחרות ישבו בצד אחרי שגלגלת ובחרת באיזו להשתמש].
גם נציין, שקוביות הפעולה של טבעות האלפים חלשות מקוביות פעולה 'רגילות': אחד הצדדים של קוביות אלו מראה את עינו של סאורון, שכן כוחו המשחית פועל גם על טבעות אלו, ואם יוצאת תוצאה של עין, הרי שזו הקוביה שיש לבחור בה מבין הקוביות הנוספות, והקוביה מצטרפת לצדו של סאורון למשך הסיבוב, כחלק מקוביות המצוד אחר חבורת הטבעת.

גם לקוביות של גות'מוג והבלרוג יש סימן עין, וגם במקרה שלהן, אם יוצאת תוצאת עין, זו תהיה הקוביה שיש לבחור בה ולהוסיף אותה למצוד. יש גם תנאים שמסיימים את האפשרות להשתמש בקוביות פעולה אלו – למשל, מותן של הדמויות הרלווטניות, וכן תנאים נוספים.

טקטיקה ואסטרטגיה

במשחק המקורי, המעבר דרך מוריה הוא הדרך המהירה ביותר למורדור. אומנם יש שם מבצר של כוחות האופל שיכול להקשות על המעבר, אבל הגישה המהירה ללוריין גרמה לכך שזה יהיה נתיב מועד, באופן תמידי על שחקן המערב. היות והתוספת מאפשרת להכניס את הבלרוג למוריה, והבלרוג מביא עמו מצוד נוסף אחר הטבעת, וסיכוי לחיסול של מדריך החבורה, הרי שפתאום, מסע דרך יער אופל, או אפילו דרך בקעת רוהאן הופך לאפשרות קוסמת יותר שיש לשקול אותה ואת השלכותיה ברצינות רבה.

באופן דומה, במשחק המקורי לוריין היתה מעוז משמעותי של שחקן המערב, אך מעוז שדינו ליפול. אסטרטגיה מרכזית של שחקן האופל היתה לשלוח כוחות מדול-גולדור וממוריה ולהכות בלוריין עד שתיפול. היות וכעת ניתן לזמן אל לוריין את גלדריאל, שמאפשרת ללוריין לגייס כוחות נוספים גם כשהיא תחת מצור, קשה בהרבה לכבוש את המעוז הזה, וכתוצאה, בדיקת האפשרות לכבוש מעוזי מערב אחרים – כגון הנמלים האפורים שכמעט ולא היה להם שימוש במשחק המקורי – הופכת לאפשרות מעניינת בהרבה.

בצורה דומה, הוספת קלפים שונים למשחק מרחיבה גם היא אסטרטגיות ותוצאות. חוכמתו של אלרונד מאפשרת לקדם מדינה אל עבר מצב מלחמה, ובכך לזרז גיוס צבאי ואפשרות של ניצחון צבאי של המערב; קלף אפל מאפשר לסאורון לנצל כל תוצאת עין שיצאה לאחת הטבעות האלפיות כדי לא רק לצוד אחר החבורה, אלא גם לשנות את אחת מתוצאות קוביות-הפעולה שלו-עצמו, ובכך להרחיב עוד יותר את אפשרויות הפעולה של הצד האפל.
היות ובורומיר יכול להתחיל בגונדור ולגייס אותה למלחמה במהירות, גונדור הופכת לאגוז קשה לפיצוח – ואם שחקן האופל לא ייזהר, היא יכולה להוות איום של ממש על מורדור ולסייע בניצחון צבאי. קלפי דמויות חלופיים יכולים לשמש, במקום לזירוז הגיוס הצבאי של המערב, לשם זירוז מסע החבורה למורדור [כי יש דמויות חדשות שיכולות, במחיר חייהן, להקל על המסע]; מנגד, אותן דמויות בדיוק יכולות לספוג פחות נזק-השחתה במידה והחבורה ניצודה בצורה מוצלחת על-ידי כוחות האופל.

הבלרוג מחזק מאוד את מוריה, ובתנאים מסוימים יכול לעזוב את מוריה ולהוביל צבאות; מדובר במפקד צבאי קטלני מאוד – אך אחד שניתן למחוק אותו מן הלוח בתמורה לקוביית 'רצון מערב' אחת ויחידה של שחקן המערב. כתוצאה, השימוש בבלרוג מחוץ למורייה הוא הימור מחושב ומשמעותי לכוחות האופל. אלו רק דוגמאות ספורות לעומק הנוסף שמקנה ההרחבה למשחק שגם כך הוא עמוק ומצויין. אין כל ספק בלבי שהמשחק המקורי מתקרב לדרוג מקסימלי, ועם התוספת, הוא מגיע בקלות לדרוג שכזה.

סיכום

משחק היסוד, 'מלחמת הטבעת' הוא משחק מעולה, בעל מגוון אסטרטגיות וטקטיקות לניצחון. ההרחבה פותחת עוד אפשרויות להגיע לניצחון ומרחיבה את טווח האסטרטגיות היעילות במשחק. בנוסף, הוספת דמויות אייקוניות מן הטרילוגיה, כגון הבלרוג וגלאדריאל, מעמיקה את הנופך התמתי-סיפורי של המשחק, ואת התחושה כי מדובר ביצירה-מחדש של הסיפור המקורי תוך כדי המשחק.

קוביות הפעולה החדשות נושאות בחובן הזדמנויות לצד סיכונים, ובכך משאירות חותם המזכיר מאוד את תמת הספרים. והאפשרות לבחור גרסאות חלופיות לדמויות, ויכולתו של המלך-המכשף להשתנות מצייד-הוביטים למנהיג קרבי, מוסיפות למשחק נופך אסטרטגי נוסף שלא היה בו קודם.

עם ההרחבה – זהו משחק שמקבל ציון מושלם של חמש, הן כמשחק אסטרטגיה, הן כמשחק תמתי.

אודות איתמר פארן

מאמרים נוספים של כותב זה