• ברוכים הבאים לפורום הפונדק
    הפונדק הוא הקהילה הוותיקה והמובילה של מבוכים ודרקונים, משחקי תפקידים ומשחקי לוח בישראל.
    ההרשמה היא בחינם ולאחר מכן תוכלו לפרסם הודעות, למכור ולקנות משחקים, לחפש קבוצה למשחק ועוד!

    הרשמה /

לאיפה נעלמה החדשנות במשחקי תפקידים?

לפני כמה קראתי כתבה ב Enworld, על משחקי התפקידים שאנשים מצפים להם ב-2016: http://www.enworld.org/forum/content.php?3148-The-10-Most-Anticipated-Tabletop-RPGs-Of-2016-Are
מי שמסתכל על הרשימה של עשרת המשחקים, למעשה יש שם משחק אחד בדיוק שהוא חדש לגמרי (קונאן של מודיפיוס, אפילו שמבוסס על 2ק20). כל יתר המשחקים הם או גרסאות חדשות למשחקים ישנים (פאראנויה, Rifts לעולמות פראיים, מה' 2 של 7th sea, וריאציות של DCC) או אפילו הדפסות חדשות של משחקים ישנים (Runequest).
אתמול סיימנו את הקמפיין של מרוצללים 5, ואז כשהתחילו לדבר על המערכה החדשה, הייתה התלהבות לנסות את שיטת הקרב המגניבה של Runequest. עכשיו, לא שהיא לא מגניבה, אבל - זו שיטה בת 30 שנה! (נכון, יש מהדורות חדשות יותר).

כאילו, אין כמעט יותר חדשנות. אפילו מבוכים ודרקונים 5, אותה אני נורא אוהב, היא רק אבולוציה מצוינת של מנוע קיים. מבוכים ודרקונים 4, שבאמת הייתה משחק חדש, פשוט נכשלים. גל האינדי גם נדמה שדעך...
למה נדמה שבמשחקי תפקידים יש המון מחזור (לפחות במכאניקה, רעיונות ופלאף יש חדש בשפע)? איזה משחקים חדשים אתם מכירים עם מכאניקה מהפכנית?
 
יכול להיות ואפילו מאוד סביר להניח שאני לא האדם לדון איתו בזה, בעיקר בגלל העובדה שאני מתמקדת יותר בפלאף של השיטות והקראנץ' הוא עבורי משהו לא נעים שצריך לתחזק ( במקרה הטוב) או משהו מעיק שמפריע למשחק ( במקרה הרע).

אבל כמה פעמים אתה יכול להמציא את הגלגל? אז תהיה את השיטה שהדבר המאגניב שבה זה הצירוף של טכנולוגיה וקסם, ותהיה את שיטת דרגות מקצועות קלאסית, ויהיו עליה עוד כמה ווריאציות מגניבות, אבל בסופו של דבר אתה צריך ליצור איזושהיא שיטה שלא תדרוש ממך חישובים ותכנות תוך כדי משחק, ותאפשר לשה"ם להבין את המכניקה בכדי לתמרן אותה לטובת העלילה, וכמה שיטות כאלו כבר יש?

וכן, רונקווסט וBRP מאגניבות.
 
אחרי כל כך הרבה שנים שמשחקי התפקידים בשוק זה נראה לי הגיוני שאנשים כבר ידעו מה הם אוהבים ושיטות חדשות פשוט לא יצדיקו את הסיכון. תסתכל על שוק הפלאפונים, למשל - בדיוק אותו הדבר.
 
במשחקי לוח המכניקה היא היא המשחק, זה לא משנה אם למשבצת במונופול קוראים "רחוב דיזנגוף" "רחוב וולסטריט" או "עתלית ג'" מה שמשנה זה שמי שדורך עליה צריך לשלם לך 400 שקל. לעומת זאת, במשחקי תפקידים המכניקה אמנם מעצבת את המשחק אבל אתה יכול לשחק את "מטמון מלכת הדרקונים" במו"ד 5, בעולמות פראיים או בעולם המבוך והחוויה הבסיסית שלך לא תשתנה. לי באופן אישי אין כוח ורצון ללמוד בכל פעם שיטה חדשה וכיוון שבמשחקי תפקידים העלילה והחוויה הם העיקר והמכניקה רק נועדה לשרת אותם (כפי שציינת מו"ד 4 הייתה יוצאת דופן בכך שהמכניקה עצמה הייתה מוקד חוויתי, אבל היא נכשלה) אפשר להבין את חוסר הרצון של הקהל בחידושים.
 
כל תחום - ספרים, סרטים, משחקי מחשב - נתקל בביקורת הזו בשלב כלשהו, אבל זו כמעט תמיד הגזמה. ברור שאנשים מצפים בעיקר למוצרים של מותגים שהם אוהבים, איזו סיבה יש להם לצפות למשהו שהם לא שמעו עליו? הכי הרבה שאפשר להגיד זה שהשוק שקע למצב של נוחות, אבל בעוד כמה שנים אנשים יתחילו לחפש דברים אחרים ושוב תהיה עליה של רעיונות מקוריים. זה פשוט המחזור הטבעי של אמנות.
 
TheKnightWhosaidKnit אמר/ה:
אבל כמה פעמים אתה יכול להמציא את הגלגל? אז תהיה את השיטה שהדבר המאגניב שבה זה הצירוף של טכנולוגיה וקסם, ותהיה את שיטת דרגות מקצועות קלאסית, ויהיו עליה עוד כמה ווריאציות מגניבות, אבל בסופו של דבר אתה צריך ליצור איזושהיא שיטה שלא תדרוש ממך חישובים ותכנות תוך כדי משחק, ותאפשר לשה"ם להבין את המכניקה בכדי לתמרן אותה לטובת העלילה, וכמה שיטות כאלו כבר יש?
מסכים. 90% לפחות מה"חדשנות" במשחקי תפקידים היא המצאה מחדש של הגלגל. אם משהו עובד טוב, למה להחליף אותו?

משחקי תפקידים הם תחביב "בוגר". כך גם משחקי מיניאטורות ודגמי הרכבות. יש לתחביב משחקי התפקידים ניסיון של 42 שנה לפחות. בינתיים אנשים בכל העולם ניסו כל מיני דברים. על בסיס הניסיון הזה יודעים פחות או יותר מה עובד פחות טוב ומה עובד יותר טוב. יש אמנם משחקי אינדי שמחדשים יותר, אבל במקרים רבים מאוד הם מעניינים רק חלק קטן מאוד מהעוסקים בתחביב ברחבי העולם. לחדש באופן שיסחוף הרבה אנשים - זה מאוד קשה בשלב זה. אפשרי, אבל מאוד קשה.

במקום זה יש הרבה ניסיונות לשכלל את מה שכבר קיים. למשל ACKS שזו בנייה מחדש מהתחתית של מו"ד קופסאות (אוגדן הכללים ליתר דיוק) כך שיהיה היגיון פנימי במערכת מבחינת כלכלה, צבא וחברה. זה עדיין מו"ד אגודן הכללים בעיקרון, אבל עם שכלולים ועם כלכלה\צבא\חברה שיש להם היגיון פנימי. או MONGOOSE TRAVELLER שזה בעיקרון CLASSIC TRAVELLER מ-1977 רק עם מודרניזציה מבחינת מכאניקה מרכזית אחת ועוד כמה דברים קטנים וכמובן ספר שנראה הרבה, הרבה יותר טוב.

זה קצת כמו מכוניות. אחרי גל ההתקדמות הטכנולוגית האדירה בהנדסת הרכב המנועי בסוף המאה ה-19 ובתחילת המאה ה-20, המכונית התייצבה מבחינת העקרונות הבסיסיים שלה. נכון, יש שכלולים עצומים ברכב מאז, אבל העקרונות הבסיסיים הם אותם עקרונות בסיסיים ואפילו עקרונות השליטה ברכב לא השתנו ברמה הבסיסית עשורים רבים. מי שלמד לנהוג לפני 50 שנה יכול לנהוג גם כיום מבלי שהיה צריך מתישהו בדרך ללמוד מחדש את כל שיטת הנהיגה ברכב או את כל חוקי התעבורה. ההבטחות משנות ה-50 של המאה שעברה של רכב אטומי מעופף לא התגשמו, ככלות הכול...
 
קהילת משחקי התפקדים היא די שמרנית, והסבלנות ללמוד מאפס דברים חדשים לגמרי די קטנה. להערכתי, לשחקן התפקידים ההממוצע יש סיבולת לשחק לאורך זמן רק שלוש שיטות - גרסא כלשהי של מו"ד, גרסא כלשהי של כמו-מו"ד (שיטת פנטזיה שעושה לדעתו כל מיני דברים של מו"ד יותר טוב - שיטת כשרונות לבניית דמות, שיטת קרב מציאותית יותר, חוקי עולם מיוחדים ומגניבים), וגרסא כלשהי של לא-מו"ד (מד"ב, סייברפאנק, אימה וכאלה - לא פעם עם מכניקה זהה לשיטת הכמו-מו"ד מהסעיף הקודם).

אני לא חושב ששיטות אינדי באמת תפסו מתישהו מעבר לקטע של היפסטרים משחקיים - הן נישתיות מידי. כמה אנשים אתה כבר מכיר שרוצים לשחק שוטרים מורמונים בגרסא דמיונית של יוטה? אני חושב שהמקום היחיד שבו שיטת אינדי ממש הצליחה זה פולין, עם השיטה "שדות הפרא" בה משחקים עלילות מההיסטוריה הפולנית המפוארת, ובכלל זה את חבריו לנשק של צורר היהודים האהוב חמלניצקי.
 
לא יודע אם היא ממש נעלמה. גם אם משהו הוא מהדורה אחרת של משהו קיים יכול להיות שהוא עדיין חדשני. מו"ד 4 הציגה מכניקה חדשה בזמנה, וכשג'ון וייק הוא זה שאחראי על 7th sea אני חושב שיש סיכוי טוב למכאניקה חדשה גם שם.

כמו כן, אני לא חושב שגל האינדי דעך. אני כרגע משתתף במשהו כמו ארבעה קיקסטארטרים\פאטרונים של יוצרי ומשחקי אינדי שונים, חלקים יותר מקוריים וחלקם קצת פחות - לא מזמן עשינו פלייטסט של בליידס אין דה דארק.
ולא חייבים גם להדבק ל"משחק תפקידים" במובן המסורתי של המילה. אפשר בקלות לפזול קצת למשחקי סיפור שגם שם יש כל מיני דברים מעניינים, ע"ע קינגדום, דאונפול, ווילד, התוספות למיקרוסקופ וכו.
 
משחקי סיפור הוא בעיניי חלק ממשחקי התפקידים במובן הרחב של המילה, ושם יש התפתחות.
הייתי מצפה גם ליותר שילוב למשל של מחשבים במשחקי תפקידים. עד היום רוב הדברים שאני מכיר הוא פשוט שולחן משחק וירטואלי.
השיטות האחרונות שהגיעו למיינסטרים וחידשו היו גורל (שהציגה את האספקטים להמונים) ווורהאמר פנטזי, שאמנם לא מושלמת בעיניי, אבל הציגה את כל ה Dice Pool המיוחד שלה שלא לדבר על כל נושא הקלפים והסמנים.
 
אני איש בור, שבקושי עבר 3 יח"ל מתמטיקה...
ובסביבה שלי אני עןד נחשב "חית תפקידים" ובאמת זאין לי כוח לשבר את הראש על שיטה חדשה אם אני לא חייב.
וגם בעיני שיטה היא בסך הכול כלי להעביר סיפור... אז אם יש לי כבר כלי שעושה את העבודה אני לא אחפש יותר. אולי אני אחפש פלאפ, תיקונים.
אלא אם זאת שיטה קלילה וממש כפית כמו mlp rim season4
 
נראה שהניסויים האחרונים בדברים חדשים, לפחות במו"ד (מו"ד 4), לא עבדו, ולכן אני חושב שהחברות הגדולות דובקות במה שעובד בטוח. תמיד אפשר להמציא עוד חידושים לשיטות לא ידועות ורעיונות חדשים לשיטות, אבל מה זה משנה אם אף אחד לא משחק בהם?
מה שרוי אמר מסכם את זה די יפה.
 
The oldman אמר/ה:
הייתי מצפה גם ליותר שילוב למשל של מחשבים במשחקי תפקידים. עד היום רוב הדברים שאני מכיר הוא פשוט שולחן משחק וירטואלי.
השיטות האחרונות שהגיעו למיינסטרים וחידשו היו גורל (שהציגה את האספקטים להמונים) ווורהאמר פנטזי, שאמנם לא מושלמת בעיניי, אבל הציגה את כל ה Dice Pool המיוחד שלה שלא לדבר על כל נושא הקלפים והסמנים.

שזה בעייתי - שיטת הדרגות מקצועות האידאלית שאני מכירה היא ההרחבה של GCD - glashia character develepment ל morrowind - שהיא לחלוטין אידאלית עבורי, זה לא משנה שאם אני אי פעם אנסה לישם אותה למשחק שולחני אני אמצא את עצמי עובדת עם סדר גודל של חמישים משתנים :(
 
אחד הדברים המצויינים במבוכים ודרקונים 4 היה ה Character Builder, שלמעשה הפך את כל תהליך יצירת הדמות לאוטומטי. לכן אין בעיה עם 50 מתאמים, עקרונית.
מה שכן, צריך שהשחקן יבין מה הוא מזין למחולל דמויות (אם הוא צריך לבחור 60 כשרונות הוא אבוד), ומה הנתונים שהוא מקבל בדמות שלו. מה שקורה בין השניים, הוא פחות רלוונטי ומתמטיקה נטו - קלאסי שמחשב יעשה את זה.
 
חזרה
Top